Hitelesség
Amikor
Allen Ginsberg (a "beat" nemzedék egyik legnépszerűbb
költője, Üvöltés című verse, megrázta és felvillanyozta
az irodalmi közvéleményt az ötvenes években), megjelent
az egyik tévéműsorban, , előbb saját homoszexualitásáról
beszélt, majd a nemzedéki ellentétről.
A
kamera végigpásztázott rajta, kövér volt, szakállas,
pillantása merev (belőtte magát kábítószerrel ?), hosszú
haja csimbókokban lógott itt-ott kopasz fejéről, lyukas,
fakó trikót és gyöngysorokat viselt. Noha komolyan és
őszintén beszélt a fiatalság problémáiról, a stúdió
közönsége kinevette. Valószínűleg a tévénézők zöme ágyból
nézte a költőt, és ők sem vették komolyan, noha mondanivalója
józan volt, s őszintén adta elő. Megjelenése (és híre)
határozta meg a közönség reakcióját… Ha egy bankár külsejű
férfi mondta volna el ugyanezt, valószínűleg, Ginsberg
üzenete megértő fülekre talált volna…
A
személyiség és a presztízs meggyőző hatására, már az
ókorban is fölfigyeltek. I. e. 300-ban írta Arisztotelész:
"A jó embereknek könnyebben és szívesebben hiszünk,
s ez igaz, bármely kérdésről légyen szó, különösen akkor,
ha a teljes bizonyosság lehetetlen, és a vélemények
megoszlanak. Nem igaz, amit különböző írók állítanak
a retorikáról szóló dolgozataikban, hogy a szónok személyes
tulajdonságai nem fokozzák szavainak meggyőző erejét.
Épp ellenkezőleg, jellemvonásai talán a legfontosabb
eszközök, amelyek a meggyőzéshez rendelkezésünkre állanak…"
Közel
2300 évbe telt, mire az ókori filozófus megfigyelését
tudományosan igazolták, nevezetesen Carl Hovland és
Walter Weiss, méghozzá nagyon egyszerű módszerrel. Sokféle
emberhez juttattak el egy szöveget, mely valamiféle
álláspontot tartalmazott, például azt, hogy az atom-tengeralattjárók
építése megvalósítható (1951-ben, a kutatás évében,
az atomenergia ilyen felhasználása még utópia volt…).
Némelyeknek azt mondták, a szöveg a közönség szemében
rendkívül hitelesnek ítélt személytől származik: J.
Robert Oppenheimer-től, a híres atomfizikustól. Másoknak
viszont alacsony hitelességű forrást adtak meg, a
Pravda-t, a szovjet kommunista párt lapját, amelyet
az USA-ban szinte senki nem tekintett hitelesnek, vagy
megbízhatónak.
Mielőtt
a szöveget elolvashatták, a részvevőkkel kitöltettek
egy kérdőívet, hogy a témával kapcsolatos véleményüket
megtudják. Utána megkapták a szöveget. Azok közül, akik
azt hitték, hogy az érvek Oppenheimer-éi, nagyon sokan
megváltoztatták álláspontjukat, jóval inkább hitték,
hogy építhető atom-tengeralattjáró, mint annak előtte.
Azok közül viszont, akik úgy tudták, hogy a szöveg a
Pravdából való, szinte senki…
E
jelenséget igazolták más kutatók is, sokféle témájú
szövegekkel, (vélt, vagy valós) forrásokkal. A fiatalkorúak
bíróságán dolgozó bíró, pl. nyomósabban befolyásolják
az emberek véleményét a fiatalkorú bűnözésről, mint
mások véleménye, csakúgy, mint egy híres költő vagy
író bírálata egy költeményről stb.
Mivel
rendelkezik a bíró vagy a költő, amivel például a Pravda
nem ? Arisztotelész szerint a "jó embernek" hiszünk,
ezen ő morális szempontból kiemelkedő férfiakat értette.
Hovland és Weiss a "hiteles" (credible) szót
használta, melynek nincs morális színezete. Oppenheimer,
a bíró, a költő vagy egy orvosi újság hiteles források,
vagyis nem feltétlenül "jók", de szakértelmük, szavahihetőségük
föltételezhető.
