Kereszténység
A
római uralom alatt élő zsidóság Megváltót váró szellemi
légkörében lépett fel i.sz. 30 körül, Palesztinában,
a közeli Isten országát és a megváltást hirdetve Jézus,
a keresztény vallás megalapítója.
Az
újszövetség elbeszélései szerint tanítása, csodái, kereszthalála,
és feltámadása egyaránt azt bizonyította követői számára,
hogy személyében elérkezett a várva várt Messiás.
Tanítványainak
mozgalma kezdetben zsidó hitújító csoportnak indult,
hamarosan azonban megnyílt a pogányok, a nem zsidók
előtt, s ettől kezdve mind határozottabban egy új vallás
körvonalai kezdtek kirajzolódni.
Az
első keresztények a közeli Világvégét várták és arra
készültek. Vagyonközösségben éltek, együtt imádkoztak,
elmélkedtek Jézus tanításai felett, közösen böjtöltek,
kultikus lakomákat tartottak és szigorú aszkézist javasoltak.
Hamarosan megindult az új hit terjedése. Noha az új
vallás képviselőit a római hatóságok gyakorta üldözték,
a keresztények, már az I. század végén szinte az egész
Római Birodalomban jelen voltak.
Alapvető
hitelvük, hogy Jézusban, Isten saját, egyszülött fiát,
a megígért Megváltót küldte az emberek közé. Aki a szeretet,
általa követett parancsát elfogadja, megváltásban, örök
üdvösségben részesül.
A
40-es évek végétől Pál apostol, és mások jóvoltából
a keresztény tanok a hellenisztikus gondolkodáshoz kezdtek
idomulni (Jézus egyre hasonlatosabbá vált a meghaló
és feltámadó közismert, és népszerű képzetéhez). Az
első gyülekezeteket Jézus tanítványai, az apostolok
irányították, munkájukat a vének, és gyülekezeti szolgák
segítették, a közös anyagi ügyeket pedig a püspökök
kezelték. Kezdetben az egyes közösségeknek sem szilárd
szervezete, sem állandó hívei nem voltak, csupán a Jézusban,
mint Megváltóban való közös hit kötötte össze őket.
A
II. század elejétől - a számbeli gyarapodással párhuzamosan
- megindult a szervezett egyház és a szisztematikus
tanítás kialakulása. A püspökök váltak fegyelmi és hittan
ügyekben is a közösség vezetőivé, s az elszórt gyülekezetekből
szervezett, hierarchikus egyház épült ki. E folyamatban
került sor a Jézusra, és tanításaira vonatkozó hagyományok
lejegyzésére. 50 és 120 között megszülettek az újszövetségi
iratok, a II. században pedig megindult az újszövetségi
gyűjtemény kialakítása.
A
keresztények kezdettől szent könyvüknek tekintették,
és Ószövetségnek nevezték a zsidó Bibliát, kiegészítve
azt a megújított szövetség 27 iratával. Az újszövetségi
anyag legfontosabb része a Jézus-hagyományt rögzítő,
Jézus erkölcsi, vallási tanítását őrző 4 evangélium
volt, ezt egyéb iratok, főként levelek egészítettek
ki. Létrejöttek az egyház fegyelmi rendjének első elemei,
állandósultak olyan szokások, mint a keresztelés, vagy
a böjti fegyelem.
A
hitelvek pontosítása fölötti vitában a II. századtól
jelentős keresztény irodalom született, és megjelentek
a hittételeket "hamis módon értelmező" eretnek irányzatok
is. Az egyházat ebben az időben hevesen üldözték a római
hatóságok, a hitnek több mártírja lett, akiket kezdettől
kultikus tisztelet övezett.
A
keresztény üldözések 313-ban szűntek meg, és megnyitották
az utat a világméretű terjeszkedés előtt. Alig 100 esztendő
kellett ahhoz, hogy az új hit, minden más vallást kiszorítva,
a Római Birodalom kizárólagos vallásává váljon. A legalizált
viszonyok között gyorsan épült ki az egyház szervezete.
Létrejöttek az egyházmegyék, egyháztartományok, kialakult
a zsinatok megtartásának szokása, és megjelentek az
első keresztény remeték, a szerzetesség előhírnökei.
Az
V. századtól Róma hanyatlásával párhuzamosan, a keresztény
egyház egyre jobban részesévé vált az államhatalomnak.
Amikor a népvándorlás hullámai elsöpörték a Római Birodalmat,
az új, feudális Európa, már e hit elvei alapján épült
fel a korai középkorban.
A
keresztény lét első, teológiailag precíz megfogalmazása
az egyház püspökeinek első, egyetemes gyűlésén (zsinatán),
Niceában történt 325-ben. Az ezt követő évszázadokban
a hitelveket, dogmákat részletesen megfogalmazták. (Pl.
