Kezdet
A
Föld valamennyi népe ősidők óta használt növényeket,
növényi főzeteket, gőzöket és porokat, hogy lelki, szellemi
tevékenységét befolyásolja. A primitív ősember e szerekkel
tett szert rózsaszínű kábulatra, melyről azt tartotta,
hogy a képzeletvilág által szült túlvilági lények, félistenek
és istenek állapotával azonos. Emellett a kultikus szertartásokban
használt, kábulatot okozó anyagokról csakhamar megfigyelte
azt is, hogy fájdalomcsillapításra is alkalmasak.
A
természet fékezhetetlen erőinek védtelenül kitett őseink,
önkéntelenül is kerestek olyan szereket, amelyek oldották
volna bénító félelmüket. E keresés közben találtak is
olyanokat, amelyek nemcsak félelmüket és erős szorongásukat
enyhítették, hanem egyben részegséget, gyönyörkeltő
kábulatot és színes álomvilágot is teremtettek.
Ezek
a szerek azonban nem váltak mindennapos élvezeti cikké,
hanem különleges becsben tartották őket, használatuk
csak az ünnepélyes, vallásos-mágikus szertartások óráira
korlátozódott.
A
legősibb, bátorságot, mámort és derűt hozó ital, amelyről
történelmi emlékkel rendelkezünk, a bor, illetve az
alkoholtartalmú italok voltak.
Valószínű,
hogy a különböző gyümölcsnedvekből készült bort a kaukázusi
és az örmény népek fedezték fel, és innen indult hódító
útjára Babilonba, majd Egyiptomba. Az i. e. 13. századból,
II. Ramszesz korából írásos emlékek maradtak ránk, amelyek
tanúsága szerint ekkor a bort ritka kincsként, gyógyszerként
használták. Homérosz hősei és a Biblia szereplői azonban
már bőségesen fogyasztottak bort. A görögök, bár az
"istenek vérének" tekintették, mégis itták. A rómaiak,
(akik valószínűleg a krétaiaktól tanulták el a borkészítést),
már kiterjedt szőlőkultúrával rendelkeztek.
A
Földnek azon a tájain, ahol bőven termett pálma, ugyancsak
régen megtanulták, hogyan lehet a pálma édes leveléből
pezsgő, részegítő italt, pálmabort erjeszteni. A mezopotámiai
és az egyiptomi népek, akárcsak az amerikai indiánok,
ismerték és különleges előszeretettel itták a pálmabort.
A Kolumbusz előtti idők mexikói indiánjai az agávé nedvének
erjesztésével nyerték borukat, s még ma is ősi nevén,
pulkénak hívják.
Az
első kábítószer-élvezők a mostoha természeti körülmények
között élő népekből kerültek ki. Ezeken a területeken
szinte elviselhetetlenül nagy volt a tömegek nyomora
(gondoljunk az Andok fennsíkjain élő indiánokra, India
páriaira, Kína kulijaira), de megteremtek azok a növények,
amelyeknek levelei, gyümölcsei, főzetei vagy színes
álmokat adva feledtetni tudták a gondokat (így alakult
ki az ópiumevés /és szívás/ meg a kenderszívás), élénkítő
hatásukkal elviselhetőbbé tették a terhek viselését
(kokalevél, bétel stb.).
Érdekes
kultúrtörténeti tény, hogy az ópium kivételével valamennyi
ismert kábítószer hosszú évszázadokig alig-alig szolgált
gyógyszerül. Ahol, és amelyik igen, ott a papok vagy
a gyógyítással is foglalkozó varázsló használták. Az
ópium volt az egyetlen,(amelynek története majd egyidős
az orvostörténeti, gyógyászati adatokkal) az ópiumot
tartalmazó növénynek, a mákgubónak vigaszt adó, csodaszerként
történő hatást tulajdonítottak használata során. S még
egy érdekesség, az ópium az egyetlen drog, amelyet sohasem
használtak kultikus célokra…
A
legtöbb kábítószert ugyanis a különböző növények hatását
jól megfigyelő és őrző papok, varázslók, elsősorban
a vallási szertartásokon, saját maguk és résztvevők
extázisának fokozására, éberségük elaltatására, s nem
utolsósorban az áldozatra szánt emberek akaratának,
ellenállásának elnyomására használták. Mennyivel hatásosabb,
látványosabb, meggyőzőbb volt ugyanis a nép szemében,
pl. Mexikóban az emberáldozat akkor, amikor Huicilopocstli-nak,
a háború istenének szánt áldozat örömmel, önként ment
fel az áldozati oltárhoz, ahol obszidián késével várta
a főpap, egy pillanat alatt kimetszette és felmutatta
az áldozat még dobogó szívét.