(Ezért,
ha egy fogápolásról szóló reklámban az üzenet közvetítője,
pl. fehér köpenyt visel sokkal hitelesebbé válik. A
baciölőhatás is inkább hihető számunkra, ha azt látjuk
a képernyőn, hogy ezt az ANTSZ is megvizsgálta. Megfeledkezünk
arról, hogy ezzel a vizsgálattal az összes többi, hasonló
termék is rendelkezik, hiszen ennek hiányában nem hozhatták
volna forgalomba őket… Ezért, bár nem logikus, mégis
az válik piacvezető termékké, amelyik azt a tényt, amiben
semmi különleges nincs, (amivel minden versenytársa
is rendelkezik), úgy tárja elénk HITELESEN, mint egy
csodát… Ezért választja az emberek többsége ezt a terméket…)
Nem
ostobaság, ha hagyjuk, hogy olyan emberek véleménye
befolyásoljon, akik szavahihetők, és akik értenek az
adott témához. De nem minden emberre hat egyformán ugyanaz
a személy. Egyesek nagy hitelességűnek tekinthetnek
valakit, míg más ugyanőt alacsony hitelességűnek vélhetik.
Ráadásul az illető némely, kevésbé fontos tulajdonságai
bizonyos emberek számára, nagyobb súllyal esnek a latba,
és megeshet, hogy éppen ezeken múlik a sikere vagy a
kudarca.
A
mellékes tulajdonságok jelentőségét jól illusztrálta
a következő kísérlet. Hatodikos elemistáknak beszédet
tartottak a matematika hasznosságáról, fontosságáról.
A beszédet tartó személyt hol úgy mutatták be, mint
valamelyik híres egyetem több nemzetközi díjjal kitüntetett
mérnök-tanárát, hol pedig úgy, mint aki tányérmosásból
él. Nem meglepő, hogy a mérnök sikeresebben befolyásolta
a gyerekek véleményét, mint a tányérmosó, ez logikus,
és a korábbi kutatásokkal egyező eredmény.
Azonban
a beszédet mondó személy fajtáját is váltogatták néha
fekete bőrű volt, máskor pedig fehér. Több héttel korábban,
kérdőíves felmérést végeztek a gyerekek körében, hogy
megtudják a feketékkel kapcsolatos előítéleteiket. Az
eredmény: a legelőítéletesebb gyerekeket a fekete bőrű
mérnök jóval kevésbé győzte meg, mint a fehér, noha
pontosan ugyanazt mondta… A legkevésbé előítéletes gyerekek
körében viszont a fekete mérnök beszéde volt hatásosabb…
Megdöbbentő… Nem logikus, hogy egy annyira lényegtelen
körülmény, mint a bőr színe, ilyen mértékben befolyásolja
valakinek a hitelességét. (De emlékezz az ANTSZ-re…)
Ha racionális világban élnénk, egy jó nevű mérnök, meg
tudná győzni a hatodikosokat a matematika hasznosságáról,
függetlenül a bőre színétől…
Ha
egy ismert személy, sportoló, színész stb. jelenik meg
a reklámban, a legtöbb ember szemében (nemcsak azokéban,
akik kedvelik), az üzenetet rögtön hitelessé teszik.
Annak ellenére hitelesek, hogy szinte biztosan tudjuk,
hogy nem szakértői a bankvilágnak, a biokémiának, a
tisztítószerek világának, vagy a táplálkozástudománynak.
A legtöbb ember számára az ismertségük a döntő, ez válik
fő érvé, a többi nem számit. Nem logikus ugye ? Ennek
ellenére működik…
Mondhatod,
hogy "én nem dőlök be". Hiszen a többség aligha bízik,
pl. a sportolók értékítéletében, mármint csak úgy általánosságban.
(Gondolj az "izomagyú" jelzőre, amivel, néha okkal,
de legtöbbször ok nélkül, időről időre azért megbélyegzik
a sportolókat…) Ez mégsem jelenti azt, hogy amint nevesítik,
arcot kap, (maradjunk a sportolónál), ne feledkeznénk
meg az előbbi véleményünkről, és ne vennénk az általuk
reklámozott cuccok közül.
