Propaganda
A
médiák óriási hatalmat képviselnek, nagymértékben képesek
változtatni, formálni a véleményünket valamiről, vagy
valakiről. Nem véletlen, hogy ez sok művészt is megihletett.
H. B.: "Kathetina Bloom elveszett tisztessége"
pl. azért született, mert a sajtó egy olyan lejáratási
kampányba kezdett a szerző ellen, ami ellen (ahogy a
regényében), Ő is tehetetlen volt…
A
média tulajdonosok (szerencsére igen kis hányadát) ugyanis
nem feltétlenül a valóság feltárása érdekli, hanem az,
amit az olvasói, nézői (tehát mi) elvárnak tőlük. Ez
pedig a folyamatos szenzációs, és megdöbbentő hírek
utáni igényünk. Ezért, bár látszólag egyszerű elítélni
a lesipuskás fotósokat (pl. Diana halála után), mégis
jusson előbb eszünkbe a szálkáról és gerendáról szóló,
vagy az "az vesse rá…" kezdetű közmondások egyike. Hiszen
ha nem lenne igény a munkájukra, mást kellene csinálniuk,
különben éhen halnának…
(Azt,
hogy mekkora összeget lehet kapni, egy régen lefotózott
ember fényképéért, elolvashatod a "gazdagok" fejezetben…)
Ugyan
azt a történet, egy kis vágással, más sorrendbe rakással
akár az ellenkezőjéről is szólhat. (Ha láttad az "Őrült
várost", világos, hogy miről beszélek). Ha keveset
tudunk valamiről, hajlamosak vagyunk arra, hogy az első
benyomásunk alapján, felszínesen döntsünk, hiszen így
a kényelmesebb. Ezt kiválóan mutatja meg a "Tizenkét
dühös ember" című film. Ma már hihetetlen,
hogy a "Támadás a Marsról" című rádiójátékot
az USA-ban mindenki valódi hírként kezelte, és kitört
a pánik, mindenki menekült, ahova tudott…
Egy
történetet ("hírt") elhiszünk, pusztán azért, mert valamelyik
média "tudósít" erről, ilyenkor gyakorlatilag senkinek
nem jut eszébe megkérdőjelezni a kapott információ "valóságosságát"…
Ebben a témában az legsikerültebb alkotás az "Amikor
a farok csóválja" című film…
Bár
nem a médiák, hanem az emberi vélemény, hozzáállás megváltoztatásáról
szól, azért még idekívánkozik egy mű, ami jó példája
annak, hogy leginkább azt tálalják nekünk, amit tudatosan,
tudat alatt, a többség elvár. Ez pedig a "Piszkos
tizenkettő". A könyv arról szól, hogy hogyan éri
el a százados azt, hogy a halálraítéltek kövessék, és
azt tegyék, amiért kiválasztották őket. (Ami, ha belegondolsz,
abszolút nem természetes. Logikus az lenne, hogy amint
kiképzi a rabokat, azok az első alkalommal ellene fordítanák
a fegyverüket, és meglógnának…) A könyvben az "akció",
jó, ha 1-2 %-nyi terjedelmet kap. Viszont a belőle készült
filmben a fő hangsúly (a többség elvárásának megfelelően)
már az akciók sorozatára tevődik.
Mivel
egy film, mindig nagyobb közönséget élvezhet, mint egy
könyv, a rendező nem is nagyon tehetett mást, ha sikeres,
sokak által megnézett filmet akart készíteni. A többség
ízlése ezt kívánta meg tőle. Gondolom hallottad már
a mondást: "mindig azok tartják magukat normálisnak,
akik többen vannak…" :-)))
Van
még egy érdekes könyv, ami első látásra kilóghat az
eddigi felsorolásokból, és szinte már a "beszerezhetetlen"
kategóriába került, mert annyira régen adták ki, ez
pedig a "Tiszt gyár". Ez arról szól, hogy a náci
tisztképzők egyikében van egy tanár, akinek látását
nem homályosítja el a propaganda, és próbálja a tanitványai
figyelmét is felhívni erre, a maga módján. Látszólag
megmagyarázhatatlan baleset következtében meghal. Gyilkosa
az az eminens, aki "szentként" tekint Hitlerre. Az új
tanárnak az a feladata, hogy kideritse mi is történt.
Hamar rá is jön, de az eminensre gyakorlatilag lehetetlen
ezt rábizonyítani, mivel senki sem hinné ezt el neki.
