Kép
a fejedben
A
Public Opinion (közvélemény) című folyóiratban
Walter Lippmann, a kiváló politikai elemző leírja egy
kislány történetét, aki egy nap, virágzó jókedvből búskomorságba
és mély gyászba zuhant, azért, mert egy szélroham hirtelen
megrepesztette a konyhaablakot. A kislány vigasztalhatatlan
volt, s órákig érthetetlenül beszélt. Amikor végre ki
tudta fejezni magát, azt mondta, hogy a megrepedt üvegtábla
rosszat jelent, meghalt egy közeli rokonuk, épp ezért
gyászolni kezdte távollévő apját, hiszen nyilván őróla
van szó. Ám néhány nap múltán távirat érkezett az apjától,
tudatván, hogy kutyabaja. A kislány tehát tökéletes
fantazmagóriát gyártott egy külső tény (a megrepedt
ablak), a babona (ez halált jelent), a félelem és az
apja iránti szeretet elegyéből.
Lippmann
nem a személyiség abnormális működését hangsúlyozta,
hanem föltette a kérdést: hasonlóan a kislányhoz, milyen
mértékben hagyjuk, hogy általunk kitalált történetek
kormányozzák gondolatainkat és cselekedeteinket ? Úgy
vélte, sokkal jobban emlékeztetünk erre a kislányra,
mint amennyire ezt hajlandóak volnánk beismerni… A média
képzeletbeli világot fest körénk, és a "fejünkben lévő
képek" ebből származnak arra nézve, hogy a férfiak és
nők mit tesznek és mondanak bizonyos helyzetekben. Lippmann
e megállapításra, 1922-ben jutott. Hét évtizeddel később
megkérdezhetjük, mi a bizonyíték rá, hogy igaza van,
és ha igaza van, milyen mértékű a média befolyása világlátásunkra
és értékrendünkre ?
Vessünk
egy pillantást a tévében látható világra. George Gerbner
és munkatársai végezték a legátfogóbb tévéelemzést.
E kutatók a hatvanas évek végétől videóra vettek és
gondosan megvizsgáltak ezer és ezer, főidőben sugárzott,
tévéműsort s a bennük felbukkanó figurákat. Összegezve
eredményeiket, úgy találták, hogy a televízió ordenáré
módon félrevezető képet ad a valóságról. Ráadásul, mint
e vizsgálat bizonyítja, a tévét sokan meglepő mértékben
tekintik a valóság hű tükrének…
A
főidőben adott műsorokban háromszor annyi férfi szerepelt,
mint amennyi nő, és a nők mindig fiatalabbak voltak
a férfiaknál, akikkel találkoznak. A színes bőrűek (elsősorban
a latin-amerikaiak), a gyerekek és az öregek jóval kevesebbszer
szerepelnek annál, mint amekkora az arányszámuk a lakosság
egészéhez képest. Az etnikai kisebbségek képviselői
általában csak kisebb szerepekben tűntek föl. Továbbá,
a figurák zöme vezető vagy értelmiségi volt. Az USA-ban
a munkaerő 67 százaléka fizikai dolgozó, a képernyőn
viszont csupán a figurák 25 százaléka végez ilyen munkát.
A bűnözés a tévében tízszer olyan gyakori, mint a valóságban.
Egy átlagos kamasz, tizenötödik születésnapjáig mintegy
13.000 emberölés szemtanúja volt a képernyőn. A tévében
szereplő figurák több mint 50 százaléka valamilyen viharos
és kegyetlen összecsapás alanya lesz, míg az FBI adatai
szerint az USA lakosságának kevesebb, mint egy százaléka
lesz erőszakos bűncselekmény áldozata… David Rintel
forgatókönyvíró, aki az Amerikai Írók Szervezetének
elnöke volt, találóan sommázta: "Este nyolctól tizenegyig
a tévéadás egyetlen épületes hazugság…"
Igyekezvén
megérteni a tévénézés és a fejünkben lévő képek közti
kapcsolatot, Gerbner és kollégái összevetették a megrögzött
televíziónézők (több mint napi négy óra) vélekedéseit
a többiekéivel (napi négy óra alatt).
