Érzelem
1741-ben,
Jonathan Edwards tiszteletes, a "Vétkesek a Felbőszült
Isten kezei közt" címmel tartott szentbeszédet híveinek,
Enfield városkában (Connecticut állam).
"Az
embert, Isten a kezében tartja a pokol szakadéka fölött,
és az emberek megérdemlik, hogy oda lezuhanjanak...
vár reájuk a sátán, megragadja őket a pokol iszonyatos
sodrása, villognak a lángok, körbenyalják és fölemésztik
a szerencsétleneket... Nincs hát menekvés, nincs mibe
kapaszkodni, számukra már csak a Felbőszült Isten ítéletének
beteljesedése van hátra..."
Szemtanúk
szerint, a gyülekezeten levertség és zokogás vett erőt,
e szavak hallatán. Tény, hogy ezrek és ezrek áldozták
föl életüket, Jézus Krisztus kedvéért a tizennyolcadik
század Amerikájában, ezt a korszakot nevezik a Nagy
Ráébredés-nek.
Két
századdal később (1932-ben) Adolf Hitler így mozgósította
a német népet:
"Az
országban forrong az utcanép. Az egyetemi diákság lázong.
A kommunisták arra készülnek, hogy lerombolják hazánkat.
Oroszország is a vesztünkre tör, köztársaságunk végveszélybe
került, belső és külső veszedelem egyaránt fenyeget.
Rendre és jogrendre van szükség ! Enélkül a nemzet alighanem
elpusztul…"
Németek
milliói boldogan csatlakoztak Hitler náci pártjához.
Hitler és Edwards tiszteletes szándékai igen különbözőek
voltak, az alkalmazott módszer viszont azonos, félelmet
keltettek. Mindketten szörnyű következményekkel fenyegették
meg hallgatóságukat, föltéve, hogy nem az általuk javasoltak
szerint cselekszenek.
Persze
nemcsak a papok és a politikusok használják a félelem
motiváló erejét, így tesznek a biztosítási ügynökök
is, akik életbiztosítással kereskednek, a szülők, akik
gyereküket szeretnék rendszabályozni, az orvosok, akik
betegeiknek diétát vagy életrendet írnak elő. Néha ezek
a félelmek jogos aggályokon alapulnak, a dohányzás rákkeltő,
a nem biztonságos szex az AIDS veszélyével jár, a fogmosás
a fogak elvesztését eredményezi, stb. Motívumként gyakran
sötét és irracionális félelmeket használnak, melyek
faji vagy társadalmi előítéletekből fakadnak, esetleg
abból a hiedelemből, hogy minden ágy alatt, egy kommunista
rejtezik a sötétben…
Egy-egy
politikai rendszer gyakran terrorizálja saját polgárait,
mint Hitler Németországban, Sztálin a Szovjetunióban,
a junta Argentínában, Husszein Irakban, se szeri, se
száma a példáknak. A félelem motívuma igen hatásos,
mert eltereli gondolkodásunkat a megfontolt mérlegeléstől
abba az irányba, ahol valamiképpen csillapíthatjuk a
félelmet. Az alaptalan félelmek növelik a csüggedést,
a félelem okozta szenvedésen túl. Érdemes megvizsgálnunk,
hogyan és mikor eredményes a rábeszélésben a félelem
motívuma… Tudniillik nem mindig...
Az
utóbbi évek során államilag fizetett hirdetések hívták
föl a figyelmet a kábítószer és a dohányzás ártalmaira,
(az USA-ban, de nálunk is láthatunk ilyeneket), valamint
az AIDS veszélyére. Az atomfegyverek ellenzői gyakran
lefestették a nukleáris tél iszonyatát. Ehhez képest
rengetegen dohányoznak, narkóznak, a biztonságos szex
nem általános, és a világ megsemmisítésének lehetősége
sem kizárt…
A
félelem hatásmechanizmusának vizsgálatát kezdjük egy
hétköznapi példán, tegyük föl, hogy hallgatóid véleményét
félelemkeltéssel szeretnéd befolyásolni. Mi a célravezetőbb,
halálra rémíteni őket, vagy inkább csak egy kis félelmet
kelteni bennük ? Ha mondjuk, arra szeretnéd rábeszélni
őket, hogy óvatosabban vezessenek, mutathatsz nekik
színes fölvételeket rommá tört kocsikról és vérző sebesültekről,
de haladhatsz mérsékeltebb példálózással is, csupán
összetört hátsó lámpák és behorpadt sárvédők képeivel,
illetve józan érvekkel a magasabb biztosítási összegekről
és a jogosítvány bevonásának lehetőségéről…
Mindkét
haladási irány mellett szólnak logikus érvek, azonban
az ijedtség inkább sarkall cselekvésre, de ugyanakkor
a túl nagy rémület elgyöngíthet, vagyis korlátozhatja
képességünket, hogy az üzenetet megértsük és cselekedjünk.
