Peyotl
Nem
sokkal Mexikó meghódítása után, 1538-ban, Új Hispánia
fővárosában felavatták az indián "nemesség" fiai számára
létesített főiskolát, a "Szent Keresztről elnevezett
Császári Kollégiumot". A Spanyolországból érkezett tanárok
között volt egy ferences rendi szerzetes, Bernardino
Sahagún, aki azzal az elhatározással jött az egykori
fővárosba, Tenochtitlanba, hogy nem csak tanítani fog,
de tanulni is. Szándékát (ide értve az azték nyelv megtanulását
is) valóra váltotta. Ennek egyik eredménye egy kultúrtörténeti
szempontból igei nagy jelentőségű könyv, a Historia
General de las cosas de Nueva Espana
volt. Ez a 16. században megjeleni könyv, amelyet 1926-bari,
Stuttgartban is kiadtak német fordításban, részletesen
tárgyalja a mi szempontunkból fontos hallucinogén növényeket.
Ebben
a könyvben, amely ezeknek a növényeknek első, tudományos
leírása, olvashatjuk a következőket "Az aztékok északi
és északnyugati szomszédai, csicsimékek sok növény,
gyökér hatását és gyógyító erejét ismerik. A Peyotl
is ismert előttük." (A peyotl szó egyébként azték nyelven
gyapjúszerűséget jelent. Valószínűleg azért kapta a
növény ezt a nevet, mert a fején pamutszerű, fehér szálak
találhatók.) "Az índiók számára a Peyotl olyan, mint
nekünk a bor. Összejönnek valahol a mezőn, s éjjel-nappal
táncolnak, majd végül sírásba törnek ki. Azt mondják,
hogy a könnyek a szemüket tisztítják, amivel azt akarják
kifejezni, hogy ismét visszanyerik józan állapotukat."
"Akik
eszik vagy isszák a Peyotl növényt, azokban vidám látomásokat
vált ki. A kábulat három napig tart, azután eltűnik.
A csicsimékek gyakran nyúlnak a növényhez, mert az erősíti,
harcra alkalmasabbá teszi őket, csillapítja éhségüket
és szomjukat, s talizmánként védi őket a veszélyektől."
A
hallucinogének kis adagjaitól megnőtt az indiánok harci
kedve, mert (írja Sahagún) ettől sebezhetetlennek vélték
magukat, s azt hitték, hogy kilőtt nyilaik pontosan
célba találnak. (Egyes történészek ezeknek az anyagoknak
tulajdonítják, a többi között, azt a szívós ellenállást
is, amelyet az indiánok a hódítók technikai fölényével
szemben kifejtettek.)
Sahagún
jelentése felkeltette II. Fülöp spanyol király kíváncsiságát,
és 1570-ben elküldte udvari orvosát Don Francisco Hernandezt,
hogy ott növényeket gyűjtsön, s tanulmányozza hatásukat,
alkalmazásukat. Ő is beszámolt az índiók Peyotl fogyasztásáról.
Jelentésében azt is megírta, hogy a növény fogyasztása,
ill. annak hatására az índiók előre látják a jövőt.
Arról is beszámolt, hogy Peyotl-ból készült péppel dörzsölik
be az índiók a fájó végtagjaikat. (Páter Ortega, még
az első hódítókkal érkezett szerzetes, talán ezért is
nevezte a Peyotl-t "ördöggyökérnek").
Térjünk
vissza Sahagún könyvéhez. Szerinte az azték vezérek
nemcsak az agavé bor (a pulke) és az agavé pálinka (a
tequila) túlzott fogyasztását büntették szigorúan, hanem
a Peyotl és más hallucinogén hatású növények mértéktelen
használatát is.
Sahagún
leír egy beszédet, amit egy azték uralkodó tartott a
nép előtt:
"Bárhol
legyél is alattvaló, magad ne igyad e növényekből készített
italokat. Ha betartod, nem fogsz erőszakos halállal
kimúlni. De ne hidd, hogy otthonodban, titokban megteheted,
mert a mi urunk ezt látni fogja és megbüntet érte. Ha
mégis innál ilyen italokat, saját magad fogod felakasztani,
vagy beleesel egy mély kútba. Ha meg kiderül, hogy ittál
ilyen italt, törvény elé kerülsz, s ott halálra ítélnek,
felakasztanak, megköveznek, vagy halálra korbácsolnak."
