Labirintusok
A
világ egyik legősibb, ma is élő szimbóluma sok változatban
és országban megtalálható. 1967-ben a montreali Világkiállításon
több mint egymillió látogató kereste fel a Labirintusnak
nevezett pavilont, melyben kinematografikus hatásokkal
elevenítették meg a Minótauroszt elpusztító Thészeusz
mítoszát. A történet felidézése az önmagát legyőzni
tudó embert kívánta bemutatni; ahogy a kiállítás igazgatója,
Roman Kroitor kifejtette: "A színterek élettapasztalatok,
a »fenevad« az emberi természet szükségszerűen tökéletlen
megismerése, amelyet legyőzni vagy elűzni remélünk,
miközben áthaladunk a »labirintus« egyes szakaszain."
A
labirintus jelkép valamennyi emberre hatással van, bármennyire
különbözzön is életvitelük, mert az emberiség közös
ősi tudásának része, hiszen jelentése a fajt és a kultúrát
is meghaladó tudat alatti szinten jelenik meg. Ezt bizonyítja,
hogy számos változatban ugyan, de ugyanazt az alapszimbólumot
használták termékenységi rituálékon, halotti szertartásokon,
kegytárgyként, kertmotívumként, rejtvényekben és játékokban
vagy kézimunkák díszítőelemeként.
A
szimbólum eredete
Bár
a labirintus az emberiség erőteljes szimbólumai közé
tartozik, amióta világ a világ, örökre feledésbe merült
annak oka és eredete, hogyan és miért ragadta magával
az embert. A legkorábbi példák a Földközi-tenger mellékéről
főképpen Európából ismertek. A görög eredetű labirintus
szó arra a mítoszra utal, melyben Daidalosz a krétai
Minósz király kérésére útvesztőt épít a szörnyeteg Minótaurosz
lakhelyéül. Soha senki nem találta meg ennek a labirintusnak
a pontos földrajzi helyét, bár egyes feltételezések
a krétai gortüszi barlangrendszerre céloznak. Mindazonáltal
a krétai labirintus motívuma újra meg újra feltűnik
a világ minden táján. A krétai Knósszoszban, a minószi
palotában végzett ásatások labirintusnak ugyan nem találták
nyomát, bőséges bizonyítékaira bukkantak azonban a bikakultusznak,
melynek jelképe a bárd, a labrüsz volt; talán
ebből ered a "labirintus" szó…
A
korai labirintusábrázolások sziklarajzok voltak, s ezek
keletkezési idejét nehéz pontosan meghatározni. A spanyolországi
Pontevedrában találtaké például Kr. e. 900-500, az olaszországi
Val Camonicában felleltek Kr. e. 750-550 közé tehető.
A szardíniai Luzzanas sziklasírjának bejáratába vésett
labirintusrajz, ha a sírbolttal egyidős, s nem későbbi
keletű, születésének időpontja akár Kr. e. 2500-2000-re
is datálható. A jelkép a Kr. e. 1300 és a Kr. u. 250
között eltelt évszázadokban valamennyi földközi-tengeri
országban megjelent tetőcserepekre, fazekas edényekre,
agyagtáblákra, érmékre és pecsétekre vésve, csakúgy,
mint mozaiklapok mintázataként. Végül is a világ sok
táján felbukkant, különösen Észak-Európában, de Indiában,
Afrikában és az amerikai kontinensen is.
A
labirintus és a halál
Az
útvesztő a mai ember számára rejtvény, izgalmas, olykor
félelmetes kaland lehet a bejárattól a középpontig vezető
helyes út kiválasztása egy labirintus formájú élősövényben.
Az első labirintusokban azonban csak egy út vezetett
a középpontba, s többségüket kőbe faragták vagy agyagedényekbe
karcolták. A kis labirintusábrázolásokat, mint amilyeneket
a hopi indiánok készítettek (de ilyen a krétai labirintus
is), talán nagyobb - akár valóságos, akár mitikus -
építmények szimbólumaiként használták. Még korábbi időkből
származnak az egyiptomi labirintusok, így a pecsétminták
és a Kr. e. 3400 körül élő Peribszen fáraó sírboltja.
Mivel
a labirintus feltehetőleg 5000 éves múltra tekint vissza,
nagy nehézséggel jár azon beszédes jelek felsorakoztatása,
melyek fényt vetnének eredeti formájára és jelentésére.
Az azonban bizonyos, hogy a labirintus szimbólum közeli
kapcsolatban állt a halállal, mint ahogy arról Peribszen
síremléke és a luzzanasi sírbolt is tanúskodik. Amellett
a közismert kör alakú útvesztők hasonlítanak a prehisztorikus
sírboltokba vésett spirálokhoz vagy a szép mívű hármas
spirálhoz, mely az írországi Newgrange folyosósírjában
ma is látható. Az útvesztők és labirintusok, melyek
mind szándékukban, mind céljukban megkülönböztethetetlenek,
ily módon talán az Alvilág térképei, melyet a távozó
léleknek követnie kell, s mint ilyenek, a halál szimbólumai.
