Onassis
1923
késő szeptembere volt, és vihar zúgott az Atlanti-óceánon.
Az ócska, 12 000 tonnás olasz teherhajó, a TorycYnaso
Di Savoia minden eresztékében
recsegett. A hajófenéken, rozsdásodó vascsövek és feltornyozott
fahasábok tetején kuporogva ezer
olasz és görög emigráns gyötrődött. A hajófenék kijáratánál
őrség vigyázott, nehogy az emigránsok kitörhessenek
a fedélzetre, és megzavarják a teherhajón berendezett,
néhány elviselhető utaskabin lakóit. A vihar tetőpontján,
amikor a hajófenéken egymásra zuhantak az emberek, és
a gyengébbek már-már fuldokoltak a nyomorúság kibírhatatlan
bűzében, a kijáratnál álló őr felé egy kéz húszdolláros
bankjegyet nyújtott. A matróz elvette a pénzt, és a
csapóajtó nyílásában megjelent egy tömzsi, fekete hajú,
17 éves fiú alakja.
A
fiút Arisztotelész Onassisnak hívták, és - ha vesztegetéssel
is - kijutott a hajófenék bűzéből, a szabad levegőre.
Amikor a vihar kissé elcsendesedett, odabotorkált ahhoz
a matrózhoz, aki az édesvíztartály szivattyúját őrizte.
Adott neki tíz dollárt, és lemoshatta magáról a hajófenék
szennyét.
Hatvan
dollárja maradt. Ennyi pénz rejtőzött a I7 éves Arisztotelész
Onassis zsebében, amikor Buenos Airesben argentin földre
tette a lábát.
Valójában
a nagy olajszállító flották jövőbeni királyának, aki
majd egy meggyilkolt amerikai elnök özvegyének kezét
is elnyeri, gazdag gyermekkora volt. Nem a nyomorúság,
hanem a történelem lökte a Tommaso Di Savoia fedélzetére.
A
család
Arisztotelész
Onassis apja, aki a Szókratész nevet viselte, gazdag
dohánykereskedő volt a törökországi Szmirna városában,
a mai Izmirben. Nem számított ugyan milliomosnak, de
a városban élő görög közösség leggazdagabb tagjai közé
tartozott, és arra készült, hogy fiát az oxfordi egyetemre
küldi tanulni. Az első világháborút Törökország és Görögország
két egymással szemben álló tábor tagjaként harcolta
végig. Törökország a németek és a Monarchia szövetségese
volt. A görögök, akik évszázadokig éltek török hódoltság
alatt, az antant oldalán harcoltak.
A
háború végén, az egymást követő Párizs környéki béketárgyalások
idején Anglia és Franciaország bátorították az akkori
polgári liberális görög miniszterelnököt, Venizeloszt,
hogy terjessze ki Görögország szuverenitását Konstantinápolyra
(Isztambul), és Kisázsiában a kulcsfontosságú Szmirna
elfoglalásával szilárdítsa meg a meghódítandó területek
stratégiai helyzetét. (A valódi cél az volt, hogy kiragadják
a Fekete-tenger kijáratát, a Dardanellák tengerszorosát
a törökök kezéből.)
A
görög hadsereg 1919-ben valóban elfoglalta Szmirnát,
és Szókratész Onassis, Venizelosz rajongója szervezte
meg a város gazdag görög kereskedői között a megszálló
hadsereget támogató - és megfelelő információkkal ellátó
- politikai társaságot.
Az
ellencsapás nem késett sokáig. A görögök rohama és a
megszálló hadsereg kegyetlenségei felszínen tartották
a török nacionalizmus lángját, és a szultán összeomló
birodalmának kormánykerekét megragadó Kemál Atatürk
csapatai ellentámadásba lendültek. 1922 őszére a "nagygörög"
álmok szertefoszlottak. Szmirnát is visszafoglalták
a törökök, és a szó legszorosabb értelmében kiirtották
a görög lakosságot. Hat nap alatt 5000 görög lakta házat
és görög üzletet gyújtottak fel, és 120 000 ember lelte
halálát a földig rombolt városnegyedekben.
Szókratész
Onassis nem volt egyszerű görög, hiszen a város leggazdagabb
kereskedői és a görög inváziós hadsereg pénzügyi támogatásának
megszervezői ködé tartozott. Őt börtön várta, kínzással
kicsikart vallomások után bírósági tárgyalás és csaknem
biztos halál.
A
menekülés
A
16 esztendős Arisztotelész Onassis, a család legidősebb,
szabadlábon lévő férfisarja azonban már akkor sejtette,
hogy csaknem minden megvásárolható. Az elnéptelenedett
Onassis ház pincéjében rejtőző pálinkakészletet szétosztotta
a környéken elszállásolt török tisztek között, cserébe
egy szabad mozgást biztosító igazolványért. Ezzel az
igazolvánnyal bejutott Szmirna porig égett, hajdani
görög kereskedőnegyedébe, és apja irodájának romjai
között megtalálta Szókratész Onassis egyik acélkazettáját,
benne ötezer dollárral. Ebből háromezret arra költött,
hogy megvesztegesse a török katonai bíróságot és kiváltsa
apját a börtönből. A másik kétezer dollárt a szmirnai
amerikai konzul helyettese kapta, amiért soron kívül
feljuttatta az Onassis családot a Görögország felé tartó,
túlzsúfolt menekülthajók egyikére.
Az
összeomlást követő fantasztikus népvándorlásban akkor
másfélmillió görög áramlott az egyébként is óriási gazdasági
nehézségekkel küzdő ötmilliós Görögország felé. Arisztotelész
Onassisnak, aki már gyermekkorában ösztönszerűen tudta,
mire való a pénz, akár amerikai alkonzulról, akár szivattyút
őrző matrózról van szó, elég volt egy pillantás Athénra,
hogy tisztában legyen a helyzet kilátástalanságával.
A család 1923 nyarán érkezett Athénba, és Arisztotelész
már augusztusban a Tommaso Di Savoza mélyén kuporogva
hajózott Buenos Aires felé.
A
kezdet
Az
első hónapok Argentínában olyan munkával teltek, amely
legfeljebb milliomos karrierekről szóló, Hollywood őskorában
készített filmekben volt "hihető".
Volt
rakodómunkás a kikötőben, pincér egy lebujban, tányérmosó
egy görög vendéglő konyháján.
Az
első befektetés
Egy
esztendeig tartott, amíg az otthonról görög, török és
angol nyelvtudással érkező, de időközben már olaszul
és spanyolul is beszélő Arisztotelész Onassis állást
kapott a Dél-Amerika telefonhálózatát kézben tartó,
akkor növekvő amerikai óriáströszt, az ITT (International
Telephone and Telegraph) argentínai leányvállalatánál.
Heti 40 dollár volt a fizetése, ami akkor Argentínában
komoly pénznek számított. Az ifjú Onassis, aki 20 dollárt
költött arra, hogy a bűzlő hajófenékből kiléphessen
a fedélzetre, és tízet arra, hogy vízzel végiglocsolhassa
a testét, az első 40 dollárt arra költötte, hogy legjobb
ruhájába öltözve megjelenjék Buenos Aires egyik előkelő
jachtklubjában, és felvételét kérje. A megfelelő helyre
juttatott vesztegetés mellett ez volt a később híressé
vált "Onassis recept" második alkotóeleme, a kapcsolatszerzés
kezdetei.
