Zsidó
A
zsidó vallás gyökerei az i.e. II. évezred elejére, a
palesztinai honfoglalás idejére nyúlik vissza. E kor
zsidóságának vallási nézeteit az ős-sémi vallásosság
elemei határozták meg. Isteneik között kozmológiai,
vegetációs istenalakok egyaránt szerephez jutottak.
Kiemelkedő jelentősége volt Jahve Vihar Istennek. Az
ő kultusza kapcsolta egybe a honfoglaló törzseket, és
ő lett az új, a honfoglalás utáni Izrael védistene is.
Hívei azonban más, zömmel kanaani eredetű istenségeknek
(baaloknak) is hódoltak és ismerték a közel-keleti földműves
kultúrák termékenység kultuszait is.
Az
ősi hagyomány szerint a Jahve kultusz színhelye kezdetben
a népével együtt vándorló Szent Sátor volt. Itt őrizték
az isten, és választott népe a zsidóság közötti szövetség
dokumentumait, és itt gyakorolták Jahve számos mágikus
elemeket is tartalmazó kultuszát. Itt voltak a szövetség
kőtáblái.
A
vallási élet egészének az alapja is a szövetségmotívum
volt. Egy az istenek közül (Jahve) szövetségre lépett
a néppel. A nép kötelezte magát e szövetség vallási
szabályainak (Tízparancsolat) megtartására, amiért a
cserébe az isten új hazát és benne boldog jövőt ígért
választottai számára. Jahve ily módon nem egyedüli,
de kiemelkedő jelentőségű istenné lett a zsidóság szemében,
hiszen ő garantálta a honfoglaló törzsek egységét, a
honfoglalás sikerét.
A
honfoglalás után, már az első királyok kísérletet tettek
a Jahve kultusz kisajátítására. E folyamat a harmadik
zsidó király Salamon idejében vezetett el a jeruzsálemi
állandó szentély felépítéséhez, ahhoz, hogy e kultusz
az új zsidó állam "hivatalos" vallásosságának a középpontjává
váljon. A zsidó királyság megjelenésével, a vagyoni
különbségek fokozódásával együtt járt a népi elégedetlenségek
fokozódása is. Ez az ellenzéki hangulat összefonódott
Jahve kultuszával, hiszen a széles néptömegek számára
ez a hit jelentette az ősi Izrael harmonikus világát.
E gondolat jegyében jött létre a "próféta mozgalom",
amely a szociális, politikai és vallási elégedetlenség
megfogalmazásának egyaránt eszközévé vált.
A
próféták által bírált szociális igazságtalansággal együtt
járt a politikai kudarc, mivel az i.e. 6. században,
a zsidóság mezopotámiai hódítók támadásának esett áldozatul.
E kudarc nyomán a próféták úgy vélték, hogy mindez Isten
szándéka szerint való, egy olyan isten műve, aki egyedül
kormányozza a világot, és irányítja a történelmi eseményeket.
E gondolatok hatására jelent meg Izrael vallási felfogásában
a monoteizmus gondolata, hogy Jahve az egyetlen isten.
Ez minőségi fordulatot hozott a vallástörténelembe.
Ekkor született meg a zsidó vallás Szent Könyve, a bibliai
gyűjtemény.
Az
ókori zsidó vallásosság, csaknem egy évezredes története
során, közel 50 Jahve szavait tolmácsoló irat került
megfogalmazásra. A legkorábbi szövegrészek az i.e. II.
évezred végén fogalmazódtak. Az utolsó iratok keletkezésének
az ideje i.e. 2. század. E két időpont között alakult
ki a klasszikus zsidó vallásosság. Ebből az anyagból
származott a Mózes neve alatt fennmaradt, az első évezred
derekán összeállított gyűjtemény.
Az
öt mózesi könyv tartalmazza a világ és az ember teremtésének
- más közel-keleti népek hagyományaihoz igen hasonló
- történetét. Ádám, és Éva, Káin és Ábel, a vízözön
vagy a bábeli torony építésének a története, a zsidó
nép ősatyáinak (Ábrahám, Jákob és József) történetével
folytatódik, majd a szövetségkötő Mózes életét és a
zsidóság honfoglalásának eseményeit meséli el. Az anyagnak
ez utóbbi része a szó valódi értelmében is törvény:
az elbeszélő részek tartalmazzák a zsidó vallás kultikus
és erkölcsi elveit is.
