Ésszerûen
Az
ember szereti magát ésszerű lénynek tekinteni. Pedig
általában kevéssé ésszerűen cselekszünk, csak (főleg
utólag) ésszerűsítjük a dolgokat, Albert Camus szerint
az ember olyan teremtmény, aki egész életét azzal tölti,
hogy megmagyarázza, hogy miért nem abszurditás az élete...
Hogyan magyarázhatjuk meg, hogy nem az ? Az alábbi példa
mutatja, miként igazoljuk saját cselekedeteinket önmagunk
s a világ előtt.
Marian
Keech vonzó, középkorú asszony, Amerika kellős közepén
élt egy nagyvárosban, és az ötvenes évek elején kijelentette,
hogy üzenetet kapott egy távoli bolygóról. Egy szeptemberi
estén azt a hírt kapta a Clarion nevű égitestről, hogy
a Földet hatalmas árvíz fogja elpusztítani, méghozzá
december 21-én. Szerencsére a Clarionról egy szakasz,
repülő csészealjat küldenek majd Mrs. Keech és családjának
megmentésére. Kicsiny de hűséges sereg verbuválódott
az asszony körül, akik minden szavát elhitték, és komoly
áldozatokat hoztak, pénzüket, ingó és ingatlan vagyonukat
elajándékozták (hisz emezekre úgyse lesz szükségük a
Clarion bolygón…), munkahelyükön felmondtak, s megszakították
a kapcsolatot barátaikkal, néhányan még az eljegyzésüket
is fölbontották... Odasereglett Mrs. Keech köré egy
csapat szociálpszichológus is, hívőnek tettetvén magukat,
mert szerették volna közvetlen közelről megfigyelni,
mit tesznek majd az igazi hívők december 21. után (föltéve,
hogy nem
lesz árvíz). A kutatók úgy találták,
hogy ezek az emberek jóindulatú és zárt csoportot alkottak,
és az újonnan jötteket barátságosan fogadták ugyan,
ám éreztették velük, hogy nekik - régieknek - édes mindegy,
hogy más emberek csatlakoznak-e vagy sem. Szilárdan
hittek a jóslatban, de nem csaptak csinnadrattát, elküldték
a riportereket, nem adtak interjúkat és nem számoltak
be ügyükről
a kívülállóknak.
December
20-án Mrs. Keech azt az üzenetet kapta a Clarionról,
hogy a csoport pakoljon össze és legyen készenlétben
pontosan éjfélkor, de távolítsanak el minden fémtárgyat
a ruházatukból. Engedelmeskedtek, a cipzárakat és kapcsokat
kifejtették… Amikor elmúlt az éjfél, az emberek egyre
reménytelenebbül várták a csészealjakat… Hajnali négykor
még mindig ott ültek némán és elképedve… 4:45-kor azonban
Mrs. Keech földerült arccal jelentette, hogy üzenetet
kapott a Clarionról, nincsen semmi baj, már nem kell
elmenekülni, minthogy a Földnek megkegyelmeztek és nem
lesz árvíz, hála e kis csoport állhatatosságának, tudniillik
türelmes üldögélésük olyan sok fényt gerjesztett, hogy
megváltoztatták az ítéletet. A csoport megkönnyebbült
és örvendezett…
Amit
ezután tettek, föllelkesítette a szociálpszichológusokat,
huszonnégy óra leforgása alatt ezek a csöndes, visszahúzót
emberek felhívtak minden szóba jöhető tévé és rádióállomást,
hetilapot, hogy megmagyarázzák, miért nem valósult meg
a jóslat. Hosszú beszédeket mondtak különböző utcasarkokon,
röplapokat osztogatva, és egyáltalán, mindent elkövettek,
hogy további hívőket toborozzanak. Szemmel láthatólag
immár fontosnak találták, hogy üzenetük a lehető legszélesebb
nyilvánosságot kapja. A csoport tagjai bizonyára átmentek
az elkeseredés fázisán, a kezdeti örömujjongás után,
elvégre sok mindent föladtak és elvesztettek. A világ
nem pusztult el, ám az ő állásuk, vagyonuk (vőlegényük)
odalett… Hogyan vehetnék biztosra, hogy helyesen cselekedtek,
mindezed dacára ? Hogyan győzhetnék meg önmagukat, hogy
a viselkedésük nem volt teljesen abszurd ? Természetesen
úgy, hogy erről meggyőznek mindenki mást...
A
jóslat bekövetkezésének elmaradása után, már szükséges
volt a többiek meggyőzése, így beszélhették rá önmagukat
is, hogy az általuk hozott áldozatok nem voltak hiábavalóak.