Mindannyian úgy hisszük, hogy ilyesmi csak másokkal
történhet, azért vezetünk túl gyorsan, sőt néha
egy-két korty alkohol lehajtása után is… Valószínűleg
e cselekmények negatív következményei olyan borzalmasak,
hogy szívesen megfeledkezünk róluk… Ebből következhet,
hogy ha túl nagy félelmet keltenek bennünk, hajlamosak
vagyunk elnyomni azt magunkban…
A
kísérletek eredményeinek döntő többsége viszont azt
jelzi, hogy minél inkább megijed a befogadó, annál valószínűbb,
hogy igyekszik megelőzni a baj bekövetkeztét. E témakörben
Howard Leventhal munkacsoportja végezte a legtöbb kísérletet.
Az
egyikben arra igyekeztek rávenni alanyaikat, hogy ne
dohányozzanak, ellenben menjenek el tüdőszűrésre. Bizonyos
résztvevőkben kis félelmet keltettek, javasolván nekik
a dohányzás abbahagyását, és a röntgenvizsgálatot. Más
résztvevőkben közepes riadalmat gerjesztettek, bemutatván
nekik egy filmet, amelynek főhőse épp megtudta, hogy
tüdőrákja van… Az alanyok harmadik csoportjára nagyon
ráijesztettek, az említett film után ők végignézhettek
egy nagyon hatásos és színes filmet egy tüdőrák-operációról...
Az eredmények szerint a legnagyobb rémületben részesítettek
között legmagasabb a dohányzásról leszokni igyekvők
és a tüdőszűrésre jelentkezők száma…
Igaz
ez mindig és mindenkire ? Nem. Jó okunk van azt hinni,
hogy a nagy félelem sokszor cselekvés-képtelenséget
okoz, bizonyos embereknél és bizonyos körülmények között.
Leventhal-ék eredményei szerint a viszonylag magas önbecsüléssel
rendelkező emberek között a legmagasabb azok aránya,
akiket cselekvésre serkent a nagy ijedtség, míg az alacsony
önbecsüléssel rendelkezők reagálnak a legkevésbé, az
ilyen komoly félelemre… De a legérdekesebb, hogy
némi idő eltelte után már ők is az előző csoporthoz
hasonlóan cselekszenek…
A
magukat nem túl sokra tartó embereknek, nehézséget okoz,
hogy a fenyegetést "kezeljék", tehát inkább bebújnak
a takaró alá, s a fülükre húzzák a párnát.
Az
alacsony és a közepes félelemmel könnyebben elbánnak,
abban a pillanatban, amint átélik. Idő múltán, föltéve,
hogy nem a kellett volna azonnal cselekedniük, valószínűleg
mégiscsak tesznek valamit, ha az üzenet tényleg halálra
rémítette őket.
Leventhal
munkacsoportjának további kísérletei alátámasztják hipotézisünket.
Bemutattak például alanyaik egy csoportjának, súlyos
autóbalesetekről szóló filmeket, méghozzá óriási képernyőn,
igen közelről. Egy másik csoport, kisebb képernyőn figyelhette
ugyanazt a filmet, s valamivel távolabbról. A nagy vagy
közepes önbecsüléssel rendelkezők körében mozgósítóbb
hatású volt a nagyképernyős közeli vetítés, mint a kis
képernyős távoli, az alacsony önbecsülésűek körében,
viszont utóbbi bizonyult cselekvésre sarkallóbbnak.
