Gandhi
A
rádiókészülékek hangszóróiból egy remegő hang jelentette
be a szomorú hírt,
"Barátaink
és elvtársaink ! Kialudt életünk fénye, mindenfelől
sötétség vesz körül bennünket. Nem tudom, hogyan, mely
szavakkal mondjam el nektek. Imádott vezérünk, a bhabu,
az apó, ahogy neveztük, a nemzet atyja… meghalt…
Elvágták
a Mahátma, az imádott mester élete fonalát. Gandhit
megölték.
Dzsaváharlál
Nehrunak, India miniszterelnökének szavai gyászba borítottak
háromszázmillió embert a Himalája lábaitól a legdélebbi
Kéraláig, ahol a Bengál-öböl és az Arab-tenger vizei
az óriási Indiai-óceánnal egyesülnek. Még azok is, akik
számára le kellett fordítani a miniszterelnök kissé
merev, egyetemi angolságát, sejtették, hogy valami rossz
dolog történhetett, (a miniszterelnök úgy ejtette ki
a "Mahátma" és "Gandhi" szavakat), olyan rossz, ami
árnyékot vet India alighogy megszerzett függetlenségére.
A
nagyvilágban a passzív ellenállás apostolának erőszakos
halála meglepetést keltett.
1948.
január 30-a volt, még hat hónap sem telt el attól a
naptól, amikor a nagy indiai szárazföld megosztása árán,
egyelőre, mint brit domíniumokat, két új államot alapítottak,
Indiát és Pakisztánt.
Delhiben
India miniszterelnökének dolgozószobájában az íróasztal
fölött Gandhi óriási arcképe függött. Hasonló képek
lógtak milliószámra az indiaiak otthonában, Gandhi mindegyiken
ugyanolyan volt, ugyanazt a ruhát viselte, ugyanolyan
testtartással ült, ahogy a hetilapok és újságok címlapjairól
ismerték szinte az egész világon.
Indián
kívül kortársai számára Gandhi testesítette meg az ország
kultúráját és szellemét. Az aszketikus életmódtól sovány
teste az éhező tömegekre emlékeztetett. A dereka köré
tekert saját készítésű fehér gyapjúdhoti miatt
nem lehetett megfeledkezni a politikai harc technikájáról,
melyet választott, a falvak önellátása és a passzív
ellenállás. A drótkeretes szemüveg mögül mély, sötét
szemek néztek a távollátó üveglencséktől felnagyítva.
E szemekből meggyőződés, méltóságérzet és az India kulturális
nagyságába vetett hit sugárzott.
Már
hetvennyolc éves volt, mikor elérte a halál. Általános
tisztelettől övezve élte napjait. Már semmilyen hivatalos
posztot nem töltött be sem a kormányban, sem a hatalmon
levő Kongresszus Pártban, de nem volt csupán elmúlt
csaták élő emlékműve. Szavának most is megvolt a súlya.
Csaknem
harminc évvel korábban írta Nehru: "Ha bhabu meghalna,
milyen sors várna Indiára…?"
A
vezetés már régen Nehru erős kezében volt, akit Gandhi
maga nevezett ki politikai utódjának. Nemcsak a tanítvány
és a mester - a guru - közti kapcsolat volt köztük,
a mester nem csupán vezető volt Nehru életútján. A saját
útját járó Nehru rendkívüli tisztelettel övezte a Mahatmát.
Mohandász
Karamcsand Gandhi élete vége felé már legendás alak
volt. A múlt dicsfényében élt. A neve továbbra is erősen
hatott, bár már felhagyott a közvetlen politikai tevékenységgel.
Azt írták róla: ha meghal, istenként fogják imádni.
Nehéz lett volna elképzelni, hogy egy merénylő végez
majd vele.
Élete
utolsó szakaszát Gandhi Delhiben, India régi és egyben
új fővárosában töltötte. Egykor itt uralkodók és civilizációk
váltották egymást. Emlékművek és megoldatlan problémák
maradtak utánuk. A legrégibb hindu múlt (egykor itt
volt a legendás főváros, Indrapasztha) és a nagymogulok
korának emlékei az angolok itteni uralkodásának még
friss nyomaival keveredtek.
Az
idők még mindig nyugtalanok voltak. A Bengália és Pandzsáb
két részre osztása felett érzett felháborodás hullámai
még nem ültek el. Tizenötmilliós, lakóhelyéről elűzött
menekülttömeg áramlott át az országon. Hol a mohamedán,
hol a hindu fanatikusok elől 'futva kerestek nyugalmat
"övéik" között, de még nem eresztettek újra gyökeret.
A nagyvárosokban zavargások törtek ki, Kalkuttában,
Bombayben és mindenütt, ahol a nép egyes csoportjai
között régtől fogva létezett feszültség. A fővárosban
sem volt nyugalom.
A
kormány igyekezett ez ellen tenni valamit. Gandhi megpróbálta
lecsillapítani a kedélyeket. Delhiben régi barátja,
az iparos G. D. Birla látta vendégül. A villa-rezidencia
kertjét fal övezte, a kapuban őrség állt. A nyugalmat
őrizték, amelyet csak az esti nyilvános imák idején
szakítottak félbe. Ilyenkor Gandhi barátain és hűséges
párthívein kívül sokan eljöttek csak kíváncsiskodni.
Az
egyik ilyen kíváncsi, az angol Robert Stimson, így lett
a merénylet szemtanúja, és a BBC rádió hullámain közölte
annak első leírását,
"Indiai
idő szerint öt óra múlott három perccel, mikor Gandhi
kijött a Birla-házból. Kicsit elkésett az esti imáról,
ezért gyorsabb léptekkel haladt, mint az utóbbi időben
szokott. Mint mindig, most is fehér vászonruhát és szandált
viselt. Egy sálat is keresztbevetett a mellén, mert
már hűvös volt. Két kísérője (Manu és Ava voltak azok,
"öregkora támaszai", ahogy Gandhi két rokonát nevezte)
karjára támaszkodott. Mosolygott. A kertben nem voltak
sokan. Talán két-háromszáz ember. Elébe jöttek, Gandhi
pedig felment a kissé feljebb lévő pázsithoz vezető
lépcsőn. A pázsiton várt rá az egész csoportosulás.
A lépcsőfokokon felment a teraszra, tett még néhány
lépést, és kezét levéve kísérőnői karjáról, üdvözölte
az embereket. Egész idő alatt mosolygott.
Az
egybegyűltek első sorában egy harmincegynéhány évesnek
tűnő, zömök, khakiruhás férfit pillantottam meg. Felszaladt
a lépcsőn Gandhi irányába, revolvert húzott elő, és
néhány lövést adott le, miközben a fegyver csöve szinte
érintette Gandhi testét. Nem is úgy hangzottak, mint
a lövések, inkább egy gyermekpisztoly pukkanásaira emlékeztettek.
