Meggyõzés
A
meggyőzés, titokzatos és félelmetes fegyver. Azoknak
a kezében, akik tudják a "forszát", olyan erővé válhat,
amely rákényszeríthet bennünket, hogy látszólag ésszerűtlen
és meglepő módon cselekedjünk…
A
történelem folyamán sok rejtélyes okot találtak (ki),
hogy a magyarázzák, miképpen befolyásoljuk vagy győzzük
meg egymást, mi, emberi lények. Példának okáért általános
hiedelem volt az ősidőkben, hogy sorsunkat távoli csillagok
állása szabja meg. A középkori közfelfogás szerint a
gyanútlan embert megszállhatják gonosz démonok, vagy
megátkozhatják a boszorkányok, és viselkedését irányíthatják.
(De ne felejtsd el a mai horoszkópokat sem…)
Évszázadokkal
később, 1770 táján, Franz Anton Mesmer (akinek a nevéből
a mesmerize /hipnotizál, delejez/ ige származik),
megalkotta a boszorkányosság világi elméletét, mely
mind a mai napig hat… Mesmer szerint nem arról van szó,
hogy megszállna bennünket a démon vagy a rossz szellem,
hanem mindannyiunk testében jelen van egy bizonyos "állati
folyadék", mely döntő hatást gyakorol viselkedésünkre,
sőt az egészségünkre is. Mesmer váltig állította, hogy
képes befolyásolni az ember magatartását egy mágnessel,
mert azt a test fölé emelve, megváltoztatható az állati
folyadékok sodrásának iránya…
A
Mesmer "csoportterápia" hisztériaként viharzott végig
a tizennyolcadik századi Amerikán és Európán. Egy-egy
ilyen "szeánsz" során a csoport vezetője "hipnotizálta"
a résztvevőket, a mágnest testük fontosabb részeire
helyezve, valamint e pontok masszírozásával, később
pedig egyszerűen parancsszavakkal. A hipnotizáltak arról
számoltak be, hogy élénk fényeket láttak, az állati
mágnesesség bizsergette őket, nem éreztek fájdalmat
tűszúrás, vagy hasonló próba esetén tapsolás vagy ammónia-szag
sem ébresztette fel őket önkívületi állapotukból. Némelyek
kijelentették, hogy bizonyos betegségekből felgyógyultak…
Elismert
kutatók válogatott csoportja, többek között Antoine
Lavoisier és Benjamin Franklin, megbízást kapott a Mesmer
módszer kivizsgálására. Arra az álláspontra jutottak,
hogy "az állati mágnesesség létezésének semmiféle tudományos
bizonyítékára nem bukkantunk, így az állítólagos folyadékra
gyakorolt kúrákat haszontalannak véljük". A páciensek
kedvező beszámolóit a kutatók csoportja "a képzelet
játékának" nyilvánították…
De
Mesmer követői tántoríthatatlanok maradtak. Folytatták
kísérleteiket, s lassacskán elvetették a mágnesezést,
s kizárólag hipnotikus módszerekkel irányították a bennünk
lévő "állatiságot." Az első öngyógyító mozgalmak Amerikában,
így a Harmónia Társaság 1830 és az Új Gondolat 1890
körül, széles körben alkalmazták Mesmer elméletét. Ezrek
reméltek gyógyulást különböző testi és lelki betegségekből
a "kúra" révén. Az újkori gyógyítók sem tétlenkednek,
minden eszközt megragadnak, hogy az ember belső énjét,
melyet néha chi-nek neveznek, átprogramozzák.
Szinte
minden században és kultúrában elmerengenek az emberek
azon, hogyan befolyásolják őket a többiek. Mint már
említettük, Arisztotelész dolgozta ki a meggyőzés első
teljes elméletét." A meggyőzés három tényezőjét különböztette
meg: 1. forrás (ethos), 2. üzenet (logos), 3. a közönség
érzelmei (pathos).
