Az
ókorban
De
azért nem minden meggyőzés tekinthető propagandának.
A régi görögök és rómaiak retorikai elvei (melyeket
oly szorgosan tanulmányoznak mindazok, akik az amerikai
és európai kormányok működtetésén fáradoznak) nos, e
klasszikus szabályok az olyan értekezést díjaztak, mely
az adott témát érzékletesen mutatta be, jól szabott
érvekkel, vitában, illetve egy megfelelő beszédben összegezve
a véleményt, mindig az ellenvéleményekhez képest. Az
ilyen beszámoló nemcsak a hallgatóság, hanem az előadó
számára is tanulságos volt.
Az
ókori görög városállamokban minden állampolgárt egyenlőnek
tekintettek, és képesnek arra, hogy a saját érdekében
beszéljen. A görög bíróság előtt nem jelenhetett meg
ügyvéd vagy
bérszónok, mindenki saját magát
képviselte, 201 szomszédja
jelenlétében, ennyi volt az athéni esküdtbíróság, törvényszabta
létszámának minimuma. Ugyanígy elvárták, hogy az állampolgár
kifejtse nézeteit aktuális kérdésekről a politikai gyűléseken.
E feladatot nem bízták tehát választott képviselőkre.
Világos, hogy a görög állampolgár meg akarta tanulni
az érvelés tudományát, nehogy egyszer csak elveszítse
jószágát vagy kitiltsák a közösségből, egy számára balul
végződött per végeredményeképpen…
A
tanulni vágyó görögök szerződtethettek egy-egy szofistát,
afféle szónoklati házitanítóként. A szofisták vándortanítók
voltak, ők írták az első tankönyveket a meggyőzésről,
a mai Hogyan....
1 könyvek őseiként. Közhelyeket
fogalmaztak meg, általános, meggyőző fordulatokat, amelyeket
bármiféle témával kapcsolatban
használhatott az ember.
A
szofisták leginkább a meggyőzés társadalmi szerepéről
vallott "veszélyes" nézeteikről ismertek, s a nevükből
származik a shophistry angol szó, mely többek között
csalárdságot és félrevezetést jelent. A szofisták álláspontját
jól összegzi Protagorasz két ártatlannak tűnő maximája:
"Minden más dolog mértékegysége az ember", és "Minden
éremnek két oldala van". A szofista számára nem létezik
abszolút igazság vagy bizonyosság, teljesen mindegy,
hogy égi vagy földi módszerekkel keressük. Az egyetlen
helyes mérce az emberé, ez azonban mindig vitatható.
A szofista szerint a meggyőzés azért kell, hogy felfedezzük
a dolgok "legjobb" menetét, érvekkel vitázva, az ügynek
különféle vonatkozásai és oldalai föltárhatóak, így
valamely cselekvés előnyei és hátrányai világossá tehetőek.
Platón,
előrevetítve későbbi korok véleményét, ezt a koncepciót
kikérte magának. Ő hitt az abszolút tudásban, amihez
a filozófia tanulmányozása révén juthatunk. A társadalomnak
ritkán van szüksége a szofisták "szótrükkjeire". Az
efféle csalások vezetik tévútra az athéni ifjúságot,
vélte Platón, szerinte a szofista addig rágcsálja a
téma lehetséges változatait, míg végleg elveszti az
igazsághoz vezető ösvényt…
I.
e. 323 táján Arisztotelész összeegyeztette tanítómestere,
Platón nézeteit a szofisták álláspontjával, Retorika
című munkája mely a rábeszélés első átfogó elméletét
tartalmazta. Arisztotelész számára a meggyőzés célja
egy nézet kifejtése. A szofisták szerint, a meggyőzésre
azért van szükségünk, hogy fontos tényekre kapjunk,
Arisztotelész viszont kijelentette, a tudás csak logikai
következtetések révén szerezhető meg. Sajnos azonban
nem mindenki képes világos következtetésekre minden
kérdéskörben. Aki nem képes erre, annak számára a meggyőzés
művészetével közvetíthetjük az igazságot, így végül
ők is helyes végkövetkeztetést vonhatja le, véli Arisztotelész.