Kiderült,
hogy előbbiek, 1. gyakrabban vallják a faji megkülönböztetés
különböző válfajait, 2. messze felülbecsülik az orvosok,
ügyvédek és sportolók számát, 3. alacsonyabbnak gondolják
a nők képességeit a férfiakénál, 4. a valósnál nagyobb
szerepet tulajdonítanak társadalmukban az erőszaknak,
5. azt hiszik, hogy manapság kevesebb az idős ember,
és egészségi állapotuk rosszabb, mint húsz évvel ezelőtt
- ennek épp a fordítottja az igazság… Sőt. A megrögzött
tévénézők egészében baljósabb helynek látják a világot,
mint akik ritkábban merednek a képernyőre, előbbiek
fölteszik, hogy az emberek zöme csak magára gondol,
s kihasználná a többit, ha tehetné… Gerbner és munkatársai
szerint e tévképzetekről a televízió tehet, mert tévképeket
mutatott az amerikai életről.
A
bemutatott tévképek, és a valóság kapcsolatának egy
vonatkozását vizsgálja a televíziós kriminológia, azt,
hogy hogyan jelenik meg a bűnözés a képernyőn. Craig
Haney és John Manzolati rámutat, a bűnügyi filmek eléggé
hasonló képet festenek egyrészt az elkövetőkről, másrészt
a rendőrökről. A rendőr a képernyőn elképesztően hatékony,
majdnem minden bűnügyet földerít, és végül mindig a
megfelelő személyt küldi rács mögé. A tévé azt az illúziót
dédelgeti, mintha a bűnüldözés majdnem hibátlanul működne.
A bűnözők motívuma a képernyőn szinte kivétel nélkül
a pszichopatológia, a nyereségvágy vagy az indokolatlan
mohóság, és nem a nyomor vagy a munkanélküliség, így
a "tévés" bűnözők teljes egészében felelőssé tehetők
cselekedeteikért.
Haney
és Manzolati úgy véli, mindez társadalmi következményekkel
jár. A gyakori tévénézők valószínűleg szigorúbb nézeteket
vallanak, következésképp keményebb ítéletekre voksolnak,
ha az esküdtszék tagjai közé kerülnek. Ugyanők hajlamosak
megfeledkezni az ártatlanság vélelméről, azt gondolván,
hogy a vádlottnak kell bizonyítania ártatlanságát, hiszen
ha nem volna bűnös, nem kerülne bíróság elé…
Hasonló
a helyzet a média más ágaival. Az újságok bűnügyi rovatainak
szorgos olvasói jobban félnek a bűnözéstől, mint mások.
A pornófilmek rendszeres nézői kevesebb részvétet éreznek
a nemi erőszak áldozatai iránt. Amint a televízió -
mint olyan - megjelenik egy területen vagy országban,
a lopások száma megnő, bizonyára részben a tévé által
terjesztett "konzumerizmus", a fogyasztásközpontúság,
miatt. A kevésbé módos tévénéző saját lehetőségeit a
képernyőn látottakhoz hasonlítja, és a "maga módján"
próbál ennek megfelelni…
Megjegyzendő,
hogy Gerbnerék ismertetett vizsgálata a tévé és a hiedelmek
között csupán összefüggéseket talált, oksági kapcsolatot
nem ! E kutatás eredményeiből nem világos, hogy a tévénézés
hozza létre a hiedelmeket, vagy pedig éppen azok nézik
folyton a tévét, akiknek ilyen a világszemléletük…?
Annak bizonyítására, hogy a tévénézés valóban terjeszti
a tévképzeteket (ami a rendelkezésre álló más vizsgálatok
nyomán szinte biztosra vehető), olyan ellenőrzővizsgálatot
kellene végezni, amelynek alanyait találomra választanák
ki.
