Sinto
Japán
ősi vallása, a Sinto, egyike a világ különleges, rendhagyó
vallásainak. Nincs körvonalazott tanítása és erkölcsi
parancsrendszere, csupán mitológiája, kultikus és szokásrendszere.
Az
ősi Japán hitvilágának alapja, mitológiává bővülő természetkultusz
volt, amely idegen kulturális hatások (a Konfucianizmus,
és a Buddhizmus) megjelenése után, az ötödik századtól
kapta az "Istenek Útja" (Sinto) nevet.
Kezdetben
Japán népi vallásosságának a középpontjában az ősök
és a különféle szellemek kultusza állt, amelyekben animisztikus
vonások mellett, a Totemizmus, és Sámánhit egyes elemei
is megőrződtek.
E
hagyományokra épült az i.e. évszázadokban a Kína felől
érkező termékenységkultusz, és az a mitológiai rendszer,
amely a későbbi Sinto felfogás gerincét alkotta. E szerint
a Világot Uraló, Legfőbb Lény, a Kami, egyfajta személytelen,
ábrázolhatatlan és kultikus tiszteletben részesített
világelv.
A
mitológiai rendszer középpontjában a Nap istennője,
Amateraszu Ómikami áll. Ő és fivére, a Vihar és a Tenger
Istene, a leghatalmasabbak az istenek égi társadalmában.
Ők Japán patrónusai és a császári ház ősei is.
A
7-8 századból származó forrásmunkákból ismerjük a Sinto
ősi mitológiáját. Eszerint az ég és a föld, a férfi
és a női ősprincípium szétválásából születve hozta létre
az istenek első generációját. Ezek az istenek alkották
meg az óceánt és a Japán szigeteket, és a nászukból
született Amateraszu Ómikami, valamint a többi isten
is. Sorra jelentek meg a mítoszban az agrárkultúra istenei,
majd az istenek közti küzdelem végeredményeképpen kialakul
a földi, császári birodalom.
A
Sinto vallás első, ismert szentélyei az ötödik századból
valók. A szentélyeket, amelyeket a papok gondoznak,
szent ligetekben helyezik el, és többnyire a Napistennőnek
szentelik. A szentélyekben az istenséget jelképező kultikus
tárgy (többnyire tükör) áll.
A
szentélyek látogatásának, szinte egyetlen követelménye,
a rituális tisztaság. A hívek, a szentélyekbe ellátogatva,
ajándékokat ajánlanak fel, imákat azonban nem mondanak.
Szokás viszont a családi otthonokban, házi oltárt állítani
az istenek tiszteletére.
A
Sinto gazdag ünnepköre - a vallás egész jellegének megfelelően
- az évszakok változásaihoz idomul. A Buddhizmus elterjedését
követően, a Sinto vallás is átalakult. Isteneit, Buddhista
istenek megtestesülésének minősítették, s a két vallás
hit- és szokásvilága szorosan összefonódott.
1867.-től
1947.-ig, a Sinto Japán hivatalos államvallása volt,
ez azonban alig jelentett többet az állami ceremóniának
számító császárkultusznál.
A
japánok nagy többsége azóta is gyakorolja e vallás szokásait,
párhuzamosan azonban a Buddhista szentélyeket is látogatják,
és tartják magukat a Buddhizmus, vallási és kultikus
előírásaihoz, erkölcsi normáihoz, mitikus tradícióihoz.