Egyidejűleg az újjászületést is jelképezhetik, mert
ha a lélek be tud jutni a labirintus közepébe, a kivezető
utat is követni tudja majd…
Michael
Ayrton (1921-1975) helyesen foglalta össze az útvesztők
és a halál összefüggését. A szobrász, író és festő a
New York állambeli Catskill-hegységben lévő Dry Brookban
két évig tartó munkával, kőből és téglából rekonstruálta
a krétai labirintust. A labirintusépítő c. önéletrajzában
így ír: "Minden ember élete labirintus, melynek közepén
a halála rejtőzik, s meglehet, még a halál után is áthalad
egy végső útvesztőn, mielőtt minden véget érne a számára."
A
labirintusokban termékenységi szertartásokat tartottak
?
Egyes
labirintusrituálék egyértelműen a halálhoz és az újjászületéshez
kötődnek. A Csendes-óceán távoli szigetén, az Új-Hebridákhoz
tartozó Malakulán "Ösvény"-nek nevezett útvesztő rajzolódik
ki a homokból. Minden halott férfi szellemének ugyanazt
az utat kellett bejárnia a Holtak Birodalmába, ám útközben
szembe kellett néznie a női őrszellemmel. Amint egy
lélek közeledett, az őrszellem kitörölte az "Ösvény"
egy szakaszát, ezáltal arra kényszerítve a lelket, hogy
útja folytatása előtt egészítse ki a mintát, s így új
életre szülessen.
A
világ másik felén, Európában, a labirintusrituálék gyakran
tánc formájában nyilvánultak meg, bár közülük sok már
csak a nép emlékezetében él. Angliában gyeplabirintusok
vonalai mentén haladtak a húsvéti és május elsejei tavaszünnepek
idején, melyek mindegyike az újjászületés jeles napja
volt. Míg a gyeplabirintus rituálék pontos természetét
nem ismerjük, addig Skandináviában jól emlékeznek a
kő útvesztőkben tartott versenyekre. És e kő útvesztők
egyértelműen a tavaszi újjászületéshez, a termékenységhez
kötődnek. Finnországban és Svédországban jó néhány kő
útvesztő található. A tavaszünnepi rituális játékok
során a fiatalembereknek be kellett jutniuk a labirintus
közepébe, hogy kiszabadítsák fogságából a lányt. Ezeket
az útvesztőket néha Jungfraudansereknek, azaz
Szűztáncoltatóknak nevezték. A finnországi Sibbo templom
15. századi falfestménye egy útvesztőt ábrázol, közepében
egy női alakkal. Ez a motívum, az asszony megmentése
egy labirintusszerű erődből, a Földközi-tenger országaiban
és Indiában is fellelhető. Ezek után pedig már aligha
kétséges, hogy e vidékeken a labirintus közvetlenül
összefügg a tavaszi termékenységrítusokkal.
A
labirintusokat egyes tájakon szerencsét hozó varázstalizmánként
használták. Skandináviában egykor a halászok kő útvesztőn
sétáltak végig, a jó időjárás, a gazdag zsákmány és
a biztonságos hajózás reményében. Másutt ugyanilyen
ábrázolásokkal védekeztek a gonosz szellemek és a farkasok
ellen. Az első labirintusok egyikét-másikát talán ugyanezzel
az oltalmazó szándékkal vésték például a pecsétekre
vagy a háztetők cserepére.
Az
üdvözüléshez vezető keresztényi út
A
rómaiak a labirintust a görög mítosz illusztrálására
használták. A cremonai mozaik közepén a Minótauroszt
legyőző Thészeusz látható. Amikor a keresztények átvették
a labirintus motívumot, saját vallási előírásaikhoz
igazították annak jelentését: az ösvény az üdvözüléshez
vezető út lett. Algériában, az orleansville-i templom
- ma algíri katedrális - kövezetén található a talán
legkorábbi keresztény útvesztő. A 4. században keletkezett
labirintus közepén a SANCTA ECLESIA (Szent Egyház) szavak
állnak, s ismétlődnek egy nagy, négyzet alakú mintában.
Más templomi labirintusábrázolásokon is szerepel ez
a kicsi, de nyomatékos véset, mint pl. az olaszországi
Lucca katedrálisának egy oszlopán, és a francia katedrálisok,
így a chartres-i jó néhány labirintusán.
Az
angol templomok szintén őriznek említésre méltó útvesztőket.