"ki Jézus ?" kérdésre a válasz: Jézus Krisztus, Isten
egyszülött fia, a Messiás, egyszerre valóságos ember
és valóságos Isten is. Meghatározták a "szentháromság"
fogalmát is, ami szerint: Isten egylényegű három személy:
Atya, Fiú, és Lélek (Szentlélek)-kel. Megfogalmazták
Mária Istenanyaságát, Jézus feltámadásának megtörténtét,
és sok más, a keresztény tanítás közös lényegét jelentő
alapelvet is) A dogmatikai harcok során egyházszakadások
is történtek.
A
kereszténység időközben komoly sikereket ért el, teret
nyert Afrikában, Ázsiában, és a germán népek között,
valamint elkezdődött a szláv népek megtérítése is. E
diadalmas fejlődésnek külső okok vetettek véget. A Nyugat-Római
Birodalom bukása, az Iszlám megjelenése, később pedig
a katolikus, és az Ortodox egyházak közötti szakadás.
A
katolikus egyház
Az
egykori nyugati, latin nyelvű és kultúrájú keresztény
egyház a Kelettel való szakítás óta katolikus, vagy
Római Katolikus Egyháznak nevezi magát. Az elnevezés
is kifejezi, hogy magát tekinti a hit igazi letéteményesének,
és egységének alapja rómaisága. (A római püspök, és
a Pápa irányítása alatti hierarchikus szervezet). A
Pápa személyén túl egységét a történelmi, kulturális,
valamint a teológiai hagyományok egyneműsége is biztosítja,
valamint latin, mint rituális nyelv használata a miséken,
szertartásokon, liturgiákon.
A
középkor századaiban a katolikus egyház szervesen beépült
a feudális Európa társadalmi rendjébe, maga is birtokossá,
és a társadalom szellemi életének osztatlan irányítójává
vált.
A
római pápák egyház feletti hatalmának elve és gyakorlata
igen régi eredetű. Péter jogán, az első római püspökök
már az első keresztény évszázadokban elsőséget, és joghatóságot
követeltek maguknak világegyház egésze felett. Ezt az
igényt támogatta az is, hogy időközbe a pápaság Itáliában,
világi hatalommá is lett. 1050 után pedig két évszázados,
győzelmes harcot folytatott a császári hatalom gyámkodásától
való megszabadulás érdekében. A katolikus egyház hatalmát
e korban, nagyban növelték a gyorsan szaporodó szerzetesrendek,
és a keresztes háborúk eszmei megalapozásában betöltött
vezető szerepük.
Különleges
gazdagsággal bontakozott ki a középkorban a katolikus
egyház vallásossága, és kultúrája. Állandósult a szentmisék
rendje, kiterebélyesedett a szentek kultusza, és véglegessé
vált a katolikus ünnepek köre.
A
XII. századtól megszületett a katolikus tudományosság
fénykorát jelentő skolasztikus filozófia, és a szisztematikus
kánonjog. Véglegessé vált az egyház felépítése, kialakult
a működési mechanizmusa, létrejöttek a központi irányítószervei.
Megvalósult a papi nőtlenség követelménye. Új színt
hozott az egyházi zene, és művészetek az óta is időtálló
kialakulása.
Állandó
gondot jelentett viszont az egyház "elvilágiasodása",
s időről időre egyházszakadások, kettős pápaválasztások
zavarták meg a katolikus világ belső nyugalmát. Ráadásul
a XII. - XIV. század között az eretnek irányzatok, és
mozgalmak egész sorával is meg kellett birkózniuk. A
XV. századtól a szükségessé váló, de elhúzódó, elmaradó
reformok végül válsághoz vezettek: kibontakozott a reformáció,
s ezt a szakadást már nem lehetett megakadályozni.
A
válság idején ülésező tridenti zsinatnak ugyan sikerült
máig ható érvénnyel újrafogalmaznia a katolikus teológiát,
és az egyházalkotmányt, ez azonban a korábbi hegemónia
visszaszerzéséhez nem volt elegendő. Az egyház továbbra
is megmaradt a latin nyelv használata, a hét szentséget
ismerő szentségtan, és a cölibátus doktrínája mellett.
A nagy földrajzi felfedezések után viszont mozgásba
lendült a katolikus misszió, főkén az Újvilágban.
A
felvilágosodás kibontakozása, a vallási érdeklődés újbóli
lanyhulása a XVIII. században ismét válságot eredményezett.
