Ind
civilizáció
-
Mohendzsodáró, az első tervezett város -
Indiai
mítoszokban és legendákban szívfájdító utalásokat találunk
egy rég elpusztult, elfelejtett civilizációra. A Kr.
e. 2. Évezredből származó szanszkrit Rig-véda szerint
a Kr. e. 1500 körül Indiát elözönlő árjákat a hindu
isten, Indra vezette, akit erődrombolónak neveztek,
mert "kilencven erődöt és száz ősi várat rombolt le".
A 20. századig pusztán mitikus településeknek tekintették
ezeket az említett erődöket. Az archeológia az óta bebizonyította
létezésüket.
Az
1920-as, 1930-as évek ásatásai során az egyiptomival
és mezopotámiaival egyidős civilizáció került napvilágra.
Híresebb társaihoz hasonlóan ez is egy folyó, a mai
Pakisztánt átszelő Indus-völgyében alakult ki, de nagyobb
területen virágzott. Az Indus-völgyi kultúrát ma a történelem
előtti idők legnagyobb birodalmának tartják. Csaknem
100 falut, várost és metropolist tártak fel abban a
háromszögben, melynek alapja 960 km hosszan nyúlik el
a tengerpart mentén, a folyó torkolatánál, csúcsa pedig
800 km-rel feljebb, az Indus felső folyásánál van.
A
világ első várostervezői
Amikor
Sir Mortimer Wheeler 1944-ben az Indiai Archeológiai
Intézet főigazgatója lett, újra hozzáfogott az Indus-völgyi
civilizáció két legnagyobb városát (északon Haragpát,
560 km-re délnyugatra pedig Mohendzsodárót, a "holtak
dombját") rejtő óriási földhalmok feltárásához.

A
két település csaknem teljes egészében égetett téglából
épült Kr. e. 2500 és 2100 között, s feltehetőleg a ma
Harappai Birodalom néven ismert civilizáció fővárosai
voltak. A meglepően jól szervezett, s egymásra feltűnően
hasonlító két testvérváros abban az időben a világ legnagyobb
városi jellegű települése volt. Kerületük meghaladta
az 5 km-t, s ezzel csak a mezopotámiai Uruk vehette
fel a versenyt.
Az
eredetileg négyszög alakú Mohendzsodáro alaprajza a
négyzetrács vonalait követi. Döngölt föld "kövezetű"
12 főutcája (szélességük 9 és 14 m közt mozgott) egy
tucat parcellára osztotta a várost. Közülük 11 szorosan
egymás mellé épült, szabványos téglaházakból tervezett
lakónegyed volt, itt kaptak helyet a kézművesek házai,
az üzletek, a műhelyek. Domináns szerepet töltött be
a városközponttól félreeső tizenkettedik parcella. Itt
áll a 6 m magas, téglalap alakú mesterséges domb, a
citadella, melynek fő épületei a Nagy Fürdő, a Magtár
és a Gyülekezőcsarnok nevet viselték. A citadellát a
Kr. u. 2. században emelt buddhista kolostor impozáns
sztúpája koronázza.
A
házak többnyire azonos tervrajz szerint épültek: a tágas
udvart lakóhelyiségek vették körül, melyek egyikéből
sem hiányzott a kút és az emeletre vezető lépcső. Az
ajtók, ablakok nem a főutcára nyíltak. Talán a magánélet
és a biztonság tette szükségessé, vagy egyszerűen a
városi forgalom zaját és porát akarták kirekeszteni,
de Mohendzsodáro valamennyi házába csak a várost behálózó
számtalan szűk mellékutca egyikéről lehetett bejutni.
Mohendzsodáro
nagy fürdője
12
x 7 m területű, 2,5 m mély téglamedence. A citadella
téglatalapzatába süllyesztették, s gipszkővel szigetelték.
Két oldalán faburkolatú lépcső vezetett le a medencébe,
körülötte pedig faöltözők sorakoztak. Az archeológusok
egy része egyfajta közfürdőnek tartja, míg mások rituális
tisztálkodó helynek tekintik.
Mohendzsodáróban
nagyszámban kerültek elő szép faragású pecsétek, s ez
nem csupán a magas színvonalú kézművesség, hanem a fejlett
gazdaság bizonyítéka is.

A
csereáru szerepét töltötték be az agyagedények, elefántcsont,
épületfa és gyapotszövet beszerzésében, melyek az ősi
kereskedelmi központon, Tilmunon (a mai Bahrein) keresztül
érkeztek Mezopotámiából és a Perzsa-öbölből.
Kik
voltak Mobendzsodáro urai ? A rejtély fontos kulcsa
ez a kis törött szteatit (zsírkõ figura), a városban
talált 11 kőszobor egyike.