A
szigor okát, magyarázatát Sahagún nem írta le, de minden
bizonnyal azért voltak ennyire szigorúak ezek a rendelkezések,
mert egy katonaállamban, mint amilyen az aztékoké is
volt, nem engedhették meg a katonáknak, hogy önkényesen
fogyasszanak kábítószereket... Sahagún, Hernandez és
mások is igen értékes megfigyelésekre tettek szert,
de hogy mennyire tudtak a dolgok mélyére hatolni, mennyire
tudtak egy-egy növényt megismerni, az attól függött,
milyen jelentőséget tulajdonítottak az índiók az adott
növénynek, vagyis mennyire őrizték annak titkát…
Az
ololiuquit vagy egyes daturaféleségeket például
korántsem övezett olyan mélységes mély titok, mint a
teotihuakan-t. Ez a magyarázata, hogy közel négy
század telt el (az 1900-as évek közepéig !!!), míg erről
a titokról teljesen fellebbent a fátyol, azaz pontosan
megismerték az összes növényt, azok hatóanyagait és
az általuk okozott tüneteket.
Az
indiánok hite szerint a hallucinogéneket azért adták
az istenek, hogy azok közvetítsenek az emberek és a
természetfeletti erők között. A papok és a varázslók
arra is használták ezeket a növényeket, hogy segítségükkel
érintkezésbe lépjenek a halottakkal. Fontos döntés előtt
a papok úgy folyamodtak az ololiuqui vagy a Peyotl használatához,
mint valami csodaszerhez. Segítségükkel kerestek arra
is választ, hogy egy eltűnt személy (pl. feleség) hol
található meg. A sok hibás választ pedig azzal indokolták,
hogy az előírt szertartást nem pontosan végezték el.
A
drogok további alkalmazási területe a gyógyászat volt.
A feltevések szerint már a korai időkben volt egy külön
orvosi rend, amelynek tagjai figyelemre méltó ismeretekkel
rendelkeztek e téren is. Egyaránt használták diagnosztikus
és terápiás célokra őket. A diagnosztikus célon azt
kell érteni, hogy a drog által előidézett révületben
mondták meg, hogy mi baja a betegnek…
Gyógyítási
célból pedig azért adták (pl. a Peyotl-t), hogy a beteg
hangulatát javítsák, könnyebben szuggerálhassák vagy
rávegyék a kor divatja szerinti undorító "gyógyszerek"
bevételére.
Arról
azonban a papok sohasem beszéltek, hogy mint már korábban
elmondtuk, hogy milyen fontos szerepet játszott egyik-másik
növény (s ezeknek ismeretét övezte a legmélyebb titok)
a világ egyik legvéresebb, legtöbb emberáldozattal járó
vallásának a kialakulásában. (Egyedül az utolsó azték
uralkodó, II. Montezuma új palotájának felavatásakor
húszezer embert áldoztak fel !) Önként felvetődik a
kérdés, hogy nincs-e valami összefüggés az ilyen véres
vallási szertartások és aközött, hogy az erős hallucinogén
hatású növények a legnagyobb mennyiségben éppen ezen
a területen találhatók ?
Meszkalin
Testvérének,
Peyotl-nak Nonorugami, a Nap Atyja növény alakot adott.
Így került a földre a varázskaktusz, hogy (a tarahumara
indiánok hite szerint) segítse az embereket. A valóság
persze minden bizonnyal sokkal prózaibb, a tarahumarák
előbb véletlenül felfedezték a kaktusz megízlelése során
a kábító hatását, s csak azután csináltak a kaktuszból
félistent. Az índiók a gyökere felett levágták a kaktusz
leveleit, megszárították, s apró darabokra vágták. Ebből
készítették a kábító italt, amelytől vagy borzalmas
vízióik támadtak, vagy nevetőgörcsöt kaptak. A mámor
két-három napig is tartott, de már Sahagún leírta, hogy
az ital fogyasztása után a legtöbb esetben hányás, hányinger
is jelentkezett.