Gandhi
összeesett. Néhány másodpercig senki sem értette, mi
is történt. Mindenki kábult, zsibbadt volt. Ekkor az
imára gyűlt tömegből egy fiatal amerikai a khakiruhás
férfira vetette magát, és elkapta a karját.
A
tömeg csak ekkor lendült mozgásba. Többen siránkozni
kezdtek, vagy hatan pedig Gandhit próbálták felemelni.
Mások közben a merénylőre vetették magukat. Ütni-verni
kezdték, fejét és nyakát ütötték, lerántották a földre.
Lefogták, letartóztatták. Közben Gandhit a virágágyásokkal
tarkított pázsiton keresztül óvatosan bevitték a házba.
Az őt vivők mellett mentem. Betakarták egy sállal, de
feje fedetlen maradt. A szeme csukva, arcán nyugodt
kifejezés.
Körülbelül
fél óra múlva halt meg földszinten levő hálószobájában.
A környezetéből valaki szent hindu könyvekből olvasott
fel. Azok ijedtsége, akik látták Gandhit elesni, most
a kétségbeesés kábult csendjébe ment át. Csak egy vagy
két órával később tették fel maguknak a kérdést, milyen
következményekkel jár majd Gandhi halála ?"
Mielőtt
még ismertté vált volna, ki a gyilkos, egyedül volt-e
vagy összeesküvő, a legvadabb rémhírek terjedtek el,
nyugtalanságot és felháborodást szítva.
Alig
két órával Gandhi halálhírének bejelentése után Bombay
területén felforgató akciókra, gyújtogatásokra, rablásokra
és gyilkosságokra került sor. A rendőrség megpróbálta
helyreállítani a rendet, és ezért fegyvert kellett használnia.
A tömeg kövekkel, késekkel vette fel a harcot. Autóbuszokat
és villamosokat fordítottak fel. A zavargások kiterjedésétől
és a rablásoktól tartó mohamedán kereskedők bezárták
boltjaikat az utcákon és a bazárban. A pillanat lázában
valaki azt a hírt bocsátotta szárnyra, hogy a Gandhi
elleni merényletet a Muzulmán Liga egy tagja követte
el. Emiatt aztán a zavargások komoly megmozdulássá váltak.
Magában
Delhiben is, ahol a muzulmánok, hinduk és szikhek közti
konfliktusokat enyhítette a központi hatóságok közelsége,
az izgalmi állapot veszélyes helyzetet teremtett. Ó-Delhiben
a hinduk és szikhek forrongtak. Minden akkori jelentés
megemlíti, hogy komolyan tartottak újabb muzulmánellenes
fellépésektől.
Pedig
a gyilkos nem volt mohamedán. Nathuram Godszénak hívták,
és hindu volt.
Godsze
művelt ember volt. Érett férfi, a brahmin kasztból.
Harminchét éves, és éppen a merénylet végrehajtása céljából
utazott Delhibe Púnából, Pandzsáb nyári fővárosából.
A nagy vidéki városban Godsze egy napilap szerkesztője
volt, és a nacionalista Hindu Mahászabhá szervezet helyi
titkára.
Mikor
ez a pontos hír eljutott Bombay sikátoraiba, megfordult
a helyzet. Most aztán a hindu szélsőségesek váltak más
hinduk támadásainak célpontjává. A Mahászabhá ismertebb
aktivistáinak házát feldúlták, lakóik rémülten menekültek.
Abban a Szangli nevű kisvárosban, Bombaytől 300 kilométerre,
ahol Godsze született, az utca haragja a családja ellen
irányult. Ugyanakkor ötven másik otthont is felégettek.
Szerencsére
a nyugtalanság nem öntötte el egész Indiát, ahogy az
ország megosztásakor történt. Ezúttal a gyarmatosítók
által egykor célzatosan felébresztett és a nem sokkal
azelőtti megrázkódtatások után kissé lecsillapított
gyűlölködés mindenekelőtt Kelet-Pandzsáb nagyvárosait
öntötte el.
Sem
Púnában (ahol a Gandhi elleni merényletet tervezték),
sem más kisebb helységekben nem történtek komolyabb
incidensek. Púna jókora helyőrségi város, és vasúti
csomópont. Büszkén viseli a "Dekkán gyöngye" elnevezést,
és azon a részen fekszik, amely közvetlenül határos
az akkor még nagyobb önállóságot élvező Hajderábád fejedelemséggel.
A hajderábádi nizám, India leggazdagabb embere 16 millió
paraszt felett gyakorolt önkényuralmat. Púnába éveken
át érkeztek a hírek az éhező parasztok lázadásairól
a fejedelmi adószedők erőszakosságai ellen, a kétségbeesett
parasztok felkeléseinek vérbefojtásáról. A hajderábádi
helyzetnek ez az oldala mégsem érdekelte az embereket
azokban a körökben, ahol Godsze forgott. Újságja számára
ez nem volt téma. A Mahászabhá égisze alatt mindezt
úgy mutatták be, mintha az egész hajderábádi ügy a hinduk
és a fejedelem mohamedán hivatalnokai közti vallási
nézeteltérés lett volna csupán.
A
Gandhi elleni merénylet idején éppen a hajderábádi probléma
(a fejedelemséget akarták teljes egészében alárendelni
az indiai államnak) és az erősödő fegyveres harc Kasmírban,
voltak a legégetőbb politikai kérdések. A most már Pakisztánhoz
tartozó területekről kitelepített milliók között a mohamedánellenes
propaganda termékeny talajra talált, pedig a kormány
egy vallások felett álló államrend kialakításán munkálkodott.
Elégségesnek
bizonyult (írták akkoriban a riporterek), hogy muzulmán
mészárosok egy csoportja néhány marhát hajtson el a
hinduk otthonai mellett, máris összefutott a tömeg a
szent állatok védelmében. És fordítva, ha egy színes
és zajos hindu körmenet dobszóval, pléhcsattogtatással,
éles sípszóval vonult el csendes pénteki napon a mecset
mellett, azt viszont a mohamedán vallási érzelmek megsértésének
tartották.
Az
ellentétek gyökerei mélyen rejtőztek, még a muzulmán
hódítások korában. Az angolok csak ügyesen kihasználták
ezt az ellentétet, el-elmélyítették, ha úgy állt érdekükben.
Az
angoloktól véresen levert 1857-es fegyveres felkelés
és a nagymogulok uralmának megdöntése után kezdték első
ízben, szélesebb körben felhasználni a művelt rétegekhez,
főleg a bráhminokhoz tartozó hindukat. Először a Kelet-indiai
Társaságnál jelentek meg írnokként, később a közigazgatásban,
olykor támogatói lettek a sok nyelvű, sok vallású lakosságot
megosztva uralkodó gyarmati politikának. A dolgok odáig
fejlődtek, hogy még a hazai hadsereg tiszta muzulmán
ezredeiben is hindu könyvelők és írnokok vezették az
irodákat, és felügyeltek a zsoldfizetésre.