Egy
jól kieszelt vizsgálatsorozatban Shanto Iyengar és Don,
Kinder politikai pszichológusok eltérő tartalmú tévéhíradókat
mutattak a kísérleti alanyoknak. Az egyes csoportoknak
vetített hírösszeállításokban különböző problémák kerültek
a középpontba, például Amerika védelmi képességei, a
környezetszennyezés, infláció és más gazdasági bajok
stb.
Egy
hétig nézték a csoportok a szerkesztett híradókat, és
ennyi, mint az eredmények tanúsítják, elég volt ahhoz,
hogy a számukra túlhangsúlyozott problémát tekintsék
a legfontosabbnak !!! Mi több, aszerint ítélték meg
az akkori elnök tevékenységét, hogy mit tesz a "kulcsprobléma"
megoldása érdekében… Mindez nem a véletlen műve. A kommunikáció
kutatói, régóta ismerik a kapcsolatot a média taglalta
ügyek, és a közvélemény által legfontosabbnak tartott
témák között. A tömegkommunikáció tartalma alakítja
ki, a közönség politikai és szociális érdeklődését és
értékrendjét. Egy Észak-Karolina államban végzett, korszakos
jelentőségű felmérés szerint, a szavazók azokat a kérdéseket
ítélték a legfontosabbnak a választási kampány során,
amelyekkel a helyi média legtöbbet foglalkozott… Hasonlóképpen,
a kábítószer, a NASA tehetetlensége és az atomenergia
akkor került az érdeklődés homlokterébe, amikor a média
drámai minőségben és mennyiségben tudósított Len Bias
kosárlabdasztár droggal összefüggő haláláról, a Challenger
űrrepülő felrobbanásáról, illetve a Three Mile Sziget
és Csernobil katasztrófájáról. Henry Kissinger, Nixon
külügyminisztere pontosan értette a média hatalmát,
a nemzet nagy kérdéseinek rangsorolásában. Megjegyezte
egyszer, hogy ő sosem volt kíváncsi arra, mi a hírek
tartalma a tévében, inkább az izgatta, hogy "milyen
témák szerepeltek és milyen hosszúságban, mert ebből
kiderült, mi vár Amerikára…"
Persze,
mindannyian kiterjedt személyes és társadalmi kapcsolatokkal
rendelkezünk, a média nem az egyedüli forrásunk a politikai,
etnikai, faji és hivatásbeli kérdések megítéléséhez.
A médiából szerzett tájékoztatás és benyomás viszonylag
kevésbé hatékony, ha saját tapasztalatainkra is támaszkodhatunk.
Azok, akik sok dolgozó nővel állnak kapcsolatban, kevésbé
fogadják el a tévé által alkotott sztereotípiákat a
női nemről. De vannak olyan témák, mint a bűnözés és
az erőszak, amelyekről kevés ember rendelkezik közvetlen
tapasztalatokkal, ezekkel kapcsolatban gyakorlatilag
az egyetlen forrásunk a média, és az általa festett
világ…
A
tömegkommunikáció rábeszélő erejét mindig figyelembe
vették a leendő politikusok. A "keményen szembeszállni
a bűnözéssel" című választási ígéret azért válik be
olyan gyakran, mert a fő műsoridőben látható pszichopata
és nyereségvágyó bűnözőképhez szervesen kapcsolódik.
A nyomor és a munkanélküliség, (a bűnözés legfőbb okai),
elleni kemény szembeszállás ritkábban merül föl… Ugyanilyen
eredményes, a politikus szempontjából keresztesháborút
hirdetni a kábítószerek ellen, amikor azoknak áldozatává
esik egy híres sportoló, vagy megígérni az atomreaktorok
bezárását egy nukleáris katasztrófát követően…
A
politikusok számára az a legfontosabb, hogy saját világképüket
"ránk beszéljék". Roderick Hart politológus jegyezte
meg, hogy a hatvanas évek elején az amerikai elnökök
havonta 25 beszédet mondtak, ami elég soknak tűnik.