Ők a nagyképernyős közeli változat végignézése után,
fáradtságról panaszkodtak, s kijelentették, az is nehezükre
esik, hogy magukat az áldozatok helyébe képzeljék…
Könnyű
elérni, hogy a magas önbecsülésűek ugyanúgy reagáljanak,
mint a többiek, elég, ha azt az érzetet keltjük bennük,
hogy semmit sem tehetnek a helyzet javítása vagy a baj
megelőzése érdekében. Több kutatás bizonyította, hogy
ha az emberek rájönnek, hogy semmiképp sem birkózhatnak
meg a fenyegető veszéllyel, ők is homokba dugják a fejüket,
bármilyen kedvező legyen a véleményük önmagukról… Franklin
Delano Roosevelt ismerte ezt a bökkenőt, nyilván azén
jelentette ki, első avatási beszédében, "Egyetlen dologtól
kell félnünk, a félelemtől..."
De
mi a teendő, ha magukat nem sokra tartó embereket akarsz
rávenni a biztonságos vezetésre vagy a dohányzás abbahagyására
? Ha üzeneted világos, határozott és derűlátó útbaigazítást
tartalmaz arra nézve, hogyan csökkenthető vagy hárítható
el a veszély, növekszik a csoport tagjaiban a remény,
hogy megbirkózhatnak a problémával. Howard Leventhal
és kollégái több kísérlettel igazolták e tételt, bizonyos
alanyok megkapták az útmutatást, mások viszont nem.
Egy egyetemen például kampányt szerveztek annak érdekében,
hogy a diákok jelentkezzenek védőoltásra. Némely csoportokkal
pontosan közölték hol mikor és hogyan kaphatják meg
az oltást (javasolták, hogy jelentkezzenek be a megadott
telefonszámon), sőt kis térképet is szétosztottak, melyen
a rendelőhöz vezető utat bejelölték.
Ilyen
körülmények között a nagyobb félelem keltése fokozta
a diákok szándékait és tényleges cselekvéseiket is.
A részletes útbaigazítás nem változtatott a szándékokon,
viszont a tényleges cselekvéseken annál inkább. Azok
közül, akik megkapták, 28 % jelentkezett oltásra, míg
azok közül, akik nem, csupán 3 %. Egy kontrollcsoport
tagjai megkapták az útbaigazítást, viszont nem ijesztettek
rájuk, közülük senki nem jelentkezett oltásra. Az útmutatás
egymagában tehát semmit sem ér…
Leventhal,
dohányzással kapcsolatos kutatásai igen hasonló eredményt
hoztak, a nagy félelmet keltő üzenet, sokkal inkább
késztette az alanyokat arra az elhatározásra, hogy
leszokjanak. Ha nem kaptak részletes útbaigazítást arra
nézvést, miként lássanak hozzá, kevesen cselekedtek
közülük…
A
konkrét javaslatok, (alkalmanként vásárolj egy magazint
cigaretta helyett, igyál sok vizet, amikor rágyújtanál,
stb.) sem ének el eredményt, félelem keltés híján. Az
instrukciók és a ráijesztés kombinációja működött a
legjobban, az ilyen üzenetet kapott diákok, néhány hónappal
a kísérlet után is kevesebbet dohányoztak…
A
félelem motívuma, tehát akkor a leghatékonyabb, ha az
üzenet 1. nagy ijedtséget kelt, 2. tartalmaz kifejezett
útmutatást a veszély elhárítására/csökkentésére, 3.
az ajánlott cselekvést a befogadók a veszély elhárítására/csökkentésére
alkalmasnak találjál, és 4. elhiszik, hogy véghezvitelére
képesek…
Jonathan
Edwards és Adolf Hitler mindezeket nyújtotta a hallgatóságának.
Leírták a veszélyt, (bűn, kommunizmus), melyek tönkretehetik
a lelket illetve a nemzeti szellemet. Ajánlották a gyógyírt
(keresztény hit, náci pártagság), a kivitelezés is egyszerűnek
tűnt, bárki az oltárhoz illetve a pártirodához járulhat.
(A "párhuzam" természetesen nem tudatos, bármilyen más
példa összehasonlítása, lényegében ugyanezen megállapításokat
eredményeznék. Csak arra figyelj, hogy mit, miért, és
hogyan ?, és ne arra, hogy ki ? !!!!)
