Pueblók
A
cowboy filmek jellemzően vigvamjaikban tengődő vagy
csatakiáltást hallató, vérszomjas vadaknak mutatják
az észak-amerikai indiánokat. Az Egyesült Államok délnyugati
területén található Four Corners Countryba tett egyetlen
látogatás eloszlatja ezt a téves hiedelmet. Abban az
időben, amikor az európai köznép kezdetleges fa és szalmakunyhókban
lakott, a Chaco Canyon lakói kifinomult ízlésről és
nagy szakértelemről tanúskodó, városias kőépületeket
emeltek maguknak.
A
kanyon száraz, zsályacserjés vidéken kanyarog, ahol
egy szempillantás alatt kegyetlen homokviharok kerekednek.
Ennek ellenére az ezer évvel ezelőtt itt élt nép olyan
sűrű fonású kosarakat készített, hogy még ma sem eresztik
át a vizet... Az edényeiket díszítő különleges geometriai
minták rendkívül fejlett művészi érzékre vallanak. A
későbbi navahó indiánoktól kapott nevük után ma anasazik-nak
ismerjük őket.
Pueblo
Bonito
A
kanyon legkorábbi hajlékai a pinceházak. Kr. u. 750
körül emelték az első felszíni épületeket, ezeket pedig
a tucatnyi vagy még több, egymással érintkező helyiségből
álló vályog és homokkő falvak követték. A turisták nem
a sivár, napégette kanyon kedvéért jönnek ide, hanem
hogy az északi oldalán megnézzék a Nagy Házaknak nevezett
rendkívüli lakóhelyeket. Építésük idejét dendrokronológiával,
a fa évgyűrűinek számlálásán alapuló kormeghatározási
technikával állapították meg. A módszert az 1920-as
években alkalmazták először ezen a tájon. Az egyik Nagy
Házban a száraz klíma, épen megőrzött egy fatetőt. Ennek
segítségével sikerült kideríteni a gerendázatul szolgáló
fatörzsek kivágásának időpontját. A tetőt 1040 tavaszán
állították össze.
A
19 Nagy Ház közül ma leglenyűgözőbb a Pueblo Bonito,
szó szerinti fordításban, "csinos falu".

Építése
1000 táján kezdődött, ekkor született a 20 helyiségből
álló első pueblo, azaz falu. 1150-re óriási lakótömbbé
gyarapodott, melynek mesteri kőművesmunkával létrehozott
négy szintjén 800, egymással érintkező szoba fért el.
A vastag és vékony kövek váltakozása tetszetősen réteges
hatást kelt, ugyanakkor a félköríves fal szilárdságát
is elárulja, ugyanis a patkó alakú falu védőfalának
szerepét töltötte be. A szimmetria, valamint a különböző
időszakokban keletkezett lakóegységek összeépítésében
megmutatkozó geometriai pontosság nagyfokú központi
tervezést sejtet. A helyiségek csaknem teljesen egyforma
mérete, hiányzanak az előkelőségek számára épített rezidenciák,
hatalmas csarnokok arra utalnak, hogy az itt élt nép
nem ismerte a társadalmi hierarchiát.
Pueblo
Bonito Nagy Kivája a legterjedelmesebb a közösség,
37 földbe vájt rituális helyisége közül. A 16 m átmérőjű,
szabályos kör alakú kiva
az anyaföld
méhének jelképe, amelyből lakói a világra jöttek.