Nem
mindegy azonban, hogy az ismert személyek meggyőző erejét,
milyen üzenet csatornán akarják felhasználni. Kísérletek
bizonyítják, hogy ha az a cél (fő csatorna), hogy elgondolkoztassák
a befogadót, akkor az érveknek sokkal erősebb a szerepük,
mint annak, hogy ismert személy közli e ezt, vagy egy
ismeretlen. Ha viszont mellékcsatornán érkezik az üzenet
(nincsenek érvek, vagy gyengék, lényeg az, hogy nem
késztetnek elgondolkodásra), nos ekkor már megfordul
az egész. Az emberek, most azt a terméket választják,
amit ismert személy reklámozott…
Amikor
"megfelelő" terméket vásárolunk, énünk voltaképpen túlteszi
magát azon az "igazságtalanságon", hogy mi nem vagyunk
olyanok, mint ez a bizonyos személy. Olyan, minta jegyet
vennénk a "klubjába", mert ilyenek szeretnénk lenni,
és ennek ugye az a módja, hogy megvegyük azt a bizonyos…
A
jó politikusnak is az önképünket kell célba vennie.
A politikai jelöltek igyekeznek vonzó képet festeni
magukról, gondolom megfigyelted, hogy néhány éven belül,
többszörösére nőtt templomba járó politikusok száma.
Számuk arányosan nő azzal, hogy az illető mise mekkora
nézettségre számíthat a TV-ben. (Húsvét, Karácsony,
Pünkösd…) Vannak köztük, persze vallásosak is, de sokuknál
csak a feni célt szolgálja.
A
hivatalos rábeszélőnek nem könnyű a dolga. Az üzenetet
leggyakrabban aszerint vizsgáljuk, hogy küldőjének mennyiben
áll személyes érdekében. Ez az általános gyanakvás,
valamiféle önvédelem. Mivel ez a rábeszélő helyzetét
megnehezíti, éppen ezért igyekezni fog, minden módon
leplezni azt a tényt, hogy ő most valamire éppen rábeszél
bennünket. Akkor meggyőző, ha elfogulatlan és szavahihető.
Két
általános taktika következik, amelyek a becstelen, megbízhatatlan
és ellenszenves rábeszélőt szavahihetővé, megbízhatóvá
, közkedveltté tehetik.
Han
Fei-Tzu, a kínai retorikus az i. e. harmadik században
dolgozta ki jótanácsait az uralkodók számára. Az alábbi
történetet írta le, annak ábrázolására, hogy miként
javíthatja a császár saját hitelességét. Wu herceg le
akarta rohanni, Hu országát. Fölkérte megbízható
tanácsadóját, hogy nyilvánosan hirdesse, meg kéne támadni
Hu országát. Amint a tanácsadó e beszédeket megtartotta,
a herceg lefejeztette, hogy jó szándékáról, ily módon
is biztosítsa Hu-t. Hu erre szétoszlatta hadserege nagy
részét. Wu herceg ekkor elfoglalta az országot, és Hu-t
rabul ejtette…
A
történet legfőbb tanulsága az, hogy a kommunikátor hitelességét,
szavahihetőségét, növeli, ha (látszólag) saját érdekei
ellen cselekszik. Amikor úgy találjuk, hogy semmit sem
nyerhet, ha rábeszél minket, sőt esetleg még
veszthet is, jobban megbízunk benne, s így meggyőző
ereje nagyobb lesz. Wu herceg azzal, hogy megbízható
tanácsadóját kivégeztette, látszólag saját érdekéit
figyelmen kívül hagyva cselekedett. (Nem ! Hu-t nem
helyes lerohanni akkor sem, ha ez országom számára előnyös
volna. Oly meggyőződésem ez, hogy hajlandó vagyok kivégezni
hű tanácsadómat pusztán azért, mert az inváziót javasolta…)
Íme a második tanulság: a látszat (a meggyőzésben is)
gyakran csal…
Saját
érdekeinkkel ellentétes érvelés stratégiájával, hitelességünk
növelése érdekében, anélkül is élhetünk, hogy legjobb
barátunkat megöletnénk. Tegyük fel, hogy egy megrögzött
bűnöző, akit bebörtönöztek, mert kokainnal kereskedett,
beszédet tartana, az igazságszolgáltatás túlzott szigoráról,
és az ügyészek elvakultságáról. Meggyőzne ? Valószínűleg
nem, legtöbben elfogult, és megbízhatatlan forrásnak
tekintenék. A kokain-kereskedő semmiképp sem fér az
arisztotelészi "jó ember" kategóriába. Ha viszont ugyanő
azt hangoztatná, hogy az igazságszolgáltatás túlságosan
elnéző, a bűnözők gyakran megússzák, ha
elég agyafúrt az ügyvédjük, ha pedig elítélik őket,
túl enyhe büntetést kapnak, nos, ez meggyőző volna e
?
