Nazca
Az
Andok hegyvonulata és a Csendes-óceán között, 520 km2-nyi
területen egyenes vonalak, gigantikus mértani ábrák
és állatokat formázó hatalmas rajzok százai töltik meg
"a világ legnagyobb jegyzet tömbjét". A sivatagi ábrák
többsége a Nazca hátság talaján, az ibolyakék-fekete
hegyek előtt található. A puszta, sivár fennsík, ahol
még fű sem nő, szüntelenül vibrál a hőségben; ez ugyanis
a Föld le szárazabb vidékeinek egyike.
Az
utóbbi tízezer évben alig esett eső a halványsárga talajra,
mely homok, agyag és kalcit keveréke. Ha valaki most
sétálna rajta, lábnyomai évekig megmaradnának. A rendszeresen
jelentkező viharos szelek, fekete réteggel vonták be
a vöröses sziklákat, melyeknek letöredezett, éles szilánkjai
mindenütt elborítják a talajt A 16-17. századi spanyol
krónikaírók néhány utalásán kívül a Nazca vonalak lényegében
észrevétlenek maradtak kb. 50 évvel ezelőttig.
A
perui archeológia megteremtője, Julio Tello és két barátja
örökítette meg elsőként a rajzokat 1926-óan, majd az
1930-as évek elejétől tájékozódási pont lett a repülőpilóták
számára. De csak 1941 után kezdtek komolyan foglalkozni
velük, miután dr. Paul Kosok amerikai régész és felesége
a Nazca hátságra utazott.
Mit
ábrázolnak a rajzok ?
A
sivatag köves talaját a rajzolatok szerint törték fel,
s előbukkant a sárga homok altalaj. Ez feltehetően kézi
erővel történt, igásállatok igénybevételére utaló jelet
ugyanis nem találtak. Különböző szélességű és hosszúságú
vonalak sokasága, némelyik meghaladja a 8 km-t, sőt
az egyik 65 km hosszú (!), tart a szélrózsa minden irányába,
gyakran első látásra találomra keresztezik egymást.
A gigantikus négyszögek, háromszögek és trapézok repülőterek
és kifutópályák képét idézik fel, másutt irdatlan rajzok,
absztrakt alakzatok, valamint óriási állatábrázolások
bukkannak elő a vonalak kusza hálózatából. Az alakzatok
növények leveleit és ágait, állat- és madárfigurákat
ábrázolnak, olykor e két forma furcsa kombinációi, mint
például egy emberalak, amelynek bagolyfeje van, valamint
egy madár, amelynek hosszú kígyó tekereg a csőre helyén.
Különböző
állatalakzatokat véstek így a sivatag talajába: egy
pókot, jó néhány madarat, egy majmot, egy bálnát, egy
kígyót, egy lámát, egy gyíkot, egy virágot, valamint
egy dicsfény övezte férfi alakját. A figurák egyike
másika nagyobb, mint két futballpálya, a gyík hossza,
pl. meghaladja a 180 m-t. A 18 madár, köztük a kolibri
és a kondorkeselyű, némelyikének hossza 25 m körül van,
másoké azonban eléri a 275 m-t is.
Az
egész vidéken Nazca agyag edénycserepek ezrei buktak
ki a földből. Az Európában is jól ismert mesterséges
kőhalmok egész sorát fedezték fel. Néhány kőhalom mellett
fakarók maradványai állnak, a feltételezések szerint
Nazca földmérők használták őket a rajzok megtervezésénél,
míg másutt állatáldozat nyomaira bukkantak. A fennsík
végén, a termékeny Nazca völgy mellett szobrok és sziklarajzok
csoportja látható. Az egyik, egy 25 m magas kettős szikla,
emberi fejet formáz, s rajzok borítják, egyes vélemények
szerint a négy emberfajt ábrázolja. A sziklafal számos
rajzolata pedig csak akkor látható, amikor a Nap sugara
megvilágítja, egy bizonyos napszakban, vagy az év egy
határozott periódusában.
A
grafikus ábrázolás legnagyobb méretű munkái az
Andokból a Csendes óceánba ömlő folyók által vájt völgyek
közt elterülő sivatagos vidéken találhatók. Peru fővárosától,
Limától, az ősi Machu Picchutól és a Titicaca tótól
(a Föld legmagasabb fekvésű tavától) kb. egyenlő távolságra
lévő Nazca 12 000 éve lakott település.