Mindegyik
kapcsolatban lefektette a maga józan tanácsait. Azt
ajánlatta, hogy a forrás - a beszélő - mutatkozzék egyenes
jelleműnek és megbízhatónak. A beszédírók tartsák be
a logika szabályait, használjanak színes történelmi
hivatkozásokat és képzeletbeli példákat. Az üzeneteket,
Arisztotelész szerint, a közönség már meglévő hiedelmeinek
a figyelembevételével kell kifejtenünk. A befogadó érzelmeire
okvetlenül legyünk tekintettel. Aki mérges, másként
viszonyul szavainkhoz, mint aki jól érzi magát. Arisztotelész
leírta, hogyan kelthetjük föl a különböző érzelmeket
(harag, barátság, félelem, irigység, szégyen) a hallgatóságunkban,
és elemezte, miként állíthatók ezeket a meggyőzés szolgálatába.
Fölismerte
a hatékony meggyőzés egy további összetevőjét is, amelyet
athenoi-nak nevezet, a szónok közvetlen hatókörén
kívül lévő tények és események gyűjtőfogalma ez. Egy
bírósági tárgyaláson például különféle körülmények adottak,
(így a jogszabályok, az odahozott szerződés tartalma,
a tanúvallomások), e tényezők képezik a színpadot, a
meggyőző érvelés számára, vagyis bizonyos értelemben
behatárolják lehetőségeinket, csoportosítják a részleteket
a fővonalak mentén, megszabják azokat az ösvényeket,
amelyeken az érvelő haladhat. Összességükben tehát döntő
a hatásuk az eset kimenetelére. Arisztotelész különböző
javaslatokat tesz, kétségbe vonhatjuk például a jogszabályok
alkalmasságát vagy a tanú szavahihetőségét. A ma tani
ügyvédek is erre törekszenek, "új megvilágításba" helyezik
a dolgokat…
Cicero
- római ügyvédként - Arisztotelész elméletének nem minden
tételével értett egyet. Cicero sikerrel védte a régi
Róma több hírhedt gonosztevőjét és gyilkosát, s azzal
is öregbítette nevét, hogy tételesen kidolgozta a szónok
feladatait, vagyis ahogyan ő nevezte - az officia
oratoris-t.
1.
elkápráztatni (megteremteni a beszélő hitelességét),
2. tanítani (pontosan szövegezett érveket találni az
üzenet közvetítése érdekében), 3. meghatni (fölkelteni
a közönség érzelmeit).
Továbbfejlesztette
Arisztotelész tanítását, és kidolgozta a statis-
státusz - elméletét, amellyel jelentősen hozzájárult
a meggyőzés tudományának kibontakozásához. A szónok
első dolga, hogy a helyzet olyan meghatározásával álljon
elő, amely az ő - vagy ügyfele - szempontjából a legelőnyösebb.
Tegyük föl, hogy ügyfeledet gyilkosság elkövetésével
vádolják. A védelem első lépése az, hogy tagadja a tényeket,
"Nem, ügyfelem senkit sem ölt meg." Ha ez nem lehetséges,
akkor vond kétségbe a minősítést, "Igaz, kioltotta a
sértett életét, de csak gondatlanságból, nem pedig szánt
szándékkal." Ha ez sem működik, vitasd a cselekmény
indítékát, hivatkozz rendkívüli körülmények fennforgására.