Gerald Ford viszont 1967-ig nagyjából hat (!) óránként
tartott egy-egy nyilvános beszédet. Ha egy elnök gyakran
beszél bizonyos témákról (s szavai bekerülnek a híradókba),
lényegében őtőle függ, hogy mi lesz az ország "napirendjén".
Nem véletlen, hogy Bush elnök egyik legfőbb tanácsadója
Robert Teeter, (egy közvélemény kutató), volt, aki rendszeresen
tájékoztatja az elnököt arról, hogy adatai szerint mi
érdekli az embereket, mely témákról kellene beszélnie…
Ez a hatalom megtartásának fontos módszere… Jeffery
Pfeiffer, a gazdasági szervezetek szakértője leszögezi,
hogy a vállalatvezér hatatnának legfőbb forrása az a
joga, hogy ő állíthatja össze az ülések napirendjét
(mikor miről döntenek, milyen kritériumok alapján),
ő határozhatja meg a bizottságok összetételét, végül,
de nem utolsósorban, ő dönt, hogy mely információk terjedjenek
széles körben, s melyekre boruljon a jótékony feledés
homálya.
Miért
olyan meggyőzőek a média festette képek ? Azért, mert
ritkán vonjuk kétségbe őket. Kevesen teszik fel a kérdést,
"Vajon miért éppen ezt mutatják most, s nem mást ? Tényleg
így dolgoznak a rendőrök ? Tényleg ennyi a bűncselekmény
?" Ami a képernyőn látható, azt gyakran garantáltan
valóságosnak hisszük…
Ha
pedig már elfogadtuk e képeket, a fejünkben fikcióvá
formálódnak, s vezetnek bennünket kézen (orron) fogva.
E képek primitív társadalomelméletté állnak össze, "tényeket"
szolgáltatnak, s meghatározzák, mely kérdéseket tekintsük
fontosnak vagy égetőnek, továbbá rögzítik a társadalommal
kapcsolatos gondolkodásunk keretét. Bemard Cohen, a
neves politológus szerint a médiának:
"Nem
mindig sikerül az emberek szájába rágni, hogy mit
gondoljanak, de azt igen, hogy miről
gondoljanak valamit... A
világban az emberek aszerint tájékozódnak, hogy milyen
térképet rajzolnak számukra az általuk olvasott újságok
írói, szerkesztői
és kiadói…"
Az
1991-es Öböl-háború előtt a Kongresszus megvitatta az
esetleges háború pozitív és negatív következményeit.
A háború támogatói Szaddam Husszeint "új Hitler"-nek
nevezték, hangsúlyozva, hogy ugyanúgy elgázosítja a
kurdokat, mint Hitler annak idején zsidókat, ugyanúgy
lerohanta Kuvaitot, mint Hitler Csehszlovákiát és Lengyelországot,
továbbá hadi gépezetének szisztematikus létrehozása
is Hitlerére emlékeztet. A háború ellenzői viszont Vietnamhoz
hasonlították Irakot, ugyanolyan polgárháború lehet
a dologból, míg Vietnamban észak és dél, itt különböző
arab népek csapnak össze, a sivatagi harcra nincs felkészítve
az amerikai hadsereg, ahogyan a dzsungelháborúra se
volt, ez a háború is nemtelen célokért, az olajért és
más üzleti hasznokért, indul.
A
vita lényegében azon folyt, hogy melyik minősítés az
igaz. Csakugyan, amint ez eldől, az is világossá válik,
hogy mi a teendő. Ha Szaddam = Hitler, akkor a háború
halogatása egy még szörnyűbb háború kitörését eredményezheti.
Ha viszont Irak egy második Vietnam, akkor a háború
hosszú lidércnyomás lesz, győztesek és vesztesek nélkül.
Tíz
évvel az Öböl-háború előtt publikálta Thomas Gilovich
e kísérlet-sorozat eredményeit. Azt vizsgálta, milyen
hatással vannak a múlt emlékei döntéseink meghozatalában.
