Carne
Abbas
Cerne
Abbas falu közelében metszették a zöld gyepbe Anglia
legnagyobb s legjobb állapotban lévő, domboldalra rajzolt
figuráját.

A
férfi tagadhatatlanul pogány. 55 m magas, szemérmetlenül
meztelen, phallosza mereven az égre mered, bordái, mellbimbói
kirajzolódnak. Felemelt karja 37 m hosszú, göcsörtös
bunkót lóbál, kinyújtott baljában egykor talán egy tárgyat
tartott, talán egy állatbőrt...
Két
lábfeje közé valamikor betűket és számokat véshettek,
ezek azonban nem maradtak fenn, így feltételezett jelentésük
nagy vitát váltott ki. A betűk jelölhették az óriás
nevét, de lehetett az ANO felirat is, az anno, "
évében" szót jelentve, a szám pedig a dátum 1748,
amikor újravésték alakját. Lehetett ugyanakkor az IHS
felirat, mely Jézus neve helyett állt, vagy a Jehovára
utaló IAO is, esetleg a JHD, JehovalJesus hoc destruxit,
azaz "Isten megsemmisítette".
Az
évszázadok folyamán számos legenda szövődött az alak
köré. A hagyomány szerint a rajznak egy igazi óriás
szolgált modellül, aki nagy pusztítást vitt végbe a
környéken a juhok között, s más károkat is okozott.
Egy nap leheveredett a domboldalon, hogy megeméssze
legutóbbi ebédjét, és elaludt. A helybeliek, megragadva
az alkalmat, megölték, majd körvonalait a mészkőbe vésték.
Ősi
isten vagy újsütetű bolondság ?
A
Cerne Abbas-i óriásra vonatkozó első egyértelmű utalás
csupán 1751-ből származik. John Hutchins, dorseti történész,
akinek Dorset történelme című munkája 1774-ben
jelent meg, tesz róla említést egy levélben. "A kastély
tiszttartójától hallottam - írja -, hogy új keletű dolog,
Lord Holles idejében vágták ki", azaz 1641 és 1666 között.
Meglehet azonban, hogy Holles csak újravágatta; bármely
korábbi utalás hiánya még nem bizonyíték arra, hogy
a mészkő rajz a 17. század közepén keletkezett…
A
Cerne Abbas-i óriás erősen hasonlít a Norfolkban talált
római-brit cserépedény töredék Héraklész ábrázolására,
mely szintén mezítelen, s egy botot tart a kezében.
Az óriás a svédországi Bohuslanból származó bronzkori
faragásra is emlékeztet, mely szintén ruhátlan férfit
ábrázol, mereven az évre néző phallosszal, jobb kezében
lándzsával. Az állatbőr (ami esetleg a kezében lehetett),
összhangban állna az óriás körüli vissza-visszatérő
legendával, miszerint Herkulest, a görög-római istenséget
ábrázolná, akit gyakran festettek meg meztelenül, bunkót
lengetve és oroszlánbőrrel a kezében.
A
svéd véset talán Tiwast jelképezi, a skandináv mitológia
ég és háborúistenét, akinek nevéhez termékenységi rítusok
fűződtek, Héraklész pedig a görög mitológia hérosza
volt. Commodus császár uralkodása idején (Kr. u. 180-192)
élt Héraklész (Hercules) kultusza a Római Birodalomban,
s talán Britanniában is követőkre talált. Az óriás az
ő jelképük, vagy Héraklész kelta megfelelője lehetett.
Hagyományosan a Helith, Helis vagy Heil nevekkel illették,
mely a Héraklész rosszul ejtett alakja is lehet…
A
Cerne Abbas-i óriás és az ősi istenek közti hasonlóságok
a 17. századnál sokkal korábbi eredetre utalnak. Néhány
angol dombrajz valóban nagyon régi. Oxfordshire-ben
az uffingtoni "Fehér Ló" talán vaskori eredetre tekint
vissza, míg Sussexben a wilmingtoni "Hosszú Ember" akár
neolit kori is lehet. E kormeghatározások feltételezéseken
alapulnak, mert nincs biztos módszer az ilyen alakzatok
keletkezési idejének megállapítására. Eredetileg a következőképpen
készültek, a gyepet kivágták, s így előtűnt a fehér
mészkő. Jó néhány dombrajznak nyoma veszett az idők
folyamán, mert benőtte a fű. 18-19. századinak tartott
más példák talán régi alakzatok felújításai, sőt meglehet
pontatlanok is, mint pl. Wiltshire-ben a westburyi "Fehér
Ló" .
Szintén
az ősi eredetet támasztja alá néhány fennmaradt dombrajz
szoros közelsége prehisztorikus lelőhelyekhez. Az uffingtoni
"Fehér Ló" (ami talán sárkányt ábrázol (?!), a 120 m
hosszú figura, amely olyan éles, hogy még 25 km-ről
is látható, a Dragon Hill (Sárkánydomb) nevű, lapos
tetejű halom közelében van.