Ha sikerül megértetni a többiekkel, hogy az ő viselkedésük
mentette meg a világot, eloszlathatják saját kétségeiket
is. Ez iparkodás folyamán hívőkből fanatikusokká váltak…
(Erre később, a szektáknál, még visszatérünk).
Leon
Feszinger, a szociálpszichológia egyik legkiválóbb teoretikusa,
1957-ben állt elő a kognitív
disszonancia elméletével, mely
leírja, hogyan ésszerűsíti az ember a cselekedeteit,
ha két egymással ellentétes tudattartalmunk
(gondolatunk, hiedelmünk, véleményünk) van, az agyunkban,
tehát disszonancia, kényelmetlen feszültség, keletkezik.
Például az a hiedelem, hogy jön a pusztító árvíz, kellemetlenül
ellentétes azzal a tapasztal, hogy mégse jött... Feszinger
szerint e feszültséget az ember olyan kínosnak érzi,
hogy igyekszik azt megszüntetni a lehető legkönnyebb
módon, megváltoztatván egyik (vagy másik, vagy mind
két) tudattartalmat, hogy jobban "megférjenek" a fejében.
Különösen így van ez olyan helyzetekben (mint példánkban),
amikor az ember önbecsülése forog kockán. Kezdődik a
ferdítés, a tagadás, önmagunk (és mások) "megdumálása",
az ésszerűsítés.
Az
ésszerűsítés kényszere igen fontos tényező, amikor a
rábeszélésre (propagandára) reagálunk. Ha Frank, aki
mindig erős dohányos volt, szembesül azzal a ténnyel,
hogy esélye a rákos betegedésre igen magas, két dolgot
tehet. Vagy a dohányzással kapcsolatos szokásain változtat
(márpedig aki próbált leszokni róla, tudja, milyen nehéz),
vagy kénytelen úgy dönteni, hogy az orvostudomány téved.
Takarózhat a barátai példájával is, "ha tényleg annyira
veszélyes volna, Sam (Jack, Kate) már leszokott volna".
Arra a következtetésre is juthat, hogy a füstszűrő fölfogja
a rákkeltő anyagok zömét. Esetleg áttérhet egy alacsonyabb
nikotin és kátránytartalmú készítményre. Érvelhet úgy
is: "Éljek inkább rövidebb életet, amelyben azonban
azt tehetek, amire kedvem szottyan, mint egy hosszabbat,
amelyben minden tilos, ami jó."
Minél
fontosabb az embernek egy bizonyos cselekvés, annál
inkább visszautasít minden információt, ami azzal ellentétes.
A pszichológusok szerint a legnehezebben azok az emberek
tudnak leszokni a dohányzásról, akik már megpróbálták,
de kudarcot vallottak, s így kapcsolatuk a dohányzással
még szorosabbá vált… A disszonancia csökkentésével az
ember védi az énjét és őrzi pozitív önképét. De az önigazolás
gyakran végletes példákat eredményez, sokan még akkor
sem törődnek a veszéllyel, amikor az önbecsapás a halálukat
okozhatja, s a szeretteikét is, a szó szoros értelmében.
Kaliforniát
gyakran sújtják földrengések. 1983 május 2-án egy 6,5-ös
erősségű földrengés rázta meg a Colinga nevű mezőgazdasági
vidéket, jelentős károkat okozva, ám egyszersmind egy
pozitív fejleményt is hozott. Kalifornia államban elrendelték,
hogy fel kell mérni az épületek földrengésállóságát,
és megtenni a lehetséges lépéseket a várható károk csökkentésére.
Santa Cruzban, Dave Steeves, neves mérnök kapott megbízást,
hogy a fölmérést elvégezze. Ő az után kimutatta, hogy
egy komolyabb földrengés esetén 175 épület szenvedne
súlyos károkat, s ezeknek zöme a Pacific Garden Mall
(népszerű bevásárlóközpont) környékén van. Az itteni
házak építészetileg "megerősítetlen" technológiával
készültek, ráadásul feltöltött talajon, ami rendszerint
növeli a földrengés hatását.
A
városi tanács logikus reakciója az lett volna, ha gondosan
megvizsgálják Steeves jelentését. Logikusak-e a következtetései
? Alapos munkát végzett-e ? Pontosak-e a számításai
? Ha igen, akkor nem marad más hátra, mint a lehetséges
megoldás keresése, segélyért folyamodhat a város a szövetségi
szervekhez, figyelmeztetheti polgárait a veszélyre,
bevezethettek volna kevésbé költséges biztonsági rendszabályokat,
mozgósíthatták volna a lakosságot, stb. Steeves nyilván
bánmelyik "olcsó" megoldást elfogadta volna.