Sajátos
viszont, hogy azok az üzenetek, melyek eredményesen
hatnak a fegyverkezés, illetve a kábítószerezés ellen,
ritkán tartalmazzák mind a négy elemet !!! Figyelmeztetnek
minket a nukleáris tél és a drog-függőség súlyos távlatára,
anélkül azonban, hogy ajánlott elhárítási módszereket
valaha is alkalmasnak vagy kivitelezhetőnek
találta volna a nagyközönség…
Két
jó példa: 1. Az ötvenes évek végén és a hatvanas évek
elején sokan vásároltak, vagy készíttettek atombiztos
óvóhelyet. (Az atomháború eshetőség miatti pánik nagy
volt, az óvóhely pedig könnyen beszerezhető…) Az 1904-es
elnökválasztási kampány során Lyndon B. Johnson azzal
rémítgette a lakosságot, hogy ellenfelét, Barry Goldwater-t
úgy állította be tévéhirdetések sorozatában, mint aki
hajlik a nukleáris fegyverek bevetésére. Az egyik meglehetősen
vitatott hirdetésben, egy kislány tízig számolt, miközben
egy margaréta szirmait letépte. Akkor azután a képernyőt
belepték a jellegzetes gomba alakú fellegek. Goldwater-t
tehát sikeresen azonosította Johnson, az atomháború
rémképével, s mindenkinek hozzáférhető ellenszert kínált,
szavazzanak inkább rá !
A
mostanában indított kábítószer ellenes hirdetési kampányok
is mert jelszava, "Egyszerűen mondj nemet ! vagy
Lépj tovább !", aligha minősíthető, könnyen kivitelezhető
vagy hatékony veszélyelhárító megoldásnak. Képzeljük
magunkat annak a tizenévesnek a helyébe, akit barátai
arra beszélnek rá, hogy szedjen kokaint, vagy hogy gyújtson
rá. Ha nemet mond, "Ne hülyéskedj, próbáld ki, ne légy
már olyan gyáva nyúl !" Nehéz, az ilyesfajta nyomásnak
ellenállni…
A
drog problémája nagyon bonyolult és súlyos, így az ellene
vívott harcban egy jól szövegezett szlogen kevés. Ennél
hatékonyabban is megtervezhetjük üzenetünket. Újabban,
például egy általános iskolai tanító arra kérte az osztályát,
írjanak le konkrét javaslatokat arra nézve, hogyan mondhatnak
nemet, amikor a barátaik, drog használatra beszélnék
rá őket. A nemet mondás, sokféle változatából (hagyd
ott őket, mondd, hogy a drog-árus a gyáva nyúl, javasolj
okosabb időtöltést, stb.) könyvecske kerekedett ki.
Ez a megközelítés azért is előnyös, mert az osztály
a munkálatok során, lényegében önmagát beszélte le a
kábítószerekről, s egyúttal olyan közhasznú cselekvési
listát eredményezett, melyet az alanyok alkalmasnak
véltek…. (és emlékszel még ugye az önkiszolgáló eladás
hatékonyságára…?)
A
szociálpszichológiai kutatások legérdekesebb eredményei
az úgynevezett minimum csoport paradigmával, népszerűbben,
"vakcsoport" jelenséggel kapcsolatosak, s egy újabb,
nagyhatású, rábeszélő taktikára irányítják a reflektorfényt.
E
jelenséget elsőként Henry Tajfel, angol kutató elemezte.
Olyan csoportról van szó, melynek tagjait vaktában választották,
valamiféle közönséges, szabálytalan, és képzeletbeli
szempont alapján.
Az
egyik kísérletben pénzfeldobással osztották be az alanyokat
az X-el illetve W-vel jelölt csoportba. Máskor aszerint
válogattak, hogy az illetők, két számukra ismeretlen
festő (Klee és Kandinszkij) meséi közül melyiket szerették.
Kurt Vonnegut (lefordíthatatlan) szóleleményét
átvéve, az ilyeténképpen szerveződött embereket, Tajfel
"vakcsoport"-nak nevezte.