A
dohány piac
A
jachtklub új tagja - amikor éppen nem tartózkodott a
klub valamelyik vitorlásán - úgy lakott és élt, mint
egy koldus. Egészen addig, amíg az első ezer dollárt
összegyűjtötte. Akkor írt apjának, aki a korábbinál
szerényebb körülmények között, de azért sikeresen folytatta
Görögországban a dohányüzletet.
Argentínában
akkor ismeretlen volt a görög dohány, kubai dohányt
kevertek az Egyesült Államok déli részén termesztett
fajtákkal. Az apjától kapott dohánymintákkal Arisztotelész
Onassis az ITT irodáiban végzett munka után megkezdte
ügynöki körútjait. Feladatát megkönnyítette, hogy a
nagy importőrök jó része tagja volt a jachtklubnak…
Két
esztendő alatt Onassis betört az argentin dohánypiacra,
az argentin főváros gyáraiban felhasznált dohánymennyiség
egyharmada az ő közvetítésével importált görög és török
dohányfajtákból állott. A dohányüzlet 1925-ben kezdődött,
amikor Onassis 19 esztendős volt. Két esztendő múlva,
1927-ben százezer dollárja volt…
A
pénzt a pénz keresi. Onassis, akinek üzleti ösztöne
és tehetsége a zsenialitás határait súrolta, pontosan
tudta, miképpen kell használni ezt az ősi mechanizmust.
Százezer dollár felett megjelent az Onassis recept harmadik
összetevője, A jól elhelyezett vesztegetés és a kapcsolatszerzés
birtokában a parancs, kockáztatni!
Az
első hajó üzlet
Montevideo
kikötőjében egy néhány ezer tonnás, félig elsüllyedt
tankhajót mostak a hullámok. Több mint egy esztendeje
rozsdásodott már a vízben. Onassis átment Montevideóba,
beszállt egy motorcsónakba, körülhajózta a roncsot,
és a helyszínen kiszámította, mennyi pénzt adhat érte.
Az üzletet egy órán belül megkötötte. A tankhajót kiemelték,
tízezer dollárért rendbe hozták, és két hónap múlva
Onassis ötvenezer dollár haszonnal adta el. Ez volt
az első hajóüzlete.
Közben
folytatódott a dohánybehozatal, sőt a hajók immár gabonát,
gyapjút, sót és nyersbőröket is szállítottak hazafelé
vezető útjukon Európába Onassis számlájára.
1929-ben,
23. születésnapján, hat esztendővel az után, hogy partra
szállt Argentínában, Onassis vagyona elérte az egymillió
dollárt. A "vesztegetni - kapcsolatot keresni - kockáztatni"
hármas jelszót páratlan energiával érvényesítette. Olyan
fizikuma volt, hogy kora gyermekkorától kezdve legfeljebb
három-négyórányi alvásra volt szüksége. Akár 48 vagy
72 órát is végig tudott dolgozni egyhuzamban. Ilyenkor
a harmadik nap végén 12-14 órás álomba zuhant, s utána
frissen ébredt.
A
kapcsolatok
vonatkozásában
az állami, illetőleg kormányszintet az első millió meghódításának
esztendejében elérte. A görög kormány, amelynek ekkor
is Venizelosz volt az elnöke, ebben az időben olyan
vámrendelkezéseket vezetett be, amelyek súlyosan megadóztatták
az olyan országokból érkező behozatalt, amelyekkel Görögországnak
nem volt hosszú lejáratú kereskedelmi szerződése. Ez
számos görög és amerikai üzletember érdekeit sértette,
de Onassis volt az egyetlen, aki ezért csatába indult.
Hónapokon
keresztül levelekkel (és ajándékokkal) árasztotta el
Buenos Aires és Athén kormányhivatalnokait, majd Görögországba
utazott, és kihallgatást kért Venizelosztól, arra hivatkozva,
hogy apja a szmirnai megszállás idején nagy, áldozatokat
hozott a görög hadsereg támogatására.
Venizelosz
fogadta a fiatalembert, átvette a görög-argentin kereskedelmi
egyezmény megkötésére vonatkozó javaslatot, majd az
egészet átküldte a külügyminisztériumba. Néhány nappal
utóbb Onassis megjelenhetett a külügyminiszter irodájában,
aki meglehetősen unottan fogadta. Körmeit reszelgetve
beszélt Onassisszal, és azt ajánlotta, hagyja meg telefonszámát
a miniszteri titkárságon, és majd értesítik javaslata
sorsáról.
Onassis
felállt, majd jobb lábával felrúgta a karosszéket, amelyben
addig ült, s így szólt a zajra összerezzenő külügyminiszterhez:
"Miniszter úr, úgy gondoltam, hogy hajlandó komolyan
megvizsgálni egy olyan ügyet, amely fontos Görögország
számára. Ön azonban félig aludt, amíg beszéltem, és
úgy látszik, jobban érdeklik a körmei, mint a görög
külkereskedelem."
A
miniszter az ajtóból hívta vissza Onassist, aki két
hét múlva argentin állampolgár létére görög diplomáciai
útlevéllel, mint a Venizelosz kormány rendkívüli megbízottja
utazott Buenos Airesbe. Újabb három hét múlva megkötötték
a görög-argentin kereskedelmi szerződést, és Onassis
lett Görögország argentínai főkonzulja. Az áruáradat
ismét megindult, és ezzel együtt meggyorsult az Onassis
vagyon növekedése is.
Ismét
a hajók
E
jelentős kezdeti sikerek után, de a gazdagok világának
mércéjével még mindig igen szerény anyagi eszközök birtokában
fordult Onassis érdeklődése a hajók felé. Voltaképpen
sem visszamaradt levelezése, sem töredékes önéletrajza,
sem a róla szóló könyvek nem adnak magyarázatot arra,
hogy miért vonzotta a hajók és a kereskedelmi flották
világa.
Feltehető,
hogy szerepe volt az ügyben az első sikeres manővernek,
a félig elsüllyedt teherhajó kiemelésének és a vele
szerzett gyors haszonnak. Egy másik valószínű magyarázat
az, hogy a szokásos kereskedelmi ügyletek már túlságosan
is rendezetten és békésen folytak, nem elégítették ki
azt a rendkívül összetett, haszon, kaland és kockázat
után egyszerre megnyilvánuló vágyakozást, ami a szuper
gazdagok első, hatalmat és vagyont teremtő generációját
általában jellemzi.
1931
telén, amikor a nagy világgazdasági válság elérte mélypontját,
Kanada egyik legnagyobb hajózási vállalatának immár
két esztendeje vesztegelt és rozsdásodott egy kisebb
kereskedelmi flottája, Montreal kikötőjében. Több mint
tíz hajóról volt szó, amelyek eredetileg egyenként kétmillió
dollárba kerültek, de még a gazdasági válság mélypontján
is megértek százezret.
