Uluru
Ausztrália
sivatagos északi tartományait kutatva, William Gosse
tér képész 1873-ban kupolaszerű szikladombláncot
fedezett fel Alice Springstől délnyugatra. A legmélyebb
benyomást egy nagy vörös monolit keltette benne, melyet
Ausztrália miniszterelnökérrõl, Sir Henry
Ayersről, Ayers-sziklának nevezett el. Ám azt nem tudta,
hogy a lenyugvó és felkelő nap színeiben pompázó
sziklának az őslakók már adtak nevet: Uluru.
Amikor
a nap hajnali sugarai szétfutnak az égen, az Uluru fényleni
kezd. Az óriási monolit feketéből sötét mályvaszínűvé
változik, s körvonalai fokozatosan egyre élesebbek lesznek.
Amikor a nap első sugarai rásütnek, a kövön a vörös
és rózsaszín különféle árnyalatainak pazar orgiája tör
ki, a színek elképesztő sebességgel kergetik egymást
a felszínén. Üregeiből eltűnik a sötétség, s végül az
egész szikla fürdik a sivatagi napfényben. A színek
változása egész nap folytatódik, estére az egész színképet
végigjárják az aranyos és rózsásvöröstől
a karmazsinvörösig és a mély
bíborig.
Az
Uluru ugyanúgy Ausztrália szimbólumává vált, mint a
sydneyi operaház. Ám a modern épülettel ellentétben
a szikla az ország távoli múltját idézi, amikor a földrészen
még csak az őslakók éltek. Ők adták neki az Uluru (ejtsd:
úlra) nevet, ami ma is hivatalos elnevezése, noha a
másik, az 1873-ból származó Ayers Rock az ismertebb.

Minden
rés, hasadék, bemélyedés, göröngy és barázda jelentéssel
bírt az őslakók számára. A vízfolt lennt az egyik oldalon
a mérgeskígyó emberek vére volt, akiket egy híres "álomidőbeli"
csatán győztek le. A lyukak egy simára kopott sziklatömbön
egy rég meghalt ellenség szemei, egy másikon a kidudorodás
az alvó ősapa orra. És ugyanígy rendeltetése volt minden
barlangnak a sziklatalapzat körül.
A
látogatót először az döbbenti meg a már 100 km-ről látható
sziklában, hogy milyen váratlan hirtelenséggel emelkedik
ki a síkságból, azután pedig hatalmas tömege képeszti
el. A 348 m magas és alapjánál 9 km kerületű Ulurut
gyakran a világ legnagyobb monolitjának nevezik, pedig
valójában egy jórészt lesüllyedt "hegy" csúcsa, a hegy
becslések szerint 6 km-re nyúlik a felszín alá. Mintegy
550 millió évvel ezelőtt a szikla az Ausztrália közepét
borító tenger alatt rejtőzött, de később az óceán visszahúzódott,
és a földkéreg fokozatos mozgásai és felemelkedése a
kőzetet az oldalára döntötték.
A
sziklát egyfajta vörös homokkő, az arkóza
építi fel, amely nagy mennyiségű
földpátot, valamint különféle vas-oxidokat tartalmaz.
Ez az összetétel idézi elő a figyelemre méltó színváltozásokat,
amelyek akkor jönnek létre, amikor az éjszakából hajnal,
a hajnalból nappal és a nappalból alkonyat lesz. Sokan
csupán azért látogatják meg az Ulurut, hogy megfigyelhessék
rajta a különböző nap és évszakokban megjelenő fényhatásokat.
Esőben olyan, mintha folyékony ezüst vonná be. Felszíni
hasadékaiból tomboló zuhatagok ömlenek alá, a szakadékos
oldalain lezúduló vízesések pedig időszakos tavakká
gyűlnek a környező sivatagi talajon.
Alaposabban
megfigyelve a sziklát, szembeötlik felszínének formagazdagsága,
az eső és a szél munkájának nyomai. Az erózió vájta
barlangokat és állandó tavacskákat a bennszülöttek szent
helyeknek tartják, akárcsak azokat a hasadékokat, repedéseket
és barázdákat, amelyekben állati vagy emberi alakokat
vélnek felfedezni.

Az
Ayers-szikla (Uluru) lakói
A
mitikus időben még képlékeny volt a Föld, s a kialakulás
idejét élte. Félig ember, félig állat héroszok járták
a világot, ösvényeket és utakat vágva utódaiknak a határtalan
ausztrál sivatagon át. Esővízgödröket és a kiszáradt
folyómedrekben vizet tartalmazó mélyedéseket hoztak
létre s hagytak örökül. A kietlen vidékek bennszülötteinek
élete attól függ, ismerik-e az álomidőbeli csapások
mentén elhelyezkedő vízlelőhelyeket, ennek ismeretét
dalok és rituális szertartások formájában apáik hagyományozták
rájuk. Az "álomidő" kora azonban sokkal összetettebb
ennél, titkait és varázsát a lelkük mélyén, az érzelmeikben
maguk a bennszülöttek őrzik. A kívülálló csupán röpke
bepillantást nyerhet a legendák és mesék szitaszövetébe.