Kik
készítették a rajzokat, és mikor?
A
Nazca fennsík számos állatrajza a vonalakat megelőzően
készült. Ez azonnal szembetűnik, hiszen a vonalak sok
helyütt állatrajzokon haladnak át. Ebből arra következtethetünk,
hogy a rajzolatokat két részletben vésték a sivatagba,
először a madarakat és egyéb alakzatokat, majd a vonalakat.
Az ábrákat szinte teljes bizonyossággal a Nazcák készítették
a Kr. e. 500 és a Kr. u. 500 közötti ezeréves periódusban.
Ez az indián népcsoport az inkákat megelőzően népesítette
be Peru déli partvidékének jelentős részét, ám az idők
folyamán kihaltak, s írott nyelvre utaló bizonyítékot
nem hagytak hátra. Egyszerű földműves és természetimádó
nép volt, s agyagedényeik festett képeinek tanúsága
szerint boldog, gondtalan életet éltek.
A
legtöbb ismeretünk a Nazca népről a sírjaikból származik.
Halottaikat magzati testtartásban temették el, s edényeket
és más tárgyakat helyeztek el mellettük a sírban. A
völgy fala mentén, temetkezési helyeken hantolták el
őket, ahol a sivatag peremén vastagabb termőföldréteg
alakult ki. Az egyik temetkezési helyen a becslések
szerint 5.000 sír van, de csaknem valamennyit felbolygatták
és kifosztották a helyi sírrablók, a huaquerók.
Miért
volt olyan sok vonal és alakzat ?
A
Nazca vonalakra vonatkozó kevés korai utalás egyike
a 16. századi spanyol konkvisztádorokkal érkező elöljáró,
Luis de Monzon írásaiban található. Monzon lejegyezte,
hogy holmi ősi ösvényekről, megmunkált kövekről és más
régészeti leletekről szólva, az öreg indiánok a virakocsákról
beszéltek neki. Ez a kis népcsoport az inkák előtt érkezett
erre a tájra
egy másik országból. Az utánuk letelepülő indiánok a
jelek szerint hallgattak a virakocsákra, szentként tisztelték
őket, s utakat építettek számukra, amelyek ma is láthatók.
Senki
nem tudja igazán, miért született olyan sok vonal és
ábra, mint ahogy azt sem, miért olyan nagyok az alakok
s olyan egyenesek a vonalak. Egy biztos, a talaj túlságosan
laza ahhoz, hogy a négyszögek és vonalak Földön kívüli
lények űrhajóinak leszállópályái lehessenek. (Természetesen
a ma épített űrjárművek súlyát és alakját alapul véve…)
Bizonyosnak tűnik az is, hogy a vonalak nem ősi utak,
mert némelyikük váratlanul hegycsúcsokon ér véget, míg
mások megszakadnak. Az sem valószínű, hogy szemhatárjelzők
lennének, hiszen egy távoli csúcshoz, dombhoz vagy észlelhető
célponthoz képest csupán véletlenszerű kijelölések.
Dr.
Paul Kosok az elsők között tanulmányozta a vonalakat;
véleménye szerint a Nazca hátság "a világ legnagyobb
csillagászati könyve". Az ő elméletét, mely szerint
a vonalakat csillagászati naptárnak tervezték és használták,
vette át dr. Maria Reiche, német csillagász és matematikus,
aki az 1940-es évek közepétől vizsgálta a rajzolatokat,
és több mint 40 évet szentelt arra, hogy megkísérelje
megmagyarázni rendeltetésüket.
Dr.
Reiche meggyőződése, hogy a vonalak az égitestek, a
Nap, a Hold, a bolygók és a csillagok, egymáshoz képest
várható helyzetét jósolták meg, segítségükkel állapították
meg minden évben a vetés pontos idejét, a folyókban
a víz megjelenését s az aratás megfelelő időpontját.