Mikor
Indiát hatalmába kerítette az újjászülető nemzeti öntudat
szelleme (ami az Indiai Nemzeti Kongresszus radikálisainak
érdeme volt), a brit hatóságok támogatni kezdték az
indiai mohamedánok elkülönülési törekvéseit.
1930-ban
Gandhi volt az angol áruk általános bojkottjának fő
szervezője, a társadalmi egység követelését képviselte.
Így
írt,
"A
hinduk nem fogják többé különállónak tartani az érinthetetleneket.
A hinduk, mohamedánok, szikhek, párszik és keresztények
igyekeznek majd egyetértésben élni. A többségnek azzal
kell megelégednie, ami a kisebbségek jogainak kielégítése
után megmarad."
Pakisztán
megalakításának követelménye alapjaiban veszélyeztette
az Indiai Kongresszus Párt egységtörekvéseit. Az 1933-ban
kigondolt új államnév az első betűkből született: P,
mint Pandzsáb, A, mint az afganisztáni határvidéki terület,
és K, mint Kasmír, ehhez ragasztották az - isztán -
"állam" - szót. A Muzulmán Liga vágyait idővel más tartományokra
is kiterjesztette. Asszómra és Bengáliára, a megosztás
után ezekből alakult meg Kelet-Pakisztán, vagyis a mai
Banglades.
Az
események nyomása alatt az Indiai Nemzeti Kongresszus
beleegyezett Pakisztán létrejöttébe. Mégsem mondott
le arról a politikájáról, hogy csökkenjenek az ellentétek
a különböző nyelvi és vallási csoportok között. Hű maradt
koncepciójához, a hit ügyét el kell választani az államiság
ügyeitől. És tovább harcoltak a kasztok feletti társadalmi
struktúráért. Ezek az elvek bekerültek az alkotmányba
is.
Ilyen
körülmények között jött létre ellentét a Kongresszus
Párt és a reakciós ortodox hindu szervezet, a Hindu
Mahászabhá között. Ez a szervezet kezdetben válaszként
keletkezett a Muzulmán Ligára, és mindketten ugyanazokkal
a módszerekkel küzdöttek. A muzulmán fanatikusok a hitetlenek
ellen szent háborút szerettek volna indítani. A Mahászabhá
fanatikusai a pusztító Siva isten lelkét idézték, hogy
"csapjon le millió tőr erejével a lopakodó démonokra".
A Mahászabhá gyűlöletet keltett a Kongresszus vezetői
ellen, megalkuvóknak, az ezeréves politikai és vallási
örökség elveszejtőinek tartották őket. Ilyen légkörben
alakult ki a leendő merénylők gondolatvilága.
Gandhi
nem volt szent, nem állt az idők vitái felett, melyekben
élnie kellett. Aktív résztvevője volt az eseményeknek,
a drámai változások egyik központi alakja. Hívei rajongtak
érte, ellenfelei pedig gyűlölték.
1924-ben
ismeretlen tettesek bombamerényletet követtek el Gandhi
ellen. Egy másik alkalommal az asrámját (a társadalmi
eszméit bemutató félig kolostort, félig telepet) támadták
meg és rombolták le. Gandhi ellen voltak Nagy-Pakisztán
fanatikus hívei is, ez kétszer akkora területtel rendelkezett
volna, mint a később kialakított mohamedán állam. Az
ortodox hinduk számára Gandhi az az ember volt, aki
lerombolta a kasztok intézményét, forradalmi változásokat
kényszeríttet rájuk az érinthetetlenekkel kapcsolatban,
és idegen gondolatokat vitt a hinduizmus szent hagyományaiba.
Így
nincs abban semmi meglepő, hogy a gyanú eleinte helytelen
irányba terelődött. Csak az az elgondolkoztató, hogy
alig tíz nappal Gandhi meggyilkolása előtt már lezajlott
egy sikertelen merénylet, ezt is egy hindu hajtotta
végre, akit elfogtak. Ugyanazon a helyen (Birla nagyiparos
rezidenciáján), ugyanabban a napszakban történt. De
ezt az ügyet nem tárták a szélesebb nyilvánosság elé.
Egy közlemény szerint,
"1948.
január 20-án a kora esti órákban merényletet kíséreltek
meg Gandhi ellen primitív bomba (kókuszdióba épített
robbanóanyag) segítségével, amely a kertben összegyűltektől
30 méterre robbant fel. A merénylőt letartóztatták,
egy kézigránátot találtak nála. A letartóztatott neve
Madan Lál, huszonegy éves, hindu, pandzsábi menekült.
A
bomba nem okozott károkat, csupán kellemetlen fekete
füstfelleget árasztott. Gandhi megőrizte nyugalmát,
"Ez semmiség - mondta az egybegyűlteknek. - Ne figyeljetek
oda."
Az
indiai hatóságokat aggasztotta a merénylet és az annak
hátteréről kapott információk, elrendelték a biztonsági
intézkedések megerősítését.
"Azonfelül,
hogy személyi motozásokat rendeltünk el, mindent megtettünk,
ami hatalmunkban állt", jelentette ki a delhi biztonsági
szolgálat megbízottja Gandhi halála után.
Madan
Lálról rögtön annak letartóztatása után Gandhi azt mondta,
biztosan egy rossz útra tért fiatalember. Sokan így
is képzelték Madan Lál fiatal kora és a szenvedések
miatt, amelyekben a hozzá hasonló, a Pakisztánnak ítélt
Pandzsábból menekülőknek részük volt. Azt hitték, sikerül
egy volt mohamedán bolthoz vagy más vagyonhoz jutniuk.
Tévedtek.
A
hatóságok számára viszont nem volt kétséges, hogy Madan
Lál nem cselekedett egyedül. Erre mutattak a robbanóanyagok,
de mindenekelőtt a Bombayből kapott információk.
Az
első merényletet követő napon Morardzsi Deszai, a bombayi
tartomány belügyminisztere és kiváló kongresszus párti
politikus, olyan információkat kapott, hogy azonnal
riasztotta a nyomozó hatóságokat. Dr. J. C. Dzsáintól,
aki a helyi egyetemen a hindi és ardhmangi nyelv professzora
volt, értesült ugyanis Madan Lálnak Gandhi meggyilkolására
szőtt terveiről. A professzor jelentkezett Deszaínál,
és igen nagy zavarban volt, ugyanis egy hét telt el
már azóta, hogy Madan Lál elmondta szándókát Dzsáinnak.