Ám
a városi tanács 1987-ben egyhangúan arra szavazott,
hogy a legokosabb az lesz, ha megvárják milyen törvényeket
hoz Kalifornia állam, a földrengések elleni küzdelemben
(??!!) Addig is megválasztottak egy bizottságot, s az
ügyet ezzel levették a napirendről… Steevesről kijelentették
hogy fölöslegesen kelt pánikot, és anyagi végveszélybe
akarja sodorni a várost javaslataival. Az illetékesek
zöme arra az álláspontra helyezkedett, hogy Santa Cruzt
különben sem fenyegeti földrengés a közeli jövőben…
Röviden szólván, a Steeves jelentés kognitív disszonanciát
okozott a város vezetői számára.
1989
október 17-én 7,1-es erősségű földrengés volt a Santa
Cruz melletti hegyekben, öten meghaltak, 2.000-en megsebesültek,
300 lakóház összedőlt és további 5.000 súlyosan megrongálódott.
A Pacific Garden Mall romokban hevert. A Steeves jelentés
pontosnak bizonyult, sőt talán még túl optimistán ítélte
meg a földrengés okozta károkat… Mindezek után, hogy
csökkentse kognitív disszonanciáját, a város egyik vezetője
Steeves-t hibáztatta, kijelentvén, a mérnök "annyira
ijesztő jelentést nyújtott be, hogy éppen azért nem
vette senki komolyan, mert túl nagy rémületet keltett…"
A
disszonancia eloszlatásának kényszere messzebbmenő következményekkel
járhat tehát. A rábeszélés, meggyőzés, mindenesetre
ezt is használja, a maga javára fordítván az ésszerűsítés
csapdáját.
Első lépésként szándékosan teremt
kognitív disszonanciát, fenyegetvén az önbecsülésünket,
például lelkifurdalást keltve a befogadóban, (pl. mert
nem szed elég vitamint, vagy keveset mos fogat), esetleg
szégyenkezésre késztetve, (pl. mert a férjének nem elég
fehér az inge), netán kétszínűnek vagy megbízhatatlannak
minősítve (aki még egy vacak üdítőt sem tart otthon,
amiért a bombázók megőrülnek, és bármikor beléphetnek
kérni egyet). A második lépés az, hogy olyan megoldást
ajánlanak, amellyel a kognitív disszonanciát megszüntethetjük,
s egyúttal azt tesszük, amire ő beszél rá…
Az
elmondottakat, további két példával illusztrálhatjuk.
Tekintsünk el attól, hogy milyen nemes célból történik
a következő, csak a lényegi szituációra koncentráljunk
! Tegyük föl, valaki kopogtat az ajtódon, s arra kér,
adakozz, jótékony célra. Ha nem akarsz adni, minden
bizonnyal találni fogsz megfelelő indokot a visszautasításra,
nincs pénzed, ennyivel úgyse segíthetsz sokat stb. Ha
viszont a kéregető az általános mondókájához hozzáfűzi,
"Egyetlen penny is segíthet…", oda a jó kifogásod...
Micsoda ember az, kérded önbecsülésed védelmében, aki
egy pennyt sem akar adni ? És az ésszerűsítés csapdája
máris fogva tart. Önbecsülésed veszélybe került, csak
úgy mentheted meg adakozol.
E
"forgatókönyvet" kipróbálta a gyakorlatban Robert Cialdini
és David Schroeder. Minden második alkalommal az általuk
felkért "gyűjtők" kijelentették, hogy "egyetlen penny
is segíthet". Azok az emberek, akiknél e mondatot bevetették,
kétszer olyan gyakorisággal adtak, mint azok, akiknél
nem. Sőt általában többet is adtak ! Tehát az a kijelentés,
amely felmentést ad a kisösszegű adakozásra nem csökkenti,
hanem inkább növeli az összeget !!! Bizonyára azért,
mert amint eldöntjük, hogy adunk, a kognitív disszonancia
megszüntetésének vágya adakozókedvünket is fokozza.
