Nabateusok
-
Petra, a sziklába vájt csoda -
A
visszatérő utazók meséi inspirálták John Burgon viktoriánus
tudóst, az angliai Chicester későbbi dékánját, hogy
verset írjon Petra ősi városáról. "Keleti ég óvta rózsapiros
csoda / Feleannyi idős, mint az idő maga." Burgon tévedett,
mert Petra nem rózsaszín. Ugyancsak pontatlan Edward
Lear olasz szakácsának, Giorgónak a megjegyzése, de
a hely színeit illetően talán mégis kifejezőbb, "Ó,
uram, olyan világba jöttünk, ahol csokoládéból, sonkából,
curryporból és lazacból készült minden."
A
jordán sivatag csaknem járhatatlan hegyláncának szikláiba
vésett Petra ma is csak gyalogszerrel vagy lóháton közelíthető
meg.

Az
Elji falu közelében található vádi-Múszából, azaz
Mózes völgyéből Petrába vezető ösvény helyenként alig
több mint 1 m széles sikké, sötét szorossá szűkül. A
sik csaknem 1,5 km-en át kanyarog a hegyekben, miközben
hatalmas sziklák tornyosulnak a lent haladó emberek
és állatok fölé. Sziklába vésett vízbevezető csatornák
sorakoznak az óarany színű, faragott kőtömbök mindkét
oldalán. A sik váratlanul véget ér, a homályból
a napfényre lépve a látogató máris megpillantja Petra
legpompásabb építményét, el-Kasnehet, ezt a ragyogó,
sötétvörös, nabateus sziklatemplomot.
Petra
ősi romjai
Az
épségben maradt el-Kasneh vagy Kincstár szobrai, falfülkéi
és oszlopai görög hatásra vallanak. Templom volt, síremlék
vagy kincsesház ? Feltehetőleg mindhárom, noha neve
egy legendából ered, mely szerint a tetején lévő urnában
egy fáraó kincseit rejtették el. A helyi beduinok
sok
éven át (míg a szokást be nem tiltották) lövöldöztek
az urnára a csillogó aranyeső reményében. Az épületet
valószínűleg sírként használták, hiszen Petra bővelkedik
sírokban, a sziklaoldalba vágott királyi Urna-sírbolttól
a közemberek számára a falakba vájt temetkezési fülkéig
és a félelmetes temetőaknáig, ahová a bűnözőket lökték
be, élve...
A
város szívében római kori romok tűnnek fel a látogató
szeme előtt. A legfeltűnőbb a domboldalba épített hatalmas
színház, melynek 33 sora több mint 3000 nézőt fogadott
be. Szintén a rómaiak építették a 2. században a Petra
forgalmas központján végighúzódó oszlopsoros utat, melyet
egykor a piac szegélyezett. Itt volt a köztéri ivókút
is, a nimfáknak szentelt forrás, hogy árnyékot s hűsítő
vizet adjon a nyári hőségben.
Az
oszlopsoros út a Temenosz-szentélyhez vezet, melyet
eredetileg ajtók zártak el a külvilágtól. A közepén
egymagában áll a feltehetőleg a Kr. e. 1. századból
származó nabateus templom, a Kaszr el-Bint romja. A
templom Dusára isten szentélye volt, bár nevének jelentése,
"a fáraó leányának kastélya", hogy miért, az már örök
rejtély marad. Az épülettől pontosan nyugatra egy sírboltban
vagy templomban kapott helyet a mai múzeum. Sokkal nehezebben
megközelíthető a hegyhátra épített, szintén urnával
koronázott Deir, a kolostor, Petra egyik különösen megkapó
látványossága. A nádi el-Deir hosszú kaptatóját
vésett keresztekkel teli barlangok sora szegélyezi.
A keresztek a város rövid ideig tartó keresztény korára
emlékeztetnek, funkciójuk azonban ma már kideríthetetlen.
Kik
voltak Petra lakói ?
