Gangesz
Bár
a hatalmas Gangesz erősen szennyezett, a hinduk mégis
a Föld legszentebb vizének tartják, amelynek akár egyetlen
cseppje is képes a hívő zarándokok lelkét földi bűneiktől
megtisztítani, és így haláluk után megszabadulnak az
örökös újjászületés gyötrelmétől…
A
hinduk szemében a Gangesz testesíti meg Gangát, a megtisztulás
istennőjét. A folyó eredetileg a mennyben folyt, míg
Bhagíratha király le nem hozta a földre, hogy megtisztítsa
ősei hamvait. Az istennőfolyó, hogy zuhanásának ereje
ne seperje el a Föld lakóit, először Siva isten fejére
hullott, s végigcsorgott bozontos fürtjein. Minden évben
tömérdek zarándok, köztük sok beteg és haldokló, teszi
meg a hosszú, fárasztó utat a Gangeszig abban a reményben,
hogy ha isznak a vizéből és megmerítkeznek benne, megszabadulnak
bűneiktől…
A
folyó lelket tisztító hatásába vetett hit vizének hűsítő
erejéből fakad. Számos hindu szokás alapul azon a meggyőződésen,
hogy az erő azonos a hővel, és ha az erő gonosz, vízzel
lehűtve hatását veszti. Hisznek abban is, hogy ha a
folyó partján hamvasztják el testüket és hamvaikat a
vizébe szórják, nem kell többé újjászületniük, lelkük
végre a Paradicsomba, vagyis a nirvánába juthat.
A
Gangesz vizén először a
Gomukhból (Tehénszáj), ebből
a Himalája lábának egy eldugott szegletében lévő jégbarlangból
kilépve csillan meg a napfény. India legszentebb folyójának
itt még Bhagirathi a neve. A gyors vizű folyócska egy
szurdokon száguld végig a Garvál-hegységben, medrét
méltóságteljes fenyők, illatos cédrusok és ragyogó
vörös rododendronok szegélyezik.
Dévaprájag
városa után, a magasra tornyosuló szikláb közt rohanó
Bhagirathi vize a lassú folyású Alaknanda folyóéval
egyesül, s innen kezdve Gangesz a neve. A Gangesz már
jóval méltóságteljesebben hömpölyög tovább Haridvárig,
a folyópart egyik legszentebb városáig, ahol minden
tavasszal 100 ezernél is több hindu ünnepli Gangesz
Anya születését. Levelekből készített csónakocskákban
a ginek nevezett, tisztított vajba mártott körömvirágszirmokat
bocsátanak vízre, s meggyújtják őket.

A
Gangesz Haridvárnál ér ki a síkságra, itt kelet felé
veszi útját egészen Alláhábádig, ahol beletorkollik
a Jamuna. A hinduk a két folyó egyesülésének pontját,
a szangamot is szent helyként tisztelik, s minden
évben színpompás ünnepet rendeznek a tiszteletére. Ezerszám
érkeznek a zarándokok, az utcákon dudások és kürtösök
kísérik a tollakkal és díszes kelmékkel felékesített
tevék és elefántok hátán utazó szent embereket, a
szádhukat.
India
legősibb és legszentebb Gangesz-parti városánál, Váránaszinál
(Benáresznél) a folyó vize a híres ghátokat, vagyis
a fürdőzőhelyekhez vezető lépcsősorokat mossa. A ghátok
5 km hosszan szegélyezik a folyót.
Az idős és beteg zarándokok abban reménykednek, Váránaszinál
éri őket a halál, mert Gangesz Anya itt szabadítja fel
a hinduk lelkét a születés és újjászületés örökős körforgásából.
Az elhunytak testét a híres halottégető gháton,
a Manikarnikán égetik el nímből,
azaz szantálfából rakott máglyákon,
melyeket éjjel-nappal őriznek a
domok, a terület felügyelői,
akik közt apáról fiúra száll e megtisztelő feladat.
A folyó partján szent emberek kántálják torokhangon
a
mantrákat, az ősi himnuszokat
és varázsszövegeket.
Váránaszinál a holtak hamvasztását egy 400 tagú testület
tagjai, a domok felügyelik, ők a halotti máglyák meggyújtásához
használt szent tűz őrzői. A szeretteik elhamvasztását
kívánó rokonoknak ki kell fizetniük a domokat, és meg
kell vásárolniuk a máglyához szükséges tűzifát és illatszereket.
Ezt sokan nem engedhetik meg maguknak, mivel ahogy egyre
kevesebb a tüzelőnek alkalmas szantálfa Indiában, úgy
emelkedik az ára is…
1989-ben
- a szegények megsegítésére - elektromos hamvasztót
helyeztek üzembe a város egyik halotthamvasztó gháfjánál.
A domok, akiknek veszélybe került jövedelmező monopóliuma,
azt állították, ez a módszer nem felel meg a hinduk
szent írásaiban előírt követelményeknek…
A
hindu halottak testét még ma is a világ egyik legősibb
és legmegindítóbb szertartásának keretében hamvasztják
el a Gangesz partján. A fehér lepelbe burkolt tetemeket
a Gangeszbe merítik, mielőtt a máglyára emelnék. A folyó
mellett, akármikor is nézzük, nappal vagy éjszaka, mindig
legalább féltucatnyi halotti máglya lobog…

Patná
után a folyó ismét délnek fordul, s a delta csú csánál
lévő Faraktra-gát közelében neve ismét Bhagirathira
változik. A továbbra is Gangesznek nevezett keleti ág
Banglades területén halad tovább, a nyugati ág neve
azon ban ismét megváltozik, s Húgliként folyik tovább.
Ezen a szakaszon hírhedten nehéz a hajózás, rengeteg
matróz és csónakos lelte már halálát itt. Kalkutta,
India legnagyobb városa és elővárosai az egyébként szintén
szentnek tartott Húgli két partján terülnek el, 80 km
hosszúságban. A folyó végül eléri a Bengáli-öblöt, ahol
számos ágra szakadva, a mocsaras Szundabarnszon át ömlik
a tengerbe.
A
Gangesz a maga 2506 km-es hosszával nem tartozik a világ
leghosszabb folyamai közé, a Níluson és az Amazonason
is több mint kétszer ekkora a távolság a forrás és a
torkolat között, de egyetlen más folyó sem részesül
ekkora tiszteletben, és egyetlen más folyó sem foglalkoztatta
ennyire az emberi képzeletet. Megihlette az ókori Vergiliust
és Ovidiust és a középkori Firenze nagy költőjét, Dantét
is. Nagy Sándor azt hitte, a Gangesz jelzi a világmindenség
határát. A középkor egyik nagy utazója, az angol Sir
John Mandeville (bár történeteinek nagy része csak a
mondákban létező helyekről szólt) 1356-ban megjelent,
Sir
John Mandevidle utazásai című
könyvében egyenesen azt állította, hogy a Gangesz a
Paradicsomban ered, s medrének kavicsai közt aranyrögök
találhatók. Annyi mindenesetre bizonyos, hogy a hinduk
számára a folyó vize az örök boldogság elnyerésére kínál
lehetőséget…