A
válság miatt azonban a hajóknak nem volt munkájuk, és
a tulajdonosok, a csőd szélén álltak. Onassis megjelent
Montrealban, megnézte a hajókat, és kiválasztotta azt
a hatot, amely a legjobb állapotban volt. Utána letett
az asztalra a hat hajóért 120 000 dollárt, pontosan
annyit, mint azok ócskavas értéke. A bukás szélén álló
vállalattól megkapta a hajókat, de ebbe a kockázatvállalásba
majdnem belebukott. Csaknem két esztendeig kellett várnia,
amíg szállítmányt tudott szerezni parányi flottájának,
időközben négy hajót (némi haszonnal) el is kellett
adnia, mert rájött, hogy a válság miatt csak kettőt
tud foglalkoztatni.
A
nagy ötlet
Ez
a kettő azonban csakhamar busás profitot hozott, mégpedig
azért, mert Onassis - elsőként a későbbi nagy flottacsászárok
közül - felfedezett és könyörtelenül kihasznált egy
páratlan lehetőséget, az úgynevezett "kedvezményezett
zászló" elvét.
Volt
- és van - a világon néhány ország, amelynek kormánya
azzal próbálja növelni jövedelmét, hogy különleges adókedvezményeket
biztosít olyán hajótulajdonosoknak, amelyek a szóban
forgó ország flottanévsorába vétetik fel, jegyeztetik
be a hajóikat. A "kedvezményezett zászló" két kulcs
országa az Onassis vagyon születésének időszakában Panama
és Libéria volt.
Az
adókedvezményeken kívül ezek az országok más csemegével
is csábították a vállalkozó kedvű hajótulajdonosokat.
Tilos volt szakszervezetet alakítani, rendkívül lazák
voltak a biztonsági előírások, és nem volt minimális
bér. Panamában azokban az években mindössze 500 dollárt
kellett lefizetnie annak, aki hajózási társaságot akart
alapítani. Hasonló volt a helyzet Libériában. Ténylegesen
ekkor (és egészen a 80-as évekig) Panamának és Libériának
valójában egyáltalán nem volt kereskedelmi flottája.
Az évék során azonban amerikai, angol, görög, arab és
más nemzetiségű tulajdonosok hajóinak százai szántották
az óceánokat panamai és libériai zászló alatt. Névlegesen,
a statisztikák rovataiban Panama és Libéria kereskedelmi
flottája a tőkés világ flottáinak rangsorában a negyedik-ötödik
helyen állott.
Az
egész alig volt több könyvelési kérdésnél meg annál
a lehetőségnél, hogy különösen gazdásági válság és nagy
munkanélküliség idején, kíméletlenül le lehetett szorítani
a béreket, és büntetlenül kockáztatni a másutt megkövetelt
biztonsági előírások elhanyagolásával a matrózok életét.
Onassis
akkor ismerte fel ezt a lehetőséget, amikor még távolról
sem vált általános gyakorlattá. Két hajója volt csak,
de azok már panamai zászló alatt futottak, és üzemben
tartásuk feleannyiba került, mint a világ kereskedelmi
hajózása felett akkor uralkodó nagy angol és skandináv
társaságok költségszintje. Az Onassis flotta gyorsan
nőtt, és a milliók szaporodtak.
Újabb
nagy ötlet
Alig
telt el néhány esztendő, Onassis ismét kockáztatott,
és megint helyesen mérte fel az átlagüzletember számára
még alig észrevehető, bontakozó világgazdasági irányzatokat.
1934 táján, amikor vagyona már a tízmillió dolláros
határt súrolta, káprázatos, drága festményekkel zsúfolt
luxuslakásokat tartott fenn Londonban, Párizsban és
New Yorkban, és nevét kezdték megismerni a hajózási
üzlet arisztokratái, úgy vélte, hogy rövidesen elkövetkezik
a világgazdaságban az olaj korszaka.
Az
olaj szállításához pedig hajók kellenek, egészen másfajta
hajók, mint amilyenekkel a szenet szállítják. A világgazdasági
válság voltaképpen még mindig tartott, és a nagy norvég
meg svéd hajógyárak mindössze 10 százaléknyi készpénz
lefizetése ellenében is vállalták hajók építését. Akkoriban
az olajszállító hajók átlagos nagysága alig érte el
a tízezer tonnát. Ennél nagyobb tankhajó már kivételesnek
számított. Onassis Svédországban megrendelt egy 15 000
tonnás tankhajót, amely az Ariszton nevet kapta.
Utána még két rendelés következett: az Arisztofanész
és a Buenos Aires.
Az
Ariszton egymaga 700 000 dollárba került, de csak
70 000-et kellett érte előre kifizetni készpénzben.
Alig készült el, Onassis (miután a "kedvezményezett
zászlót" kihasználva, olcsóbban szállított legtöbb vetélytársánál)
megszerezte első nagy olajszállítási üzletét. A nemzetközi
olajdzsungel egyik nagy "magányos farkasa", J. Paul
Getty bízta meg azzal, hogy Kaliforniából olajat szállítson
Japánba a legendás hírű kereskedőház, a Mitsui kikötőibe.
Az Ariszton
egy év alatt 600 000 dollárt
keresett, noha még ki sem volt
fizetve… Hasonlóan nagy hasznot hozott az első két esztendőben
az Arisztofanész
és a Buenos Aires is.
A
világháború
Közben
Európa felett lassan beborult a politikai égbolt, az
Onassis hajók azonban jobban futottak, mint valaha.
Szállítottak nyersanyagot és alkatrészeket a fegyverkező
náci Németországnak, és szállítottak a spanyol polgárháború
idején a fasisztáknak meg a köztársaságiaknak egyaránt.
Mindenkinek, aki megfizette a taksát. Ezekből a háború
előtti évekből származik Onassis klasszikusnak tekinthető
nyilatkozata: "Mint görög, a Nyugathoz tartozom. Mint
hajótulajdonos, a kapitalizmushoz tartozom. Azt az országot
szeretem legjobban, ahol legkevésbé korlátoznak, és
a legkevesebb adót követelik tőlem…"
Amikor
kitört a világháború, Onassis három nagy tankhajója
Svédországban rekedt. Mindhárom hajó éppen svéd kikötőben
tartózkodott. A svéd semlegesség egyik "különlegessége"
volt az a hitleri Németország és Svédország közötti
egyezmény, amely szerint minden külföldi hajó, amely
éppen svéd kikötőben horgonyoz, nem mozdulhat a háború
végéig. (A svédek így adtak biztosítékot Hitlernek arra,
hogy ezeket a hajókat nem lehet a szövetségesek oldalán
felhasználni.)
Miközben
a három nagy Onassis tankhajó Svédországban vesztegelt,
az immár több tucat teherhajót számláló Onassis flotta
óriási profitot hozott gazdájának a háborús években.
Egy amerikai hajózási szakértő, Ernest Leiser így írt
erről a hadiszállítók üzleteiről szóló könyvében: "A
legtöbb hajó rendkívül rossz állapotban volt. Igaz,
amíg tönkre nem mentek, hasznosan szolgálták a szövetségesek
háborús erőfeszítéseit és még hasznosabban tulajdonosuk
bankszámláját. A háborús zónában elképesztően magasak
voltak a fuvardíjak."