Igen,
legalábbis kísérletek ezt bizonyítják. Ezek szerint
Arisztotelésznek csak részben volt igaza, a kommunikátor
akkor is lehet meggyőző, ha erkölcstelen személy, föltéve,
hogy álláspontja hangoztatásával nem nyer semmit, (sőt
esetleg veszít).
Mencius,
az i. e. negyedik század nagy kínai filozófusa egy másik
technikával ajándékozta meg az emberiséget, a szavahihetőség
fokozására. Mencius agyafúrt tanácsadóként vált ismerné.
A császár üzent érte: jöjjön az udvarba, adjon tanácsot
neki. Mencius visszaüzent: nem érzi jól magát, így nem
jelenhet meg. Másnap azonban eléggé feltűnően sétálgatott
a városban. A császár dühbe gurult, s néhány emberét
elküldte, tudják meg, miért ennyire tisztetlen a filozófus.
Mencius-t azonban nem találták otthon, elment egy barátjához.
A császár ekkor hazaárulással vádolta. Mencius azt mondta:
ő nem hazaáruló, és tiszteli az uralkodót, de csak akkor
lehet hasznára, ha a császár feltétel nélkül megbízik
benne, és tiszteletben tartja szellemi függetlenségét.
Ha ő pusztán azért tenne bármit, hogy valakinek (akár
az uralkodónak) kedvében járjon, tanácsát amúgy sem
fogadnák meg…
A
szavahihetőség tehát nő, az elfogultság látszata viszont
csökken, ha a befogadók biztosra veszik, hogy nem akarják
valamire rábeszélni őket. Helyezzük át a történetet
a huszadik századba. Mondjuk, fölhív egy tőzsdei alkusz,
és "forró" tippet ad, egy bizonyos részvény azonnali
megvásárlását javasolja. Hiszel-e neki ? Nem biztos.
Mert noha az alkusz valószínűleg érti a dolgát (ez a
vétel felé billenti a mérleg nyelvét), vásárlásodból
ő maga is hasznot, jutalékot húz (ez pedig az ellenkező
irányba billenti a mérleg nyelvét). Ha viszont ugyanezt
a tippet véletlenül hallod, például két alkusz beszélgetésének
véletlen fültanújaként, sokkal valószínűbb, hogy sietve
vásárolsz, pusztán azért, mert senki sem akart rábeszélni…
Sok
útja-módja van annak, hogy úgy tégy, mintha eszedbe
se jutna rábeszélni a befogadót. Nyílván nem egy hirdetést
láttál már, ahol mások beszélgetését csíphetted el "szerencsés"
módon, amit a "rejtett" kamerának köszönhettél… (A most
futók közül, talán az "Ödönnel" kapcsolatos sikerült
a legjobban.)
Nem
véletlen, hogy sok politikus szeret arra hivatkozni,
hogy őt, vetélytársaival ellentétben, "nem érdekli a
politika", s kizárólag a köz érdeke, (népének boldogulása)
vezérli... Ha a rábeszélő "nem akar" rábeszélni, rábeszélő
ereje megsokszorozódik…
A
szavazók nem a jelöltekre, hanem a jelölteknek a televízió
által sugárzott "imidzs"-ére adják a voksukat. Ha valakinek
javítani akarnak az image-én, amint láttad, és látni
fogod a későbbiekben is, sok módszerrel élhetnek tanácsadóik.
