Elszúrták...

   

ELSZÚRTÁK

Földterületek
London
Háború
Távközlés
Tervezés
Oktatás
Irodalmi kritika
Munka
Reklám
Repülés
Cégmenedzsment
Uralkodók
Öngól
Média
Vegyes
Szex

Vissza a nyitó menüre...
 




Repülés

 

Lehet valami a repülőgép tervekben, mert a politikusok úgy harapnak rájuk, mint a hal a szép kövér csalikukacra.

1930-ban, a cardingtoni Lord Thomson volt a Légügyi Miniszter, és vágyai netovábbja a brit léghajó, az R101 volt.

Annyira, hogy elhatározta, a hajó első úti célja India lesz, holott a nagy masina kísérletei még korántsem zárultak le, és nem volt még neki légi bizonyítványa sem…

"Az R101 olyan biztonságos, mint egy ház", jelentette ki magabiztosan a fedélzetre szálltában.

Szomorú, de elhamarkodott volt a miniszter vélekedése… ő is a negyvennyolc áldozat között volt, mikor másnap, borongós hajnalban a hatalmas léghajó, Beauvois közelében, hegynek ütközött…


Hogy a II. világháború után elkerüljék az előzőhöz hasonló botlást, az Attlee kormány, (Lord Brabazon vezetésével), bizottságot állított fel, hogy az döntse el, milyen, a jövőre nézve is kielégítő repülőt építsen a brit ipar.

Hivatalos testülethez mértén is megkülönböztetett figyelemre méltó rekordot hozott össze a bizottság.

Hosszú és megfontolt tárgyalások után abban maradtak, legalább olyan nagy gépet kell építeni, ami elér a Brit Birodalom legtávolabbi pontjaiba is (és olyan lassú legyen, hogy a világ távoli pontjain lévő, primitív leszállópályákra is gond nélkül landolhasson).

Az eredmény a világtörténelem legnagyobb repülő fehér elefántja lett, amit Brabazonnak kereszteltek el.

A dugattyús motorral működő Brabazon olyan lassú volt, hogy maximális sebessége nem haladta meg egy harmincas évekbeli kétfedelűét, és olyan nagyra sikeredett, hogy vázszerkezete saját súlya alatt összeroppant…

Sőt mi több, a sugárhajtómű (brit találmány) megjelenése az egész vircsaftot elavulttá tette, mielőtt az elkészült volna…

Mikor a Brabazont a hulladéktelepre dobták, a költsége 12,5 millió fontnál tartott…


Tekintettel a Brabazon bizottság dicső hagyományaira, 1957-ben a brit védelmi miniszter, Duncan Sandys megjelentette, főosztályának forradalmi Fehér Lapok kiadványát, mely hivatott volt eldönteni a brit hadsereg perspektíváját.

Az elkövetkező években (ecsetelte bizakodóan a dokumentum), szükségtelenné válik az ember irányította repülő, és minden elvégzendő feladatot irányított rakéták látnak el, egyúttal ezek a jövő fegyverei is.

Ennek örömére nagyszámú repülőgéptervet sutba vágtak, és minden pénzt, energiát az olyan rakétákra koncentráltak, mint a Blue Streak.

Mr. Sandys jóslata meglehetősen korainak bizonyult. A következő két évtizedben a Királyi Légierő több billió fontot fordított az ember vezette gépekre, amelyek többsége szükségképpen amerikai volt…, lévén a brit megfelelőket annak idején megfontoltan elvetették…

Az utód kormányok kellemetlen feladata volt a nagy garral indult rakétatervezések leállítása…


No nemcsak a brit meg amerikai politikusok szenvednek a drága repülő szerkezetekbe való végzetes belebolondulás betegségében.

1956-ban eldőlt, újra felszerelik a nyugatnémet Luftwaffét, ami "teljesen korszerűtlen" volt.

Védelmi miniszterként Franz Josef Straussra hárult a gép kiválasztásának feladata.

Tekintve, hogy a fő követelmény egy alacsonyan szálló, földi célokra specializált gép volt, talán több mint furcsa, hogy Strauss választása a Lockheed Corporation F104 Starfighterére esett, amit direkt nagy repülési magasságú elfogó vadászgépnek terveztek…

De a Lockheed megígérte a németeknek, néhány tollvonással áttervezik a gépet vadászbombázónak (mi az nekik…), és így minden klappol.

A repülő ára, (amint abban megegyeztek), költségék plusz nyolc százalék, mindössze csak 400.000 dollár gépenként.

Más dolog az, hogy miután elkészült, a németeknek minden egyes F104G, 1.6 millió dollárba került. Oda se neki, kicsire nem nézünk. Az ár nem volt fontos.

Ami talán a derék germánokat érzékenyen érintette, az nem más, mint hogy az áttervezés egy olyan repülőt szült, ami túlsúlyos és instabil volt és különös hajlama volt kis magasságokban és figyelmeztetés nélkül dugóhúzóba menni…

A Luftwaffe pilótái (nem minden ok nélkül) hamar félni kezdtek a repülőtől, amit (ahogy az elvesztett gépek és pilóták száma nőtt), elkereszteltek "özvegycsinálónak" meg "repülő koporsónak".

1980. október 15-én a 195.-ik német Starfighter zuhant le egy Köln közelében levő erdőbe.

A legfrissebb Luftwaffe vicc így szólt: "Hogy tehetsz szert egy Starfighterre ?"

"Végy egy darab földet, és várjál."… és még mondja valaki, hogy a németeknek nincs humoruk…


James Barthes, dél-afrikai sárkányrepülő-oktató, amint éppen békésen repkedett 1977 júniusában, érdekes látványra lett figyelmes.

Francis Chapman asszonyt pillantotta meg, aki meztelenül napozott egy háztetőn, Barthes úr repülési útvonala alatt.

Képzeletében obszcén gondolatok körvonalazódtak, melyek szoros összefüggésben voltak Chapman asszonnyal.

Még alig indult le azonban a magasból a begerjedt repülő, amikor a hölgy férje, (géppisztollyal felfegyverkezve) jött ki a hálószobából, és lesöpörte a légi Don Juant az égről…

PENÉSZÍRTÁS

... és a Fáraó Átka probléma megoldása

Ilyen volt, ilyen lett...

  

HUMOR

A Veszprémben, 1989-ben végzettek Honlapja

Egyetemi sztorik...

  

VENDÉGKÖNYV

Írj bele...
  

E-mail

Küldhetsz e-mailt is...
  

TÜKÖROLDALAK

Hogy akkor is meg tudd nézni, ha a szerver bármiért nem elérhetõ... ezért javaslom a "bookmark"-ot...
Érdekes Történetek
Egyetemi sztorik
Penészirtás, és a...