A
háború éveiben így dagadt tovább a vagyon, és a gazda,
aki szerette az "édes életet", újabb, az előzőnél is
fényesebb lakosztályba költözött New York, egyik legdrágább
felhőkarcolójának, a Ritz toronynak a tetején. Ezekben
az években birtokot is vásárolt magának New York közelében,
Long Islanden, a kiváltságosok számára fenntartott Osztriga-öbölben.
Rendszerint itt töltötte a hétvégeket a Fox filmgyártó
tröszt görög származású elnöke, Skouras meg két másik
dúsgazdag görög hajótulajdonos, Livanos és Niarchos
társaságában.
E
háborús évek egyik különlegessége volt, hogy valamilyen
csodája folytán a hitleri haditengerészet torpedói elkerülték
az Onassis hajókat. A statisztikák szerint 450 olyan
hajó dolgozott a háború alatt a szövetségeseknek, amelyek
görög tőkések tulajdonában voltak. Ezek közül 360-at
elsüllyesztettek a német tengeralattjárók. A 360-ból
csak egyetlen volt Onassisé. (Ezért persze megkapta
a magas biztosítási ősszeget.) E különös véletlen az
amerikai belső elhárítás, a Szövetségi Nyomozó Iroda
(FBI) figyelmét sem kerülte el. Az FBI abból índúlt
ki, hogy Onassis argentin állampolgár, és noha Argentína
formailag semleges volt, Peron diktatúrája idején a
nácikkal rokonszenvezett. (A háború után német háborús
bűnösök tucatjai találtak menedéket Argentínában.)
A
nácikkal fenntartott kapcsolat szálai jórészt Peron
politikai ambícióktól fűtött feleségének, Eva Peronnak,
"Evitának" a kezein futottak keresztül. Márpedig az
FBI értesülései szerint a régóta "nőhabzsoló" hírében
álló és hollywoodi filmsztárokkal cicázó Onassist gyengéd
szálak fűzték Evitához. Így történt, hogy maga Roosevelt
hagyta jóvá az FBI igazgatójának, J. Edgar Hoovernek
azt az utasítását, hogy Onassist a háború tartamára
helyezzék megfigyelés alá. Ettől kezdve az FBI rendszere,
lehallgatta telefonbeszélgetéseit, az elhárítás pénzügyi
osztálya pedig üzleteit kísérte figyelemmel. Bizonyítékokat
azonban nem tudtak szerezni. Tényleges eljárást sohasem
indítottak, s amikor a Ritz torony tetején Onassis teraszát
bevilágították a második világháború befejezését köszöntő
tűzijáték rakétái, vagyona már meghaladta a harmincmillió
dollárt.
A
házasság
Közvetlenül
a második világháború után két eseménysorozat zajlott
le Onassis életében, amelyei döntően befolyásolták további
karrierjét. Az első Livanos-Niarchos-Onassis-klán létrehozása
volt Abban az időben Livanos volt a világ legnagyobb
magánkézben lévő flottájának tulajdonosa. Az arányokat
tekintve, a mellényzsebéből kifizethette volna az egész
Onassis flottát. Livanos egyik lányát, Tinát Onassis,
a másikat, Eugéniát Niarchos vette feleségül.
A
várakozással ellentétben a házassági kapcsolat nem jelentett
üzleti szövetséget. Éppen ellenkezőleg, Onassis és Niarchos
között megkezdődött egy több évtizedes küzdelem, amely
rányomta bélyegét, a világ nagy magánflottáinak történetére.
(Onassis egyszer így nyilatkozott kapcsolatukról: "Általában
azzal töltjük az időt, hogy megpróbáljuk elvágni egymás
torkát. Időnként azután leülünk a vacsorázó asztalhoz,
és tisztességesen viselkedünk a Hölgyek kedvéért.")
USA-ban
A
második és immár világgazdasági jelentőségű eseménysorozat,
Onassis és a nagy amerikai olajtrösztök háborúja. Az
Onassis flotta különösen felduzzadt akkor, amikor a
háború alatt amerikai állami pénzen épített több ezer
amerikai teherhajó közül a legjobbakat, Onassis bagóért
megvásárolta. Ezeket a hajókat Liberty-ship, azaz
Szabadság-hajó néven ismerték a háború alatt, és az
eladásukról szóló törvény értelmében csak amerikai állampolgár
vehette meg őket.
Ez
nem okozott különösebb nehézséget. Tina Livanos, Onassis
ifjú felesége amerikai állampolgár volt, és a több tucat
hajót az ő nevére vásárolták. Egy ideig az Egyesült
Államok főügyésze kísérletezett ugyan az üzlet megvétózásával,
de eredménytelenül. Onassis ugyanis közölte az amerikai
hajóépítőipar vezetőivel, hogy a következő néhány évben
50 millió dolláros rendelést ad gyáraiknak. A magas
szintű korrupció gépezete működésbe lépett. A szabálytalanságot
eltussolták, és Onassis megtarthatta a Szabadság-hajókat.
Ezek jórészét olajtankhajóvá alakították át, és a félig
még romos nyugat-németországi hajógyárakban újabb, minden
addiginál nagyobb tankhajók is épültek Onassis számára.
E sorozat utolsó tagját Hamburgban, 1954-ben bocsátották
vízre. 30 000 tonnájával a kor legnagyobb olajszállító
hajója volt, és az Al Malik Saud (Szaúd király)
nevet viselte.
Szaúdi
üzlet
A
névválasztás nem volt véletlen, és az sem, hogy a szokásos
pezsgő helyett a hamburgi kikötőben a mekkai forrásból
származó szent vízzel avatták a hajót. Az
Al Malik Saud építése több mint
egy esztendeig tartó titkos tárgyalás eredménye volt,
amelyet az
akkor már 100 millió dollárnyi vagyonnal rendelkező
Onassis Ibn Szaúd utódjával, az 1953-tót 1964-ig uralkodó
Szaúd királlyal folytatott. Persze senki sem tudja,
hogy hány millió dollár áramlott, a tárgyalás ideje
alatt a királyi pénztárba, és az ügyeket intéző szaúdi
hercegek svájci bankszámláira. Annyi tény, hogy Szaúd
király és Onassis megállapodást kötöttek, ezentúl a
nagy amerikai trösztök kezében lévő Arab-Amerikai Olajtársa.
(ARAMCO) által termelt szaúd-arábiai olaj szállítására
az Onassis flottának elsőbbségi joga van.
Az
olajtrösztök tomboltak, és tombolt a rivális rokon,
Niarchos is. Niarchos (feltehetően valamelyik Livanos
lánytól) megtudta, hogy Onassis egymillió dollárral
megvesztegette a szaúdi királyi ház egyik hercegét,
aki éppenséggel a pénzügyminiszteri tisztséget töltötte
be. A vesztegetést azonban bizonyítani kellett. Előkaparták
az amerikai hírszere szolgálat, a CIA egyik közismert
ügynökét, Rober Maheut, aki később a multimilliomos
Howard Hughes és a CIA közötti kapcsolatok építője volt
Tárgyi bizonyítékokat Maheu sem tudott szerezni.
