Jeruzsálem
Ez
az ősi hely három világvallás, a zsidó, a keresztény
és az iszlám találkozópontja. A három nagy egyistenhívő
vallás egy-egy jelentős szent helye található ebben
a városban, a Nyugati fal (ismertebb nevén a Siratófal),
a Szent Sír templom és a Sziklamecset. Egy XVI. századi
német metszet Európa, Ázsia és Afrika metszéspontjába
állította s a világ középpontjának mutatta.
A
Sziklamecset
Jeruzsálem
legszebb épülete az Óváros szívében magasodó mecset.
A Sziklamecset nevet az ott látható hatalmas szikláról
kapta, amely Jeruzsálemet szent várossá teszi. A Sziklamecset
az iszlám négy csodája közül a harmadik. Mekka és Medina
mecsetje után következik, de megelőzi Damaszkusz mecsetjét.
Alapja az a sziklakő, mely egykor a muszlim zarándoklatok
legfőbb célja volt. E szikla köré épült a Sziklamecset,
a legrégibb ránk maradt iszlám szentély.

A
szikla, a Mórija hegy egy darabja, ahol Ábrahám feláldozni
készült fiát, Izsákot Jehovának, s ahol ezer évvel Krisztus
előtt Salamon király az első templomot építtette, amelyet
Kr. e. 588-ban leromboltak. Jézus már a Nagy Heródes
által építtetett nagyobb templomot láthatta. Heródes
templomát a ma is ott álló sziklára építették. Ezen
a helyen történt Mária megtisztulása, amikor is az öreg
Simeon a kis Jézussal a karján elmondta a Nunc dimittist.
A
Morfija (Sion) hegy környéke, ahova Salamon építtette
templomát, nemcsak a zsidók, de a muszlimok szemében
is szent és becses hely. Mohamed próféta (570-632) halála
után mindössze 6 évvel, 638-ban a muzulmán Omar kalifa
vette be a várost, és a templomot az iszlám szent körzetének
nyilvánította.
Úgy
tartják, hogy Mohamed próféta a szikláról (fénylő lépcsőkön)
szállt fel szent lován (Gábriel arkangyal kíséretében)
a mennybe, a hegy tetején álló 4 m-es sziklatömbről,
melyet a Korán "éjszakai utazás"-ként ír le,
hogy megkapja a kinyilatkoztatásokat földi küldetése
teljesítéséhez. A Szikladómot a damaszkuszi kalifa építtette
691-ben, s a külsejét pompás aranymozaikokkal boríttatta.
Az oszmán törökök később 45 ezer perzsa csempével rakták
ki. Maga a kupola, mely sokak számára a város jellegzetes
szimbóluma, (a 687-691ben emelt, csillogó kupola koronázta
szimmetrikus, nyolcszögletű épület külső és belső elrendezését
szigorú matematikai elvek vezérelték). Eredetileg fából
készült és aranylemezekkel fedték be. Az arany-alumínium
ötvözetből készült és Korán-idézetekkel ékesített jelenlegi
kupolát 1963-ban fejezték be, (kerülete 61 m.) Többféle
illatszerrel is meglocsolták (ámbrával, pézsmával),
úgyhogy a zarándokok egy idő után már illatáról is felismerték.
A
muszlimok hite szerint a világvége eljövetelekor erről
a szikláról hangzik majd el az utolsó ítéletre hívó
szó. (A fundamentalisták a "végső jel"-ként tartják
számon a sziklát, a zsidók és a keresztények az Armageddon
helyének is nevezik, amely a végső küzdelem színhelye
lesz a Messiás második eljövetele előtt, a moszlimok
szerint ezen a helyen fog majd össze Jézus és Mahdi
a Messiás, a Gonosz ellen, s a zsidók és a keresztények
is megtérnek az iszlám kebelébe. A templomból ma nem
tiltják ki a hitetleneket, nem úgy, mint a keresztesek
uralma alatt, amikor a zsidók és a moszlimok nem tehették
be a lábukat. A fundamentalisták sokszor igen elszántan
versenyeznek az egyedüli birtoklás jogáért. A nyolcvanas
években többször megpróbálták felrobbantani a mecsetet,
de az izraeli hatóságok meghiúsították a merényleteket.)
A
rómaiak Kr. u. 70-ben romba döntötték Heródes templomát.
