Cumae
A
Nápolyi-öböl templomromjai jelölik azt a helyet, ahol
hajdan egy titokzatos asszony hirdette jóslatait. Amikor
a Kr. e. 8. században görög bevándorlók érkeztek Itáliába,
Cumaet választották letelepedésük helyéül. A Nápolyi-öböl
északnyugati pontján egy vulkanikus magaslat szinte
kínálta magát, hogy erre építsék akropoliszukat. Csodálatos
kilátás nyílt minden irányba, körülötte tenger, tavak,
erdők és hegyek.
Az
akropolisz falainak maradványai ma is láthatók, legmagasabb
pontján az antik Jupiter-templom romjaival, amelyek
a mai napig a tengerészek irányjelzői. A ma is látható
falak a Kr. e. 5. századi templom maradványai, melyet
Augustus császár (Kr. e. 27-14) építtetett újjá. Később,
a 6. században keresztény templommá alakították át.
Kissé lejjebb a hegyen az Apollón-templom alapjai és
körvonalai láthatók. Még lejjebb rejtőzködik a világ
egyik leghíresebb ókori jósnőjének, a cumaei Szibüllának
a barlangja.
Az
ókor jósai
Sok
nép regéiben, mondáiban szerepel egy bölcs asszony,
aki a jövőbe lát. A legünnepeltebb ókori jósnő mindenképpen
a cumaei Szibülla volt.

Az
ókori nyugat-ázsiai népek ismertek olyan versikéket,
amelyeknek a szerzője állítólag Szibülla, a jósnő volt.
Magának a névnek a jelentése ismeretlen… A regék szerint
azonban élt Trója közelében, Marpesszoszban egy látnok,
aki jóslatait homályos értelmű versekbe szedte, és falevelekre
írta. Annyi biztos, hogy a szibülla alakja a görög és
a római mitológiában is előfordul, bár működését különböző
helyekre teszik. A név később minden látnok nevévé vált,
a római író, Varro (Kr. e. 116-27) tízet is felsorol.
Mind között a leghíresebb azonban kétségtelenül a cumaei
jósnő volt…
Hogy
valóban élt-e egy ilyen nevű asszony Cumaeban, az bizonytalan.
A Római Birodalom fennállásának idején az Apollón-templom
látogatóinak megmutatták Szibülla sírját. A görög hagyomány
összekapcsolja Szibülla nevét Apollónéval, a jövendölések
istenével. A görög Delphoi jövendőmondója, Püthia Apollón
papnője volt. Ő állítólag babérlevelet rágcsált (a babérfa
Apollón fája), hogy transzba essék, vagy pedig háromlábú
székét egy földnyílás fölé állította, és beszívta a
belőle kiáramló vulkáni gázokat. Bármit használt is,
a görögök úgy tartották, hogy Apollón sugallja jóslatait,
melyek meglehetősen homályosak vagy kétértelműek voltak…
Cumae
is, Delphoi is vulkanikus talajon terül el. A Nápolytól
nyugatra található Campi Flegri a rómaiak körében közkedvelt
volt a környékén található gyógyforrások miatt, ezért
sok rezidenciát telepítettek ide. Akárcsak a delphoi
jósnő, Szibülla is kapcsolatban állt Apollónnal. Római
költők művei szerint Szibülla keletről érkezett, és
Apollón beleszeretett. Tudtára adta Szibüllának, hogy
bármilyen kívánságát teljesíti, ha elfogadja szerelmét.
És az asszony annyi évet kért még az életéhez, amennyi
a porszem egy marék földben. Több ezer évet kapott,
ám elfelejtette, hogy hosszú életéhez az örök fiatalságot
is kérje Apollóntól. Így aztán egyre öregebb és töpörödöttebb
lett, végül állítólag olyan kicsire zsugorodott, hogy
belefért egy palackba, amelyet Cumaeban őriztek felakasztva.
Amikor a görög gyerekek megkérdezték, hogy mit szeretne,
mindig azt válaszolta, meghalni…
Az
Alvilág bejárata
Az
Apollón-kultusz bűvös eleme a Holtak Birodalma, az Alvilág.
A római író, Vergilius Aeneis című eposzában,
melyet Kr. e. 29 és 19 között írt, a VI. könyvben megjelenik
Szibülla is, amikor is Aineiaszt az Alvilág bejáratához
vezeti. A trójai hős, Aineiasz felkereste őt a szentélyében,
amely az Apollón-templom alatt, egy barlangban volt.