Cornwallban a Lewannick templom normann szenteltvíztartójába
geometrikus mintákat, köztük spirálisokat és egyszerű
labirintusokat véstek, a bristoli St. Mary Redcliffe
templom tetejének kis domborulatán pedig 15. századi
útvesztő van. A cambridgeshire-i Bourn templom és az
elvi katedrális kövezetén is találtak labirintust, bár
ez utóbbi már 1870-ben keletkezett. A zarándokok bűneik
feloldozásáért esdekelve gyakran térden kúszva járták
végig a kövezetre vésett útvonalat, amelyet Chemin
de Jérusalemnek vagy a Jeruzsálembe vezető útnak
is neveztek, mert ez az út volt az, amely segített a
zarándokoknak elmeditálni a keresztény eszményeken.
Gyep-,
sövény- és kőlabirintusok
Az
angol gyeplabirintusok neve sok fejtörést okoz: Mizmaze,
Julián (Julius Caesar) lugasa, Trója városa vagy Pásztorverseny…
Az egykor széles körben elterjedt gyeplabirintusokból
mára csak kevés maradt; mivel évekig nem gondozták,
jó néhány elgyomosodott. Azokban az országokban, Dániában
és Németországban is van néhány, bár nem olyan sok,
mint Angliában, ahol ismerték a gyeplabirintusokat,
minden bizonnyal fontos szerepet töltöttek be a helyi
közösség életében, különösen a tavaszi ünnepségeken.
Skandinávia
kő útvesztőkben bővelkedik. A legismertebb példa talán
a Trojeborg (Trójai vár) Visby közelében, a Balti-tengerben
lévő svéd Gotland-szigeten. Gyakran kisebb kavicsokból
vagy nagy, gömbölyű kövekből alakították ki a tenger
mellett, ahol a halászok használták őket a varázsrituálék
során. Nehéz meghatározni e kő útvesztők keletkezési
idejét származhatnak a 18. vagy a 19. századból, de
némelyik akár több száz éves is lehet. Feltételezhetően
még régebbiek azok a labirintusok, melyeket Svédország
szívében, a történelem előtti időkből származó temetkezési
helyek közelében találtak.
A
16. században, amikor nagy divat lett a gyógynövény
termesztés, valamint a rafinált mintát követő virágágyások,
díszcserjék telepítése, népszerűvé vált a sövénylabirintus.
A kerti útvesztő meghonosodott egész Európában, sőt
távolabbi vidékeken is. Noha bonyolultságuk miatt lenyűgözőek,
nyilvánvalóan semmi közük az ősi labirintusokhoz. Leginkább
abban különböznek, hogy a keni látványosságoknak nincs
spirituális jelentésük. Eltérnek a zsákutcák számában
és abban is, hogy a középpontba vezető út sokkal könnyebben
megtalálható és bejárható. Ennek ellenére egy jól megtervezett
sövénylabirintus, a maga szűk ösvényeivel, magas, sűrű,
gondozott bokraival hátborzongató élményt nyújthat a
benne elővigyázatlanságból eltévedő utazónak…
Nagy-Britannia
legrégebbi sövénylabirintusa London közelében, Hampton
Court Palace-ben található. 1690-ben telepítették, feltehetőleg
egy korábbi útvesztő helyére, s bár más sövénylabirintusokhoz
képest kicsi, ösvényeinek hossza elérí a 0,8 km-t. A
sövénylabirintusok mindmáig megőrizték varázsukat. 1978-ban
nyerte el végleges formáját az angliai Longleat House
tiszafa útvesztője, mely 6 185 m2 területével a világ
legnagyobb sövénylabirintusa…
A
labirintus szimbólum
több
helyen látható, nézzünk ezek közül néhányról képeket
is.
A Lucca katedrálisban látható, ez a 49 cm átmérőjű.
A jellegzetes krétai labirintus rajza található meg
a legtöbb helyen, ez Angliában, Tingatel közelében,
a Rocky Valley hegyszorosban látható. Ez a nyolcszögletű
útvesztő fogadja a hívőket és a látogatókat a franciaországi
St. Quentin plébánia kövezetén. Mielőtt végigsétálnának
a templom főhajóján, a 10,5 m átmérőjű labirintuson
kell áthaladniuk. Ez a sírkövön látható mintázat az
angliai Alkborough temetőjében látható.

Ez pedig egy részlet, egy Ausztriában, Salzburg közelében
található római kori villa padlóján látható mozaikkő
mintázatából. A chartres-i katedrális főhajójában látható
ez az ábra. A szardíniai Luzzanasban, egy sziklasír
bejáratánál látható, a valószínűleg legrégebbi rajzolat
(ie. 2500 és 2000 között készülhetett). Az ie. III.
századi, krétai pénzdarab, klasszikus, hétgyűrűs mintázattal.
Anglia legrégebbi sövénylabirintusának ajzolata (Hampton
Court), ezt 1690-ben telepítették. Svédországban, Kugsoren
labirintusát termékenységi szertartások, táncok, és
"halász varázslatok" alkalmával használták.