Hogy hogyan változtatja meg az évfolyamelsőről kialakult
képet, megtudhatod, ha elolvasod ezt a könyvet… :-)))
Ha érdekel a téma, már jócskán kaptál olvasnivalókhoz,
filmekhez tippeket, ezért a továbbiakban nézzük a reklámot,
és a propagandát…
Ebben
a témában hamarosan olvashatod a "Társas
lényt" a könyvespolcon,
ha fent lesz, itt is hírt kapsz errõl,
addig is türelem, és nézz szét
a polcon más témákban is... A nyomtatott
reklám atyjától pedig itt találsz
alapelveket...
Az
első reklám Japánban való megjelenéséről, szintén a
"gazdagok" fejezetben olvashatsz. Európában, azt a fajta
"totális" reklámot, amit napjainkban is tapasztalhatunk,
amit csupán a multik képesek finanszírozni, (elsőre
biztos hihetetlen lesz), Hitlernek köszönhetjük. Ő,
pontosabban a propaganda gépezete volt az első, aki
kitalálta, hogy pl. horogkeresztes papírba csomagolt
cukorkákat kell árulni a meccseken, hogy fáklyás zászlós
felvonulásokat kell szervezni, hogy karszalagot kell
az embereik kezére tenni, hogy minél előbb bevigyék
a köztudatba azt az ősi, keleti termékenységi jelképet
(a horogkeresztet), amit ma már szinte mindenki elsőre
a fasizmussal kapcsol össze. (A félreértések elkerülése
végett, nem ezért kerültek hatalomra, ezzel a jelképüket
tették gyorsan ismertté !!!) A propagandában pedig a
leghatékonyabb eszközöket vetették be hatalomra kerülésük
után, hogy a lakosságot manipulálhassák.
Nézzünk,
néhány megdöbbentő hírt, amiknek a bekövetkeztét, a
reklámoknak, médiáknak "köszönhetünk"…
Az
1990-es évek elején történt, hogy életfogytig tartó
börtönbüntetésre ítéltek egy Demetrick James Walker
nevű tizenhét éves kamaszt, mert megölt egy másik tizenhat
éves gyereket. Tettének oka, nagyon szeretett volna
egy pár Nike Air kosárlabdacipőt, azt a fajtát, amelyik
125 dollárba került, s amelyet Michael Jordan, a híres
játékos reklámozott a tévében. Ez a vágy indította arra,
hogy egy 22-es kaliberű pisztolyt szögezzen Johnny Bates
homlokára, meghúzza a ravaszt, majd sietve távozzék,
lábán Bates vadonatúj magas szárú tornacipőjével. A
bűnvádi eljárás során Mark Winston ügyész a hirdetőket
hibáztatta, kijelentvén, "Sajnálatos, ha a hirdetések
a luxus olyan netovábbjának tüntetik föl a torna-felszerelési
cikkeket, hogy azokért érdemes embert ölni…"
1990-ben
az Észak-Karolina állam szenátusi helyéért vívott kampány
az egyik leghevesebb politikai csatározás volt. A harc
legutolsó heteiben a demokratikus párt fekete bőrű jelöltje,
Harvey Gantt, némi előnyre tett szert a republikánus
- és fehérbőrű - Jessie Helms ellenében, aki már volt
szenátor az előző periódusban is. Nyolc nappal a választások
előtt, Helms tévéhirdetését sugározni kezdték, melynek
szlogenje így hangzott: "Fehér kezek". A filmkockákon
fehérbőrű kezek tépték szét az elutasító levelet, miközben
egy bársom hang azt mondta: "Szükséged lett volna erre
a munkahelyre, de ők inkább egy kisebbségi csoport tagjának
adták, az etnikai kvóták miatt. Fair play ez ? "
Gantt
mindig ellenezte az etnikai kvótákat (!!!),de ellenfelének
a hirdetése ennek dacára elérte célját, Helms-et újraválasztották,
méghozzá elsősorban a fehérbőrű szavazótábor voksainak
köszönhetően…
Néhány
éve a CBS műsorára tűzte a Cry Rape (kb. Kiálts,
ha megerőszakolnak !") című filmet. A történet a nézők
értésére adta, hogy ha a nemi erőszak áldozata vádat
emel, az igazságügyi procedúra során esetleg súlyosabb
megpróbáltatásokban lesz része, mint amennyit az erőszakoskodás
okozott…
A
szóban forgó esetben, a vádlottból kamasz ártatlanság
áradt, és meggyőzően érvelt, a sértett nő egyszerűen
elcsábította őt… A film sugárzását követően rohamosan
csökkent a bejelentett nemi erőszaktételek száma, az
áldozatok nyilvánvalóan megértették a film üzenetét,
s féltek, hogy a rendőrség nem veszi őket komolyan…
1982
októberében hét ember halt meg Chicagóban és környékén,
mert a Tylenol (aszpirinféleség) kapszulákba, (amelyeket
a boltokban vásároltak), valaki - rejtélyes okból -
ciánt fecskendezett. Az üggyel sokat foglalkozott a
média, néhány napig tele voltak a Tylenol botrány részleteivel
a hírműsorok és újságcikkek. A sajtó kitüntető figyelmének
meg is volt eredménye… Hamarosan hasonló mérgezési esetek
tucatjairól érkeztek jelentések az ország minden pontjáról,
mérgezett szájvízre, szemcseppre, orrcseppre, üdítőitalra,
sőt hot dog bukkantak többhelyen… E "másolati mérgezések",
(ahogy a nagy drámai érzékkel rendelkező újságírók nevezték
őket), úgyszintén főszerepet kaptak a médiában… A közvélemény
négyzetesen emelkedő mértékben reagált, egyre többen
estek pánikba, és sokan fordultak orvoshoz, "mérgen
tünetekkel", melyek valójában szokványos fej, torok
vagy gyomorfájásnak bizonyultak… Az efféle álmérgezések
száma, hétszer annyi volt, mint a valódiaké…
Mi
a közös elem Demetrick James Walker, az észak kaliforniai
szavazók illetve a tévénézők és újságolvasók viselkedésében
? Ahányszor bekapcsoljuk a tévét, a rádiót, kinyitjuk
az újságot, a magazint, vagy a könyvet, valaki nevelésben
részesít bennünket, oktat és kioktat, rábeszél.