Súlyos csapást jelentett az olasz egység a pápai állam
megszűnése, az állam és egyház szétválasztásának liberális
koncepciója, Európa szerte. A katolikus egyház ezekre
a jelekre, hosszú időn át merev konzervativizmussal,
a polgári társadalom elutasításával, és a pápai tévedhetetlenség
doktrínájával válaszolt. Végül XIII. Leó pápa idején
indult meg az új modernizációs folyamat (a szociális
doktrína kidolgozása, a keresztény pártok és szakszervezetek
támogatása, és a neotomista filozófia megteremtése).
Az átfogó reform azonban a XX. század derekáig váratott
magára (lemondtak a latin nyelv kizárólagos használatáról,
külsőségeiben is korszerűsítették a szertartások rendjét,
kezdeményezték más vallásokkal, felekezetekkel, valláson
kívüliekkel a párbeszédet. Pápai dokumentumok tettek
hitet az egyház felelősségvállalása mellett, a mai világ
problémáinak megoldásában).
Protestáns
egyházak
A
katolikus egyház belső bajainak orvoslási szándéka a
XV. században a reform mozgalmak kibontakozásához vezetett.
E törekvés képviselői a világias, anyagias és laza fegyelmű,
hatalmaskodó és a néptől távol kerülő egyház ellenében,
az igazi, ősi kereszténységhez való visszatérés programját
fogalmazták meg.
Elsőként
a német Martin Luther lépett fel 1517.-ben közzétett
95 pontos reformjavaslatával. Ezt követően, néhány évtized
alatt látványos hitújítás bontakozott ki Európa nagy
részén. A nyugati egyházat immár végérvényesen megosztotta
a reformáció.
Luther
célja az egyházban tapasztalt visszaélések orvoslása
volt, mozgalma azonban hamarosan túllépett az egyszerű
reform keretein. Ennek egyik oka a reformátori elvek
egyre szélesebb körű és határozottabb radikalizmusa
volt, a másik pedig a katolikus egyház vezetőinek merev
ellenállása.
Luther
eredetileg a búcsúcédulák árusítása ellen lépett fel
és a liturgia nemzeti nyelvűvé tételét követelte. Programja
hamarosan kiegészült a szerzetesrendek feloszlatásának
gondolatával, a püspöki egyházszervezet elvetésével,
a mise és a papi rend elutasításával. A reformátorok
nemzeti nyelven tanító egyházat hoztak létre, prédikátoraikat
pedig a gyülekezet választott testületeink (presbitérium)
rendelték alá. Hitforrásként csak a Bibliát fogadták
el és elvetették a hagyomány tekintélyének elfogadását.
Luther
és a reformátori teológiát kidolgozó tanítványai elvetették
a misét, s helyette olyan Istentiszteleteket vezettek
be, amelyek lényege az ima, a zsoltáréneklés, és a Bibliaolvasás.
Ezzel együtt bevezették a két szín alatti áldozást,
az úrvacsorát. A katolikus teológia hét szentsége helyett
pedig csak kettőt (a keresztséget, és az úrvacsorát)
fogadták el. A reformátorok kezdettől tagadták a hierarchikus
egyházszervezetet, és elutasították a Pápa egyházfőségének
- szerintük a Sátántól származó - gondolatát. Eltörölték
a gyónást, megszüntették a templomokban az oltárt, egyszerűsítették
a szertartások rendjét. A reformátorok tagadták a szentek,
és főként Mária kultuszának jogosságát. A gyülekezeti
helyekről száműzték a festett és faragott képeket. Elfogadták
a házasság felbonthatóságának a gondolatát, és megszüntették
a papi nőtlenség követelményét is.
A
reformáció hitelveit elsőként az 1530.-as Ágostai Hitvallásban
foglalták össze. Ezt több más irat követte, és 1563.-ban
a Második Helvét Hitvallás is megjelent. A reform kezdetben
gyorsan terjedt Németországban. Válaszul a Pápa kiátkozta
Luthert. A régi és az új hit hívei között ekkor vallásháború
robbant ki Németországban, és kis szünetekkel másfél
évszázadon keresztül tartottak, s két (katolikus és
protestáns) részre osztották Európát. Gyorsan terjedtek
az új nézetek Svájcban is, ahol Zwingl állt a hitújítók
élére. A Skandináv országokban pedig, uralkodói kezdeményezésre,
alig néhány év alatt győzedelmeskedett a reformáció.
Thomas
Münzer és hívei, a radikális anabaptisták, felnőtt keresztséget
hirdettek. És szociális követelésekkel kapcsolták össze
a hitújítást. Ennek következtében robbant ki a német
parasztháború, amit csak véres terrorral sikerült leverni.
A
Francia reformáció élére Jean Calvin állt. Ő puritán
etikát hirdetett, s erkölcsi elveiben a szorgosan gazdálkodó
polgár létének alapelveit fogalmazta meg.