Tajfel
kutatási eredményei rendkívül érdekesek. Annak dacára,
hogy a vakcsoport tagjai a kísérlet kezdetekor nem ismerték
egymást, s a vizsgálat során a tagok megőrizhették névtelenségüket,
pontosan úgy viselkedtek, mintha vaktában kapott címkéjük
(X vagy W csoport) jóbarátságon vagy közeli rokonságon
alapulna… "Csapattársaikat" szeretetreméltóbbnak és
közvetlenebbnek ítélték, a többi embernél. Mi több,
szívesebben adtak a csoporton belülieknek több pénzt
vagy jutalmat, (inkább adtak volna 2 dollárt minden
egyes "csapattársuknak", s egyet a többieknek, mint
3 dollárt az egész csapatnak, s négyet a másiknak… (éppen
ezért, a hirdetők szeretik hangsúlyozni, hogy pl. aki
sikeres, vagy "…san tökéletes", már ezt használja. Állj
közéjük Te is, legyél ennek a csoportnak a tagja…)
Mién
működik a vakcsoport ilyesféleképpen ? A kutatók alapvető
lélektani funkciót említenek magyarázatul, egy tudatosat
és egy motivációs jellegűt. Először is, az a tudat,
hogy "ebbe a csoportba tartozom" segít besorolni a világ
dolgait, ahhoz hasonlóan, ahogyan a szavak és a címkék
üzemelnek a pre-meggyőzés fázisában. A csoportok közötti
különbségek, eltúlzódnak, míg a vakcsoport tagjai közötti
hasonlóságok is, annak biztos tudatában, hogy így tesznek
és viselkednek az olyanféle emberek, mint mi.
(Ez eredményezi, az időnként megszervezett, /adott közlekedési
eszköz márkát használóknak /, sikeres találkozóit…)
Ezzel
szemben a csoporton kívüliek lebecsülődnek, s egyszerű
negatív címkét kapnak az agyunkban, (vágott szemű, japcsi,
digó, nigger, feka, és még lehetne sorolni), elvesztvén
egyéniségüket, néha a nevüket is. Sokkal könnyebb lenézni
egy elvont csoportot, mint egy konkrét embert. Másodszor,
a társadalmi csoportokba tartozás, mindig önbecsülést
és büszkeséget kelt… Groucho Marx, a híres komikus mondta
(megtudván, hogy egy exkluzív klub tagjai sorába választotta),
"Nem szeretnék olyan klub tagja lenni, amelyik még engem
is fölvenne..."
A
vakcsoport filozófiája fordított, "Csak olyan klub tagja
szeretnék lenni, amelyik fölvesz…" Az önbecsülés kedvéért,
a csoporttagok mindenáron védik a csapatot, s elfogadják
jelképeit, rítusait és hiedelmeit. (Ugye emlékszel a
"Pál utcai fiúk"-ra, vagy a fanatikus focirajongókra,
némely klub esetében…)
Ebben
rejlik a vakcsoport-technika meggyőző erejének titka.
A hivatásos rábeszélő, a hirdető, a politikus, a prédikátor
kéri, hogy az általa kívánt vakcsoportba tömörüljünk.
Önbecsülésünk is e csoporthoz kötődik azután, erős késztetést
érzünk, hogy védelmezzük a csapatunkat, s büszkén magunkévá
tesszük hagyományait. A rábeszélő valójában ezt mondja,
"Te az én oldalamon állsz (ne bolygassuk, hogy a csapatokat
én hoztam létre), most tehát úgy cselekedj, ahogyan
én akarom."
A
hivatali (és folyosói) politikában is igen gyakori a
vakcsoport technika. Megszokott trükk, hogy a vezetők
kijelölik a "mieink" és az "ellenség" csoportját, gerjesztvén
például a termelő részlegek a marketing osztály közötti
küzdelmet. Így keletkezik a pszichológusok és pszichiáterek
"ellenérdekű" csoportja, így fordítható szembe a helyi
önkormányzat és a központi hatalom, satöbbi-satöbbi.