Persze ehhez sok pénzre van szükség. De a lényeg nem
a pénz nagysága, mert az önmagában, nem feltétlenül
garantálja a sikert, hanem az, hogyan költik el, és
mire…
Ha
megvan a pénzed, mindenek előtt egy közvélemény-kutatót
érdemes szerződtetned, olyasvalakit, mint Robert Teeter,
aki Bush számára szondázta az amerikaiak véleményét,
s az eredményekből kiszűrt tanácsokkal látta el az elnököt.
Például ilyenekkel: tarts kemény beszédeket, sürgesd
a kábítószer ellenes harcot, a bűnözők szigorúbb felelősségre
vonását és a nevelésügyi reformot, mert ezt akarják
hallani az állampolgárok. Kerüld el az abortusz kérdését,
mert a választók többségének is bizonytalan az ezzel
kapcsolatos álláspontja. Rendszeresen hibáztasd, a demokrata
többségű kongresszust, a politikai patt-helyzetért,
ami a haladás legfőbb akadálya. Bush elnök, Teeter egyik
tanácsát, ne szegd meg azt a választási ígéretedet,
hogy "olvassatok a számról: nem lesz több új adó !"
nem követte. Ennek dacára, elnöksége első négy évében
a népszerűségi rátájának átlaga 70 százalék körül volt,
kevés elnök ért el ennél magasabbat (sőt, az Öböl-háború
hat hónapja során meghaladta a 90 százalékot is !)
Persze
PR szakemberek is segítik a politikusok munkáját abban,
hogy hitelességüket növelhessék. Nézzünk pl. néhányat
Robert Dilenschneider ide vonatkozó tanácsai közül:
tűzz ki könnyen elérhető célokat, és amint egyet elértél,
tedd közhírré, hogy győztél. (Így azt a képzetet keltheted,
hogy erőskezű vezető vagy). Használd fel a kulisszát
"imidzs"-ed érdekében. (Reagan erőt sugárzó elnöki pódiumot
ácsoltatott magának, mely azonban nem volt hivalkodó).
Interjúkat olyan környezetben adj, amely passzol az
üzenetedhez, te válaszd ki a negatívumokat, amelyek
bekerülnek rólad a sajtóba. (Az újságírók zöme szereti,
ha rosszat is írhat a "balansz" érdekében, mondj hát
nekik olyan negatívumokat, amelyeket később könnyedén
megcáfolhatsz). Értsd meg az emberek gondolkodását,
és arra hivatkozz, amit szeretnek…
E
tanácsok messze esnek az arisztotelészi kívánalomtól,
miszerint az a fő, hogy a szónok legyen "jó ember".
Manapság a hírnevet nem kiérdemlik, hanem gyártják,
gondosan elemezve a helyzetet, s elérve, hogy a rábeszélő
olyannak fessen, ami a legelőnyösebb. Szeretetreméltónak,
hitelesnek, erősnek, szakembernek stb. attól függően,
hogy épp mire van szükség.
A
rövid kis kitérő után térjünk vissza a médiákhoz. Az
University of Califomia at San Diego szociológia tanszékén
dolgozik David Phillips, aki viszonylag nagy pontossággal
képes bizonyos eseményeket megjósolni. Phillips, egyik
meghökkentő előrejelzése így hangzott: "A nehézsúlyú
bokszbajnokság (melyet az egész ország láthatott akkor
a tévében) döntője utáni 4. nap 11 ártatlan amerikait
ölnek meg hidegvérrel, olyanokat, akik e közvetítés
híján, életben maradnának... Mert az emberek azoknak
a magatartásából tanulnak, akiket láthatnak, és imádhatnak,
a tévében."
Phillips
jövőbelátási módszere az anyaggyűjtésen alapszik. Megvizsgálta,
hogy a múltban hány emberölést követtek el a nehéz súlyú
döntő közvetítése előtt és után. Az eredményt korrigálta,
levonván az évszakok, a hét adott napja, az ünnepek
és egyéb tényezők hatását. Az így kapott eredmény jelezte,
hogy a döntők utáni, harmadik és negyedik napon
számottevően növekedett a gyilkosságok rátája. Mind ezek
folytán biztonsággal állítható, hogy a 11 (többlet)
gyilkosság áldozata, az ökölharc tévéközvetítésének
elmaradása esetén életben maradt volna.