Egy
rendkívüli kézügyességgel megáldott nomád pásztornép,
a nabateusok tették Petrát birodalmuk fővárosává, több
mint 2000 évvel ezelőtt. Arábia északnyugati területéről
vándoroltak el, s 600 év leforgása alatt, a Kr. e. 5.
századtól, egészen az északi Damaszkuszig terjesztették
ki birodalmuk határait. Az edomiták, ez a még régebbi
népcsoport (Edóm vöröset jelent, s ennek a közel-keleti
vidéknek ez a bibliai neve) élt korábban e tájon, a
sziklavárost azonban már a nabateusok alapították. Saját
építészeti stílust hoztak létre, egyedülállóan finom
fazekasságot, valamint a Petra fennmaradásához és boldogulásához
elengedhetetlen mesterséges vízmű-rendszert.
A
stratégiailag fontos helyen, ősi kereskedő utak találkozási
pontján fekvő Petrát folyamatosan felkeresték a Földközi-tenger
mellékének országaiból, Egyiptomból, Damaszkuszból,
Arábiából árut szállító kereskedők. Petra, e szinte
bevehetetlen erőd által a nabateusok tartották a kezükben
a karavánutakat, így gazdagodtak meg s virágzottak fel.
A szikla mindennél fontosabb volt, így nem meglepő,
hogy főistenüket, Dusárát kőtömbökkel és a síkben, valamint
a városban mindenütt fellelhető obeliszkekkel jelképezték.
És valamikor később a város a Petra, azaz Szikla nevet
kapta.
A
nabateusok a Krisztus születését megelőző és követő
századokban érték el fejlődésük csúcsát, amikor is a
városuk lakossága kb. 20 ezer főt számlált. Időről időre
meg kellett védeniük magukat szomszédaik, különösen
a rómaiak támadásaitól, akik Kr. e. 63-ban ostrom alá
vették a várost. Végül Kr. u. 106-ban, láthatólag harc
nélkül, sikerrel jártak, s Petra a Római Birodalom provinciája
lett.
Bár
a nabateus dinasztia elbukott, a nép több mint egy évszázadon
át együtt élt a rómaiakkal. A város ez idő alatt sem
veszített pompájából, a rómaiak felépítették a színházat
és az oszlopsoros utat. Amikor a 4. században a keresztény
Bizánci Birodalomhoz csatolták, a legnagyobb nabateus
temetkezőhelyek egyikét, az Urna-sírt templommá alakították,
és a város püspöki székhely lett. A 7. században győzedelmeskedett
az iszlám vallás, Petra mozlim kori sorsáról azonban
hallgat a történetírás, eltekintve a keresztes lovagok
egyetlen, rövid ideig tartó ott-tartózkodásától, akik
ekkor építették az egyik nyugati hegycsúcson álló várat.
A
város újrafelfedezése
Johann
Ludwig Burckhardt, fiatal angol-svájci felfedező 1812-ben
Damaszkuszból Kairóba utazott. Ekkor hallott a hegyek
közé épült ősi városról, s elhatározta, hogy felkutatja.
Jól beszélt arabul, így felvette az Ibráhim ibn Abdalláh
nevet, s mozlim kereskedőnek öltözött, aki fogadalmat
tett Allahnak, hogy egy kecskét áldoz Áronnak a próféta
sírjánál, a szóbeszédben hallott városra néző magas
hegy, a Dzsebel-Harun csúcsán.
Erre
a jól kifundált történetre azért volt szükség, hogy
eloszlassa a helyi törzsfőnök bizalmatlanságát. Eljiben
rábeszélt két beduint, hogy kalauzolják végig a Vádi-Múszán,
át a síken el-Kasnehig, ahol is a köpenye
alatt sikerült észrevétlenül lerajzolnia az épületet.

Rövid
gyalogutat tett a városban, alkonyatkor feláldozta a
kecskét az Áron-szentély lábánál, majd küldetését befejezve
visszatért Eljibe.