Azt
kívánja, hogy vegyünk meg egy terméket, szavazzunk egy
politikusra illetve fizessünk elő valamire. Miért ?
Azért, mert a termék, a politikus, egyszóval, a rábeszélés
tárgya, jó, becsületes, épületes, gyönyörű stb. A hirdetésekben
a rábeszélés célja egészen egyértelmű, nagyjából azonos
termékek (fejfájás elleni pirulák, fogpaszták, mosóporok
vagy képviselőjelöltek) gyártói, elképesztő mennyiségű
pénzt költenek arra, hogy rábeszéljenek az ő árujuk
megvételére…
A
ránk gyakorolt befolyás lehet igen enyhe, szinte öntudatlan.
Mint a nemi erőszakról szóló film példája jelzi, gyakran
akkor is megváltozik a véleményünk, ha az üzenet készítőjének
nem ez a célja…
A
propaganda szó viszonylag új keletű, első dokumentált
fölbukkanása 1622-ból való, amikor XV. Gergely pápa
kibocsátotta a Sacra Congregatio de Propaganda Fide-t.
Az idő tájt a római katolikus egyház leginkább a sikertelen
keresztes hadjáratokkal foglalatoskodott, igyekezvén
a hit szilárdságát visszaállítani a fegyverek erejével.
A pápa rájött, hogy e harc reménytelen, s létrehozta
a pápai propaganda intézményét, remélve, hogy ez által
sikerül rákényszeríteni az embereket az egyházi doktrínák
"önkéntes" követésére. Emiatt a propaganda szó
hamar negatív értelmet nyert a protestáns országokban,
míg a katolikus területeken rendszerint pozitív kicsengésű
maradt…
Közhasználatúvá
azonban csak a huszadik század elején vált, amikor az
első világháborúban alkalmazott meggyőzési módszerek
szinonimájaként kezdték használni. Később a totalitárius
politikai rendszerek rábeszélő gépét is e szóval illették.
A propaganda első világháborús definíciója ilyenképpen
hangzott, "elfogult nézetek terjesztése, gyakran hazugság
és csalás alkalmazása árán…" Ám amint a tudósok tanulmányozni
kezdték a téma részleteit, hamar megértették, hogy a
propaganda egyrészt nem csupán a "gonosz" diktatórikus
rendszerek kiváltsága, másrészt jóval több az emberek
célirányos becsapásánál. Ma már a propagandán tömeges
befolyásolást értünk, mely jelképekkel manipulál, és
beveti a lélektan eszközeit. A propaganda egy bizonyos
nézet kifejtése azzal a végső céllal,
hogy a lefogadók tegyék magukévá a szóban forgó nézetet
"önkent", úgy, mintha mindig is osztották volna…
A
hatékony meggyőzési stratégiákról később olvashatsz,
de ha megpróbálsz a hirdetések "mögé" nézni, azt tapasztalod,
hogy többségük az érzelmekre hat. Szerelem, barátság,
család, kutya, macska, boldogság utáni vágy. Ezek hatnak
leginkább ránk, tehát dominánsan ezeket használják akkor,
amikor valaminek a megvételére rá akarnak venni. Legyen
az bármi, politikus, üdítő, gyógyszer. Magyarán ezekkel
az érzelmekre ható szimbólumokkal, szinte mindent el
lehet adni. De ez mint mondtam, csak a fő csapásirány,
a részletekről később...