Buddhizmus
A
Buddhizmus szülőföldje az ókori India. Létrejöttének
döntő oka valószínűleg a kasztrendszer, és az azt szentesítő
Brahmanizmus megmerevedése volt, amellyel szemben Buddha
vallási reformja megváltást, üdvösséget, az örök körforgásból
való kilépést és szilárd erkölcsi támaszt ígért.
A
vallásalapító Guatama Sziddhátra, a Buddha (Megvilágított),
a hagyomány szerint i.e. 560 és 480 között élt Észak-Indiában.
A legenda szerint királyfi volt, akinek rendkívüliségét
csodás születése is bizonyította. Felnőtt korában egy
öreggel, egy beteggel, egy halottal és egy aszkétával
találkozva jutott el a Megvilágosodáshoz, a szenvedés
és a múlandóság belátásához.
Maga
is remetévé lett, így fogalmazta meg az új vallási-filozófiai
rendszer, a Buddhizmus elveit. Tanításainak legősibb
gyűjteménye a Tripitaka (Három Kosár), az új vallás
páli nyelven írtszent Könyves Gyűjteménye.
Az
emberi tudás alapja az a felismerés, hogy az élet szenvedés,
aminek az oka az érzékiség, az élet utáni vágy és a
tudatlanság. Ezért leküzdésének útja sem lehet egyéb,
mint az érzékiségtől, a cselekvéstől való tartózkodás,
a szemlélődő passzivitás, az életösztön kikapcsolása,
a radikális aszkézis és a meditáció.
Aki
mindezek gyakorlására képessé lesz, az megszabadul a
lélekvándorlással járó újjászületés terhétől, és eljut
a Nirvánába, ami a létvágy kialvása, a teljes megsemmisülés,
a nemlétezés.
Buddha
szerint, minden létező, egyszerű alkotóelemek vegyüléke,
az összetartozás csak időleges. A részecskék mozgását
a Világtörvény, a Dharma szabja meg, s az egyes elemek
maguk is a Világtörvény töredékei, darabkái. A dharmák
között egyaránt vannak létező tulajdonságok, és folyamatok.
Dharma a föld, vagy a víz, a látás vagy az alvás, a
szépség, a születés, a vágy, a gondolkodás, az érzékelés,
a színek és a hangok.
Metafizikáján
túl, a Buddhizmus elsősorban erkölcsfilozófiai rendszer.
Olyan vallás, amelynek nincsenek istenei, és nincs mitológiája
sem. Maga Buddha nem tagadja istenek létezését, de nem
tulajdonit nekik nagy jelentőséget.
A
Buddhizmus lényege erkölcsi és viselkedési elveinek,
életszabályainak sora. Alapja öt szabály, amelyek a
Nirvána felé vezetnek. Tilos bármely élőlény elpusztítása,
mások tulajdonának elvétele, más asszonyának érintése,
a hazugság, és a részegség. A szerzeteseknek szüzességet,
és vagyontalanságot kell fogadnia, és aszkétikus módon
kell élnie. Az aszkézis célja a teljes passzivitás és
a lét utáni vágyak kioltása.
Az
új hit hamarosan népszerű lett Indiában, és erős missziós
hajlandóságával gyorsan utat talált Kína, Tibet, Délkelet-Ázsia
felé. Idővel saját mitológiát és rítust is teremett,
magába építve a befogadó vidékek vallási képzeteit és
szokásait. Ennek megfelelően sok irányzata jött létre,
a legfontosabb a Hinajana ("Kis Szekér"). És a Mahajana
("Nagy Szekér"). Az előbbi fokozott aszkézist hirdet,
és a szerzetesség népszerűségét népszerűsíti. Úgy véli,
hogy az üdvösség elérése, csak kevesek privilégiuma.
Ez az "exkluzív" felfogás, csak szűk körben terjedt,
s mára Sri Lanka kivételével, szinte mindenütt elenyészett.
A
Buddhizmus terjedésében a főszerep a másodikként említett
(Mahajana) irányzatnak jutott. E tant a személyes istenek
sokasága, a mitológia és a gazdag rituális formalizmus
jellemzi. A tökéletesség útja mindenki előtt nyitva
áll, a Nirvánába eljutó Buddhiszatvák e hit sajátos
szentjei.
Az
elmúlt két évezred során a Buddhizmus gyakorlatilag
kiszorult szülőföldjéről, Indiából. Ugyanakkor népszerűvé
vált a Távol-Keleten, Kínában, Japánban és Mongóliában,
ahol helyi vallási elemekkel keveredve tovább él.
Tibetben,
és Mongóliában kialakult a Buddhizmus erősen mágikus,
mitologikus változata, a Lámaizmus, amely ma talán a
Buddhizmus legjellegzetesebb irányzata.
A
Buddhizmus keretében Japánban született meg a Zen vallási,
meditációs iskola.