Kettő
kivételével mindegyik férfiakat ábrázol borotvált felső
ajakkal, gondosan ápolt szakállal, tarkón feltűzött
s fejpánttal rögzített hajjal. A ruhát díszítő lóhere
talán vallásos jelentéssel bír. A dölyfös tekintet,
a nyugalom talán az ind civilizáció díszruhás istenéé
vagy pap-királyáé lehet.
Az
ind civilizáció számos városa (az északi Harappától
a tőle kb. 560 km-re délnyugatra található Mohendzsodáróig)
az Indus folyó völgyvidékén helyezkedett el. Virágzó
városok délkeleten is kialakultak, melyek közül Lothal
volt a fő kereskedelmi kikötő.
Ki
igazgatta Mohendzsodárót ?
Az
ind civilizáció megoldatlan rejtélyeinek egyike a felismerhető
templomok hiánya !!! Más ősi népeket pap-királyok vagy
élő istenek irányítottak kifinomult ízlésre valló palotákból
vagy templomokból. Mohendzsodáro uraira utaló egyértelmű
bizonyíték nem került elő... Egyes jelekből arra következtethetünk,
hogy az ind kultúra vallása a hinduizmus előfutára volt.
Az indek több istent imádtak, köztük talán egy anyaistennőt,
akit sok kis szobrocska ábrázol, és egy háromfejű, szarvakat
viselő istent, akit a hindu Siva elődjének vélünk.
Hogy
mégis rendelkeztek szervezett vallással s papi testülettel,
azt Mohendzsodáro citadellájának Nagy Fürdője sejteti.
A rituális fürdés ma is elengedhetetlen eleme a hinduizmusnak.
Ezért sok régész vélekedik úgy, hogy a Nagy Fürdő egykor
a papság által irányított rituális tisztálkodás helyszíne
volt.
Mohendzsodáro
fegyelmezett s tevékeny életmódot idéz fel, melyet talán,
a mai indiai kasztrendszerhez hasonlóan, a dolgozók
és a vagyont kezükben tartó kereskedők osztályának megkülönböztetésével
értek el. A citadella másik figyelemre méltó épülete
az egykori Városi Magtár, bőséges hellyel a búza és
a rizs kicsépeléséhez, a gabona szárításához szükséges
föld alatti szellőzőcső rendszerrel, mindazzal, amit
Wheeler a "város gazdasági gócpontjának" nevezett.
Bizonyos
jelek alapján a régészek korai totalitárius államnak
tartják a Harappai Birodalmat. Semmilyen bizonyíték
nem utal arra, hogy létezett volna egy mezopotámiai
jellegű, a patrónus szerepét betöltő uralkodó osztály,
s ez magyarázatot adhat arra, miért nem hozott létre
az ind nép időtálló művészetet. Az egy-két szobrocska,
mint pl. az erotikus táncot lejtő lány figurája, az
állat és istenábrázolásokkal díszített szép, faragott
kőpecsétek, a bikát ábrázoló, életszerű agyagmodellek
s a néhány díszített edény szegényes tükörképe egy valaha
szervezett, s talán gazdag társadalomnak. A Mohendzsodáróban
talált tárgyi leletek többsége ugyanis éppoly szabványos
és haszonelvű, mint a város tervezése. Talán több kérdésre
választ kapunk majd, ha a pecséthengerek feliratait,
az ind írás egyetlen emlékét, sikerül megfejteni…
Egy
civilizáció alkonya
Az
Indus-völgy árterületei sokszor víz alá kerültek. Mohendzsodáro
nagy része a talajvízszint alatt fekszik, s számos titkát
a homok rejtheti. Kr. e. 1900-ra a városok hanyatlásnak
indultak; vagy az állandó árvizek miatt, vagy azért,
mert lakóik kimerítették az erdők fakészletét, mely
nélkülözhetetlen volt a házak újjáépítéséhez, felújításához
szükséges tégla kiégetéséhez.
Amikor
az árják elérték az Indust, valószínűleg már csak egy
elkorcsosult, félvér, őseik nagy városaiban nyomorgó
népet találtak.
"Szétszaggatta
az erődöket, ahogy az idő elemészti az öltözéket", mondja
Indráról a Rig-véda, és ha valóban ő vezette
a hódító árjákat, kevés könyörületet tanúsított. Mert
a munkaterület utolsó szintjén számos csontvázat találtak,
kardcsapás nyomával a koponyájukon. Lemészárolták a
férfiakat, nőket, gyerekeket, jó néhányukat az otthonukban.
Egy közkút mellett négy férfi és asszony fekszik, ahová
holtan lezuhantak, egy hajdan nagy és egyedülálló kereskedőnép
utolsó leszármazottainak hátborzongató sírfelirataként.
Az
ind várostervezés figyelem méltó eredménye a kiépített
csatornahálózat. A kanálisokat nyilvánvalóan egy központi
hatóság tervezte és tartotta fenn. Meghatározott távolságban
aknák álltak bennük, ahonnan a munkások eltávolíthatták
a szennyet. A kanálisokból téglával kirakott, nyitott
vízelvezető árkok vezettek a házak csatornarendszeréhez,
mely zárt rendszerű agyagcső hálózatból állt. Néhány
ház még nyugati stílusú, ülőkés vécével is rendelkezett...