A
bútorzat teljes hiánya arra enged következtetni, hogy
minden munkát, a kézműves mesterségektől a főzésig,
a földön végeztek. Mindennél fontosabb volt az élelem.
Fő terményük a kukorica volt, mert könnyen lehetett
tárolni és őrölni. Kb. 1000-re az anasazik kitermesztettek
egy nyolcsoros kukoricafajtát, amely akkora volt, mint
amekkorát ma vásárolhatunk az üzletekben. Emellett tököt,
babot termeltek, s étrendjüket vadon termő növények
magjaival egészítették ki. Az őzek, juhok, madarak,
nyulak és más állatok vadászata létfontosságú volt a
szűkös esztendőkben.
A
lélekalagutak
A
Chaco Canyon minden kommunájának volt egy kivája
(Pueblo Bonitónak 37.) A kiva kör alakú,
gerendatetős, süllyesztett kamra, a közepén tűzhellyel.
A tető közepén hagyott lyuk egyrészt a füst elvezetésére,
másrészt bejáratként szolgált. A fazekas eszközök és
szövőszékek maradványai mutatják, hogy e tevékenységeket
a kivákban űzték. Ezen túl talán egyfajta férfiklubként
is funkcionáltak, ahol a férfiak alkalmanként elrejtőzhettek
a mainál lényegesen matriarchálisabbnak tűnő társadalom
szeme elől.
A
helyi pletykáknál sokkalta több foglalkoztatta a
kiva látogatóit. Innen irányították ugyanis az anasazi
közösség szellemi életét, az alkalmazott rituálék természete
azonban már mindörökre csukott könyv marad számunkra.
A fő helyet minden kivában
a tűzhely mögött a padlóba
vágott kis, kerek lyuk, a sípapu foglalta el.
Úgy tartották, az ősök lelke ezen a lyukon át száll
fel, így ez volt az érintkezési pont a szellemvilággal.
A
sípapuval szemben szellőzőakna
nyílt a külvilágra. Lélekalagutat jelentő indián neve
azonban túlmutat azon a célján, hogy friss levegőt és
a tűz fenntartásához kellő mennyiségű oxigént bocsásson
be.
A
kiva föld alatti jellege arra az anasazi hitre utal,
mely szerint a föld az életerő forrása. S ha a rituálét
megfelelően hajtották végre, látni is lehetett, amint
jó szellemek alakjában felszáll a sípapuból. A szellemek
ezt követően a lélekalagúton át jutottak ki a külvilágba.
Minden bizonnyal nagy jelentősége volt annak, hogy a
sípapuból kijövet a szellemeknek
először a tűzön kellett áthaladniuk. Miután
pedig kijutottak, áldást hoztak a népre és a termésre.
A
Chaco Canyon elnéptelenedése
Four
Corners Countryban különösen nagy fontosságú lehetett,
hogy megnyerjék a természet szellemeinek kegyeit. A
klíma soha nem olyan, mint előző évben volt, az egyetlen
biztos időjárási tényező az eső csaknem teljes hiánya
(évente alig esik több 150 mm-nél). Egy száraz, hideg
tél és az ezt követő rosszul sikerült aratás végzetes
következményekkel járhatott az anasazi népre, ahogy
ezt tragikus módon bizonyítják az éhínség és az alultápláltság
következtében fellépő betegségek áldozatainak napvilágra
került tömegsírjai.
A
kanyon falának óriási bemélyedése nyújt menedéket a
Sziklapalota romjainak.

A
Colorado állambeli Mesa Verdében ez a pueblo indián
falu csak egyike volt az anasazik által lakott településeknek.
1888-ban fedezte fel Richard Wetherill kereskedő és
unokatestvére, Charles Mason. A helyenként négyszintes
Sziklapalota 200 szobából és 23
kivából állt. Feltehetően regionális
központ volt, melyet az anasazi indiánok
vallási, politikai és kereskedelmi célokból kerestek
fel. Senki nem tudja, mi történt Mesa Verdében, de az
biztos, hogy a 13. század végére az egész sziklatelepülés
lakatlanná vált.
Az
időjárás változékonyságában rejlik talán az anasazikat
körüllengő legnagyobb titok, gyors és rejtélyes pusztulásuk,
megoldásának a kulcsa. A 12. század kezdetén a Chaco
Canyon népe képviselte az anasazi kultúra fejlődésének
csúcspontját. Ám 1150-re csaknem teljesen eltűntek.
A
legutóbbi kutatások 550 éves ciklusonként változó csapadékgörbét
mutattak ki, mely éppen 1100 után érte el optimumát.
Bőséges aratás és gazdag vadállomány mellett a népesség
elérte az 5000 főt, s ez példa nélküli lélekszám a fémmegmunkálás
korát megelőzően élt társadalmak esetében. Ám, amikor
a klímaciklus megfordult, az esőszellem megvonta pártfogását,
melynek következtében a terméshozam visszaesett, és
az anasazikra éhínség várt.
Kétségbeesett
kísérletként, hogy visszanyerjék az esőszellem jóindulatát,
hatalmas kivákat
emeltek a pueblókon kívül.
Így épült fel, pl. Casa Rinconada Pueblo Bonitóval és
Kin Nahasbasszal szemben. De hiába az elkeseredett építkezések,
ha a patakok kiszáradtak. Az egyre súlyosabb aszállyal
és termőföldjeik erodálásával szemben az anasaziknak,
úgy tűnik, nem maradt más választásuk, mint menteni
a még menthetőt, s örökre elhagyni a kanyont. Délkeleti
irányba vándoroltak, a megbízhatóbb Rio Grandéhoz, ahol
összeolvadtak a hopi és a zunyi törzs őseivel. Így pusztult
el fejlődésének virágában a Kolumbusz előtti Amerika
egyik nagy civilizációja…