Az egyik kísérlet során, politológia szakos egyetemistákat
arra kértek, oldjanak meg egy föltételezett nemzetközi
válságot. Egy kis demokratikus országot, egy agresszív
diktatórikus szomszédja lerohanással fenyegette, csapatokat
vonultatott fel a közös határon, valamint heves fölforgató
és kémtevékenységet végzett a demokratikus országban,
A válság, (kétféle) leírásában, szerepeltek olyasfajta
irreleváns mondatok is, amelyek a helyzetet, vagy a
náci Németország, vagy pedig az Észak-Vietnam ellen
vívott háborúhoz hasonlították. A tájékoztatóból kiderült,
hogy a demokratikus országból az etnikai kisebbségek
tagjai marhavagonokban vagy csónakokon menekülnek el,
a várható inváziót következetesen Blitzkrieg-nek
vagy gyors csapásnak hívták, Amerika elnöke
vagy New York államból származott (mint Franklin
Delano Roosevelt), vagy Texasból (mint Lyndon B. Johnson),
a válságról szóló tájékoztatót vagy a Winston Churchill
Hallban, vagy a Dean Rusk Hallban tartották. Befolyásolták
ezek a tárgyhoz nem szorosan tartozó mondatok a válság
megoldására tett javaslatokat ? Meglepően nagy mértékben.
Azok a diákok, akik azt a tájékoztatót kapták, amelyben
a náci Németországot idéző kifejezések és célzások voltak,
sokkal inkább ajánlották az USA fegyveres beavatkozását,
mint azok, akik a Vietnamra utaló mondatokat olvasták…
A
retorika klasszikus elméletei, az analógiát, a meggyőzés
eszközeként, nem sokra becsülik, arra hivatkozván: túl
könnyen támadható azzal, hogy nem "ül", vagyis a hasonlóság
nem lényegi, illetve nem pontos. A klasszikus elmélet
szerint az analógiák két szabály alapján értékelendőek:
1.
A hasonlatosságnak a két összevetett dolog lényegbe
vágó és fontos vonatkozásában kell fönnállnia.
2.
Az analógia nem hagyhatja figyelmen kívül a két összevetett
dolog lényegbevágó eltéréseit.
Vegyük
észre, milyen alapvető változást okoz, ha e két szabályt
alkalmazzuk az Öböl-háborúval kapcsolatos hasonlatok
mérlegelésekor.
Van
még egy mércéje a rábeszélő, helyzet meghatározásánál
ez pedig a rábeszélő őszintesége. Csakugyan azt hiszi-e,
hogy a helyzet olyan, amilyennek mondja, vagy csupán
a propaganda cél érdekében tett magáévá egy álláspontot
?
Kevéssel
az Öböl-háború előtt, 1990. október 15-én Bush elnök
kijelentette: "Nap nap után érkeznek a hírek Kuvaitból
a behatolt Szaddam-erők okozta atrocitásokról... egy
nemzet szisztematikus megfélemlítéséről, tömegmészárlásokról,
értelmetlen kínzásokról. Újszülötteket dobnak ki az
inkubátorból... művese betegeket tépnek ki a vércserélő
gépből... Tiszta hitlerizmus. De ne feledjük, hogy Hitler
háborúja után a Nürnbergi bíróság ítélkezett..."
Komolyan
gondolta ezt ? Talán. De minthogy ugyanez a kormány
kicsivel korábban támogatta Szaddam háborúját Irán e1llen,
Bush minimum túlzott. Ha az elnök túlzott is, sokan
úgy vélik, bocsánatos bűn. Elvégre mozgósítani akarta
a nemzetet egy háborúra, a demokrácia visszaállítása
érdekében egy távoli kis országban, akkor még nem lehetett
tudni, meddig tart, s hány amerikai életet követel.
Bush ehhez kérte a jóváhagyásukat. A többségtől megkapta,
s az elnök népszerűsége magasabbra emelkedett, mint
valaha (a háború után elérte a 90 százalékot !)
