Elszúrták...

   

ELSZÚRTÁK

Földterületek
London
Háború
Távközlés
Tervezés
Oktatás
Irodalmi kritika
Munka
Reklám
Repülés
Cégmenedzsment
Uralkodók
Öngól
Média
Vegyes
Szex

Vissza a nyitó menüre...
 




Tervezés

 

A rossz döntések ínyenceinek a gépkocsiipar szolgált nemrégiben egy látványos kétfejű sassal, John Zachary DeLorean ötletéről van szó.

Elhatározta, hogy épít egy új, sirályszárnyas sportkocsit, ami majd az ő nevét viseli. Az ötletet felkarolta a brit kormány, és meggondolatlan sietségében több mint 50 millió fontot biztosított e cél megvalósításához (meg nem valósításához, mint később kiderült).

Bár gépkocsiipari szempontból lehetett bármilyen különleges is a DeLorean-terv, kormányvisszhangja, a hibák sorozata korántsem volt példaértékű.

A DeLorean által tervezett gépkocsit, "állatorvosi lónak" is nevezhetnénk, soha az egész világon nem sikerült még olyan gépkocsi modellt kifejleszteni, mint az övé, ha a konstrukciós hibák számát nézzük…


1948-ban a Volkswagen németországi gyárát meglátogatták brit és amerikai szakemberek. Háborús jóvátételként ugyanis felmerült az átvétel lehetősége.

A gyár egyetlen terméke a Bogár volt, amit a háború előtt a német munkások számára "népautó"-nak terveztek.

A szakemberek feladata az volt, becsüljék meg a Bogár esélyeit a háború utáni piacokon.

Az amerikai delegációt a Ford Motor Company elnöke, Ernest Breech vezette. Az ő ítélete így szólt: "Ez a kocsi egy fabatkát sem ér."

Brit részről Sir William Rootes hasonlóan vélekedett: "A Volkswagen, nem felel meg a gépkocsi alapvétő technikai követelményeinek."

A Volkswagent tehát elfeledve, a Ford Motor Company energiáit arra fordította, hogy egy olyan kocsit fejlesszen ki, ami szerintük eladható volt, olyat, "ami pontosan megfelel az amerikai ízlésnek".

A piackutatás új tudományát arra használták fel, hogy biztosítsák, a jármű és marketingje körül minden a legnagyobb rendben legyen.

Még a névvel is ők foglalkoztak (ami Edsel lett), egy hagyományos keresztnév a Ford családból.

A Ford-kereskedők korántsem voltak ilyen lelkesek az Edsellel kapcsolatban mikor azt bemutatták nekik, de a Ford még mindig bízott, hogy nyerőt alkotott.

Mert hogyan is tudna elbukni egy olyan kocsi, amire annyi tudást, energiát és dollárt pazaroltak ?

Nagyon egyszerűen. A közönség a kereskedők véleményét osztotta, s a kocsi gyártását két év, két hónap és tizenöt nap múlva abbahagyták, és 350 millió dollárral maradtak el attól a ponttól, ahonnan a gyártó a profitot számolta volna…


Ha a Ford kudarcát az Edsellel komplexnek és misztikusnak mondhatjuk, akkor a fő riválissal, a General Motorsszal történt katasztrófák egyike, különlegesen egyértelműnek tűnik.

A hatvanas évek elején bocsátották útjára, reményeik netovábbját, a mexikói piacra szánt "kompakt" Chevrolet Nova nevű modellt.

Csak mikor a szörnyűeladási statisztikák megérkeztek, jött rá valaki Detroitban, hogy spanyolul a "no va" azt jelenti, "Nem megy"…


1966-ban a General Motors egy újabb gyöngyszemet produkált.

Egyre jobban bosszantotta őket egy fiatal fogyasztói érdekvédelmi aktivista, bizonyos Ralph Nader, aki sikeres kampányt folytatott a GM Corvair nevű modellje ellen.

Nader azt terjesztette a GM termékéről, hogy bármilyen sebesség mellett balesetveszélyes.

Ahelyett, hogy a kocsi hiányosságait vizsgálták volna meg, a GM kézenfekvőnek találta, ha lenyomoztatja Mr. Nadert, hátha akad valami szaftos a magánéletében vagy a pénzügyeiben.