Benyúlván a zsebünkbe, olcsó volna kihúzni onnan egy
árva pennyt, önbecsülésünk szerint amúgy is nagylelkűek
vagyunk…
A
háborús propaganda legártalmasabb következménye, hogy
lélektani mentességet ad arra, hogy az egyik nemzet
fiai lemészárolják a másikéit. A háború rengeteg kárt
és szenvedést okoz, méghozzá gyakran ártatlan kívülállóknak
és gyerekeknek is… Az a tudattartalom, "Becsületes,
tisztességes és jó vagyok, ilyen a hazám is", ellentétben
áll ezzel. "Ártatlan emberek halálát és szenvedését
okozom, ezt teszi a hazám is". Ha a rombolás és gyilkosság
kétségtelen, annak letagadása nem segít, így csak az
marad hátra, hogy minimálisra csökkentsd humanitárius
eszményeidet vagy maximálisra növeld az áldozatok bűnösségét
(jelentsd ki, hogy megérdemelték sorsukat)…
A
második világháború végén az amerikaiak atombombát dobtak
Hirosimára és Nagasakira. Több mint 100.000 civil, rengeteg
nő
és gyerek, halt meg, nem is
beszélve
a súlyos sebesültekről. Manapság az amerikaiak nagy
része ellenzi, ami törtért. De a bomba ledobását követő
héten, akkori közvélemény kutatás szerint, az amerikaiak
kevesebb, mint 5 százaléka szavazott ellene, ellenben
23 százalékuk további atombombák ledobását sürgette,
Japán kapitulációja érdekében…
Akadhat
olvasó, aki mindezt már poros történelemnek véli. Csakhogy
az Öböl-háború táján az iraki népet, Szaddam Husszein
"a bagdadi hóhér" lelkes követőjeként írta le számunkra
a "meggyőzés". A háborút követő örömünnep idején kevés
amerikai fejezte ki sajnálatát, amiért sok tízezer iraki
civilt elpusztítottak "sebészi" pontosságú bombázásaikkal,
melyek Bagdad infrastruktúráját is romba döntötték (ideértve
a vízszolgáltatást), további szenvedéseket okozva a
lakosságnak. A modern idők valamennyi háborúja során
a propaganda igyekezett elfeledtetni velünk, hogy az
ellenséges ország polgárai is emberek…
Az
"embertelenítés" célja az, hogy a háború (általunk)
okozta szörnyűségei kiváltotta kognitív disszonanciát
mérsékelje... Vigyázni kell, mert minél inkább igazoljuk
ezeket a borzalmakat, vezetőink annál könnyebben követik
el őket… Az ésszerűsítési csapda négyzetesen mélyül,
"Szörnyű cselekedetet kővettem el, de igazoltam magam,
mert az áldozat megérdemelte, amit kapott. Ha viszont
megérdemelte, akkor még többet kéne kapnia... "
Ironikus
helyzet, hogy ha el akarjuk kerülni, hogy önmagunkat
amorálisnak vagy ostobának tartsuk, előkészítjük a terepet,
hogy amorális vagy ostoba dolgokat kövessünk el. Van-e
bárminő ellenszer ? Világos, hogy mindig igazolni akarjuk
cselekedeteinket, de az is kétségtelen, hogy ha mást
nem teszünk, soha nem tanulunk saját hibáinkból.
Gyakran
találkozhatunk azért olyan emberekkel, akiknek sikerül
kitörniük az ésszerűsítés csapdájából, bátran beismervén
hibáikat, s tanulnak belőlük, önmentegetés helyett.
Jó volna tudni, mi e magatartás titka. Szép volna, ha
a hiba elkövetése után egyszerűen megállíthatnánk az
önigazoló masinánkat, mondván: "Oké, elszúrtam. Mit
tehetnék, hogy ez többé ne forduljon elő ?" A beismerés
az első teendő, a második pedig az Én megerősítése,
mert erő kell ahhoz, hogy az ember szembenézzen gyöngeségeivel
a javítás, nem pedig a magyarázkodás, szándékával…
Mindannyian
tudjuk, hogy könnyebb ezt mondani, mint csinálni. Olyan
kultúrában élünk, mely nehezen bocsátja meg a hibáinkat,
s a kudarcot rendszerint bűnnek tekinti... Gyerekeink
gyakran köznevetség tárgyává
lesznek, pusztán azért, mert
egy vizsgán nem mentek át. Sikeres edzőket rúgnak ki,
ha a csapat egy idényben gyöngébb
teljesítményt nyújt. Ha több türelemmel viseltetnénk
mások hibáival szemben, könnyebben bocsátanánk meg a
saját botlásainkat önmagunknak…
A
fentiek bizonyítására, amit a reklámokban sokszor kihasználnak,
van egy másik kísérlet is, mivel ez az egyik legjobb,
további példákat már nem említek ehhez a részhez. A
lényege, hogy ki kell választani sok pálcika közül azt,
amelyik a leghosszabb. Nem szabad őket összemérni, csak
a szemmértékünkre lehet hagyatkozni. Ha ezt "csak" ki
kell választani, mindig a helyes pálcát veszik ki az
emberek. Ha azonban egy csoport előtt kell ezt megtenni,
ráadásul úgy, hogy 8-9 előre beépített ember MIND, azonos,
de rossz pálcát választ ki, (tehát kiváltják a disszonanciát),
nos ekkor az emberek túlnyomó része ugyan azt a rossz
megoldást választja, mint az előtte lévő, beépített
emberek…???!!!
Mivel
ennek a disszonancia feloldási vágyunknak a hatása ennyire
erős, a reklámok rendesen építenek is rá...