Ha ez sem válik be, jelentsd ki, hogy a bíróság nem
illetékes az ügyen… Feltehetően az olvasót, Cicero javaslatai,
napjaink bűnügyeire emlékeztetik, nem véletlenül…
Jó
volna tudni, mit szólna Arisztotelész és Cicero, ha
részt vehetnének egy hipnotikus szeánszon. Mint a meggyőzés
kutatói, nyilván nagy érdeklődést tanúsítanának. Bizonyára
egy szót sem hisznek el a rejtett Folyadékok és a mágneses
befolyásolás elméletéből, de elismeréssel adóznak a
hipnotizőrök meggyőző erejének, hiszen a sikeres hipnotizőr
a szónok mindhárom feladatát teljesíti, leginkább az
elsőt, hallgatói elkápráztatását, önnön hitelességének
megteremtése érdekében. A legelső amerikai hipnotizőrök
egyike, bizonyos Charles Poyen, előszeretettel hasonlította
önmagát Galileihez, Kolombuszhoz és Jézus Krisztushoz,
minthogy olyan igazság birtokába jutott, amelyet az
emberek zöme nem érhet föl ésszel… Más kollégái a tudomány
vagy a vallás ködgomolyába burkolództak, hogy üzenetük
megfellebbezhetetlenségét kinyilvánítsák…
A
szónok második feladata az üzenet közvetítése, vagyis
olyan érveket találni, amelyeket a többség elfogad,
még akkor is, ha nem pontosan ért meg. A Mesmer föltalálta
állati folyadékok, amelyek mágnessel irányíthatóak,
erősen emlékeztetnek a keresztény alapeszmére, a lélek
egyesülhet Istennel, de megkaparinthatja a gonosz is…
Nem véletlen, hogy Mesmer követői eleinte a keresztény
papok soraiból kerültek ki, és a mesmerizmus később
is afféle modern tudományos vallásként terjedt el.
A
szónok harmadik feladata a körönség érzelmeinek fölkeltése,
és ez ügyben sokan fordultak a mesmerizmushoz, mert
az reményt adott, és ez az érzés gyógyhatású, bizonyos
testi és lelki bajok (utóbbiak közt elsősorban a depresszió
és az elidegenedés) kikúrálására. Az ügyes hipnotizőr
a maga javára fordította a reménysugarakat, s így a
meggyőzésben sikeresnek bizonyult. Gyakran szélvész
sebességével terjedt a hír a szájpropaganda és esetleg
a helyi sajtó révén, a csodával határos gyógyulásokról.
Mielőtt egy-egy szeánsz megkezdődött, néhány jól kiválasztott
és "hithű" régi páciens transzba esési bemutatót tartott,
így dokumentálván, mire képes a hipnotizőr. Mindez fokozta
a hipnotizálásba vetett hitüket. Arisztotelész és Cicero
semmi titokzatost nem találna a hipnotikus szeánszokban,
inkább úgy vélnék, hogy a meggyőzés, részben általuk
fölállított alapelveinek, ésszerű kivitelezése folyik…
Napjaink
hivatásos rábeszélői sem gondolják rejtélyesnek mesterségüket.
Századunkban három általános válasz kristályosodott
ki az ősrégi kérdésre, mitől meggyőző egy üzenet ?
A
modem elméletek a pszichológia három alapvető iskolája
(pszichoanalízis, tanuláselmélet, kognitív megközelítések)
közül választanak ki kiindulópontul, legalább egyet.
A
pszichoanalitikus meggyőzés elmélet, különleges szerepet
játszik, mert ez a legismertebb, ugyanakkor a hivatásos
rábeszélők számára kevés a gyakorlati haszna. A meggyőzés
pszichoanalitikus koncepciója, egy igen népszerű munka,
(Packard: A rejtett meggyőző erők, 1957) megjelenése
után került a reflektorfénybe. Packard azt állította,
hogy a hirdetési ügynökségek, azért képesek olyan hatásosan
rábeszélni, mert a pszichoanalízis vívmányait használják.
