Taoizmus
és Univerzalizmus
Az
ősi Kína vallásosságának az alapja az ősök és szellemek
kultusza, az ehhez kapcsolódó mágikus és animisztikus
szertartások. A világot benépesítő jó és rossz démonok
hitéből bontakozott ki a Kínai panteon, élén az Égi
Császárral (Sangti). A Kínai mitológia kozmológiája
ugyanakkor az isteneket is alárendelte az egyetemes
összhang világában munkálkodó, két metafizikai princípiumának
(Jin és Jang).
E
két elv, elem működésének fő mozgatója a személytelen
Örök Törvény (Tao). Mindezen elemek teoretikus rendszerré
való kidolgozása, sok szent könyvnek számító filozófiai
és költői munkában jelent meg. Kibontakozott a Császár
Kultusz. Helyet kapott e rendszerben a csillagászat,
az időszámítás tudománya csakúgy, mint a császár által,
személyesen, a birodalom javára, és nevében végzett
tevékenység kultusza is.
A
kibontakozó Kínai Univerzalizmus keretében, ám önálló
vallásként született meg az i.e. hatodik században a
Taoizmus. Mestere a legendás bölcs, Lao-ce volt. A tan
legfontosabb összefoglalása pedig a "Tao tö king" (Könyv
a Világtörvényről és hatásáról) című munkában maradt
az utókorra.
A
gondolatrendszer középpontjában a Tao, a Világtörvény
áll, ami minden létező ős oka. Az ember feladata, hogy
szemlélődő módon törekedjen a Tao befogadására, megértésére.
Ez eredendő passzivitást követel, Lao-ce szerint a helyes
cselekvés, a "nem cselekvés".
E
gondolatból bontakozik ki a Taoizmus egész mértékletességre,
józanságra és lemondásra épülő etikai rendszere. Későbbi
fejlődése során Lao-ce mozgalma kettévált. A Taoizmus,
részben filozófiai-etikai doktrínaként élt tovább, ugyanakkor
azonban kialakult a népszerű-vallásos Taoizmus, amely
a Kínai Népi Vallásosság fontos, és igen népszerű formájává
vált.
Mágikus
varázslatok, és bonyolult szertartások egész rendszerét
alakította ki, és szerzetesek, remeték egész tömegeit
juttatta megélhetéshez.
A
Taoista istenvilág élén, a "három tiszta" áll. Sang
ti, Égisten, a hagyományos mitológia főalakja, továbbá
az Őskezdet, azaz a megszemélyesített Tao, és az istenné
vált bölcs, Lao-ce.
Gazdag
túlvilághit, színpompás templomi kultusz jellemezte
a "népi Taoizmust", amely az ősi Univerzalizmussal,
a Konfuciánus elvekkel, Buddhistahatásokkal keveredve,
évezredeken át Kína vallásának fontos eleme maradt.
Ugyanakkor
nincs "tiszta" Taoizmus, s e hit követői nem hoztak
létre szervezett egyházat.