Dzsáin azzal mentegette magát: nem vette komolyan Lált.
Az
egészre állítólag egy véletlen beszélgetés kapcsán került
sor, ahol a Mahászabháról és harci szervezetéről, a
Rásztria Szvajam Szevak Szanghról volt szó, arról, hogy
Ahmadágárban fegyvert akarnak szerezni a megalakított
félkatonai alakulatnak. Madan Lál pénzt kért, Dzsáin
doktor kisebb összeget adott neki. Tettét jócselekedetként
igyekezett feltüntetni, állítván, hogy a pénzt nem fegyverekre
szánta, inkább a nehéz helyzetben lévő fiatalember megsegítésére.
Furcsa magyarázat volt ez, hisz Dzsáin soha azelőtt
nem látta Madan Lált, és egy politikai beszélgetés kedvéért
közös ismerősük, Visnu Karkare, egy púnai bazárbolt
tulajdonosa hozta őket össze.
Abból,
amit Dzsáin elmondott Deszai miniszternek, kiderült,
hogy azt követően a beszélgetés csak akkor terelődött
a merényletre, mikor Dzsáin kettesben maradt Madan Lállal.
Ugyanezt később a bíróság előtt is megismételte, állította,
szó volt a Kongresszus vezetői elleni akcióról, a Kongresszust
megalkuvónak tartották, és hogy Madan Lál kapta a feladatot,
hogy egy ima alatt bombát vessen Gandhira. A bombavetés
céljául csak azt jelölték meg, hogy a keletkező zűrzavarban
a rejtve várakozó többi résztvevő elrabolja Gandhit.
Dr.
Dzsáin az ellene felhozott vádak alól így próbált kibújni,
szerinte Madan Lál szavait nem lehetett másként, mint
gyerekes dicsekvésnek értékelni. Ezt a benyomását Madan
Lál második "gyónása" sem befolyásolta, mikor a fiatalember
otthonában kereste fel Dzsáin doktort. Csak amikor a
Times of Indiában olvasta a hírt a merényletkísérletről,
értette meg Dzsáin az ügy komolyságát.
A
nyomozó szervek Deszai riasztására haladéktalanul értesítették
Új-Delhit. Óvatossági rendszabályokat léptettek életbe,
és titkosrendőrökkel figyeltették Karkarét, de sok hasznuk
nem volt ebből.
A
második, halálos végű merénylet után a hatóságok egy
ideig titokban tartották, hogy tudnak a merénylők közti
kapcsolatról. A nyomozásról szóló híreket ügyesen adagolták,
hogy politikailag elszigeteljék azokat, akik a merénylők
mögött álltak.
Ahogy
megállapították Nathuram Godsze személyazonosságát,
a Mahászabhával fennálló kapcsolat nyilvánvalóvá vált.
A kormány határozott lépésre mégis csak négy nappal
Gandhi holttestének milliós tömeg jelenlétében történt
ünnepélyes elégetése és a hamvaknak a Dzsamna folyóba
szórása után szánta el magát.
Betiltották
a Mahászabhát, "magánhadseregét", a Rásztria, Szvajam
Szevak Szanghot feloszlatták. Indokként közölték, hogy,
Gandhi a hindu szélsőségesek keltette propaganda és
a Rásztria Szvajam Szevak Szangh erőszakra buzdításának
áldozatává vált. ''
Letartóztatták
a vezetőket és a harci alakulatok parancsnokait, több
száz embert. A harci alakulatok ugyan gyenge fegyverzettel
rendelkeztek, de jól szervezettek, diverzánsakciókra
(gyújtogatásokra, támadásokra) kiképzettek voltak. Egyforma
khaki rövidnadrágot, fehér inget és olyan fekete, ellenzőtlen
sapkát hordtak, amilyent (fehér változatban) a Nemzeti
Kongresszus tagjai viseltek, annak emlékére, hogy Gandhi
egykor, mint letartóztatott fiatal dél-afrikai politikus
a néger foglyokkal együtt ilyent viselt.
A
szélsőséges osztagok és vezetőségük feloszlatását kísérte
az a hír, hogy az összeesküvést valószínűleg Bombayben
szőtték, és (Gandhin kívül) más vezetők ellen is szervezkedtek.
De neveket nem közöltek.
Ez
után első ízben hozták nyilvánosságra, hogy kapcsolat
van a két merénylet között, és hozzátették, a Gandhi
elleni összeesküvés szerteágazó, "az egész országot
behálózza". Ugyanakkor kihirdették, hogy Alvar mahárádzsájának
és miniszterelnökének el kell hagyniuk fejedelemségüket
(ez Rádzsputánában, Delhi közelében terült el). Egy
másik fejedelemség, Bharátput mahárádzsáját is házi
őrizetbe vették, hogy lehetővé tegyék a nyomozást annak
kiderítésére, milyen segítséget nyújtottak bűnös akcióikban
a Rásztria Szvajam Szevak Szangh szervezetnek.
Néhány
napon keresztül egyre-másra érkeztek a jelentések, a
betiltott szervezet titkos raktáraiban (hol itt, hol
ott) találtak fegyvereket. Az összes ilyen hírhez hozzátették
azt a mondatot, hogy az ügyre a Gandhi elleni merénylet
ügyében folytatott nyomozással kapcsolatban derült fény.
Végre (tizennyolc nappal a merénylet után) közölték,
hogy az összeesküvés összes résztvevőjét (tíz főt, köztük
egy magas rangú személyt) letartóztatták.
Még
több mint két hónap telt el, mire elkezdődött a tárgyalás.
Kétszáz tanút és szakértőt idéztek meg. A tárgyalás
kezdő napján szép csendesen, minden feltűnés nélkül
megszüntették a két maharadzsa házi őrizetét, és hazaengedték
őket fejedelmi kastélyaikba.
A
tárgyalás a legszokványosabb módon folyt, és semmit
sem tettek azért, hogy különleges hírverést biztosítsanak
neki. A helye ugyan történelmi volt (Ó-Delhi, Vörös
Erőd), de erre a célra nem a szépségéről híres egyik
nagymoguli palota gyönyörű termét, sem a nagy audienciatermet
(az utóbbiban 60 vörös homokkő oszlop tartja a mennyezetet),
sem valamelyik kisebb hófehér márványtermet nem választották.
A bíróság egy csúnya, volt angol laktanyaépületben gyűlt
egybe, India építészeti gyöngyszemeinek közelében.
A
tárgyalás eljárása még mindig angol volt. A terem egészen
kicsi és hétköznapi külsejű. A bírói pulpitus mögött
az igazságszolgáltatás magányos képviselője, Atma Csarán
különleges bíró foglalt helyet. Egyedül ő viselt fekete
palástot fehér mellfodorral. Távolabb, arccal a terem
felé két egyenruhás, öves, előírásos szakállú szikh
katona állt, fegyverrel a kézben. A vádlottakat csak
könnyű fakorlát kerítette el.