A jósnő utasította, hogy először is vegye magához az
Aranyágat, mert ez az "útlevél" az Alvilágba. Aztán
őt és embereit elvezette a titkos bejárathoz az Avetnus-tó
partján.
Ez
a titokzatos tó csak 4 km-re terül el Pozzuolitól, és
mai is Averno-tónak hívják. Turner festményén is látszik,
hogy az ókorban még sötét erdőségek vették körül. A
táj az óta jócskán megváltozott a vulkáni tevékenység
és az építkezések következtében. Ennek ellenére misztikum
lengi be, állítólag vulkanikus gázok áramlanak ki a
föld alól, s ez még a madarakat is elriasztja a környékről.
A neve is innen származik: a görög aornosz annyit
jelent, mint "madár nélküli"…
Hol
található Szibülla barlangja ?
A
cumaei akropoliszban volt egy barlang, amely a hagyomány
szerint Szibülla barlangja. 1920-ban tárták fel, és
kiderült, hogy sokkal nagyobb, mint amire számítottak.
183 m hosszú galéria vezet hozzá, melyet ciszternák
kereszteznek, és fény tölt be. Ez a galéria keresztülszeli
a hegy belsejét, és a feltételezések szerint katonai
célokat szolgált. Valószínűleg Agrippának (kb. Kr. e.
63-12), a római sereg főparancsnokának az utasítására
építették. 1932-ben a régészek egy újabb barlangot fedeztek
fel a közelben, és erről feltételezik, hogy Szibülláé
lehetett. A hozzá vezető galéria 107 m hosszú, és 17
kisebb kürtő emelkedik a felszín fölé, ezek biztosítják
a fényt.
A
fő galéria egy előcsarnokban végződik, s ennek egyik
boltozatos kamrájában két beépített kőpad található.
Itt ülhettek hajdanán a Szibüllára várakozók. A jósnő
egy ajtóval elválasztott belső szentélyben fogadta őket.
A galéria fény-árnyék játéka folytán úgy tűnt, hogy
a szentélyből ki és belépő kalauz, aki az újonnan érkezetteket
fogadta, egyszer eltűnt, másszor újra felbukkant. A
különleges helyzetű fénynyalábok arra is szolgáltak,
hogy kissé megfélemlítsék a várakozókat, elbizonytalanítva
még a legelszántabb látogatókat is…

A
jóskamra nyílásain beszűrődő fénysugarak speciális effektust
hoztak létre, melyet Vergilius így ír le: "Itt euboeaiak
szirtjének szörnyű üreggé / szélesül oldala, száz kapuval,
száz tág folyosóval, / melyből válaszait száz hangon
üvölti Sibylla."
1932-ben
mindenki meg volt róla győződve, hogy Szibülla barlangját
fedezték fel. De vajon valóban így van-e ? A cumaei
Szibülla szentélyét a Kr. e. 6. és 5. században a görögök
tisztelete övezte. De ami ebből megmaradt, az már egy
későbbi korból származik. Semmilyen konkrét lelet nem
szól sem mellette, sem ellene, ezért a régészek további
bizonyítékok után kutatnak… Mindenesetre a barlang bejáratánál
állva nem nehéz elképzelni, amint itt áll a trójai hős,
Aineiasz, harcosai gyűrűjében, és mindnyájan megdermednek
a rémülettől, amikor "Sibylla / gyászteli, kétértelmű
igéit üvölti a barlang".
A
cumaei Szibülla kilenc könyvbe gyűjtötte jóslatait,
és hatalmas összegért megvételre ajánlotta Róma utolsó
királyának, Tarquinius Priscusnak, aki elutasította
ajánlatát. Erre Szibülla három könyvet elégetett, és
a megmaradt hatot újból felajánlotta, ugyanazon az áron.
Tarquinius most sem fogadta el, ezért a jósnő újabb
hármat elégetett. Mikor az utolsó három darabot is felajánlotta
az eredeti áron, a király megtört, és megvásárolta őket.
A római Capitolium templomában őrizték, és a szenátus,
tanácsért folyamodva, gyakran fellapozta.
Sajnos
Kr. e. 83-ban a templomot a könyvekkel együtt elpusztította
a tűzvész…