Az
olajmonopóliumok CIA kapcsolataival azonban Onassis,
bármilyen gazdag volt is, már nem versenyezhetett. Így
a CIA felhatalmazást adott Maheunak, hogy a vesztegetésről
szóló hírt, mint "megbízható információt" közzé tegye
a nagy amerikai lapokban. Ezzel persze nemcsak Onassist,
hanem Szaúd királyt is meg akarták leckéztetni.
A
lecke sikerült. Szaúd király, aki akkor már éles harcbán
állott féltestvérével és későbbi utódjával, Fejszállal,
kénytelen volt egyetlen tollvonással megsemmisíteni
az Onassisszal kötött megállapodást. Ráadásul a nagy
olajmonopóliumok bojkottálni kezdték az Onassis flotta
hajóit. Pusztán a tétlenségre ítélt hajók kikötői és
fenntartási költségei hetenként több százezer dolláros
veszteséget okoztak a görög hajómágnásnak.
Visszatekintve,
valószínűleg ez volt az Onassis karrier kritikus pontja.
Ha az olajmonopóliumok tartósan fenn tudják tartani
a bojkottot, összeroppantják Onassist…
A
nagy fordulat
A
világpolitika azonban közbeszólt. Az olajtársaságok
bojkottja 1955-ben kezdődött el. Nasszer 1956-ban államosította
a Szuezi-csatornát, majd az angol-francia-izraeli beavatkozás
után lezárták a Szuezi-csatornát, s a keskeny vízi úton
elsüllyesztett hajók hosszú évekig lehetetlenné tettek
minden forgalmat. A szuezi útvonal lezárása egy csapásra
megnyitotta az olajtankhajók aranykorát.
A
Közel-Keletről és mindenekelőtt a Perzsa-öböl országaiból
származó olaj többé nem haladhatott keresztül a csatornán,
a hajóknak meg kellett kerülniük Afrikát. Így kétszer
annyi hajóra volt szükség, és az út tizenkét nappal
hosszabb lett. A válság előtt, egy tonna olaj szállítása
a nagy nyugat-európai finomítókba tonnánként körülbelül
4 dollárba került. Néhány hónappal a csatorna lezárása
után Onassis, aki már ekkor a világ egyik legnagyobb
magántankhajó flottájának a birtokosa volt, tonnánként
60 dollárnyi szállítási költséget zsebelt be. Ez azt
jelentette, hogy minden egyes úton kétmillió dollárt
keresett. Amikor 1957-ben részben megnyitották a csatornát,
és megindult a korlátozott forgalom, Onassis több százmillió
dollárral volt gazdagabb, és túlélte a nagy olajtársaságok
bojkott kísérletét.
Monaco
Ebben
az időben már elérkezett arra a szintre, hogy a monacói,
hercegség ideiglenes "megvásárlása" csak afféle könnyed,
játékos kalandot jelentett a számára. Persze azért ez
is üzlet volt, nem is akármilyen. Onassisnak ebben az
időben már New Yorkban, Londonban, Párizsban és Buenos
Airesben voltak irodái, luxuslakásai és kastélyai. A
legfényűzőbb talán a francia Riviérán, Nizza és Cannes
között. (Ebbe a palotába költözött annak idején VIII.
Edward angol király, amikor házassága miatt le kellett
mondania az angol trónról, és windsori herceg néven
morzsolta életének hátralévő évtizedeit.)
Onassis
nemcsak egy hercegségre kiterjedő, "játékszert" szerzett
magának a közli Monacóban, hanem egyben pénzügyi támaszpontot
is, amelynek klímájánál csak időtörvényei voltak enyhébbek.
Rövidesen megszerezte magának Rainier monacói herceg
barátságát, s miközben közösen hancúroztak vidám és
vállalkozó kedvű francia filmcsillagocskákkal a herceg
számos kastélyának egyikében, Onassis emberei a párizsi
tőzsdén felvásárolták a Mente-Carlo Fürdőtársaság részvényeit.
Ezzel
Onassis ellenőrzése alá került a monacói hercegség jövedelmének
nagy részét szolgáltató világhírű játékkaszinó, s egyben
korlátlan lehetősége nyílt arra, hogy dollármilliókat
érő telektrükköket bonyolítson le a nagy hatalmú fürdőtársaság
részvénytöbbségének birtokában a hercegség égész területén.
Amikor Rainier herceg feleségül vette a híres amerikai
filmszínésznőt, Grace Kellyt, Onassis egymillió dollárt
adott az ifjú párnak, és az esküvői jachtra Onassis
egyik repülőgépe szórta a vörös és fehér szegfűket.
(A piros-fehér: Monaco nemzeti színei.)
A
franciák
A
Monaco epizód voltaképpen a francia kormány nyomására
ért véget. Párizs, és benne a szigorú erkölcsű De Gaulle,
nem nézte jó szemmel, hogy a korábban egyértelműen francia
politikai ellenőrzés alatt álló hercegség egy akcióiban
nem korlátozható és időnként homályos üzletekbe is bonyolódó
milliárdos, magánjátszóterévé váljék.
A
francia kézben lévő monacói rádió a 60-as évek derekától
kezdve heves kampányt indított Onassis ellen, és a francia
bankok korlátlan hiteleket ígértek a hercegnek, ha visszavásárolja
Onassistól a fürdőtársaság részvényeit. Miután formailag
mégsem "játszótérről", hanem egy államról volt szó,
nemcsak a pénz, hanem az állami bürokráciasúlya is lehúzta
a mérleg serpenyőjét. A monacói államtanács francia
ösztönzésre törvényt hozott új fürdőtársasági részvények
kibocsátásáról. Ezzel egy csapásra megszüntette Onassis
részvénytöbbségét.
A
tanács egy másik határozata utasította a társaságot,
hogy részvényenként 16 dollárért vásárolja vissza az
Onassis kezében lévő értékpapírcsomagot. Onassis tiltakozott,
azt állítván, hogy egy részvény legalább 50 dollárt
ér. De csapdába került, csak a monacói legfelsőbb bírósághoz
fordulhatott, annak tagjain pedig ott nyugodott De Gaulle
tábornok szigorú tekintete. Végül Onassis kénytelen
volt kiengedni kezéből a hercegséget. Egyike volt ez
ritka vereségeinek. De ahhoz, hogy ezt elszenvedje,
az operett ország mögött álló igazi hátalom pénzügyi
súlyára is szükség volt.
"A"
jacht
Onassis
következő játékszere - amely haláláig végigkísérte -
a több millió dollárért épített fényűző luxusjacht volt,
amelyet lányáról Christinának
nevezett el. Az csak e játékszer
külső fényét növelte, hogy a fedélzet közepébe egy ősi
krétai mozaikpadlót építettek be. Szükség esetén a mozaik
egy gombnyomásra lesüllyedt, és a fedélzetet úszómedence
foglalta el. A nemes trópusi fából készült padlók, a
több száz éves japán lakkajtók, a francia impresszionisták
és El Greco képei
a szalonokban, a bálpult bálnabőrrel fedett székei,
a sierrai márványbók készült fürdőszóba esztendőkön
keresztül a nagy nyugat-európai képes lapok álmélkodó
riportjainak tárgya volt.
