Tûztemplomok
Irán
iszlám előtti korokból származó legfőbb szentélye egy
feneketlen tó partján fekszik. A 100 m széles, a hagyomány
szerint feneketlen tavat, termálforrások táplálják,
és egyenletes vízkiáramlása fokozatosan több mint 40
m mély ásványmedencét épített ki. Ezt a napjainkban
Takht-e Szolejmán, "Salamon trónja" néven ismert, kőkehelyben
nyugvó, titokzatos és gyönyörű tavat Irán legfőbb szentélyeként
tisztelték az iszlám eljöveteléig.
Tűz
és víz együttes jelenléte vonzotta Irán ősi alapítóit,
az árjákat, indoeurópaiakat erre a vulkanikus és földrengéses
területre. A szent tó egy korábbi, tőle nem messze fekvő,
földrengés következtében kiszáradt tó helyébe lépett.
Az árják főistenük, Ahuramazda, valamint a víz védelmezője,
Ardviszúra Anáhita éltető elemeiként tisztelték a tüzet
és a vizet.
A
harmadik leginkább tisztelt istenségük Mitra, a mennyei
fény istene volt, aki később Mithrászként egy szigorú
misztériumvallás istenévé vált. Kultusza komoly kihívást
jelentett a kései Római Birodalom hivatalos vallásának,
a kereszténységnek.
Az
árják az őselemek, azaz a föld, a tűz és a víz beszennyezését
nagy bűnnek tartották. Ezt az elvet, valamint a tűzoltárok
rituális használatát továbbadták a zoroasztrianizmus
híveinek.
Kik
a zoroasztriánusok ?
Több
mint 2000 éve fogy, apad a zoroasztrianizmus követőinek
száma. 1976-ban világszerte csupán 130 ezret számláltak
belőlük. Többnyire Indiában, Bombayben telepedtek le,
ahová a muszlin hódítás elől menekültek Iránból, Perzsiából.
A
világ legősibb ismert vallásaként számon tartott zoroasztrianizmus
a görögök által Zoroaszternek nevezett bölcs, iráni
nevén Zaratusztra tanításait követi. Zoroaszter Irán
keleti részén élt az árja hit papjaként, röviddel Kr.
e. 600 után. Szakított az ősi kultuszokkal, és Ahuramazda
választott prófétájának vallotta magát.
A
zoroasztrianizmus a régi vallás megreformált változataként
a dualizmus elvét hangsúlyozta, az örök ellentétet a
teremtő Ahuramazda (Óhrmazd) és ellenpólusa, Angro Mainju
(Ahriman) között, a jó és a rossz, az igazság és a hazugság
között.
A
mágusokat, akik az eredetileg Irán északnyugati részén
élő törzs tagjai voltak, az antik világban a zoroasztrianizmus
kiváltságos papjainak tartották. A három királyok, akik
a hagyomány szerint Savehből (Szőve) keltek útra, hogy
Betlehemben Jézus megszületésének tanúi lehessenek,
szintén mágusok voltak. Ebből a szóból ered a mágia
kifejezés is, mely valaha a zoroasztrianizmus rítusait
jelölte. Később, amikor más vallások ezt a hitet kiszorították,
jelentése a varázslásra korlátozódott.
A
tűz, Ahuramazda jelképe, a zoroasztrianizmus központi
eleme maradt. A napjainkban élő párszik templomaiban,
csakúgy, mint őseikében, örök tűz ég. A papok még ma
is fátylat viselnek, nehogy leheletükkel beszennyezzék
a tüzet, amelyet csak tiszta, száraz fával táplálnak…
A
Fejedelmi Tűz
A
Szászánida-dinasztia uralkodása idején (Kr. u. 3-7.
század) a dakhmákat, a "hallgatás tornyait" zoroasztrianizmust
államvallássá emelték, tanításait az Avesztában gyűjtötték
össze.

Irán egész területén örök tűzzel égő tűzoltárokat emeltek.
Közülük néhány, sziklás magaslatok koronájaként, messziről
láthatóan lobogott a szabad ég alatt. Másokat tűztemplomokban
helyeztek el, amelyeket csahár-táknak,
négyes boltívűnek neveztek,
mert a négy sarokoszlopot összekötő ív tartotta a kupolát.
A
Naks-e Rosztam-beli tűztemplom egyike az Irán területén
valaha örök tűzzel lobogó templomoknak. A 11 m magas
bazalt és mészkő tornyot feltehetőleg I. Dareiosz emeltette.
A tűz csak a király halálakor aludhatott ki. Később
az utódja élesztette fel ismét…

Csaknem
minden városban és faluban égett szent tűz, csakúgy, mint
az egyes tartományok központjában. A hagyomány társadalmi
osztályokhoz köti a tüzeket, Átar-Gusnászp volt a harcosoké
és kirá lyoké, Átar-Burzin-Mihr a pásztoroké és földműveseké
és Átar-Farnbag a papoké. Ezt a három hatalmas szent
tüzet valószínűleg még a korai pártus időkben, Kr. e.
150 körül szentelték fel, s a mitológia szerint Ahuramazda
élesztette őket a világ védelmezésére. Ma már csupán
az Átar-Gusnászp, a Fejedelmi Tűz hollétét tudjuk pontosan.
A tűz istenének kegyelméből életre kelt lángjai Takht-e
Szolejmán ősi szentélyének tűztemplomában lobogtak.
A
maga nemében páratlan Takht-e Szolejmánt, Sír Robert
Ker Porter brit kutató fedezte fel 1819-ben.

De
csupán 1959-ben, amikor is a Német Archeológiai Intézet
ásatásai során agyaglenyomatokat találtak, bizonyosodott
be, hogy ebben a városban égett valaha a Fejedelmi Tűz.
Az expedíció feltárta azt is, hogy Takht-e Szolejmán
már jóval azelőtt szentély volt, mielőtt I. Huszrau
Anósírván szászánida király (531-579) újjáépíttette
a templomot, és várost alapított. Huszrau tette Pakht-e
Szolejmánt Irán legfőbb kultikus zarándokhelyévé. A
Tigris folyó menti Ktésziphónban akkor már állt csodálatos
palotája, mely olyan hatalmas volt, hogy az emberek
azt gondolták, dzsinnek építették…
Takht-e
Szolejmánt a Körmeneti út választotta ketté, mely az
északi kapu díszes bejáratától a tűztemplomon és benne
a Fejedelmi Tűz-nek otthont adó oltáron át a tóhoz vezetett.
A szászánida királyok a ktésziphóni fényes koronázási
szertartás után gyalogosan zarándokoltak ide, hogy a
Fejedelmi Tűz oltáránál részesüljenek az isteni kegyelemben.
E rítus ábrázolása jelenik meg a szobrászatban, a hatalmas
domborműveken, melyeket a dinasztia uralkodásának első
150 évében Irán egész területén, de legfőképpen Fársz
tartományban, asziklák falába véstek. Ezeket a reliefeket
folyópartok vagy források táplálta tavak fölött lehetett
látni, s a királyságot dicsőítették, a szászánida királyokat
ábrázolták, amint átveszik diadémjukat, a hatalom jelképét
Ahuramazda, Ardviszúra Anáhita vagy Mitra istenek kezéből.
Huszrau
szent városát a bizánciak 624-ben kifosztották. Később
a mongolok újjáépítették, és fennhatóságuk alatt is
tartották egészen a hírhedt Abaka kán uralkodásáig,
aki ezen a helyen itta halálra magát a 13. században…
A Fejedelmi Tűz azonban kialudt, és a leglátványosabb
szentélyből mára csupán elhagyatott kőhalom maradt...