A
másik cél, amiért ezeket a drogokat tartalmazó növényeket
az emberek használták, az a nehéz életkörülményeik megkönnyítése,
elviselhetőbbé tétele volt. A pokol akkor szabadult
el, amikor megjelentek az idegenek, mint hódítók vagy
látszólag békés kereskedők. Akár így, akár úgy érkeztek,
de mindig többet és többet követeltek az amúgy is nehéz
viszonyok között élő emberektől. Így ezek a szerencsétlen,
agyonhajszolt emberek a felejtést, a kemény fizikai
munka miatt, ezt választhatták csak a kínzásokkal (vagy
az éhhalállal szemben) az erőt, a kínzó éhség csillapítását
a korábban már ismert csodatevő szerek mind nagyobb
és nagyobb adagjától várták.
Hamar
felismerték azonban a hódítók, hogy az ilyen út következményei
végzetesek, a drog rabjának a munkaereje mindinkább
csökken, egészsége, ellenállóereje egyre romlik, s végül
nem az ember (ezzel vajmi keveset törődtek…), hanem
az értékes munkaerő (!) maga is menthetetlenül elpusztul.
Ez a felismerés vezetett, pl. Kínában az ópiumháborúkhoz.
Döbbenetes,
de (elsősorban a dél-amerikai indiánok vonatkozásában)
még ma is ez a helyzet. "Az indián mindennapi kenyere
mérgezett kenyér, egészségének ellensége" állapította
meg 1949-ben az ENSZ egyik bizottsága. "A dél-amerikai
indiánok kokainizmusát nem lehet különválasztani azoktól
a társadalmi-gazdasági körülményektől, amelyek táplálják.
A kábítószer azt az érzést kelti az elnyomott és kizsákmányolt
kokainevők millióiban, hogy megszabadulnak (ha csak
rövid időre is) a gondok és a mindennapi nélkülözések
béklyóitól."
Felvetődik
a kérdés, hogy a korábbi évszázadokban miért nem járt
ilyen súlyos, végzetes következményekkel ezeknek a drogoknak
a használata, élvezete ? Ezt a szónoki kérdést természetesen
csak a hallucinogén, tehát az elsősorban kultikus célokat
szolgáló drogokkal kapcsolatban tehetjük fel.
A
válasz egyszerű, mert használatuk erősen korlátozott,
sőt szigorúan szabályozott volt. A természeti népek
ugyanis merőben más okból éltek a bódító kábítószerekkel,
mint a civilizált narkomániások. Őket csak részben ínséges
életűk, nyomorúságos életérzésük, de főleg ősi vallási
szokásaik késztették arra, hogy időről időre hozzányúljanak
az üdvözítő szerekhez. A legtöbb helyen bűnnek tartották,
ha valaki akkor is ivott a csodaszerből, ha annak nem
volt ott az ideje. Az ilyet meg bélyegezték, és kiközösítették
maguk közül. Az olyan törzsben, ahol még ma is él ez
az ősi fegyelem, rendszerint csak a varázsló ismeri
a csodatevő növényeket, és azok használatának módját.
A legtöbb drog titkát csak a beavatottak, a papok, a
varázslók ismerték. S hogy titkaikat milyen jól őrizték,
azt mi sem mutatja jobban, minthogy egyik-másik mexikói
hallucinogén hatású növény titkát csak 1955-ben fedezték
fel…
A
varázsitalt a beavatottak készítették el (ha más tette,
a vakmerő, az istenek haragját vonta magára), ők határozták
meg adagját is, s a visszaélést is meg tudták akadályozni,
mai szemmel nézve érthetetlenül nagy hatalmukkal. Kivétel
talán csak a kokacserje levele volt. Ezt a növényt a
nép is ismerte, s igen-igen mértékletesen használta.
Csak annyira, amennyire a természeti feltételek, (az
Andok nagy magasságában fekvő fennsíkjain a levegő oxigénben
szegény) ezt számukra bizonyos fokig nélkülözhetetlenné
tette.
A
többi kábítószerrel az volt a helyzet, hogy a hatalmasok
úgy szabályozták használatukat, hogy ily módon, segítségükkel
vezessék le az elnyomással, a nyomorral szembeni elégedetlenséget.