A
merénylet főbb tettesei mellett a vádlottak padjára
(Madan Lál és Nathuram Godsze mellé) került Narajám
Apte, a Hindu Rásztra folyóirat harmincnégy éves gazdasági
vezetője, az ő főnöke volt Godsze. Narajám, a merénylet
technikai és szervezési előkészítésével foglalkozott.
Odébb
két kereskedő ült, V. Karkare és D. T. Badge, akik a
fegyvereket adták és az utóbbi szolgája, Sankar Kisztajja,
egy ijedt, húszéves ifjú, aki munkaadójának oly engedelmesen
teljesítette összes parancsát. Két másik személyt a
merénylet előkészületeinek megkönnyítésével vádoltak.
A
legnagyobb érdeklődést a hatvanéves Szavarkar földbirtokos,
a Mahászabhá volt elnöke keltette. A vádirat szerint
ő volt az, akivel Nathuram Godsze a Mahászabhá bombayi
irodájában háromórás titkos tanácskozást tartott. De
Szavarkart csak azzal vádolták, hogy "titokban tevékenykedve,
a többieket összeesküvés szövésére, és merényletek végrehajtására
vette rá".
Az
általánosnak tűnő fogalmazás ellenére ebben a vádban
politikai dinamittöltet lapult. Persze, nem Szavarkar
személyéről volt itt szó, hanem a Mahászabhá egymillió
tagot számláló szervezetének jövőjéről. A vádlottak
a tárgyalás kezdetére várva nyugodtan beszélgettek,
sőt évődtek egymással. Úgy tűnt, bizakodnak.
A
merénylet szándéka sokáig érlelődött. Hogy pontosan
mikor született, azt sem a nyomozás, sem a bírósági
eljárás során nem tudták kideríteni. Már három hónappal
a merénylet előtt teljes erővel kutattak megfelelő fegyverek
után. Badge és Karkare sürögtek-forogtak, de csak január
elején jelentették Apténak, hogy megszerezték az általa
kívánt dolgokat.
1948.
január 10-én a Hindu Rásztra szerkesztőségében harci
tanácskozást tartottak. Megszerezték már a robbanóanyagot,
a lőgyapotot és a kézigránátokat, csak revolvereik nem
voltak. Meggyőződtek arról, hogy lőfegyverhez jutni
egyáltalán nem olyan könnyű dolog, ahogy hitték a sok
zavargás miatt. A katonai raktárakból akartak szerezni,
ám próbálkozásaik kudarccal végződtek. De legalább egy
revolvernek kell lennie ! - döntött Apte. Az összeesküvők
kijelölték következő, bombayi találkozójuk időpontját.
Kétszer
találkoztak a megbeszélt időben, január 14-én és 18-án
a Mahászabhá bombayi irodájában, ahol Godsze és Apte
otthonosan érezték magukat. Az első ízben ott voltak
mind az öten, Godsze, Apte, Lál, Badge és Kisztajja,
ott is éjszakáztak a szervezet helyiségében. De általában
óvatosabbak voltak.
Külön-külön
utaztak, gyakran kettesben. Még ha ugyanazzal a vonattal
mentek, akkor is más-más vagonba szálltak. Így tettek
első útjuk alkalmával, Púnából Bombayba is.
Kisztajja
idecipelte a Badge által szerzett öt gránátot és két
csomag lőgyapotot. Később Madan Lál vitte ki a Mahászabhá
épületéből ágyneműcsomagjában, amelyet indiai szokás
szerint utazáskor mindig magával vitt. De továbbra sem
voltak revolvereik. Megállapodtak hát, hogy még jobban
fognak igyekezni. Badgén kívül Karkare és Godsze fivére,
Gopal is ígérte, hogy szerez fegyvert, ez utóbbi a kormányraktárban
dolgozott.
Szavarkar
nem ment ki az összeesküvőkhöz. Dolgozószobájában csak
Godszéval és Aptéval beszélt, akik aztán továbbították
a többieknek azt, amit érdemesnek tartottak. Godsze
általában hallgatag volt, Aptéra hagyta a cinkosok tájékoztatását.
Az
első ott-tartózkodásuk alatt szereztek tudomást Szavarkar
döntéséről, "Ki kell nyírni Gandhit, Nehrut és Szuhravardit
!" A második alkalommal (három nappal később) Badge
és Kisztajja tanúi voltak, amint Szavarkar búcsút vett
Godszétól és Aptétől. Hallották, hogy Szavarkar így
szólt hozzájuk. "Sok sikert, és térjetek vissza !" Később
Apte megmagyarázta a rá várakozó társainak, Szavarkar
a hosszú beszélgetés alatt kijelentette, hogy Gandhi
ideje lejárt, és vállalkozásuk sikeréhez nem férhet
kétség.
Így
hát a három "kijelölt" áldozat (Nehru miniszterelnök,
Szuhravardi, a volt bengáliai miniszterelnök, a Muzulmán
Liga egyik vezetője, és Gandhi) közül ez utóbbit akarták
először meggyilkolni, mivel ő volt köztük a legismertebb.
Godsze
számára különösen gyűlöletesnek tűnt Gandhi és Szuhravardi
barátsága, mivel Gandhi vendégül látta a "tisztátalan"
mohamedánt saját fedele alatt. Nehru pedig (mint Godsze
a tárgyalás alatt vallotta) számára "szocialista, majdnem
kommunista, és közben a kapitalisták bábja, bőszült
kozmopolita…" volt. Eléggé tipikus ez a fogalomzavar,
különös ideológiai zűrzavarra vet fényt.
A
merénylet időpontját január 20-ára tűzték ki, a merénylőknek
egy nappal előbb kellett találkozniuk Delhiben. Godsze
és Apte hamis néven repültek oda, a többiek vonaton
utaztak. Baj nélkül eljutottak a fővárosba. Érkezésüket
telefonon szerették volna Szavarkarral tudatni, de nem
kaptak vonalat. Külön-külön éjszakáztak.
Másnap
reggel Godsze és Madan Lál a Mahászabhá irodájában maradtak,
Apte és a három másik férfi taxival a Birla-rezidencia
felderítésére indult. De kudarcot vallottak, mert Aptét
feltartóztatták a kapunál. Valamilyen ürüggyel Gandhi
titkárához próbált bejutni, de az őr erről hallani sem
akart.
Továbbmentek,
és távolabbról figyelték a házat, tanakodtak, hogyan
hajthatnák végre szándékukat. Apte úgy vélte, Madan
Lálnak sikerül bejutnia fotóriporterként. A kapu két
oldalán megfelelő helyet is választott, ahol a zavart
keltő robbanóanyagokat el tudnák helyezni, ez megkönnyítené
legfontosabb feladatuk elvégzését.