A hirdetők mindent elkövetnek, hogy rábukkanjanak dolgok
titkos jelentésére. A téma egyik kézikönyvét Ernst Dichter
írta, s ő listát készített a hétköznapi tárgyak jelentéséről,
vagyis öntudatlan hatásáról. Például: rizs = termékenység,
kesztyű lehúzása = erotikus és intim jeladás, leves
= az élet mágikus gyógy-balzsama, tojás = növekedés
és termékenység. Amint egy tárgy ilyesfajta jelentését
fölfedezték, a hirdetési szakember legmélyebb érzelmeinkre
hathatott általa. Sok szempontból a meggyőzés pszichoanalitikus
elmélete a mesmer-izmus leszármazottja, az állati mágnesek
helyébe itt az öntudatlan energiák léptek, meg a belőlük
fakadó titokzatos jelek és tartalmak.
A
meggyőzés rejtett erőibe vetett hit és a feltárásukért
folytatott harc olyan erős volt, hogy szinte félnünk
kellett, a végén csakugyan rájuk találnak. Milyen bizonyítékai
vannak e rejtett erő létezésének? Kétségtelen hogy a
hirdetővállalatok az ötvenes években egyre-másra szerződtették
a pszichoanalízisben jártas konzultánsokat és munkatársakat,
Packard állításának megfelelően, minden ügynökségnek
megvolt a maga "mélység-szakértője". Csakhogy a hatvanas
évek közepére e gyakorlatnak vége szakadt, pusztán azért,
mert nem vált be. A hirdetők a pszichoanalitikus elméletből
fakadó tanácsokat túlságosan ködösnek és szeszélyesnek
találták ahhoz, hogy döntéseik vezérfonalául használhassák,
dolgok pszichoanalitikus jelentésének feltárására bevetett
módszereket (tintapacák formájának elemzése, szabad
gondolattársítás, álmok, hipnózis) túlságosan megbízhatatlannak
érezték. Ezt az elméletet az ötvenes években, magabiztosan
kiáltották ki mindenhatónak, ám a reményeket soha nem
váltotta be. Ennek ellenére így is a közfigyelem reflektorfényében
áll.
A
tanulás-elméletet, a hivatásos rábeszélők, különösen
a politika területén ügyködők, legalább száz éve használják.
Persze, ez az elmélet is megkapta a maga kritikai össztüzét,
idesorolhatóak olyan szépirodalmi munkák, mint Aldous
Huxley Szép új világ, illetve Anthony Burgess
Mechanikus narancs című regénye. Mindkettő olyan
jövőt fest le, amelyben zord magatartási szabályok uralkodnak.
A tanulás-elmélet szerint egy üzenet akkor meggyőző,
ha a befogadó megtanulja és elfogadja azt. A propaganda
tehát legyen látható, érthető, elsajátítható, emlékezetes
és követhető. E koncepciót gyakran követték a hatásos
kommunikáció létrehozása érdekében. Walter Dill Scott,
már 1917-ben írott tankönyvében azt ajánlja, hogy a
hirdetés emlékezetességét fokozhatjuk ismétlés, (közöljük
ugyanazt a hirdetést újra meg újra), intenzitás,
(legyen a hirdetés szellemes és harsány),
asszociáció, (kössük az üzenetet a befogadó már
meglévő tapasztalatához) és leleményesség (váljon
ki a hirdetés a többi közül) révén. A tanulás legfontosabb
motívuma azonban az ösztönzés, az üzenetet leginkább
akkor tanuljuk meg és fogadjuk el, ha ez valamiféle
előnnyel jár…
A
tanulás-elmélet talán legfontosabb és leghatékonyabb
modellje, melyet a Carl Hovland és kollégái által végzett
kutatások nyomán fejlesztettek ki, a tanulás folyamatát
négy szakaszra bontja. A meggyőzés akkor lesz sikeres,
ha a befogadót mind a négy, alább fölsorolt szakaszban
eléri.
1.
Az üzenet ragadja meg a befogadó figyelmét. Az észre
sem vett üzenetek aligha győzhetnek meg bárkit is.
2.
Az üzenetet hordozó érveket a közönség értse meg.