A
Christina azonban nemcsak luxushajó volt, hanem
Onassis nemzetközi politikai és üzleti kapcsolatainak
szervezési központja is. A hajó olyan telefonszisztémával
volt felszerelve, hogy a fedélzetről pillanatok alatt
el lehetett érni telefonon a világ bármely pontját.
Külön, közvetlen telefonvonalat vezettek a világ legnagyobb
tőzsdeközpontjaiban létesített Onassis ügynökségekhez.
S ha személyes jelenlétre volt szükség, a hajó hátsó
fedélzetén állandóan készenlétben állott egy vízi és
szárazföldi leszállásra egyaránt alkalmas repülőgép.
Igazi,
legendásan "édes élet" folyt a Christina fedélzetén.
Greta Garbótól Marlene Dietrichen át Elizabeth Taylorig
filmsztárok tucatjai vonultak fel a krétai mozaikpadlón,
és ezen a hajón virágzott ki a nőfaló Onassis életének
egyik nagy kalandja, viszonya Maria Callasszal, a 60-as
esztendők operaszínpadainak egyik legtündöklőbb csillagával.
Mindez
óriási nyilvánosságot kapott, akárcsak az, hogy mindennap
kétszer külön repülőgép szálltotta Párizsból a frissen
sült kenyeret a jachtra…
Onassis
azonban ezen a hajón másképpen kereste meg a maga kalácsát.
A világpolitika sorsát befolyásoló hatalmasok is állandó
vendégek voltak a hajó fedélzetén. Jelenlétük olyan
sajátos kapcsolatrendszert nyitott meg Onassis számára,
ami megkönnyítette üzleti és tőzsdei manővereit, és
lehetővé tette, hogy semmibe vegye a "közönséges emberekre",
sőt a közönséges tőkésekre is, vonatkozó törvényeket…
Churchill
E
hatalmasságok közül talán a legbizalmasabb, és legjelentősebb
kapcsolat Winston Churchillhez fűzte Onassist. Churchill
1957-ben jelent meg először a Cltristina fedélzetén,
és attól kezdve haláláig minden esztendőben több hónapot
töltött Onassisszal. (A hajókirály egyik életrajzírója,
Frank Brady szerint Onassis többször és hevesen, és
mindig szélsőjobboldali pozícióból, támadta a szovjetellenesség
valóságos apostolának számító Churchillt. Főképpen azért,
amiért szerinte a második világháború utolsó szakaszában
tartott jaltai értekezleten nem kényszerítene keményebb
magatartásra Roosevelt elnököt a Szovjetunióval szemben.
(Aligha
kell mondani, hogy az első találkozás és Churchill halála
között eltelt nyolc esztendőben Onassis az angol üzleti,
világ és benne az angol érdekeltségű nagy nemzetközi
monopóliumok legtitkosabb politikai és személyi kapcsolatainak
ismerőjévé vált.)
Churchill
állandó vendég volt, szinte lakónak számított. De nem
hiányzott a fedélzetről Adenauer sem, az a bonni kancellár,
aki végleg lehorgonyozta Nyugat-Németországot az amerikai
érdekszférában, s akinek kancellársága idején nemzetközi
méretekben kibontakozott az újjászülető német trösztök
tevékenysége.
Kennedy
Ennek
a hajónak a fedélzetén találkozott első ízben Churchill
és John Fritzgerald Kennedy, az Egyesült Államok későbbi
elnöke. Jacqueline Kennedy, az elnökség felé törő ifjú
szenátor felesége is ekkor lépett először a hajó fedélzetére.
A kapcsolat akkor sem szakadt meg, amikor férjét már
elnökké választották. Jacqueline Kennedy a titkosszolgálat
embereinek kíséretében és a volt elnök, Roosevelt fiával
együtt látogatta meg Onassist a hajón.
A
fiatal Roosevelt akkor az amerikai kereskedelmi minisztérium
államtitkára volt, és nem nagy fantáziára volt szükség
annak felderítéséhez, hogy többről van szó, mint egy
vakációzó elnöki feleség, meg egy lovagias kereskedelmi
államtitkár udvariassági látogatásáról. Az amerikai
szenátusban heves bírálatok hangzottak el a Jacqueline
Kennedy, Roosevelt páros látogatása miatt. Korrupciót
is emlegettek, és azt, hogy Onassis Roosevelten keresztül,
a kereskedelmi minisztériumot akarja felhasznál az amerikai
hatóságokkal szemben még mindig tisztázatlan ügyeinek
rendezésére.
Annak
jellemzésére, hogy a Christina fedélzetén szövődő
kapcsolatoknak milyen politikai, és szükségszerűen üzleti,
jelentőségük volt, érdemes idézni a Washington Post
egyik vezető szerkesztőjének, Benjamin Bradlee-nek Beszélgetések
Kennedyvel című könyvét. (Bradlee
egyébként egyike volt azoknak, akik a Washington Post
szerkesztőségében Nixon elnöksége idején az emlékezetes
Watergate botrány leleplezését irányították.) Bradlee
megemlíti: Kennedy világosan látta, hogy a közelgő,
1964-es elnökválasztásokon sok kárt okozhat esélyeinek
az Onassis
kapcsolat. Megkérte feleségét, mondja meg Onassisnak,
hogy ne tegye be lábát az Egyesült Államok földjére
az 1964-es választások előtt. Egy másik alkalommal Kennedy
arról beszélt, hogy miután bízott az 1964-es választás
megnyerésében, kit szeretne utódjának látni 1968-ban.
Bradlee kérdésére azt válaszolta: "Eredetileg azt szerettem
volna, ha Franklin Roosevelt lenne az utódom, de ő az
Onassis jachton tett látogatásával lehetetlenné tetté
magát."
Onassis
kapcsolatrendszerének kiépítettségére jellemző, hogy
amikor Kennedy elnököt meggyilkolták, Onassis a jacht
fedélzetén már néhány órával később megkapta a Fehér
Ház protokollfőnökének külön telefonhívását, amely a
Fehér Házba invitálta temetési díszvendégként.
William
Manchester az elnökgyilkosság körülményeivel foglalkozó
Egy elnök halála című
könyvében meglehetősen dermesztő
képet fest a Fehér Ház lakóinak és vendégeinek viselkedéséről
ezekben a végzet teljes napokban. Nem elhanyagolható
már az sem, hogy Onassison kívül az egyetlen, a családi
körhöz nem tartozó vendég McNamara volt, az amerikai
hadügyminisztérium, a Pentagon későbbi ura, a Ford cég
vezérigazgatója, majd utóbb a Világbank vezetője. Ez
önmagában is adhat némi fogalmat a kapcsolatok mélységéről
és arról, hogy mit jelenthetett mindez az
Onassis vállalkozások könyvelése számára.
A
Manchester beszámoló talán legjellemzőbb, és leginkább
visszataszító, epizódja az volt, hogy min nevettek a
ház vendégei a temetés küszöbén. "Vacsora utáni kávénál
- írja Manchester - hegjelent Robert Kennedy igazságügy
miniszter, a meggyilkolt elnök fivére, és előhúzott
egy tréfás dokumentumot, amely szerint Onassis kötelezettséget
vállalna arra, hogy vagyonának felét felajánlja Latin-Amerika
éhező szegényeinek. Az ötletet nagy vidámság fogadta,
és ugratták Onassist, hogy írja alá. A hajómágnás végül
előhúzta töltőtollát, a viccokmány alá görög betűkkel
odakanyarította a nevét, majd kijelentette, görög betűkkel
írt aláírását nem lehet cégszerűnek tekinteni, egyébként
pedig azt a töltőtollát használta, amelynek tintája
egy idő múltán láthatatlanná válik..."