Ha igen, hát egy életre elveszik a kedvét, hogy mások dolgába üsse az orrát.

Mikor Nader felfedezte, hogy a General Motors által felbérelt nyomozók figyelik, beperelte a céget.

Győzelme a tárgyalóteremben, illetve a figyelemre méltó 450.000 dolláros kártérítés megadta a lökést a fogyasztói mozgalmaknak, és ez az elkövetkező években olyan erővé vált, ami az amerikai gépkocsiiparnak súlyos dollár milliókba került…


Az elszánt motorizáltak számára született döntések eltörpülnek egyetlenegy olyan döntés mellett, amelyet 1935 júliusában hoztak, Oklahoma City városatyái.

Egy verőfényes napon, az ebéd utáni szivar és konyak andalító hangulatában elhatározták, bemutatnak egy helyes kis szerkezetet.

Egyikük el is keresztelte.

Úgy hívják, Parkolóóra…


1963-ban Leeds városa belefogott egy 1,25 millió fontba kerülő uszoda építésébe, nemcsak azért, hogy Leeds lakóinak sportlehetőséget kínáljon, hanem hogy Leeds is bekapcsolódjon a nemzetközi versenyek rangos és "hasznos" világába.

A városatyáknak különösen a Nemzetközösségi Játékokra fájt a foguk. Így aztán építésznek megfogadtak egy bizonyos John Poulson-t Pontefract-ból, aki csak építész diplomával nem rendelkezett, de mondták róla, hogy jó ember, és sok barátja volt…

Az 1967-es uszodamegnyitón, a polgármester Lawrence Turnbull ezredes azt mondta, hogy "Az uszoda Észak fontos úszóeseményeinek Mekkája lesz."

Lehetett volna szerényebb a joviális ezredes, ugyanis a medencét (minő véletlen) történetesen túl kicsire méretezték ahhoz, hogy megfeleljen a nemzetközi szabályzatokban foglaltaknak, s így le kellett mondai a vágyott olimpiai szintű versenyek rendezéséről…

Hát istenem, pancsolnak majd a leedsiek, mondhatnánk, ám de nem, mert a tető berogyni készült felettük…

Na és ? Minek ez a luxus, tető nélkül is lehet úszkálni…

Így van, csakhogy a medence is kilyukadt…

Ja és a kár: 278.000 font…


Nigéria kormánya 1974-ben gondolt egy nagyot, és belefogott a "Nigéria Harmadik Nemzeti Felemelkedési Terv" véghezvitelébe, melynek célja az lett volna, hogy egy csapásra a legfejlettebb nyugati országok színvonalára emelje a vegetáló államot.

A tervezők úgy számolták, a terv által előirányzott utakhoz, repülőterekhez, katonai létesítményekhez mintegy 20 millió tonna cementre lesz szükség.

Ezt aztán annak rendje és módja szerint megrendelték teherhajón történő szállítással a világ minden tájáról.

Jön majd csőstül az a jó cement, és rendesen kipakolják a lagosi kikötőben - képzelték el, az ország vezetői.

A mindenre gondoló nigériai tervezők csak azzal a látszólag jelentéktelen ténnyel nem számoltak, hogy Lagos kikötője mindössze napi kétezer tonna fogadását tette lehetővé…

Ha mindennap dolgoznak, huszonhét évig tartott volna csak a cement kirakása a hajókból, melyek Lagos-tól tisztes távolságra várakóztak a tengeren…

A hajókban a világ "cementtermésének" a harmada pihent, s nagy részük ez idő alatt bebizonyította kiváló mindségét, belekötött a hajókba…

PENÉSZÍRTÁS

... és a Fáraó Átka probléma megoldása

Ilyen volt, ilyen lett...

  

HUMOR

A Veszprémben, 1989-ben végzettek Honlapja

Egyetemi sztorik...

  

VENDÉGKÖNYV

Írj bele...
  

E-mail

Küldhetsz e-mailt is...
  

TÜKÖROLDALAK

Hogy akkor is meg tudd nézni, ha a szerver bármiért nem elérhetõ... ezért javaslom a "bookmark"-ot...
Érdekes Történetek
Egyetemi sztorik
Penészirtás, és a...