Iszlám
2002.10.16.-án
bõvült. Mint a Vendégkönyvben
láthattad Bolek Zoltán a Magyar
Iszlám Közösség Elnöke
felhívta a figyelmemet arra, hogy az általam
használt forrás több pontatlanságot
tartalmaz, és felajánlotta a hibák
kijavítását. Az általa
küldött anyagot olvashatod, ha |
|
Szülőföldje
az Arab-félsziget, a mai Szaúd-Arábia. Itt, a Vörös-tenger
partjához közeli kereskedő városban, Mekkában született
(570 körül) a Próféta, az Iszlám megalapítója, Mohamed.
Születésének
az idején a félsziget nomád, beduin törzsei "pogányok"
voltak. Sok istent, megszemélyesített természeti erőt,
fétist, bálványt imádtak. Az erős vagyoni differenciálódás,
a törzsi, nemzetiségi keretek fellazulása, és külső
hatások (főként a zsidó és keresztény vallás), kedvező
feltételeket teremtett új vallási mozgalom kibontakozásához.
A
hagyomány szerint Mohamed, prófétaként valamikor 610
körül lépett a nyilvánosság elé. Az általa előadott,
kezdetben még kiforratlan tanítás lényege, az egyetlen
istenben (ar-Rahman) a Könyörületesben, ill. később
Allahban való hit.
Mohamed
sokat merített a zsidó, és keresztény vallásból, és
saját tevékenységét az Egyistenhitének megtisztításában,
és helyreállításában jelölte meg.
Élesen
elutasította az ősi vallási hagyományt, a nemzetiségi
társadalmat, s az első időkben hevesen kikelt a gazdagság
ellen. A Próféta helyzete, hagyományellenessége, és
radikális szociális felfogása miatt hamarosan tarthatatlanná
vált Mekkában, ezért kevés hívével együtt átköltözött
a szomszédos városba, Medinába. Az esemény hagyományosan
elfogadott időpontja 622. július 16. - a muszlim időszámítás
kezdete, egyben az Iszlám önálló vallásként való megszületésének
a napja.
Mekkával
ellentétben, az új vallás Medinában, és a félsziget
nomád törzsei között gyors sikereket ért el. Híveinek
száma gyorsan növekedett, és amikor 630.-ban diadalmasan
visszatért Mekkába, immár az egész félszigetre kiterjedő,
vallási alapon szervezett birodalom urának tekinthette
magát.
Ez
az új keletű uralma azonban nem volt hosszú életű, mert
2 évvel később, 632.-ben a Próféta meghalt. Az Iszlám
hitfelfogásának részletes kidolgozását, a Próféta még
Medinában készítette el. Felfogása szerint az igaz hitűek
egyetlen nagycsaládot, közösséget alkotnak (umma), amelyben
- Isten előtt - minden muszlim egyenlő. Allah, aki Prófétáján
keresztül törvényt ad híveinek, az egyetlen isten, a
Világmindenség ura, és teremtője. Az ő ítélőszéke elé
kerülnek az elhaltak, hogy hitüknek, és tetteiknek megfelelően
a pokolra, vagy a hét mennyország gyönyöreire találhassanak.
A világ végén Allah, megváltót (Mahdi) küld, és elkövetkezik
az utolsó ítélet.
Mohamed
tanításai szerint Allah örök, mindenható, és láthatatlan.
Ő a fény és az értelem, az égben lakik, trónusán ülve
kezében sorstáblát, és írónádat tart. Ő alkotta az első
embert, Ádámot, s a teremtés pillanatában létrehozta
valamennyi ember lelkét is. E lelkek trónusa körül várják,
hogy emberi testbe költözzenek.
Mohamed
tanításában az emberiség őstörténete a bibliaival azonos.
Így a bibliai hagyományt követi a Próféta tanítása Ábrahám,
Mózes, és József történetének feldolgozásában. A zsidó
és keresztény hagyományokra támaszkodik Mohamed, a próféták
szerepének meghatározásakor is. Allah 313 prófétát küldött,
hogy tolmácsolják szavait az embereknek. Ezek sorában
van Ábrahám, Mózes, József, és Jézus is, de az ő tolmácsolásukban
(szerintük) Allah üzenetének eredeti értelme elhomályosult.
Maga Mohamed az utolsó próféta, a Próféták Pecsétje,
akinek szavaiban Isten akarata teljességre jut.