A
ravasz rábeszélő, sebesen teremthet időleges vakcsoportokat,
kijelentvén például, hogy "mi nők, tartsunk össze",
illetve "pályakezdők vagyunk, össze kell fognunk a régi
bútordarabok ellen", netán "nekünk fontos, hogy
mi a vita kimenetele, tehát legyünk egységesek", a cél
mindig hogy javaslataikat vakon kövessük…
Népszerű
hivatali praktikának számít (főleg az ellenzék vagy
ellenzők megtörésére), bizonyos személyek vakcsoporttagságának
megváltoztatása is. Tegyük föl, hogy egy érdekcsoport
(szakszervezet) szószólója örökké bírálja a vállalat
szociális döntéseit. Ilyenkor szoktak az illetőnek új,
látható, komolynak tűnő (de valódi hatalom nélküli)
pozíciót adni, (tag vagy elnök lesz egy bizottságban
például), szép irodában ülhet, titkárnőt és személyes
levélpapírt kap, talán még parkoló helyet is. Az illető
lassacskán elszigetelődik régi elvbarátaitól, mert mások
az érdekei, s más az identitás-tudata. Így verhető szét
az ellentábor…
Nagy
baj, hogy a vakcsoportok, a nemzeti és nemzetközi politika
porondján is megjelennek, pedig ott sokkal több forog
kockán. Hitler egyetlen vakcsoporttá szervezte a németeket
a "zsidó és kommunista veszély, illetve az árja örökség
révén". Az amerikai és a szovjet politika, a hidegháború
idején egymást vádolta, mind két fél szerint a másik
"háborús uszító", továbbá az "emberi jogok durva megsértője"
volt. Amint ilyesfajta "nézetazonosság" teremtődik,
sajnos a "helyes és jogos" cselekedetek is meghatározódnak…
Tény
azonban hogy a vakcsoport-technika folytonos manipulációja
vesz rá minket nem kívánt árucikkek megvásárlására,
érdemtelen jelöltek megválasztására, és ártatlan emberek
meggyűlölésére.
Hogyan
állhatnánk ellen ? Íme öt közhasznú tanács: 1. Légy
óvatos, ha valaki egy vakcsoport tagjának minősít. Mindenki
többféleképpen címkézhető. Kérdezd meg önmagadtól, "Miért
éppen ebbe tanoznék ?" 2. Kövesd a polgárjogi harcosok
régi jelszavát, "Ne feledd el az árat..." Döntéseid
meghozatalakor, mindegy, hogy árucikket vásárolsz, vagy
politikusra szavazol, saját céljaidra figyelj, ne pedig
arra, hogy mit diktál az (esetleg rád erőszakolt) önkép.
Ne tégy föl mindent egy lapra, amikor az önértékelésedről
van szó, tartozz több vakcsoportba, mert ha csak egy
klub tagja vagy, könnyen fanatikussá válhatsz. 4. Olyan
célokra összpontosíts, melyek közösek lehetnek a csoporttagok
és a kívülállók számára, így csökkenthető a "klubok"
jelentősége. 5. Gondolj arra, hogy azért, mert valaki
nem a "te csapatod" tagja, még lehet emberi lény, és
sokkal inkább hasonlíthat rád, mint hinnéd…
A
bűntudat nagy hatóerő a vásárlásban, amelyet alaposan
kihasználnak a legkülönbözőbb pozícióban lévő emberek
(legyen az politikus, szülő vagy bárki más). De a bűntudat,
a társadalom javát is szolgálhatja. Elemzők szerint
M.L. King sikere, a feketék egyenjogúságáért vívott
harcban, éppen abból fakadt, hogy sok fehér ember érzett
lelkiismeret furdalást, King erőszakmentes akciói láttán…
(A
bűntudat, a jól ismert "parancsra tettem" mondat megvilágításában
furcsa színezetet kap. Ez a legvégén ismertetett kísérleteknek
a részét képezi, erről bővebben tehát később…)
Az
érzelmi befolyásolás következő, igen hatékony eszköze,
a "kölcsönösség elve". Nézzünk erre is egy példát. E
trükköt széles körben a Fuller kefe árusok
használták. A cég emberei a harmincas években házról-házra
jártak, s mindig azzal kezdték, hogy adtak ajándékba
egy olcsó kefét. Az ötvenes években a Tupperware cég
magánlakásokban rendezett árubemutatókat. A meghívottak
ajándékot kaptak a cégtől (olcsó termékeket), s a házigazdától
is (ingyen italokat), aki akkor kapott ajándékot a cégtől,
ha vendégei vásároltak valamit a Tupperware-től. A kölcsönösség
elve, tehát azon alapszik, hogy kapsz, "szívességből",
"csak úgy" ajándékot. Ezzel lekötelezetté, "adóssá"
válsz, és könnyebben megteszed azt az "apróságot", hogy
vásárolj a termékek közül, vagy adott politikusra szavazzál…
A
módszer egyik ügyes változata a rádcsapott ajtótechnikának
nevezhető. Tegyük föl, hogy szeretnéd föllendíteni a
véradást. Ezért valamiféle egészen eltúlzott kéréssel
állsz elő, arra szólítod föl az embereket például, hogy
adjanak vért minden második hónapban, három évig, azonnal
nemet mondanak, a "képedbe csapják az ajtót". Utána
azonban könnyebben állnak rá egy kompromisszumra, például
egyszeri véradásra, mint az extrém kérés híján… Robert
Cialdini és Karen Ascani egyik kutatásának alaphelyzete
volt ez. Az University of Arizona-ra járó diákjaikat
kérték, hogy adjanak vért holnap. Más diákokat ugyanott
arra kének, adjanak vén minden második hónapban három
évig, és amikor a kérést visszautasították, akkor álltak
elő az egyszeri (holnapi) véradás lehetőségével. Utóbbi
csoportból jóval többen ígérték a kérés teljesítését
(és többen adtak vért), mint az előbbiből…
A
rádcsapott ajtó technikája, két alapvető lélektani szabályra
épül. Az eltúlzott kérés, kontraszthatást vált ki,
s úgy működik, mint a "beetetés". Egyszeri véradás nem
tűnik olyan megerőltetőnek, mint a többszöri. Ezen túl,
a kérés visszautasítása bekapcsolja a "kölcsönösség"
elvét, "Én már mérsékeltem a kérésemet, egyetlen véradásra,
most te is mérsékeld a visszautasításodat…" Sokan engedelmeskednek.