A
"rábeszélés általi döntés" hagyományát eleinte a rómaiak
is megőrizték. Politikai és igazságügyi rendszerükben,
mely nagyon hasonlított a görögökére, komoly szerepet
játszott a vita és az ékesszólás.
Mindazonáltal
- a görögökkel ellentétben - a rómaiak hivatásos rábeszélőket
alkalmaztak, fizetett ügyvédeket és politikusokat. A
meggyőzés szerepét Cicero (i. e. 106-43) az egyik leghíresebb
római rábeszélő, találóan összegezte. Megkérdezték tőle,
hogy vajon nem árt-e a retorika többet, mint amennyit
használ ?" Cicero Arisztotelész szívéből beszélt, leszögezvén,
"A bölcsesség ékesszólás híján keveset használ az államhatalomnak,
viszont az ékesszólás bölcsesség híján sokat árt neki…
A
régi rómaiak és görögök, vagy akár az első amerikai
telepesek ékesszólása döntően különbözött a mai időkben
használatos kommunikációtól, melyben a főszerepet egyszerű
jelmondatok és (jel)képek játsszák. A rábeszélés elsődleges
célja nem a tájékoztatás vagy felvilágosítás, hanem
a közvélemény elmozdítása valamely álláspont irányába.
Üzenet
túltengésben élünk. Két neves hirdetési szakember (Al
Ries és Jack Trout) szerint a mi világunk egyszerien
"túlkommunikált".
Az
átlagos amerikai több mint 7 millió hirdetést lát élete
során. Ezzel szemben az átlagos puritán, mondjuk, a
tizenhetedik századi New Englandben, mindössze 3000
szentbeszédet hallgathatott végig, föltéve hogy minden
héten elment a templomba… Az üzenet túltengés nagy terheket
ró a rábeszélés kibocsátóira és címzettjeire. Előbbiek
olyasfajta üzenetek előállítására kényszerülnek, amelyek
nemcsak vonzóak, de képesek magukra vonni a figyelmet
a zűrzavaros környezetben. A befogadókra viszont olyan
sok rábeszélés zúdul, hogy nehezen tudnak odafigyelni
a valóban fontos üzenetekre…
A
rábeszélés lövedékei abban is különböznek a szentbeszédektől,
hogy az utóbbiak hossza elérhette a két teljes órát
is… A római szónokok külön memória tanfolyamokra jártak,
hogy meg tudják jegyezni mindazt, amit mondani akartak.
Amerikai hazafiak 1787 egész nyarát azzal töltötték,
hogy az alkotmány mondatain vitatkoztak, s a korabeli
újságok 600 oldalnyi érvelést közöltek a mindössze 85
paragrafusból álló szöveggel kapcsolatban. Manapság
egy-egy politikai tévéhirdetés átlagos időtartama legföljebb
30 másodperc. A képes magazinokban közzétett politikai
reklámok rendszerint egyetlen képet és egy mondatot
tartalmaznak. A nap eseményeit néhány szóban összegzik
a tévék és a rádiók hírműsorai.
A
rábeszélés elsősorban kurta, vonzó, gyakran vizuálisan
is ábrázolt üzenetekkel operál, amelyek alkalmasak ugyan
arra, hogy a figyelmünket keltsék az általános üzenet
dömpingben, de az érveket jelmondatokkal és képi szimbólumokkal
helyettesítik, s ily módon a legbonyolultabb témákat
is vulgáris karikatúrákká redukálják, kizárólag igen
és nem, fekete és fehér létezik…
A
modem idők meggyőzése robog, mint a gyorsvonat. Az egykor
élt puritán, hajlandó volt egy egész hétig várni a szentbeszédre
esetleg hónapokig arra, hogy hírt kapjon az óhazából.