Az
Iszlám tanítása szerint az igaz hívőnek öt alapelvet
kell teljesítenie, ötféle kötelezettségnek kell eleget
tennie. Ezek közül a legfontosabb az egyistenhit ("egy
az Isten, és Mohamed az ő Prófétája"). A kötelezettségek
közé tartozik, a napi ötszöri (Mekka felé leborulva)
elmondott ima, melynek végrehajtási módját később aprólékosan
szabályozták. Ugyancsak alapvető előírás, hogy évente
- később, már csak életük során egyszer - el kell zarándokolniuk
a szent helyekre (Mekkába, és Medinába).
Mohamed
megőrizte a mekkai Kába-kő pogány időkből származó tiszteletét,
a szentélye körül lezajló évenkénti szertartások az
Iszlám legnagyobb kultikus eseményei. A hívőknek adakozniuk
is kell a szegények javára, és előírás szerint, jövedelmük
meghatározott részét a közösség rendelkezésére kell
bocsátaniuk. Végül a Próféta böjtöt is előírt hívei
számára. Ramadan havában, a muszlim napfelkeltétől,
napnyugtáig nem ehet - ihat, s az élet minden területén
önmérsékletet kell gyakorolnia.
Az
Iszlám tiltja Isten, és az ember képi ábrázolását, a
szeszesitalok fogyasztását. A sémi kultúra hagyományainak
megfelelően vannak étkezési tiltások is (ilyen, pl.
a sertéshús fogyasztásának tilalma).
Mohamed
vallása kizárólagos igénnyel lép fel, mint az egyedüli
igaz hit. Ennek megfelelően fontosnak tekinti a hit
terjesztésének feladatát. Ezt a célt szolgálja a Szent
Háború tanítása, a hit fegyveres terjesztésének prófétai
útmutatása. A többisten hívőkkel szemben az Iszlám türelmetlenséget
hirdet, a zsidókkal, keresztényekkel, és egyistenhívőkkel
szemben azonban türelmet ajánl.
Mohamed
életében csak élőszóban tanított. Tanainak feljegyzéséből
állították össze a 650.-es évekig az Iszlám Szent Könyvét,
a Koránt, amely Allah (Mohamed általi) kinyilatkozásait
tartalmazza. A 114 szúrából (fejezetből) álló gyűjtemény
az Iszlám mitológiája, és etikája, a Próféta élettörténete
és beszédeinek gyűjteménye. Szövege körül hamarosan
értelmező, magyarázó irodalom alakult ki, ebből fejlődött
ki a vallásjoguk, és a teológiájuk.
A
Korán azonban nem az egyedüli hitforrás. A Próféta életére
és tevékenységére vonatkozó hagyomány (szunna) gyűjtése
már a 650.-es években megkezdődött.
Az
első évtizedektől kezdve eltérő nézetek alakultak ki
egyes vallási előírások értelmezésében. Ennek megfelelően
a későbbi Iszlám négy nagy, és számos kisebb irányzata
alakult ki, de ez a "tarkaság" nem kérdőjelezi meg az
Iszlámnak, mint vallásnak az egységét. Ennek ellenére
a mozgalomban már a 7. században szakadások is történtek.
Ennek oka nem a hitelvi kérdés, hanem a Próféta utódlásának
problémája volt. Azokból, akik a szűkebb családból akartak
utódokat (kalifákat) az Iszlám élére, lettek a Síiták
(ma az összes muszlimok 8-10 %-a). Az uralkodó irányzat
pedig a Szunnita Iszlám lett, amely csupán a kalifák
Mekka törzséből való származásához ragaszkodott.
Mohamed
halála után néhány évvel megindult az arabok hódító
háborúja. Hatalmuk alá került Szíria, Irak, Irán, Közép-Ázsia,
és Észak-Afrika, majd az új hit megvetette a lábát Európában
is. Közel 500 éven keresztül virágzott az arab kalifátus,
amely létrehozta a maga gazdag tudományát, művészetét
és kultúráját. Később a törökök vették át a vezető szerepet
az Iszlám világában, közben pedig Mohamed vallása elterjedt
Indiában és Indonéziában is. Az utóbbi évszázadban vált
lendületessé az Iszlám terjedése Fekete-Afrikában, s
ma már kevés olyan térség van a világban, ahol nincs
kisebb, nagyobb közösségük.
2002.10.16.-án
bõvült. Mint a Vendégkönyvben
láthattad Bolek Zoltán a Magyar
Iszlám Közösség Elnöke
felhívta a figyelmemet arra, hogy az általam
használt forrás több pontatlanságot
tartalmaz, és felajánlotta a hibák
kijavítását. Az általa
küldött anyagot olvashatod, ha |
|