Autókereskedők kedvenc fogása, hogy a használt kocsi
szélvédőjére a valóságosnál magasabb árat ragasztanak,
amit majd a tárgyalás során leengedhetnek, te is engedj
hát… Ilyenkor a kölcsönösség elve irányítja gondolkodásunkat,
nem azt kérdezzük, "Elfogadható-e ez az ár ?" hanem
azt, "Hogyan adhatnánk vissza a kölcsönt ?" El akarjuk
kerülni a kellemetlen érzést, melyet a normaszegés okoz…
Szintén
a leghatékonyabb rábeszélő taktikák közé tartozik, az
un. "tedd a lábad az ajtónyílásba" nevet viselő (ami
lényegében pont az ellenkezője az előbb ismertetettnek).
Ennek az a lényege, hogy egy valószínűleg visszautasításra
ítélt kérdést több, apró, így "elfogadhatóbb" részre
darabolnak, és fokozatosan növelik a "dózist". Nézzünk
erre is példát.
Háztulajdonosokat
akartak rávenni, hogy egy ronda és terebélyes táblát
helyezzenek el a kertjükben, VEZESS ÓVATOSAN ! - fölirattal.
Az ormótlan és csúnya táblát (mely ráadásul hatalmas
árnyékot vetett), csupán a lakók 17 százaléka volt hajlandó
kitenni. A háztulajdonosok egy másik csoportját "megpuhították",
mielőtt a kéréssel előálltak volna, aláírattak velük
egy beadványt, amely a biztonságos vezetésért kardoskodott…
Mint hogy aláírni könnyű, ezt szinte mindenki megtette.
Néhány héttel később ugyanezeknek a lakóknak 55 százaléka
vállalkozott arra, hogy a táblát kitegye…. A kisebb
elkötelezettség tehát megnyitja az utat a nagyobb felé…
(Ennek talán a leghíresebb története a "Mr. Otis" trükk
néven ismert azok körében, akik eladással foglalkoznak).
Érzelmeinkre
alapozva, más hatások is meglepő eredményre vezethetnek.
A krumpli nem volt mindig olyan népszerű, mint manapság.
A tizennyolcadik század végén a franciák még úgy hitték,
leprát okoz. A németek a marhákat és a bebörtönzött
bűnözőket etették vele. Az orosz parasztok mérgezőnek
vélték, egészen addig, amíg Nagy Katalin cárnő elrendelte,
hogy a krumpliföldeket be kell keríteni… ???!!! Nagy
Katalin intézkedése rávilágít arra a közkeletű mondásra,
hogy a ritkaság vonzóvá tesz… Bármely tárgy népszerűsége
megnő, ha ritkává és nehezen elérhetővé tesszük. (Lásd
DeBeers és a gyémántok…)
A
hirdetők és az ügynökök jól tudják ezt. Emiatt olvashatjuk
a reklámban, hogy "csak korlátozott számban", "ameddig
a készlet tart", "kis példányszámban" satöbbi. Autókereskedők
visszatérő szövege, hogy "e modellből csak kettőt kaptunk,
s a másikat már tegnap eladtuk…" A bolti eladó így sajnálkozik,
"Sajnos, ez minden, meg se melegszenek a polcon, viszik,
mint a cukrot…"
Mi
a ritkaság vonzereje ? Mi történik, amikor valami nem,
vagy kevésbé hozzáférhető, s így "fantommá" válik
számunkra ? Az orosz paraszt azt gondolhatta, amint
a bekerített krumpliföldet meglátta, "Minek féltik olyan
nagyon ? Biztosan sokat érnek. És vajon őrzik-e ? Vigyáznak,
hogy csak a gazdagok ehessenek belőle ! De nekem elegem
van a céklalevesből ! Krumplit akarok !!!"