Ehhez képest a Tiananmen téri (Peking) tömeggyilkosságról
szinte élőben közvetített a CNN, noha a kínai kormány
mindent megtett, hol történtek ne kerüljenek napvilágra.
Újságírók, tévések és rádiók százai küldtek szinte egyidejű
tudósításokat, elképesztvén az egész világot. Így megy
ez manapság…
Kapunk
tehát elegendő friss információt, néha még a kelleténél
is frissebbet. Puritánunk egész hetet rágódhatott a
legutóbbi szentbeszéd értelmén, de a mai tévénézőnek
csak pillanatnyi ideje van arra, hogy a rábeszélés egy-egy
küldeményét fölfogja, máris jön a következő, így takarja
el a sok fa az erdőt…
Talán
az a legfőbb különbség a mai idők és régebbi korok között
az, hogy miként tanítjuk meg az állampolgároknak a rábeszélés
mesterségét. Ha az olvasó valamelyik görög városállam
polgára volna az i. e. harmadik században, iskolai tanulmányai
során négy évig ismerkedne a retorika szabályaival és
műfogásaival, elsajátítván, hogy hogyan értse és értelmezze
mások érveit, s hogyan fogalmazza meg a sajátjait. Ha
pedig elbliccelt néhány órát, szerződtethetett egy szofistát,
hogy behozza a lemaradást.
Az
első században, a római egyetemisták minden idők legnagyobb
retorikaprofesszorát, Quintilianust hallgathatták. Az
ő tankönyvét azután, majdnem ezer évig használták. A
tizenhetedik században a Harvard Egyetem diákjai szintén
sok időt tölthettek a meggyőzés intelmeinek elsajátításával,
négy évig minden péntek délután tanulmányozták, s havonta
legalább egyszer be kellett mutatniuk, hogyan haladnak,
nyilvános érv és cáfolat versenyen.
A
felsorolt kultúrákban a rábeszélés gyakorlásának illetve
megértésének tudománya úgyszólván állampolgári kötelességnek
számított - nem úgy, mint ma -, azért, hogy az emberek
részt vehessenek a közéletben.
Nem
csoda, ha a meggyőzés ilyen központi helyre került a
nevelésben. Ezzel éles ellentétben, kevés tanuló hallgat
tanulmányai során a társadalmi befolyásolással kapcsolatos
kurzusokat. Sok "népszerű" könyv van forgalomban a témáról,
ezek zöme részben eltúlzott figyelmeztetéseket tartalmaz
a rábeszélés és a média borzalmas mellékhatásairól,
részben csupán primitív gyakorlati tanácsokat adnak.
A
rábeszélés lövedékei záporoznak ránk, ám kevés alkalmunk
van elsajátítani, hogy miképpen foghatjuk fel őket vagy
lőhetünk vissza. Ez okozza az elidegenedés és a cinizmus
rohamos terjedését.
Legalább
hat évtizede vizsgálja a szociálpszichológia a rábeszélés
mindennapos használatát, vagyis azt, hogy hogyan élnek
vele (gyakran vissza…). A kutatók sok ezer gyakorlati
kísérletet folytattak, hogy a rengeteg idevágó föltevést
alátámasszák vagy cáfolják. Sikerült tudományosan kimutatni,
hogy mitől meggyőző egy üzenet, s melyek a leghatásosabb
rábeszélő technikák.
Amik
pedig hatékonyak, azok az érzelmeinkre, legbensőbb félelmeinkre
apellálnak, kihasználják irracionális reményeinket és
hiedelmeinket, átfestvén a világot, amelyben élnünk
kell. Talán ha mindezt felfogjuk és értelmezzük, józanabbul
használhatjuk, és tűrhetjük, a reklámok áradatát, illetve
tudunk ellenük védekezni is...