A
legszemléletesebben talán az ősi perzsa anekdota példázza
ezt:
"Késő
éjjel három fáradt vándor érkezik egy városhoz. A kapukat
már zárva találják, kinn kellene éjszakázniuk a szabadban.
Egyikük, az ópiumszívó mámorosan így szól a társaihoz:
Feküdjünk le, aludjunk, s majd reggel, ha kinyitják
a kapukat, bemegyünk. Nem így az alkoholista. Ez részeg
dühében így ordítozott: Nem fogunk itt kinn éjszakázni
a mezőn. Barátaim, törjük be a kaput ! A harmadik, a
hasis rabja, csodálkozik a másik kettő ostoba fecsegésén,
s kábultan ezt suttogja: Nem kell sem a kaput betörnünk,
sem itt kint éjszakáznunk, hiszen egyszerűen bejuthatunk
a városba a kulcslyukon keresztül !"
A
hatalmasoknak tehát kedvezett, hogy a világ akkor ismert
csodaszereinek használata terjedt a nép körében, hiszen
az ópiumszívó nem fogja betörni a kaput… Nem fog a hatalom
ellen lázadni. Így hát keveset törődtek vele, hiszen
ha egy pária elpusztult, volt helyette sok ezer, aki
mindaddig, míg a méreg el nem pusztította, robotolt
tovább…
Száz
évvel ezelőtt a nyugat, egzotikumként könyvelte el a
narkomániát, vagy legfeljebb piszkos üzletnek tekintette,
de semmi esetre sem a civilizált világot fenyegető veszélynek.
A Larousse-féle Grand dictionnaire universal, amelyik
egyaránt tekinthető az enciklopédiák modern utódának
és a mai lexikonok elődjének egy régi kiadása 11. kötetének
1387. oldalán a többek között így ír: "Franciaország
megakadályozhatja Mennyei Birodalom megsemmisülését.
A pekingi egyezmény értelmében meggátolhatja, hogy a
lakosság ópium-öngyilkosságot kövessen el, erősítő,
jó minőségi boraival kigyógyíthatja e halálos szenvedélyből
őket."
A
mexikói és a dél-amerikai indiánok sok gyógynövényt,
varázserejű füvet, gombát ismertek, írja egy svájci
néprajztudós. Közülük háromnak volt különöse nagy jelentősége,
a Peyotl kaktusznak, az ololiuqui-nak egy szulák fajta
növény magjának és a teonanacatl gombának. Mindhárom
varázsnövény volt, és kultikus titok övezte őket. A
varázsitalok pontos elkészítésének módját csak a beavatottak
szűk köre ismerhette, az illetékteleneket az istenek
elhülyüléssel vagy halállal büntették (ami mögött az
adagolás ismeretének hiánya rejlik…)
"Istenségük
(írja a néprajztudós), a vérengző Huicilopocstli (Napisten)
csak akkor világítja meg a földet, ha emberszíveket
ehet, és embervért ihat. Nem elégedett meg azzal, hogy
papjai az oltárok előtt garmadával tépték ki az emberáldozatok
szívét, hanem kedves népét szakadatlanul harcra tüzelte,
hogy emberszívvel és embervérrel jóllakhassék. Valósággal
az isteneiket tápláló emberáldozatokra építették az
aztékok egész életrendjüket."
Talán
egyetlen vallás sincs még a világon, amelyikben olyan
nagy szerepet játszottak az emberáldozatok, mint a mexikói
indiánok vallásaiban. Némi különbség talán volt közöttük
(a legnagyobb számban a maják és az aztékok mutattak
be emberáldozatokat), de egyben megegyeztek, az emberáldozatok
kultikus rendjét szabályozó szertartások megkívánták
az áldozattól, hogy semmiféle ellenállást ne tanúsítson,
ne mutasson halálfélelmet, sőt örömmel vegyen részt
feláldozásának szertartásán…
Ez,
ha elolvassuk a különböző szertartási rendeket, szinte
természetes. Az áldozat halála ugyanis (hála a papok
ügyességének) pillanatok alatt bekövetkezett, de a feláldozást
megelőző ceremóniák hosszú órákat vettek igénybe. A
papok jól tudták, hogyha az áldozat kimutatná természetes
halálfélelmét, iszonyatát, az megzavarná a tömegek vak
hitét, s előbb-utóbb meggyengítené a papság hatalmát.