De
az ilyen rábeszélő trükköknek ára van - melyet mind
a beszélőnek, mind a rábeszélt tömegnek meg kell megfizetnie.
Esetünkben, amint az amerikaiak kijózanodtak az eufóriából
(a háború gyors és kevés áldozattal járt), sokan eltűnődtek,
hogy a teljes győzelem birtokában vajon miért hagyták
Szaddamot a helyén… ? Tudván, hogy katonai erejének
jó része érintetlen, ezt az erőt hamarosan be is vetette
saját lakossága ellen.
Még
az Egyesült Nemzetek haderejének főparancsnoka, Norman
Schwartzkopf is érzet magában bátorságot, hogy e dilemmát
megfogalmazza a tévében. Elképzelhető-e, hogy 1945-ben
az USA elnöke, miután legyőzte Németországot, megengedje
Hitlernek, hogy tovább uralkodjék ? Elképzelhető-e,
hogy a Szövetségesek megállnak a német határoknál, és
visszafordulnak ? Kizárt. Ha Hitler nem lesz öngyilkos,
bíróság elé állítják, elítélik és kivégzik, akár a többi
háborús bűnöst. Miért hagyta akkor Bush, hogy Szaddam
Husszein Irak ura maradjon ? Zavaros ügy. A
Newsweek 1991. május elsején
végzett közvélemény-kutatása szerint a megkérdezettek
55 százaléka
nem tekintette győzelemnek az Öböl-háború befejezését,
mert Szaddam még mindig hivatalban volt. Bush elnök
népszerűsége hanyatlani kezdett, de nem nagyon. Mondhatnánk,
ezt még megúszta…
Hosszabb
távon azonban nem úszta meg. Az ügy ára az ő számára
az, hogy lassacskán rájövünk, sose gondolta komolyan,
hogy Husszein = Hitler. Analógiája cinikus kísérlet
volt csupán, hogy félelmet ébresszen az amerikaiakban.
Szaddam Husszein egy veszedelmes gazember, de ennek
dacára képes megteremteni a stabilitást Irakban, márpedig
Bush és tanácsadói ennek fejében hivatalában hagyták…
Sajnos,
a Fehér Ház lakóinak általános gyakorlata, hogy port
hintenek a nép szemébe, Lyndon Johnson hamis optimizmusától
(a vietnami háború legnehezebb időszakában:"Látom a
fényt az alagút végén !") Nixon hazugságáig a Watergate-ügyben
("Én nem vagyok csaló !"), valamint Reagan vallomásáig
az Irangate kapcsán ("Hát, nem emlékszem.").
A
fentiek tükrében világos, hogy miért nagyon fontos,
hogy azok, akik rendszeresen nézik a médiák műsorait,
mit látnak (beleértve a reklámokat is !). Ezért a felnőttek
gyakran távol tartják a gyerekeiket, az erőszakos jeleneteket
tartalmazó filmektől. (Erre hivatkozva függesztik fel
időnként nálunk is, az egyik csatorna sugárzását, mert
nyílván a szülők mégsem teszik ezt meg). Ha a gyerek
megnézi kedvenc rajzfilmjét (ez általában a Tom és Jerry),
szinte csak erőszakot lát. A klasszikus mesékből sem
marad ki gyerekek kemencébe tétele, az, hogy egy farkas
felfalja a nagymamát, a vadásznak el kell hoznia egy
gyerek szívét, bizonyítékul, hogy megölte. Lehetne sorolni
a példákat, amik mind azt bizonyítják, hogy valaminek
az elfogadása, vagy elutasítása mennyire függ attól,
hogyan tálaljuk, mibe csomagoljuk…
A
következő részből azt tudhatod meg, hogy néhány egyszerű
kérdéssel, szinte észrevehetetlen fogásokkal, mennyire
könnyű manipulálni valakinek a véleményét, ha ezeket
nem ismeri...