A
felemás eredmények nem vették el a kedvüket, visszatértek
a Mahászabhá irodájába, magukhoz vették a robbanóanyagokat
és a revolvereket, amelyeket ígéretükhöz híven Gopal,
Godsze és Karkare szállítottak le.
Ki
akarták próbálni a fegyvereket. Újra taxiba ültek, és
kihajtattak, messze a városból. Bementek az útszéli
sűrűbe. Ott egy primitív bombát készítettek üres kókuszdióból.
Ezt követően kipróbálták a revolvereket. Kisztajja előbb
egy kisebbet vett elő batyujából, de ez nem hordott
el a célpontig. Apte dühöngött, másik pisztolyt kért,
ezt Godsze szerezte, és nagyobb volt az előzőnél. Ez
viszont csütörtököt mondott. Szétszedték, tisztították,
megolajozták. De a revolver továbbra is csütörtököt
mondott. Mégis optimistán tértek vissza a városba.
A
színhelyre öt óra előtt mentek. Ötkor kezdődtek Gandhi
nyilvános imái. Badge, fegyvermesteri szerepéhez híven,
Kisztajjával a taxiban hagyatta a törülközőbe csavart
revolvereket. Egy gránátot nyomott cinkosa kezébe, és
utasította, várjon a jelre.
A
taxit a kaputól távolabb állították meg, és az út hátralevő
részét gyalog tették meg. Godsze a parancsnok szemével
figyelte társait. Apte, a hűséges segédtiszt, megveregette
Madan Lál vállát, és azt mondta neki, Gyújtsd meg !
Madan Lál meggyújtotta a zsinórt, és anélkül hogy bárki
is felfigyelt volna rá, elkeveredett az esti imára igyekvő
emberek tömegében. Godsze és Apte követték a kertbe.
Mikor
Madan Lál eldobta a kókuszbombát, és felhangzott a robbanás,
Godsze és a merénylet két másik résztvevője tüstént
elmenekültek a kertből, beugrottak a taxiba, és hátra
sem nézve, hogy vajon mi lehet a többiekkel, a városba
vitették magukat.
Rögtön
ezután kivezették a letartóztatott Madan Lált. A tömegből
valaki ujjal mutatott rá, - Ez dobta a bombát !
Badge
és Kisztajja (aki még mindig markában szorongatta a
dobásra kész gránátot) csak most húzódtak el, és a Mahászabhá
delhi irodájába mentek; így beszélték meg korábban,
hogy itt találkoznak a merénylet után.
A
kudarc nem vette el a kedvüket. A rendőrség úgyis elhiszi
majd Madan Lál kis történetét, hogy ő csak egy kiegyensúlyozatlan,
kétségbeesett menekült. Megegyeztek, hogy Bombaiban
találkoznak legközelebb, majd szétoszlottak.
A
második alkalommal már feltétlenül a revolver használata
mellett döntöttek. Ezen a részletkérdésen kívül az egész
akcióterv változatlan maradt. Hét napig tartott, míg
biztos működésű revolvert szereztek. Amint a rendőrség
később megállapította az aprólékos nyomozás során, az
összeesküvőkre sokan szerettek volna rossz fegyvert
rásózni. De ezúttal Badge vagy Karkare kipróbálták a
pisztolyokat, mielőtt fizettek volna értük. Csak három
nappal a második merénylet előtt találták meg, amit
kerestek: egy angol import revolvert. Az eladó tudatában
volt áruja értékének, és horribilis árat, 500 rúpiát
követelt érte. Az összeesküvők alkudoztak, részben hazai
gyártmányú revolverekkel szerettek volna fizetni, azokkal,
amelyek az előző merényletnél szerepeltek, de az eladó
megmakacsolta magát, és készpénzt követelt.
Ezúttal
hármasban utaztak Delhibe, Godsze, aki önmagán kívül
senkiben sem bízott, Apte, az elválaszthatatlan "adjutáns",
és Karkare aki ezúttal az utazó hinduk elmaradhatatlan
ágyneműbatyuját cipelte.
Január
29-én este érkeztek Delhibe, és mindhárman a főpályaudvar
egyik vendégszobájában éjszakáztak. Persze álnéven jelentették
be magukat. Ok nélkül nem mentek ki onnan, fontos volt
számukra, hogy abban a szobában lapulhassanak az utolsó
pillanatig, vagyis másnap estig. De a szállodai előírások
Indiában is könyörtelenek. A főnök követelésére 13:30-kor
le kellett adniuk a kulcsot. Rosszkedvűen indultak a
városba, körös-körül lesve, vajon nem követik-e őket.
Tucatnyi
rendőr mellett haladtak el, de senki sem vetett rájuk
ügyet, pedig legalább egyiküket, Karkarét ismerte a
rendőrség, hiszen a férfi a nyomában járó titkosrendőrök
elől szökött meg.
A
helyszínen, a Birla-rezidencia kertjében, Nathuram Godsze
nem is várva cinkosaira, elkeveredett a Gandhira várakozó
tömegben. Gandhi késett, de Godsze bírta idegekkel.
1960-ban
vagy 1961-ben készítették Hollywoodban egy filmet a
merényletről, egy amerikai állítólagos kalandjait dramatizálta,
aki az angol szemtanú, Robert Stimson szerint elsőként
kapta el a gyilkos karját.
A
tipikus, színes nagyfilm olyan szörnyű giccs volt, hogy
a zajos reklám ellenére is, még az USA-ban is megbukott.
Kilenc óra Rámáig volt a címe, és India és Gandhi
teljes meg nem értéséről tanúskodott. Kissé azokra a
romantikus elképzelésekre emlékeztetett, amelyek Európában
terjedtek el Gandhiról a harmincas években, mikor rövid
időre Svájcba érkezett.
Akkor
a helyi tehenészgazdák szövetségétől telefonáltak Gandhi
házigazdájának, hogy ingyen tejet adnának "India királyának".
A gyerekek virágokat hoztak, egy hegedűs az ablaka alatt
játszott. Olaszországból és Franciaországból "India
szent férfiújához" címzett levelek érkeztek. Nehru önéletrajzában
azt is megírta Gandhiról, hogy varázsló, aki képes az
emberi szívek legtitkosabb húrjain játszani. De azok
a naiv népek Európában arra kérték Gandhit, hogy (micsoda
irónia !) jósolja meg a legközelebbi lottóhúzás nyertes
számait.
A
filmben volt ebből az édeskés mítoszból is valamicske,
egy kis indiai couleur locale és egyetlen jó jelenet,
a gyilkosság pillanata. Itt megmutatták, hogyan viselkedett
Nathuram Godsze.