1534.-ben
Angliában is hitújításra került sor, aminek első lépéseként
VIII. Henrik király magát nyilvánította az angol államegyház
fejének. Az új anglikán egyház református vonásokat
vett fel, megtartotta, pl. a püspöki egyházszervezetét.
Ezen
kihívásokra a katolikus egyház belső reformokkal válaszolt,
és az ellenreformáció kibontakoztatásával válaszolt.
Ezzel sikerült némileg mérsékelni a reformáció térhódítását.
Az elkövetkező vallásháborúk során kialakult Európa
mai vallási térképe. A kontinens északi, észak-nyugati
része zömmel protestánssá vált, a földközi-tengeri régió
katolikus maradt, míg Európa középső területein (így
hazánkban is) vegyes felekezetű területek alakultak
ki.
A
reformáció egyházai az elkövetkező évszázadok alatt
kialakították szervezeti, és hitrendszerüket. Időközben
újabb szakadások történtek. Kialakult a Baptista, a
múlt században a Metodista és az Adventista egyház,
melyek a hagyományostól eltérő módon értelmezték a reformáció
elveit. Az irányzatokra tagolódás folytatódott (pl.
Pünkösdisták, Unitáriusok stb.)
Az
Ortodox Kereszténység
Már
az Ókor első századaiban is világosan kirajzolódó választóvonal
különböztette mag egymástól a Római Birodalom keleti,
és nyugati felének keresztény gyülekezeteit, s e különbségeket,
a létrejövő politikai határok csak tovább erősítettek.
Kelet keresztényei szertartási nyelvként a görögöt használták,
szemben a nyugaton használatos latinnal.
A
nyelvi eltérések, kezdettől a liturgikus szokások és
a jogi elvek eltérését is jelentették. Kelet egyházai
önálló egyháztartományok egyenrangú szervezetében éltek,
amely fölött csupán a Bizánci Császári hatalom (világi
ügyekben), ill. az egyetemes Zsinat rendelkezett.
A
nagy, végső egyházszakadásra is (ortodox, és katolikus),
egyházkormányzati okokból került sor. (Keleten a római,
bizánci, alexandriai, antiochiai és jeruzsálemi pátriárkák
egyenrangúságát, Róma és Bizánc főpapjának tiszteletbeli
elsőbbségét vallották - az egyes egyházrészek teljes
belső önállósága mellett -, míg nyugaton a római püspöki,
és a Pápai egyetemes hatalom mindinkább érvényre jutott.
1054.-ben
egymás kölcsönös kiátkozásával a kereszténység keleti,
és nyugati egyházra szakadt. A szakadás után fokozatosan
nőtt a teológiai, liturgikus, és jogi eltérések száma.
(Pl. a keletiek kiemelkedő jelentőséget tulajdonítanak
a Szentlélek tiszteletének, ám azt csak az Atyától származónak
vallják. Nem hisznek a tisztítótűzben, nem vallják a
nyugati egyházban elfogadott Mária dogmák egy részét,
és nem ismerik el a szakadás után ülésező egyetemes
Zsinatok érvényességét. Tagadják a Pápa egyházfői hatalmát,
nincs egységes egyházi főhatóságuk és hitelveik letéteményese
nem az egyházi hierarchia, hanem a hívők népközössége.
Liturgiájuk nyelve eredetileg görög, de később mindenütt
áttértek a nemzeti nyelv használatára. Hosszú harcok
eredményeként megkülönböztetett tiszteletben részesítik
a Szentek képmásait, és általában elmondható, hogy buzgón
gyakorolják a Szentek kultuszát. Templomaik belső berendezésének
ezért elengedhetetlen kelléke a szentképfal / ikonosztázion
/).
Ebben
az irányzatban hiányzik a papi cölibátus (nőtlenség)
előírása. Szervezeti értelemben a nemzeti egyházak teljesen
önállóak. Az ortodox kereszténység legnagyobb megrázkódtatása
az Iszlám előretörése volt, hiszen ennek következtében
Egyiptom, Szíria, és Kis-Ázsia keresztény egyházai szinte
teljesen megsemmisültek. Némi kárpótlást jelentett a
szláv missziók sikere, amelyek eredményeképpen Kelet-Európa
Szláv népei, szinte kivétel nélkül az Ortodox Kereszténységet
vették fel.
A
XV. században sikertelen tárgyalásokat folytattak a
katolikus egyházzal (szerettek volna unióra lépni).
Nagy tehertételt jelentett a több évszázados Török uralom
is. Ma a legjelentősebb Ortodox egyház a Moszkvai Patriarkátus.