Uluru
távoli útjelző az "álomidő" korának ösvényein, melyek
behálózzák az egész kontinenst. Északi lejtője a Pitjantjatjara,
a nyúlkenguru emberek mitikus időbeli otthona volt,
míg déli lejtőjét a Yankuntjatjarák, a szőnyeg-kígyó
emberek lakták. A hegy közelében két nagy csata zajlott,
melyek ma is élnek az őslakók dalaiban és szertartásaiban.
Az
"álomidő"-ben délről a mérgeskígyó emberek kegyetlen
törzse érkezett az Uluruhoz azzal a szándékkal, hogy
elpusztítsák a szőnyeg-kígyó embereket. Bulari, a szőnyeg-kígyó
földanya azonban szembeszállt velük, a halál és a betegség
mérgező felhőjét lehelte rájuk, s így győzedelmeskedett
a támadók felett. Néhány mérgeskígyó ember testét ma
is őrzi az Uluru alakja. A túlélők visszamentek délre,
hogy más kígyótörzseket támadjanak meg, ám ott is hasonló
sorsra jutottak.
Az
északi lejtőn élő nyúl-kenguru embereknek is szembe
kellett nézniük egy agresszív ellenséggel, a félelmetes
ördögdingóval. Ez a fenevad egy ellenséges törzs dalaitól
kelt életre, s mielőtt szabadjára engedték, vad gyűlöletet
oltottak belé. A nyúl-kenguruk hihetetlen ugróképességüknek
köszönhetően tudtak egérutat nyerni, kétségbeesett menekülésük
során ejtett lábnyomaik ma is láthatók az Uluru lábánál
lévő barlangrendszerben. Végül úgy menekültek meg, hogy
az erőt adó totemet kitépték a fenevad szájából.
A
geofizikai alakzatok jelentősége
A
rozsdavörös szikla alapanyaga üledékes homokkő, mely
az idők során lemezesen válik le, hasonlóan ahhoz, ahogy
a kígyó vedli le a bőrét. Ennek következtében a sziklatömb
mindig megőrzi jellegzetes alakját. A dalokban és mesékben
az Uluru testén lévő minden geofizikai alakzatnak jelentése
van. A szikla egymásra rétegződésében az
őslakók Kandju gyíkot látják, aki elveszett bumerángját
keresi. Az északi oldalon van az a híres alakzat, melyet
a bevándorlók Koponyának neveznek, mert a vízmosások
mintázata emberi fejet formáz.
A
szikla természetes vízgyűjtő. Talapzata körül, ismereteink
szerint, 11 esővízgyűjtő gödör és lyuk található, melyek
éltető folyadékkal látják el az ott élő embereket, az
odalátogató állatokat és a gyér növényzetet. A sziklák
üregeit több helyen szentként tisztelt barlangfestmények
díszítik; némelyek kizárólag csak nők, mások csak férfiak
számára készültek. Egyik nem sem nézhet a másik barlangjának
irányába, sőt akkor is el kell fordítaniuk a tekintetüket,
ha tiltott helyeken haladnak át. Még 1978-ban is halállal
fenyegettek meg egy európai asszonyt, mert a tilalom
ellenére felkeresett egy nők számára tabu helyet. Az
Ayers-szikla volt a helyszíne a nagy visszhangot kiváltó
Azaria-ügynek is. A Chamberlain család azzal a panasszal
fordult bírósághoz, hogy egy dingó ellopta és megölte
a csecsemőjüket. Nem derült ki, hogy a kisfiú halálának
bármi köze lenne az őslakók legendáihoz, az esetet mindemellett
a világ legkülönösebb "gyilkosságai" közt tartják számon.
A
nyúl-kenguruk területén lévő Mala barlangjába idegenek
már nem juthatnak be, itt történik a helybeliek törzsi
beavatása, A bennszülöttek szerint a sziklafolyosó különös
jeleit és feliratait az ősi mitikus idő s az azt követő
korok beavatottjai karcolták a falba. A fiúkat a barlang
szájánál egy nagy, lapos kőre fektetik, s okkerrel befestik.
E természetes asztal mellett egy szikla hever, egy mitikus
időbeli ősapa alvó alakja. Mala barlangja az őslakók
szemében a "boldogság helye", ahol a visszatérő hívek,
azok a bennszülöttek, akik elutaztak, majd hazatértek,
örömkönnyeket hullatnak, amikor felidézik saját beavatási
szertartásukat.
Milyen
érzéseket kelt a szikla a látogatóban ?
Az
Ayers-szikla, amelyet Ausztrália fehér bőrű lakossága
"halott szív"-nek nevez, minden megválaszolatlan kérdésével
együtt mindinkább csupán turistalátványosság lesz. Sokan
felkaptatnak a hegyoldalba festett fehér vonal mentén,
de már csak a tetőről eléjük táruló rendkívüli panorámát
filmezik le.
Kevés
ember akad, aki ne lepődne meg azon, milyen erős érzelmi
hatást vált ki belőle az őslakók Uluruja. Robyn Davidson
ausztrál utazó, aki teveháton járta be a fél kontinenst,
Ösvények című könyvében így írja Le érzéseit:
"A szikla megfejthetetlen erejétől sebesen verni kezdett
a szívem. Soha nem találkoztam még semmivel, ami ilyen
kísérteties, ősi gyönyörűséget árasztott volna." A látogatók
többsége is hasonló érzésekről beszél, s rendszerint
meg is lepődnek, milyen erős érzelmi reakciókat vált
ki belőlük valami, ami végül is nem más, csak egy jókora
kődarab…