Újabb
házasság
Ebben
az emberi. és politikai atmoszférában bontakozott ki
a meggyilkolt elnök szinte "nemzeti intézményként" tisztelt
özvegyének és a homályos ügyletekbe bonyolódó milliárdos
hajómágnásnak szerelmi regénye. Akárcsak a meggyilkolt
elnök, az elnöki tisztségre pályázó következő Kennedy
testvér, Robert is politikailag veszélyesnek tartatta
az Onassis kapcsolatot, nem is beszélve a házasságröl.
Az 1968-ás elnökválasztást megelőző kampány idején kereken
megtiltotta sógornőjének, hogy az elnökválasztás időpontjáig
kapcsolatot tartson Onassisszal. Amikor 1968-ban Robert
Kennedyt is meggyilkolták, Onassis kommentárja így hangzott:
"Ez tragédia Amerika szemára, de Jacqueline most végre
megszabadult a Kennedyektől."
Ilyen
előzmények után került sor az akkor "világrengető" eseménynek
számító frigy megkötésére a szmirnai dohánykereskedő
fia és a meggyilkolt Kennedy elnök özvegye között. Az
egész bonyolult kapcsolatot, amelynek politikai és gazdasági
üzleti kihatásai mindmáig ismeretlenek, végig átszőtte
Onassis üzleti manővereinek hálója.
Érdemes
ezért néhány rendelkezést idézni, a 173 cikkelyből álló
házassági szerződésből. Az adatok Többet mondanak minden
szenvedélyes kommentárnál. 1. Jacqueline Kennedy a házasságkötéskor
hárommillió dollárt kap adómentes kötvények formájában.
2. Ha Onassis utóbb úgy dönt, hogy elhagyná feleségét,
kártalanításként tízmillió dollárt fizet minden, a házasságban
töltött esztendőért. 3. Ha Jacqueline Kennedy úgy dönt,
hogy az ötödik házassági évforduló előtt hagyja el férjét,
mindössze húszmillió dollárt kap. Ha öt esztendő után
hagyja el, a húszmillión kívül tíz év alatt még kétmillió
dollárt kap. 4. Ha Onássis meghal, és a házasság még
nem bomlott szét, az özvegy százmillió dollárt kap.
5. Onassis havi tízezer dollárt fizet Jacqueline Kennedy,
New York-i különlakásának fenntartásáért, hétezret orvosi
költségekre, fodrászra és kozmetikusra. Havonta tízezer
dollárért vásárolhat Jacqueline Kennedy új ruhákat,
és Onassis hatezer dollárt folyósít havonta a feleségét
őrző testőrökre.
Miközben
az "édes élet" felszíne alatt a Christina az
Onassis birodalom üzleti és politikai intrikáinak kínzó
főhadiszállásává változott. A tulajdonos vagyon hivatalos
beismerés szerint meghaladta az egymilliárd dollárt.
"A rejtett tartalékokat" is figyelembe véve, a beavatottak
nem hivatalosan kétmilliárdról beszéltek. Ebben a szakaszban
Onassis hosszú évekig tartó kísérletet tett arra, hogy
egy ország - ezúttal igazi ország - tényleges "tulajdonosává"
váljék.
Görögország
Érthető,
hogy a hadművelet célpontjaként hazáját, Görögországot
választotta. Amikor 1957-ben Karamanliszt, Görögország
köztársasági elnökét első ízben választották görög miniszterelnökké,
a konzervatív, jobboldali politikus nyomban kapcsolatot
keresett Onassisszal.
Felajánlotta,
hogy vegye át a fejletlen és veszteséges görög légiforgalmi
vállalatot, és építsen nagy hajógyártó üzemet görög
földön. Alig hangzott el az ajánlat, jelentkezett az
ellenfél rokon: Niarchos. A vetélkedés mögött egy gigászi
méretű, de teljesen soha fel nem tárt korrupció húzódott
meg. Karamanlisz és pártja Onassist támogatta. Az akkor
már rég trónon ülő görög királyi család és mindenekelőtt
a tényleges hatalmat kézben tartó Friderika anyakirálynő,
(a hitleri leány szervezet volt vezető tagja) Niarchos
mellett tör lándzsát. A támogatást egyik fél sem adta
ingyen.
A
csata végül is kompromisszummal végződött Niarchos megkapta
a hajóépítő üzem létrehozásának jogát, Onassis viszont
a görög légiforgalom korlátlan ura lett. Olympic névre
keresztelte légitársaságát, és már az első évben 15
millió dollárt költött fejlesztésre. Közben a Karamanlisznál
lényegesen haladóbb szellemű és pénzügyi szempontból
is puritán Papandreu lett Görögország miniszterelnöke.
Tőle kért Onassis 30 millió dollár állami hitelt, hogy
azon légitársasága számára három új óriásgépet vásárolhasson.
Az
erőviszonyokra, és a hajócsászár stílusára, jellemző,
hogy amikor Onassis megjelent. Papandreu irodájában,
még követeléseket is támasztott. Először is azt igényelte
a kormánytól, hogy beruházásainak hasznát magas szinten
államilag garantálják. Másodszor: a kormány vállalja
el, hogy állami erővel megakadályoz a jövőben minden
sztrájkot az Olympic légiforgalmi vállalatnál. Ebben
az esetben, mondta Onassis a miniszterelnöknek, nemcsak
hajlandó elfogadni a 30 milliós állami hitelt, hanem
egymilliót Papandreu is kap belőle. Egy miniszterelnök
pártjának mindig szüksége van pénzre.
Ez
a kísérlet mindenesetre nem járt sikerrel. Papandreu
a szó szoros értelmében kidobatta irodájából Onassist,
és utasítást adott titkárainak, hogy többé a színét
sem akarja látni.
Újabb
fordulat
A
történelem ismét fordult. És megint - mint Szuez esetében
- Onassis javára. Papandreu kormányát a görög hadsereg
ezredeseinek fasiszta puccsa megdöntötte, és megkezdődött
a modern történelem egyik szenvedésekkel terhes, véres
korszaka. Az amerikaiak a változást azzal ünnepelték,
hogy a Boeing repülőgépgyártól Onassis megkapta azt
a repülőgép vásárlási hitelt, amelyet Papandreu megtagadott
tőle. Az Olympic első tengerentúli járatai már arról
az athéni repülőtérről indultak, amelynek fehér márványcsarnokát
a katonai diktátor, Papadopulosz fényképe díszítette.
Onassis
az első gesztusokból felismerte, hogy az ezredeseket
meg lehet fizetni, és páratlan lehetőség nyílik számára,
ha szerencséje van, magához ragadhatja az egész görög
gazdaság irányítását.
