Hinduizmus
Az
árja népek honfoglalásával (i.e. második évezred dereka),
új szakasz kezdődött India vallástörténetében. Ezt a
hitrendszert, amelyet ma a hinduk többsége követ, általában
Hinduizmusnak nevezik. E név mögött valójában egységes,
de három korszakra tagolódó fejlődési folyamat áll.
A védikus periódus (az i.e. hatodik századig), a brahmanizmus
a tizedik századig), és a Hinduizmus (máig tartó) szakasza.
Az
Indiát meghódító nomádok vallási képzeteinek középpontjában,
istenített természeti erők álltak. Az Ásurák, és Dévák,
segítő, és ártó lények csoportja. Diausz az Ég, Szurjá,
a Nap, Agni pedig a Tűz istene volt, akik felett a személytelen
Sors, Ritá uralkodott.
A
pantheonba hamarosan bekerültek ősi Indiai istenek is
(Lahami, a Szerencse, Szárászvati, a Tudás, vagy Durgá,
a Természeti Erők Úrnője).
E
fejlődés dokumentumai a legősibb Indiai Szent Könyvek,
a Védák, ősi himnuszok, dalok, szertartási és varázsszövegek
gyűjteményei. E szövegek szerint a Világ, Diausz-pita
és a Földanya nászából származik. Az istenek társadalmának
élén, a harcos király, Indra, Mithra Napisten, és Varuna,
a Pusztulás Ura áll. Az istenek egész világa felett
pedig a kifürkészhetetlen Világtörvény, a Dharmá parancsol.
E
fogalom az indiai vallási világkép alapja. , az örök,
kozmikus körforgás elve. Eszerint a világ végtelen és
örök. Története a káosz és a kozmosz állandó változása,
az istenek, a természet és az ember szakadatlan születése,
pusztulása és újjászületése.
E
folyamatban az emberek sorsát a jó- ill. a rossztettek
által meghatározott végzet, a karma irányítja. Már ebben
a korszakban kibontakozik a lélekvándorlás hite, aminek
következtében az indiai vallásban nincs túlvilághit.
Az
emberek világában, az állandóság, és a változás alapja
a kasztrendszer (a papok, kézművesek és szolgák osztálya
örök, s csak a türelem és belenyugvás ad némi esélyt,
hogy az ember következő életében magasabb kasztba szülessen).
A
végzetnek az istenek sem parancsolnak, ők is csupán
segíthetik az embert a boldogulásában.
Az
i.e. hatodik századtól új szakasz kezdődik az indiai
vallásfejlődésben. Új Szent Könyvek (Upanisadok) születnek,
megszilárdul a kasztrendszer, megerősödik a papi rend
szerepe. Ebből az időből őriz emlékeket a két nagy eposz,
a Máhábhátára, és a Ramajána. A régi istenek elvesztik
vezető szerepüket, s helyükbe egy sajátos istenháromság,
(trimurti) lép. Brahmá, a Világ Teremtője, Visnu, Világ
Fenntartója, és Siva, a Pusztulás Ura. E három isten
tevékenységeinek sajátos körforgása a világfolyamat
ciklikus, ismétlődő rendje.
A
klasszikus indiai vallásosság soha nem ismerte az egységes
(dogmatizált) hitrendszer, vagy a szervezett egyház
fogalmát. Kialakult a számtalan istenség szentélyének
a kultuszát ápoló papság, a remeteség, a és szerzetesség.
A mai Hindu életét is kultikus (étkezési és magatartási)
szabályok sokasága alakítja. Ugyanakkor az alapvető
rituális és teológiai elvek közül ki - ki kedvére választhatott
magának szemléletmódot, iskolát, sőt istent is.
Így
alakulhatott ki az utóbbi, mintegy 500 évben az a vallási
sokféleségbe vesző Brahmanizmus, amit Hinduizmusnak
neveznek. A mai Hindu vallási világában Brahmá kultusztalan
isten, csupán mitológiai, filozófiai fikció.
Vannak,
akik Visnut, mások Sivát tisztelik főistenként. Ismét
mások pedig archaikus kultuszoknak hódolnak. Ami közös,
az a karma-tan és a lélekvándorlás hite, a meditációra
és az aszkézisre való hajlandóság.
Sokoldalúan
hatott a Hinduizmusra a Buddhizmus, majd az Iszlám.
Ezeknek sok elemét magába fogadta, mitológiájába, és
rítusába építette be.
Képlékenysége
ellenére (vagy éppen ezért) a Hinduizmus, korunk egyik
legtöbb hívőt számláló vallási rendszere, annak ellenére,
hogy a Hinduizmus nem volt, és ma sem misszionáló vallás.