A mexikói papok, akik nagyon jól ismertek néhány igen
erős hallucinogén hatású növényt, azok pontosan adagolt
főzeteivel, porával készítették fel az áldozatra szánt
embereket…
Az
áldozati rendről, szokásokról leginkább egy, a 16. század
negyvenes éveiben írt munkából nyertek hiteles képet
a mai kutatók. Ekkor írta meg a spanyol Diego de Landa,
a mexikói Yucatán második püspöke híres munkáját, "Jelentés
a yucatáni dolgokról" címmel. Sokat segítettek az újabb
régészeti kutatások is. Természetesen nem célunk valamennyi
emberáldozati módot itt ismertetni, de egy-kettőt leírunk
annak bemutatására, hogy mire képesek a hallucinogén
anyagok, mit lehet tenni a hallucinogénnel kezelt emberrel.
"Az
áldozatot egy oszlophoz kötötték (írja Landa püspök),
majd egy pap felvágta a nemi szervét. A kiömlő vérrel
bekente annak az istennek a szobrát, akinek a tiszteletére
a szertartást végezték. Azután elkezdődött az áldozati
tánc. A táncosok íjat és nyilat tartva a kezükben körbejárták
az oszlopot. A tunkulék (maja dobok) ritmusa szerint
a kör hol szűkült, hol tágult, míg végül a táncosok
egymás után belelőtték nyilaik az áldozatba."
A
rituális szertartás egy másik formáját így írja le püspök:
"A
szertartást négy, kék festékkel bemázolt pap mutatta
be a piramisok áldozati terén. A papok a piramis csúcsán
levő kőlapra kötözték az áldozatul kiválasztott férfit.
Azután az áldozópap kőkéssel felvágta az áldozat mellkasát,
egyetlen mozdulattal kitépte a még dobogó szívet, és
a sugárban kilövellő vérrel meghintette az oltárt vagy
annak az istennek a szobrát, akinek tiszteletére végezte
a szertartást."
Chichen
Itzában, a Tollas Kígyó városában még ma áll a szent
kút, a Halál Kútja. Itt áldoztak Yum Kax, mezők és erdők
istene előtt. Az isten a Halál Kútjának fenekén lakott,
s hogy a vízért és az esőért megfizessenek, minden évben
a legszebb szüzeket áldozták fel, és drága ékszereket
hoztak ajándékba az istennek. A kút feletti medence
átmérője 60 méter, a kút mélysége kb. 60 méter volt
(ebből a tényleges vízmélység 25 méter).
Vajon
milyen is lehetett annak idején az áldozati szertartás
? Landa püspök leírása alapján egy régész így rekonstruálta:
"A
környező maja városokból érkező zarándokok Tollas Kígyó
piramisa előtt, a szertartástéren gyülekeztek. A papok
a mezők istenének menyasszonyaivá (!) kijelölt, pompás
ruhába öltöztetett szüzeket, fából készült ravatalra
fektették, és a Szent Úton a Halál Kútjához vitték.
Peregtek a tunkulék, (a maja dobok), harsogtak a tengeri
kagylókból készült kürtök, a tömeg pedig dicsőítő himnuszokat
énekelt Yum Kax tiszteletére. Azután ez a furcsa halottas
menet megérkezett az Utolsó Szertartás Szentélyéhez.
A lányok leszálltak a ravatalról, a papok újból megtisztították
őket a kopálgyanta füstjével, még egyszer felhangzott
a kürtök hangja… A papok elvezették a lányokat az áldozati
térre, megragadták mindkét karjukat és lábukat, erősen
meglóbálták őket, és a menyasszonyok Yum Kax medencéjébe,
a Halál Kútjába zuhantak.
Valóban
csak hallucinogén anyagokkal kezelt emberekről tudjuk
elképzelni, olyan emberekről, akik a drogtól, a drog
hatására elvesztették minden realitásérzéküket, hogy
mindezt kellő ünnepélyességgel, akaratlan bábok módjára
végigcsinálják. Hogy még így is szinte elképzelhetetlen
? Egyetlen szomorú, tragikus példa napjainkból, az LSD-mámor
tragikus kimenetelére,
1983
tavaszán történt. Egy 17 éves fiatal lány, szerencsétlenségére,
rossz társaságba keveredve valahogy LSD-hez jutott.
Egy délelőtt egyedül volt otthon. Bevett egy adagot,
s a 10. emeleti lakásból (nem érzékelve sem a fenyegető
mélységet, sem a veszélyt) az ablakon kilépve akart
lemenni az utcára...