A meggyőzés csak akkor következhet be, ha a mondandó
eljut a tudatunkig, mindegy, hogy hirdetési szlogenről
van szó, vagy pedig arról, hogy miért vonuljon a nemzet
háborúba.
3.
A befogadó sajátítsa el az érvelést, és fogadja el
igaznak. A hirdető dolga az, hogy adott ügyhöz
olyan érveket találjon, amelyek azután a befogadó
agyában idéződnek, éppen akkor, amikor kell.
4.
Mindig a "tanultaknak" megfelelően cselekszünk, amint
erre ösztönöz valamilyen előny.
Noha
a tanulási modell hasznosnak bizonyult, a kutatások
azt mutatják, hogy egy-egy üzenet akkor is meggyőző
erővel rendelkezhet, ha a szakaszok némelyike hiányzik.
Néha az üzenet akkor is meggyőző például, ha az érvelés
nem teljesen érthető. A Watergate botlány egyik főszereplője,
G. Gordon Liddy (ő tört be a Watergate épületbe) írja
önéletrajzában, hogy amikor gyerek volt, igen meggyőzőnek
találta Adolf Hitler beszédeit a rádióban, pedig csupán
néhány szót tudott németül… Megesik, hogy épp a kulcs
érvek felfogása és megtanulása marad el, s az üzenet
mégis meggyőz. A gyerekekre például nagy hatást gyakorolnak
a játékokról szóló hirdetések, noha a vizsgálatok szerint
abból nem sokat értenek és tartalmukra csak hézagosan
emlékeznek. Ráadásul az emberek gyakran akkor is a "tanultak"
(hitük vagy meggyőződésük szerint cselekszenek, ha erre
semminemű előny nem ösztönöz), a vértanúk és egyéb hősies
mártírok, vagy a kamikázék számára, tettük kifejezett
hátrányokkal járhat (az előnyöket esetleg a hazájuk
húzza).
A
hatvanas évek végén kidolgozták a meggyőzés új elméletét,
a kognitív megközelítést. Ennek az a lényege,
hogy a befogadó nem passzív, kötelességtudó és engedelmes
alanya a meggyőző tanulási folyamatának, hanem aktív
résztvevője. A meggyőzés legfontosabb tényezői azok
a gondolatok, amelyek a befogadó agyában végigszaladnak
akkor, amikor az üzenetet látja, hallja, érzékeli. Más
szóval, a meggyőzés azon múlik, hogy miképpen vesszük
az adást, hogyan fordítjuk le magunknak, és mi a reakciónk,
mindez nagymértékben függ az egyéntől, a helyzettől,
a vonzerőtől.
A
kognitív megközelítés legfőbb hozama egy szabály, amely
a meggyőzési taktika eredményességének meghatározására
használható: Az eredményes meggyőzési taktika olyan
gondolatokat közvetít, amelyekkel a befogadónak nem
ellentétesek a nézetei. A negatív, cáfoló érvek, szinte
soha nem hatásosak a meggyőzésben, a pozitívak viszont
szinte mindig…
Az
a megállapítás, hogy a meggyőzés a befogadáskori gondolatainktól
függ, logikusan hangzik, de fölvet egy fontos kérdést,
mitől függ, hogy abban a pillanatban mi jár a
fejünkben ? Miből fakadnak kognitív válaszaink a meggyőző
üzenetek láttán és hallatán ?
Később
e kérdéseknek is a nyomába eredünk… Az emberi gondolkodás
egyik működési sajátossága, hogy kognitív energiánkkal
takarékosan bánunk, s mindig lehetőség szerint a rövidebb
utat választjuk. A másik pedig az, hogy igyekszünk gondolkodási
erőkifejtéseinket éppúgy racionalizálni, mint a testieket,
így próbálunk ésszerűnek mutatkozni magunk és mások
szemében…" A rábeszélők zöme, vagy talán mind, az emberi
természet e két alap vonását szeretné kihasználni...