Ő
maga a bíróság előtt zavarosan magyarázkodott,
"Nagy
tisztelettel viseltettem a Mahátma iránt. Ezen a halála
sem változtathat. Ezért nem vagyok elégedett azzal,
hogy megfosztottam életétől. Azt éreztem, amit Ardzsúna
(a nagy indiai eposz, a Mahábhárata főhőse),
mikor megölte guruját, Drónacsariát, akitől a hadviselés
művészetét tanulta. De mikor mestere az aljas Kauravák
felé hajlott, Ardzsúna bizony nem habozott, és megölte
kedves tanítóját. Ám mielőtt ezt megtette volna, egy
nyilat Drónacsaria guru lába elé vetett, tisztelete
jeléül. Csak a második nyilat lőtte mestere mellébe.
Én
ugyanígy éreztem Gandhi iránt, folytatta Godsze. Előbb
a legnagyobb tisztelettel adóztam neki. Január 30-án
ezért hajoltam meg előtte mélyen, és csak utána adtam
le három halálos lövésemet közvetlen közelből.
A
gyilkos tudatosan próbált mítoszt teremteni tette körül.
A merénylet előtt csakugyan meghajolt Gandhi előtt.
Manu
Gandhi, egyike a két fiatal rokon lánynak, akiknek karjaira
Gandhi támaszkodott kifelé jövet a kertbe, így vallott,
…
az az ember meghajolt előtte, mintha csak a port akarná
letörölni a lábáról. Megijedtem, hogy a Mahátma esetleg
megbotlik benne, de ekkor pillantottam meg a revolvert
a kezében. Engem félrelökött, és lőtt. Mahátma csak
annyit tudott mondani,
"Ram
! Ram…! (Istenem, istenem…!)"
Godsie
egyszerűen azért hajolt le, hogy olyan benyomást keltsen,
mintha tiszteletét fejezné ki Gandhi előtt, de hindu
szokás szerint összetett kezei közt lövésre kész revolvert
rejtegetett. Ezt a fortélyt a bíróságon alázatos gesztusként
igyekezett feltüntetni.
De
alighanem ez sem segített volna Godszénak, ha Gandhi
az nap nem késik el. A véletlen lett a merénylő legjobb
szövetségese. Általában úgy szokott lenni (vallották
a tanúk), hogy amikor Gandhi kijött a kertben várakozók
közé, két férfi vigyázott rá, nehogy meglökjék. Az egyik
előtte, a másik mögötte ment.
Azon
az estén Gandhi siettette kíséretét, hogy behozzák a
késést. Kisebb zűrzavar keletkezett, és Gurbacsán Szingh,
akinek elöl kellett volna mennie, csak akkor érte utol
Gandhit, mikor az már a teraszok felé vezető lépcsőn
járt, és így nem tudta megelőzni. A másik rendfenntartó,
Sz. I. Armanath, három lépéssel mögötte ment, mikor
eldördültek a lövések. Ő volt az, aki elsőként kapta
el a tettest (nem pedig egy véletlenül ott tartózkodó
amerikai), és megakadályozta, hogy öngyilkosságot kövessen
el.
Godsze
ugyanis a Gandhira leadott három lövés után saját halántékához
emelte a revolvert, és a negyedik golyóval önmagát szándékozta
megölni. Nem attól tartott, mint Princip Sarajevóban,
hogy gyenge pillanatában kiadhatja társait, akiknek
esetleg sikerült elmenekülniük. Talán inkább tisztában
volt azzal, hogy ez a gyilkosság keresztülhúzza minden
politikai ambícióját. Vagy a lélekvándorlásba vetett
hit okozta, hogy el akart menekülni a felelősségre vonás
elől, amelyre még ebben az életében kerülhetett sor.
A bíróság előtt (bár sokat és nyíltan beszélt) ezeket
a gondolatait nem világította meg. Teljes beszédkészségét
és energiáját a Gandhi iránt érzett heves és értelmetlen
gyűlöletének politikai indoklására fordította.
Előbb
csak azt ismerte be, hogy ő lőtt, és állította, nem
voltak cinkosai. De később a bizonyítékok súlya alatt
már csak Szavarkar részvételét tagadta, és állította,
ő maga volt az összeesküvés értelmi szerzője.
"Magam
vagyok a bűnös. Kötelességemnek tartottam véget vetni
a nemzet úgynevezett atyja életének, aki komoly szerepet
játszott az ország élveboncolásában."
Élveboncolás,
ez a szó rengetegszer visszatért Godsze magyarázataiban.
Még az önálló Pakisztán megalakulásába belenyugvó indiaiak
közül is sokan így nevezték a földrész felosztását.
Godsze
bizonygatta, hogy amint Szavarkar lemondott a Mahászabhá
irányításáról, és ezt a kevésbé fanatikus Mukardzsi
doktor vette át, a szervezet teljesen alkalmatlanná
vált, hogy "Gandhi klikkjének hinduellenes lépéseit"
megakadályozza, és kezdte "kiszolgálni" a Kongresszust.
Ezért Godsze új, harcos, a Mahászabhától független,
az Indiai Kongresszus Párt és a Muzulmán Liga ellen
irányuló ifjúsági szervezetet akart létrehozni.
Számára
még Szavarkar és a Mahászabhá más, annak idején félreállított
öreg vezetői is túl kevéssé voltak radikálisok, Szavarkarról
pedig kiderült, hogy nem képes értékelni Godsze Gandhi
és muzulmánellenes terveinek "harci előnyeit".
Godsze
eszmefuttatása nem volt túl logikus, de kétségtelenül
következetes. Aznap néhány tudósító azt írta a fővádlottról,
úgy beszélt, mint egy fasiszta. Mindenesetre a manőver
Szavarkar és az egész ultranacionalista Mahászabhá ügyes
védelmét szolgálta.
Godsze
igyekezett mentegetni tettét, bírálta Gandhinak a muzulmánok
iránt érzett érzelmeit, valamint a rossz elleni passzivitást
és a fegyveres harc ellenzését. Összekeverte a dolgokat,
tudatosan kiforgatta Gandhi kijelentéseit, amelyeket
újságíró létére kétségtelenül jól ismert.
"Húsz
éven keresztül provokációnak éreztem Gandhi tevékenységét",
ez volt Godsze egyik jellegzetes mondata.
Egy
perccel később hamis pátosszal kiáltotta,
"Gandhi
miért tanácsolja a kasmíri maháradzsának, hogy költözzék
Benáreszbe, és miért nem hívja fel a hajderábádi nizámot,
hogy utazzék Mekkába ?"
A
hajderábádi kérdés (a nizám az angolok csendes támogatásával
India régi egységes területén egy harmadik független
államot akart létrehozni) fontos pontot jelentett az
összeesküvők, főleg Godsze értelmezésében. A hajderábádi
ügyet emlegetve gyűjtöttek pénzt is. Ezzel magyarázták
a fegyverkereskedőknek, miért van szükségük revolverekre.