Az
ószövetségi gyűjtemény második részét a történeti iratok
alkotják, amelyek a zsidó királyság bukásáig (az i.e.
6. századig) dolgozzák fel a nép történelmét.
Az
Ószövetség harmadik részét a prófétai könyvek alkotják.
Ezek a zsidóság ókori történelmén kívül az egyistenhit
kibontakozásának is beszédes dokumentumai.
A
gyűjtemény iratainak negyedik csoportja vallásos költeményeket,
bölcseleti, és szertartásokra vonatkozó szövegeket tartalmaz.
Mindezek együtteseként jött létre az időszámítás kezdete
körül a zsidó Biblia, az ószövetségi gyűjtemény, amely
a keresztény Európa vallási világát és kultúráját is
meghatározta.
A
hívő zsidó életét számos vallási előírás szabályozza.
Ezek között vannak általános vallási elvek, mint az
egyistenhit követelménye, vagy erkölcsi nézetek, mint
pl. az emberölés, a nemi szabadosság tilalma, és a tulajdon
védelmének szabályai, stb. A korabeli zsidó hitben előírásokat
találunk az étkezési szokásokra vagy a rituális tisztaságra
vonatkozóan is. A vallás előírásai, szinte az élet minden
területére kiterjednek.
A
köznapi vallási életet a családfő irányította. A kultusz
központja a jeruzsálemi szentély volt, és egyre növekedett
a gyülekezeti házak (zsinagógák) szerepe. Állandó zsidó
ünnep volt a szombat, az év ünnepkörének a középpontjában
pedig a húsvéti időszak, az egyiptomi kivonulás emlékünnepe
állt.
Az
idegen hódítók uralma alatt élő zsidóság körében az
i.e. harmadik századtól új vallási nézetek bontakoztak
ki. Terjedt az apokaliptikus szemlélet (az a meggyőződés,
hogy a világ egy közeli katasztrófa felé halad). Új
jelenség volt az angyal hit, a túlvilágra, és a lélek
halál utáni létezésére vonatkozó nézetek zöme. A vallási
élet központjában továbbra is a mózesi törvény előírásai,
a Tízparancsolat elvei álltak.
A
zsidóság politikai és szellemi válsághangulatát tükrözve,
egyre népszerűbbé váltak a Messiás elképzelések, hogy
amikor Jahve megelégeli a szenvedéseket, megváltót küld
kiválasztottai közé. A megváltó megszabadítja a zsidóságot
az istenével kötött szövetség megszegésének következményeitől.
Megújítja a szövetséget, kiűzi az idegeneket az országból,
és visszaállítja Izrael hajdani függetlenségét.
Ez
a közhangulat nem csupán a kereszténység megjelenését
készítette elő, hanem több idegen ellenes felkelés ideológiájává
is vált.
A
Róma ellen 66 és 70 között kirobbant zsidó háború tragikus
következményekkel járt. 70-ben megsemmisült a jeruzsálemi
szentély, megszűnt az áldozat bemutató kultusz, és eltűnt
a hagyományos papság. A mediterrán világban szétszóródott
zsidóság vallási életének a középpontjába a zsinagógák,
és az azokban tanító rabbik kerültek.
A
zsidó Biblia végleges megszerkesztésén túl, ők alkották
meg a zsidó írásmagyarázatok monumentális Talmud gyűjteményeit,
amelyek a későbbi vallásosság alakító forrásai.
A
világban szétszóródott zsidó közösségek fennmaradásuk
fő biztosítékát az idegenektől, a környezettől való
elzárkózásban, a vallási hagyományok és szabályok őrzésében
látták. Ennek is köszönhető, hogy át tudták vészelni
a késői ókor, és a középkor üldöztetéseit.
A
modern időkhöz való alkalmazkodás szülte a mózesi törvény
liberális értelmezését képviselő neológ irányzatot.
Az
európai zsidóság sorsa a modern antiszemitizmus kialakulásával
és a náci hatalomra jutással tragikus fordulatot vett.
A legnagyobb közösségek Izraelben, az Egyesült Államokban,
és a Szovjetunió területén élnek.
Hazánkban
működik rabbi képzés is, ami, ha jól tudom, attól különleges,
hogy a környező országokban nincs ilyen jellegű oktatás...