A moszlimok viszont, amikor a 7. században meghódították
Jeruzsálemet, sokkal toleránsabbnak bizonyultak, hiszen
Mohamed az Ótestamentum prófétáinak és Jézus örökösének
vallotta magát, akit a moszlimok Ísza prófétaként tisztelnek.
Elfogadták a szeplőtelen fogantatást, és Máriát a
Korán is és az iszlám gyakorlat is tiszteletben
tartja. Jeruzsálemen kívül, Mária sírjának templomában
az egyik falon lévő jel Mekka irányát mutatja a zarándokoknak.
A
Siratófal
Jeruzsálem
a júdeai sivatag jelentéktelen, dombtetőn álló városkája
volt, amikor i. e. 1000 táján Dávid elfoglalta a kánaánitáktól,
és délen a Vörös tengertől északon az Eufráteszig terjedő
királyságának fővárosává tette. Mikor Dávid fia, Salamon
a város falain belül megépítette az első templomot -
a szentélyt -, hogy méltó helyet adjon a kőtábláknak,
melyekre a Mózesnek adott Tízparancsolatot vésték, Jeruzsálem
a zsidó nép szent helye lett.
I.
e. 587-ben Elő-Ázsia legnagyobb birodalmának uralkodója,
Nabukudurriuszur megostromolta a várost. Leromboltatta
Salamon templomát, a zsidókat pedig birodalma fővárosába,
Babilonba hurcoltatta. A babiloni fogságból visszatért
zsidó száműzöttek i. e. 520 körül újjáépítették a templomot,
és ez az épület több mint 500 évig fennállt, miközben
Izrael élén egymást váltották az idegen uralkodók. I.
e. 19-ben Salamon templomát ismét átépítették, ezúttal
Nagy Heródes megbízásából, akinek neve örökre összeforrt
a betlehemi gyermekgyilkossággal. A Biblia szerint Heródes
elrendelte, hogy minden fiúcsecsemőt öljenek meg Betlehemben,
mert hírt kapott egy gyermek születéséről, akiből idővel
a zsidók királya lesz. A heródesi templom i. sz. 70-ig
állt fenn, amikor a rómaiak - egy zsidó felkelést követően
- földig rombolták.
Napjainkra
Heródes templomából mindössze a nyugati fal maradt meg,
amely a zsidók számára a földkerekség legszentebb helye.
Közismertebb neve - Siratófal - a zsidók ama szokásából
ered, hogy a szent fal előtt imádkozva siratják száműzött
hittestvéreik sorsát és a templom lerombolását. A buzgó
imádkozók egy része könyörgésekkel telerótt papírlapot
csúsztat a fal hasadékaiba, azaz a szent templomba,
abban a hitben, hogy esdeklő szavaik egyenesen Istenhez
szállnak.
Miután
a moszlimok megfosztották a zsidókat a szent sziklától,
szükségük volt egy másik szent helyre hitük gyakorlásához.
Az Óváros nyugati részében álló masszív falat választották
erre a célra, amelyet az óta Siratófalnak hívnak. A
hagyomány szerint hatalmas alapkövei Salamon templomából
valók, valójában azonban Heródes helyreállított és kibővített
templomából származnak.
A
zsidó vallás hívei a fal előtt siratták meg a templom
lerombolását, s itt emlékeznek a babiloni fogság keserveire.
Kis cédulákra írták imáikat vagy azoknak a nevét, akikért
imádkoztak, és ezeket a kövek közti résekbe gyömöszölték.
Kb. negyedmillió zsidó látogat el a Falhoz évenként
húsvétkor, a szukót idején és a hetek ünnepén.
A
Siratófalról készült fotók gyakran félrevezetőek, mert
általában csak sötét ruhás hászid zsidó férfiakat örökítenek
meg, pedig a valóságban az egész világról érkeznek ide
zsidó nők és férfiak egyaránt, hogy a Falnál imádkozhassanak.
Az egyetlen feltétel, hogy a férfiak nem léphetnek fedetlen
fővel a Falhoz, és a nemeket az ortodox zsidó előírások
szerint elkülönítik egymástól. A zarándokok ima után
a Fal előtti téren csoportokba verődnek, hogy ismerőseikkel,
barátaikkal találkozzanak.
A
Sziklamecset és a heródesi templom nyugati falának egymásmellettisége
jelképes módon fejezi ki a nagy világvallások együttélését
Jeruzsálemben. A szent falnál az ortodox zsidók rendszeresen
tartanak esküvőket és bar nicva (a 13 éves és 1 napos
fiúk vallási értelemben vett felnőtté válását) megünneplő
szertartásokat.