Használhatták őket a nyári és téli napforduló, a tavaszi
és őszi napéjegyenlőség, valamint a nap- és holdfogyatkozások
időpontjának kiszámítására is. 1968-ban Gerald Hawkins
amerikai csillagász alapos komputeres vizsgálat alá
vette a Nazca vonalakat. A vizsgálatok azonban nem támasztották
alá dr. Reiche teóriáját. A német csillagásznő azzal
érvelt, hogy a statisztikai minta nem volt elég kiterjedt
ahhoz, hogy mértékadó eredményre vezessen…
Más
kutatók, köztük a perui történész, dr. Hans Horkheimer,
valamint Tony Morrison brit filmrendező és író, aki
megpróbálta megfejteni az ábrák jelentését, elméleteiből
és hipotéziseiből vallásosabb magyarázat született.
Teóriájuk szerint minden vonal egy családhoz vagy rokonsági
kapcsolatban álló klánhoz tartozhatott, akik rendszeresen
karbantartották
saját ösvényüket. Ezeken a helyeken, különösen a kőhalmokkal,
forrással vagy szent dombbal jelölteken, talán ősatyáik
emlékének hódoltak. A nagy vonalak, négyszögek és trapézok
egy teljes közösséghez tartozhattak, az állatfigurák
a szentképek szerepét töltötték be, ahol az ünnepeken
az egész falu hálaadásra és közös imára gyűlt össze.
Hogyan
keletkeztek a vonalak és alakzatok?
A
figurák roppant mérete, a tökéletes arányok, valamint
a hihetetlenül egyenes vonalak végtelen spekulációkra
vezettek arra vonatkozóan, hogyan végezhettek a Nazcák
ilyen precíz geodéziai munkát. Egyenesek húzásához elegendő
mindössze három, szabad szemmel vonalba állított karó,
az első a kezdőpont, a tőle kb. 100 m távolságra lévő
középsőt meg addig mozgatják, míg egy vonalba nem kerül
a harmadik, még távolabbival. A rejtély nem is ez, hanem
hogy miként tudták megtartani a vonalak pontosságát
nagy távolságokon át is, egyik-másik vonal elhajlása
a kilométerenkénti 2 m-t sem éri el…
Tetszetős,
noha túl messzire menő az a feltevés, mely szerint a
Nazcák valamiféle légi járművel képesek voltak repülni.
Még ha ez igaz lenne is, változatlanul nehezen találnánk
magyarázatot arra, mi módon irányították a földön dolgozó
mérnököket, hogy megőrizzék a vonalak egyenességét,
s ne
térjenek el az adott iránytól. Ráadásul méretük miatt
az alakzatok teljes átlátása csak bizonyos időszakokban
lehetséges a levegőből…
Az
a feltételezés, hogy a Nazcák ismerhették a repülés
titkát, két forrásból ered. Először, a környéken talált
gazdag cserépedénylelet festett képeinek némelyike ábrázolhat
akár léghajót vagy sárkányrepülőt is. Másodszor, sok
vonal végén megfeketedett sziklákat körülzáró széles,
kör alakú "égetőgödröket" találtak, melyek hőlégballonok
felszállóhelyei is lehettek…
Ezt
a teóriát próbálta ki a gyakorlatban, a Peruban élő
amerikai Bill Spohrer. Léghajóját olyan anyagokból és
technológiával építette meg, mellyel feltételezése szerint
a Nazcák is rendelkeztek. A Nazca sírokból pl. olyan
szövet került elő, amelynek szövése finomabb a mai ejtőernyők
alapanyagáénál, s erősebb, mint amiből a hőlégballonokat
készítik…
1975
novemberében Spohrer, Condor I. nevezetű léghajóját,
az egyik "égetőgödörben" gyújtott tűz melege a levegőbe
emelte.

A léghajó, nádgondolájában két tapasztalt léghajóssal,
Jim Woodmannel és Julian Knott-tal, repült egy ideig.
A Condor I. idő előtt, de biztonságosan földre tette
utasait, miután egy széllökés a talaj közelébe sodorta,
majd közel 350 m magasságba emelkedett, s további 4,8
km-t repült. Lehetségesnek tűnik
tehát, hogy a Nazca geodéták és mérnökök a levegőből
irányították a vonalak és alakzatok készítésének munkálatait.
Hogy valóban így történt-e vagy sem, még bizonyításra
szorul…