Néhány
nappal azután, hogy Onassis feleségül , vette Jacqueline
Kennedyt, repülőgépe felszállt a Christina
fedélzetéről, és Athén felé
vette útját. (A hajón egyébként meglehetősen nyomott
volt a hangulat. A régen elhagyott első feleség, Tína
Livanos gyermekei, a már felnőttkorba lépett Alexander
és Christina leplezetlenül utálták az új asszonyt, akiről
az ugyancsak faképnél hagyott Maria Calias a következő
vitriolos kijelentést tette, "Jacqueline Kennedy férjhez
ment, hogy legyen nagyapja a gyerekeinek. ")
Athénban
a mindenható és számára mindennél fontosabb üzlet várta
Onassist. Arról tárgyalt a junta embereivel, hogy nagyszabású
beruházásokat hajt végre a görög gazdaságban. Az első
menetben 400 millió dollárról volt szó. A beruházási
terv alumíniumkohó, egy sor könnyűipari üzem, hajógyár
és egy szállodahálózat létrehozását írta volna elő.
A több évre terjedő beruházási terv a legnagyobb gazdasági
vállalkozás volt Görögország történetében.
A
diktatúra azonban nem számolt az idővel. Az ezredesek
úgy gondolták, uralmukat megszilárdíthatják, ha minél
több pénzt préselnek ki Onassisból, persze a megfelelő
profit ígéretével. A hajócsászár ebben a vonatkozásban
engedékenynek mutatkozott, és néhány nappal a tárgyalások
megkezdése után már 600 millió dolláros beruházásról
volt szó. Ekkor azonban a diktatúra emberei váratlanul
gyűlölt vetélytárssal, Niarchosszal is tárgyalni kezdtek.
Ettől
fogva már hárman ültek a gazdasági sakktábla előtt,
és a tárgyalások üteme lelassult. Kemény és könyörtelen
volt az alku. Az ezredesek tudták, akármelyik "nagyragadozó"
mellett döntenének is, az lesz a görög gazdaság koronázatlan
királya és az ország valóságos "második diktátora".
Tudta
ezt Onassis is, és a Christina fedélzetén szövődött
kapcsolatrendszer segítségével a világ tőkés piramisának
csúcsain keresett támogatást. Az Egyesült Államokba
utazott, és a
Julie nevű elnöki jacht fedélzetén
titokban találkozott Nixon elnökkel. Nyilvánvaló volt,
hogy a Fehér Ház támogatását akarta megnyerni a görög
gazdaság irányításának megkaparintásához. Az elnöki
jachton lefolytatott tárgyalások részletei persze soha
nem kerültek nyilvánosságra. Amikor azonban később Nixon
csillaga lehanyatlott,
a különböző kongresszusi vizsgáló bizottságok feltárták,
hogy Onassis több millió dollárt "adományozott" Nixon
választási alapjához, s az összegek egy része a Kaliforniában
akkor épülő elnöki rezidencia szépítését szolgálta.
A
junta bukása
A
történelem fordulata azonban most az egyszer kedvezőtlen
volt Onassis számára. A görög katonai junta megbukott,
még mielőtt Onassis magához ragadhatta volna hazája
egész gazdaságának irányítását. Az új kormány számára
pedig egyszerűen lehetetlen volt, hogy tovább tárgyaljon
azzal az emberrel, aki hajlandó lett volna dollár százmilliókkal
"alápolcolni" a diktatúra rendszerét.
Valószínűleg
ez a pont, a Görögország feletti teljes gazdasági hatalom
megszerzésének lehetősége, volt Onassis pályafutásának
csúcsa.
A
vagyon persze továbbra is növekedett, s Onassis egyike
maradt azoknak a "nagyragadozóknak", akik megtartják
vagyonuk felett az abszolút, személyes uralmat.
Utolsó
évek
A
csúcsról csak lefelé vezethetett az út, s ezt az utat
tragédiák is szegélyezték. Onassis fia, Alexander, az
Onassis birodalom örököse, repülőgép szerencsétlenség
áldozata lett. Christina lánya, a jacht névadója, akit
lázas sietséggel kezdtek bevezetni az üzleti élet labirintusaiba,
nehezen bírta a terhelést, és férjtől szeretőig, majd
onnan az idegorvosig tántorgott. Maga Onassis 1974-ben
súlyos beteg lett. A betegség neve: myasthenia gravis,
legfeltűnőbb tünete pedig az izmok általános ernyedése
és gyengülése. Leglátványosabban a felső szemhéjat mozgató
izmoké. Onassist kortizonnal kezdték kezelni, de a kór
terjedését nem lehetett megállítani. Szemét csakhamar
már csak úgy tudta nyitva tartami, ha szemhéját ragtapasszal
magasra húzta, és a tapaszt halántékához erősítette…
A
vég látnivalóin közeledett. De az utolsó nagy üzleti
"dobás" még hátravolt. S Onassis üzleti manipulációkkal
eltelt élete végén méltó befejezésként, Jacqueline Kennedyt
csapta be.
Az
eredeti házassági szerződés egyik legfontosabb pontja
úgy szólt, hogy ha Onassis a házasság alatt hal meg,
az "elnök özvegye" 100 millió dollárt kap. Később ehhez,
amikor Onassis végrendeletet készített, még hozzáfűzték,
hogy Jacqueline Kennedy férje halála után 200 000 dollár
évjáradékot kap. Gyermekei nagykorúságukig évi 25 000
dollárt. Ezek az alapon "Jackie" miközben felragasztott
szemhéjú férje oldalán a világ legdrágább mulatóit járta,
legalább 125 millió dollárra számíthatott.
Csak
éppen arról nem tudott, hogy azokban a hónapokban, amikor
a hajócsászár a görög gazdaság sorsáról tárgyalt a fasiszta
ezredesekkel, a beruházás egyik titkos feltételéül azt
szabta meg, hogy diktatúrát szolgaian kiszolgáló törvényhozás
változtassa meg az ország örökösödési törvényeit !
Az
ezredesek készséggel teljesítették ezt a feltételt.
A hatalmukban lévő parlament a legnagyobb csendben hozott
egy törvényt, amelynek hivatalos neve "külföldön élő
görög állampolgárok örökösödési ügyeit érintő szabályzat"
lett. De nevezhették volna egyszerűen "Onassis törvénynek"
is, hiszen ő kérte, és az ő testére szabták.
Lényegében
arról volt szó a törvényben, hogy ha egy görög és egy
nem görög állampolgár görög területen házasságot köt,
akkor az aláírt házassági szerződés pénzügyi rendelkezései
érvénytelenek. Ugyanakkor a nem görög állampolgárságú
házastárs nem kaphatja meg a férj vagyonának egynegyedét
sem, mint ezt egyébként a görög törvények előírják.
Csak a végrendeletben számára kikötött járadékot veheti
fel.
1975.
március 15-én, egy szombati napon Onassis meghalt, egy
párizsi kórházban. Jacqueline Kennedy néhány nap múlva
megdöbbenve értesült arról, hogy ő lett a szmirnai
dohánykereskedő fiának utolsó üzleti áldozata.
Ezen
a végső húzáson Onassis kerek 100 millió dollárt "keresett".
Immár
nem a maga, hanem az Onassis flotta számára, amelyet
a "nagyragadozó" halála óta "szürke" és szorgalmas
menedzserek vezetnek Christina Onassis nevében és gazdagodására.