A
fantom csapdájának további változatát C. R. Snyder "a
fogyasztók 22-es csapdájának" nevezte. Mint már megjegyeztük,
egy ritka és nehezen hozzáférhető tárgy megszerzése
azt az érzetet kelti bennünk, hogy mi magunk is ritkák
és egyedülállók vagyunk… A gyártók ennek tudatában tervezik
és hirdetik árucikkeiket. Ha sikerül fölkelteniük bennünk
a termék egyedülállóságának képzetét, kívánni fogjuk,
és meg akarjuk venni. Csakhogy más is így érez, következésképp
mégsem vagyunk annyira eredetiek… Ahelyett tehát, hogy
olyasmit vennénk, ami egyedivé tesz, a beszerzett áru
révén olyanok leszünk, mint bárki más… Ez aztán tovább
erősíti bennünk az egyediség iránti vágyat, s máris
üldözőbe vesszük a következő "fantomot". Erich Fromm
szerint "amint elkezdtük önmagunkat árucikkekkel kifejezni,
bekerültünk a kielégületlenség végtelen taposómalmába..."
A
fantom csapdája rámutat a cenzúra alkalmazásának lehetséges
buktatóira is.. A cenzúra bizonyos gondolatokat hozzáférhetetlenné
tesz, s így azoknak "ázsióját" növeli. Példának okáért
Salman Rushdie Sátáni strófák című regénye nem
lett volna best seller, legföljebb néhány ezer példányban
adhatták volna el, ha Khomeini ajatollah nem mondott
volna halálos ítéletet a szerző fejére. Így listavezető
tett… Hasonlóképpen növeljük a pornó filmek és magazinok
kapósságát, s a tiltással lehetőséget biztosítunk gyerekeinknek,
hogy "felnőttségüket" a tiltott gyümölcsök élvezésével
deklarálják…
Hogyan
kerülhető el a fantom csapdája ? Három javaslatunk van.
Először is, vedd figyelembe, hogy fantomok ott is felbukkannak,
ahol nem is számítunk rájuk,(vagy gondos tervezés
folytán, vagy pedig akaratlanul keletkezett elérhetetlenség
miatt). Ilyen esetekben bölcs eljárás valamiféle feltételes
tervet készítenünk. Ha a kocsi, amelyre vágysz, elérhetetlen,
menj ki az autótelepről, s ne vedd meg azt, amelyik
a leginkább hasonlít rá.
Másodszor,
ha fantommal van dolgod, mindig képzelj el egyéb "forgatókönyveket"
is, például más fantomok megszerzését, illetve a hozzáférhető
lehetőségek elfogadását. Így kevésbé valószínű, hogy
az elérhetetlenre "rágörcsölj", s világossá válhat számodra
az adott fantom megszerzésének ára, előnye és hátránya.
Gyakran találhatsz egyéb alternatívákat is.
Harmadszor,
a fantomokat kísérő érzelmi hullámok mindig keltsék
föl a gyanakvásodat, valami nincs rendben. Igyekezz
az érzelmek helyett a tényleges helyzetre figyelve cselekedni.
Sokszor a legjobb stratégia, ha a fantomot faképnél
hagyva elmész, hogy időt nyerj, és összeszedhesd a gondolataidat,
mielőtt döntesz.
Amint
az eddigi példák is mutatták, számtalan módon lehet
elérni, hogy valakinek a döntése olyan legyen, vagy
ahhoz közelítsen, amit valaki más akar (függetlenül
attól, hogy az jó, vagy rossz célt szolgál…) Eddig is
voltak példák arra, hogyan lehet ezt a hatást kivédeni.
Ezt a "védekezést" járjuk körül, egy kicsit jobban a
következő részben...