A
legenda szerint Szent György ezen a helyen ölte meg
a sárkányt, a vére két földsávon ömlött végig, amelyek
mindmáig terméketlenek.), szóval az uffingtoni, pontosan
a helybeli kastély vaskori domberődítménye alatt található.
A westburyi "Fehér Ló".

A Bratton-kastély vaskori földerődítménye alatt, a wilmingtoni
"Hosszú Ember" pedig egy neolit kori dombsír s más temetkezési
moundok közelében.

A
Cerne Abbas-i óriás feje fölött, (botjával egyenesen
feléje mutatva) áll a Trendle, e földsáncokkal és árkokkal
határolt vaskori, négyszögletes kis építmény.
Az
óriás termékenységi szimbólum volt?
A
brit néphagyomány számos termékenységi rítus emlékét
őrzi. A gyermektelen asszonyok régi köveket kerestek
fel, ahol a termékenység reményében, az ősi rítus előírásai
szerint, testüket a kőhöz dörzsölték, vagy ráültek.
Egyes szent kutaknak szintén meddőséget gyógyító erőt
tulajdonítottak. A nemi szerveket feltáró férfi és nőábrázolások
a keresztény templomokban is megtalálhatók, de senki
nem tudja biztosan, miért készítették őket…
A
mezőgazdasági ciklusokhoz mindig számos termékenységi
rítus kötődött. A legnépszerűbb szokás ma is él, noha
eredeti funkcióját elveszítette, és semmi nem fűzi már
a tavaszi munkákhoz. Ez pedig a májusfa körültáncolása.
A május elsejét megelőző éjszakán a fiatalemberek kimentek
az erdőbe májusfának alkalmas fáért, mintegy a termékenységi
szertartáshoz való saját hozzájárulásként. Maga a májusfa
szembetűnő phallikus szimbólum volt, amit az emberek
körültáncoltak. A Cerne Abbas-i Trendle is ilyen május
elsejei ünnepségek helyszíne volt egészen a közelmúltig.
Éjszaka fenyőt állítottak a földerődítmény közepén,
s ezt másnap a falu lakói körültáncolták.
Nyilvánvaló
okokból tulajdonítottak termékenyítőerőt magának a Cerne
Abbas-i óriásnak is. A meddő asszonyok az óriás kb.
9 m hosszú phalloszára ültek. Sőt az a hiedelem is járta,
hogy a fogamzás érdekében a nemi aktusnak ott kell megtörténnie.
A pártában maradt lányok pedig - a házasság és bő gyermekáldás
reményében - éjszaka az óriás fehér körvonalán aludtak.
További
rejtély, miként maradhatott meg ilyen sokáig az óriás,
különösen a 6. századot követően, mikor is rendház létesült
a faluban. Talán éppen a szerzetesek vágták ki a gyepből
? Noha valószínűtlenül hangzik, született olyan elképzelés,
mely szerint azokban az időkben, amikor a pogány és
keresztény rítusok még egymás mellett éltek, az óriást
maguk a szerzetesek készítették a pogány termékenységisten
szimbólumaként. Egyébként a korábbi századokban a mezítelen
ábrázolásokat nem tekintették szeméremsértőnek. Más
vélemény szerint az óriás a 16. században született,
VIII. Henrik uralkodása alatt, a rendek feloszlatása
idején, az apát és a szerzetesek egyéni szokásának megnyilvánulásaként.
A
ma már hiányzó felirattal a szerzetesek talán az óriás
pogány és férfias vonásait akarták ellensúlyozni. Mivel
el nem pusztíthatták, az IHD betűkkel próbálták erejét
semlegesíteni. Jóllehet az óriás hiteles története,
eredete és kiléte minden valószínűséggel megállapíthatatlan
marad, létezése is elégséges ahhoz, hogy érdekes bepillantást
nyújtson letűnt korok hiedelmeibe és szokásaiba…