Ami
még elképesztőbb Phillips kutatásában: a megölt személyek
bőrszíne rendszerint azonos a bokszdöntőben legyőzött
versenyzőével. Ha tehát egy ifjú fekete maradt alul,
akkor az ifjú feketék elleni gyilkosságok szaporodtak
meg, ha viszont egy fehér embert győztek le, fehérek
vesztették életüket országszerte... Továbbá minél nagyobb
publicitást kapott a meccs, annál többen haltak meg
utána… (Az adatok az USA-ra vonatkoztak !)
Phillips
kimutatta, hogy más viselkedési formákra is ilyen komoly
hatást gyakorolnak a média népszerűsítette modellek.
1986. Márciusában, négy tizenéves úgy döntött (New Jersey
államban), hogy öngyilkosok lesznek, s meg is tették.
Egy héten belül két tizenéves vetett véget életének
hasonló körülmények között, egy másik államban. A média
sokat foglalkozott az esetekkel. Phillips szerint a
rádió, a tévé és a lapok rábeszélő gépezete, utánzásra
indít. Bizonyítani is tudja. Kollégáival tanulmányozta
a tizenéves öngyilkosságok és az öngyilkossági esetekkel
foglalkozó médiatudósítások közti, számszerű összefüggést.
A tudósításokat követő héten, sokkal jelentősebb volt
az újabb esetek száma annál, mint amennyit véletlen
egybeesésnek tekinthetnénk. Ráadásul minél nagyobb figyelmet
szenteltek az adott ügynek az országos televíziók, annál
jelentékenyebben nőttek a hasonló esetek, még akkor
is, ha más lehetséges okok hatását "levonták" az eredményből.
Nincs más magyarázat, az adott esetekre irányított reflektorfény,
további eseteket eredményez…
Szerencsére,
a média mutatta modellek hatása kétirányú, vagyis nem
csak társadalom elleni, hanem társadalom melletti viselkedésre
is taníthatnak. A megfelelő példák arra ösztönözhetnek,
hogy segítsünk a bajba jutottakon, vagy szívesebben
adakozzunk nemes célokra.
A
hirdetők alaposan kihasználják a modellek rábeszélő
erejét. Harminc másodperces tévéhirdetésekben testes
urak és hölgyek soványodnak a reklámozott úton-módon,
háziasszonyok képesztik el a férjüket csillogó-villogó
otthonukkal (tisztítószer), szerelmesek mosolyognak
egymásra szélesen (fogpaszta), fiatal pár élvezi a korlátlan
költekezést (hitelkártya). E modellek nem csak a termékeket
adják el, hanem egy életformát is belénk sulykolnak
(például, csak a sovány emberek szépek, kicsi asszony
csókkal várjon, az üzletemberek az élet császárai...)
A politikusok sem hanyagolják el e módszert, melynek
egy hatásos válfaja az örömbrigád-effektus, úgy
tenni, mintha mindenki a te híved volna már. Amikor
a még határozatlan szavazó azt látja a tévében, hogy
nagy tömeg élteti a jelöltet, a rábeszélő erő, működésbe
lép.
A
közvélemény, valaminek a megítélése, lassan, de folyamatosan,
mozgásban van, legyen bármiről is szó (termék, erkölcs,
politikus). Az ókorban pl. a kövér nő volt az ideál,
és a legszebb szerelem férfi, és férfi között létezett
(lásd görögök). Azóta mindkettőről teljesen megváltozott
a közvélemény. A médiák, reklámok sugallta képek, a
változás sebességet növelik meg. Olyannyira, hogy a
gyorsan mozgó termékek, a marketing külön fejezetét
képezik.
Természetesen
(ahogy ebben a részben is láthattad) nem mindegy, hogy
valamit, hogyan csomagolnak, erről a következő részben
olvashatsz...