A
Szentsír-bazilika
Több
mint 1600 éve, hogy a Szentsír-bazilika a kereszténység
egyik legszentebb temploma lett. Az Óvároson kívül található
templom azon a helyen áll, ahol Arimateai József eltemette
Krisztus testét egy "kertben" ásott sírgödörbe. Ez nem
messze történt a Golgotától vagy Kálváriától, ahol Jézust
keresztre feszítették.
A
Szent Sír templom története, (ahova József temette Jézus
testét), 135-re nyúlik vissza, amikor Hadrianus római
császár földig rombolta Jeruzsálemet s e szent helyen
Vénusz tiszteletére emeltetett templomot. Mikor Heléna
(a későbbi Szent Ilona), az első keresztény császár,
Nagy Constantinus anyja 326-ban elzarándokolt Jeruzsálembe,
Makariosz jeruzsálemi püspök segítségével azonosította
a pogány templom alatti sírboltot. A sír egyik oldala
nyitott, és egy kereszt jelöli, ez a Kálvária helye.
Constantinus
leromboltatta a templomot s helyén bazilikát, téglalap
alakban elrendezett épületegyüttest, emeltetett. A 335-ben
felszentelt együttes záró motívuma a Krisztus feltételezett
sírhelye fölé épített kör alakú szentély, az Anasztászisz
rotunda. Ide tartozott még egy árkádos udvar, a Golgota,
más néven Kálvária-domb feltételezett helye, ahol Jézust
keresztre feszítették, valamint a Mártírium templom,
ahol istentiszteleteket tartottak.
A
jordániai Madeba templomában 1884-ben felfedezett VI.
századi padlómozaikon, az ún. Madeba-térképen Jeruzsálem
legkorábbról fennmaradt alaprajza látható, rajta a Constantinus-féle
bazilikával. A kereszténység e három jelentős kegyhelye
végül is a XII. században kapcsolódott ismét egybe,
amikor Constantinus bazilikájának lerombolását, újjáépítését
és újabb lerombolását követően a keresztes lovagok fenséges
román templomot emeltek e helyen, melyet 1149-ben szenteltek
fel, és1959-ben restauráltak.

Az
1927-es földrengés után épült, jelenlegi Szent Sírtemplom
a keresztesek építményének hű másolata. A kolostorok,
kápolnák és sírok alkotta épületegyüttes vallási jelentőségének
beszédes bizonyítéka, (1757-ben keltezett felosztás
), amely szerint, a létesítmény fenntartásáról 6 keresztény
egyházi közösség, római katolikus, görögkeleti ortodox,
szír, örmény és kopt, közösen gondoskodik, és tiszteletben
tartja egymás vallási szertartásait. Egykor ide tartozott
az etióp templom is, de ezt később a Szent Ilona kápolnába
helyezték át.
A
Mórija hegy egyetlen ősi vallás hangjait visszhangozza,
mely még a zsidó, a keresztény és a muszlim vallásnál
is régebbi. A vélemények megoszlanak a három nagy monoteista
vallás szent helyeivel kapcsolatban. Vannak, akiknek
Jeruzsálem még mindig Isten szent városa. Mások azon
csodálkoznak, hogy a sok viszálykodás közepette a halk,
vékony kis visszhang egyáltalán hallható.
A
Tűzszertartás, a jeruzsálemi Szent Sír-templom húsvéti
szertartásainak leglátványosabb és legmegindítóbb mozzanata
annak a "szent tűznek" a megjelenése, amelyet a görög
ortodox pátriárka hoz ki a szent sírból, hogy felmutassa
az áhítatos gyülekezetnek. Az égő fáklyákkal és gyertyákkal
várakozó hívők elragadtatva ünneplik a tüzet. Város
a jó útvonalak metszéspontjában Jeruzsálem évszázadokon
át eltérő kultúrájú és vallási meggyőződésű népek fontos
városa volt.

Napjainkban
a történelmi örökség nyomasztó teherként nehezedik Jeruzsálemre,
a szent városban minden naposak a vallási és politikai
zavargások. Sokak szemében továbbra is Isten városa,
ám az egységet hirdetők hangja egyre halkabb, a marakodóké
erősödik. E magasztos hely egyszerre a dicsőségük és
örökös viszálykodásuk tárgya...