Vajon
Gandhi csakugyan olyan megalkuvás nélküli híve volt
a passzív ellenállásnak, olyan pacifista, amilyennek
sok híve hitte őt Európában és Amerikában ? A tétel
bizonyítására gyakran emlegetik Gandhinak a második
világháború alatt tett szélsőséges kijelentését, a csehek
nem vesztették volna el függetlenségüket, a zsidókra
pedig nem olyan sors várt volna, ha a tömeges passzív
ellenállás útját választották volna.
Mindebben
főleg a hitlerizmus lényegének teljes meg nem értése
rejtőzik. Gandhi a több százmilliót számláló indiai
nemzet méreteiben gondolkodott, amely a számban sokkalta
kisebb gyarmati hatalom ellen harcolt. Ha a dolgok Indiát
és annak sorsát érintették, Gandhi jóval kevésbé volt
következetes; az első világháború idején még az angol
hadsereg sorozásait is támogatta.
Így
hát Gandhi kész volt belenyugodni abba, hogy India egyetlen
lövés nélkül elveszítse Kasmírt és Hajderábádot, ahogy
azt a gyilkos igyekezett sugallni a bíróságnak ?
A
Mahábháratához és Ardzsúna történetéhez visszatérve,
Gandhi önéletrajzában megmagyarázta a fegyveres harchoz
való viszonyát. Megkérdezték egyszer ugyanis tőle, miképpen
értelmezi Krisnának Ardzsúnához intézett isteni szavait,
hogy kötelessége igaz ügyért folytatott harcban megsemmisíteni
az ellenséget. Gandhi így válaszolt, ezt a tanítást
nem szó szerint értelmezi, hanem mint jelképes kifejezését
annak az örök harcnak, amely az emberi elmékben dúl
a jó és a rossz közt, az igaz és a hamis között. Gandhi
saját, a háborúval kapcsolatos nézeteit nem vetette
össze Krisnának Ardzsúnához intézett szavaival, hisz
Ardzsúnának a ksatríja kaszt tagjaként, katona lévén
védelmeznie kellett népét. A Mahátmá nem ítélte el a
kötelességét teljesítő katonát, hisz ha nem teljesítené,
fegyvertársai és mindenki más, akik rábízták védelmüket,
gyávának tartanák.
Gandhi
nem egyetlen gondolat embere volt. Hű maradt alapvető
gondolatmenetéhez, de nyilvános tevékenykedésének fél
évszázada alatt át tudta azt formálni a mindennapi élet
változó követelményeinek megfelelően.
Tevékenysége
végén, mikor már nem volt tényleges befolyása India
politikájára, röviddel a függetlenség kikiáltása után,
1947. szeptember 20-án, Gandhi kijelentette,
"Mindig
a háborúk ellen voltam, de ha a Pakisztánnal fennálló
nézeteltérés megoldására nincs más megoldás, India kormánya
kénytelen lesz a háborút választani." Saját személyét
illetően viszont megjegyezte, "Ebben az új rendben azok
között, akik hadsereget, haditengerészetet, légierőt
és hasonlókat akarnak, számomra nincs hely. Ebből semmiféle
részt nem vállalok."
Godszének
és a többi merénylőnek tudnia kellett arról, hogy Gandhi
és Nehru útjai (személyes barátságuk ellenére) a napi
politikai kérdések miatt elváltak. De Godsze fanatikus
volt, csak indoklást keresett saját gondolatai és érzései
számára. Magyarázatul csak egy fanatikus válaszolhatott
így, "Egy belső hang parancsolta, öljem meg Gandhit,
és én engedelmeskedtem ennek a hangnak."
A
bíróság türelmesen hallgatta Godsze és a többi vádlott
eszmefuttatásait, de főleg ténymegállapítással foglalkozott.
Ez nem volt könnyű feladat. Csak Badge vallott cinkosai
ellen. Szavarkar az összes vádat tagadta, és mivel a
Godszéval és Aptéval folytatott bizalmas beszélgetéseinek
nem volt tanúja, állította, hogy maga a politikai témájú
beszélgetés nem bűncselekmény.
A
bírósági eljárás sokáig tartott, egészen 1948 végéig.
Egy hónappal később hirdettek ítéletet.
Nathuram
Godszét és Narajám Aptét halálra ítélték. Madan Lál,
Karkare, Kisztajja és két másik vádlott életfogytiglani
börtönbüntetést kapott, Szavarkart felmentették. Szabadon
eresztették Badgét is, a merénylők szolgálatkész fegyverszerzőjét
és az éppoly szolgálatkész koronatanút is. Jutalmul
azért, mert a vád javára tanúskodott, az angol bíróságok
joggyakorlata szerint felmentették.
Ezzel
teljesen rendkívüli helyzet állt elő. Kisztajjának,
a szolgának, aki csupán Badge utasításait teljesítette,
ugyanazon bírósági ítéletéből kifolyólag élete végéig
börtönben kellett volna ülnie.
Kisztajja
fellebbezett, és akkor elismerték, hogy nem vett részt
az összeesküvésben. Ily módon eleget tettek a megsértett
igazságnak.
Sok
hónapba beletellett, míg az összes fellebbezés (az egyik
megjárta a londoni Királyi Titkos Tanácsot is) befejeződött,
és az ítéletek jogerőssé váltak. 1949. november 11-én
mindkét halálos ítéletet végrehajtották. Nathuram Godszét
és Narajam Aptét a kelet-pandzsábi Ambala börtönében
akasztották fel.
A
történelem saját kommentárt adott a Gandhi-merénylethez.
Az elítéltek még haláluk előtt megtudták az újságokból,
hogy a Pakisztánnal folytatott kasmíri háború az ENSZ
égisze alatt fegyverszünettel ért véget. A hajderábádi
nizám ugyan továbbra is megtarthatta címét és kincseit,
aranyát, drágaköveit, de meg kel lett hajolnia a
"rendőrségi akció" előtt. Az érzékenyebb fülűek számára
az indiai kormány így nevezte katonai és fegyveres lépéseit.
A nizám beleegyezett, hogy fejedelemségét beolvasszák
Indiá ba. Idővel abból lett Ándhra Pradés állam egy
része.
India
a függetlenség előtt 600 kisebb-nagyobb fejedelemségből
állott. Egységét a reális lehetőségek határain belül
valósították meg. A mahárádzsák, rádzsák és a kis államocskák
más régi urai megtarthatták címeiket, ezen felül a kormánytól
sok éven keresztül még jelentős összegeket kaptak. De
(ahogy Kipling mondta volna) ez már egy egészen más
történet, amelynek semmi köze a Gandhi elleni merénylethez.