1888
körül kezdett az indián rezervátumokból az Egyesült
Államok fehér lakosai között elterjedni a Peyotl hatóanyagának,
a meszkalinnak a fogyasztása Lewin angol vegyész
ez idő tájt járt az USA-ban, és itt kapott nagyobb mennyiségű
növényt kémiai vizsgálatra 1894-ben már sikerült e kaktuszféleség
speciális hatóanyagát, a meszkalint kristályos, vegytiszta
formában elállítani.
Egy
neves német farmakológus, Heffter önkísérletben
bizonyosodott meg róla, hogy a Lewin által hozott kaktuszból
készült kivonat nemcsak álmosító hatású, hanem érzékcsalódást,
hallucinációkat is okoz. A titokzatos növény hatóanyagát
1934-ben mesterségesen is elállították.
Mind
a természetes, mind a szintetikus meszkalin egész csekély
adagja mintegy húsz óráig tartó hallucinációkat eredményez
eufóriaszerű állapotban. A meszkalin-mámoros ember csukott
szemmel fekszik, mégis színes képeket lát, elveszti
tér és időérzékét, és hasonló lelkiállapotba kerül,
mint amilyen a szkizofréniásoké. Ezek a jelenségek a
szer bevételétől számított 1-2 óra múlva jelentkeznek
csupán, előtte fejfájás, émelygés, szédülés, szívdobogás,
nagyfokú verejtékezés észlelhető.
A
meszkalin hatása alatt levő emberre jellemző, hogy megtartja
emlékezőképességét és öntudatát. Kontaktust lehet vele
létesíteni, bár nem szívesen, de válaszol a hozzá intézett
kérdésekre. Azért nem szívesen, mert úgy érzi, ezzel
megzavarják eufóriaszerű állapotát, jobban mondva az
ahhoz csatlakozó hallucinációit. Többnyire vidám, de
- igen gyakran minden ok és átmenet nélkül - kínzó,
félelemmel teli érzések törnek a felszínre. Ezért mondta
egy pszichiáter (igen találóan), hogy a meszkalin szellemeket
láttat. A hallucinációk gyakran egymásba folynak. Így
előfordul, hogy a kábult ember egyszerre látja egy mozgás
kezdetét és végét. de azt nem, ami a kettő között van.
A látási hallucinációk, amelyeket még a plaszticitás
is jellemez, sötét helyiségben gyakoribbak, erőteljesebbek,
mint világosban.
Érdekes
és meg nem magyarázható tény, hogyha nem indián kap
meszkalint, az ily módon kiváltott látási hallucinációk
és emocionális élmények szorosan kapcsolódnak az indián
valláshoz...(??!!) Passuth László ír le, Találkoztam
esőistennel című könyvében egy igen érdekes történetet,
mely kitűnően szemlélteti a természetes és a kémiai
úton előállított hallucinogén anyagok közötti mindmáig
megmagyarázhatatlan hatástani kapcsolatot:
"Másodszor
is megnéztem ezt a kiállítást (a Mexikói Köztársaság
1962-ben, Rómában rendezett, a mexikói indián művészetet
bemutató vándorkiállításról ír Passuth), akkor már a
római egyetem pszicho-analitikai tanszékének professzorával,
Emilio Servadió-val. Ő akkor egyes gombák és az LSD
hallucinogén hatását tanulmányozta, gyógyítási célokra.
A kísérletez akkor még eléggé az elején állt, s a professzor
(orvosi segédlet mellett) önmagán is kipróbálta az eredetileg
mexikói gombákból nyert, később szintetikus úton előállított
szert, amelyről annyi szó esik. A professzor benyomásait
az LSD-kísérlet alatt magnószalagi mondta. Amikor a
kiállításnak ahhoz a részéhez értünk, melyben az indián
kéziratok fakszimile példányait láthattuk, barátom megdöbbenten
állapított meg, hogy ugyanezeket a színes, harcos figurákat
látta révületében, mint amilyenek itt sokasodtak
a hieroglifákon, anélkül, hogy valaha is foglalkozott
volna azték maja írással, prekolumbián emlékekkel. Ugyanezt
a benyomást egy másik barátom, Bercel Miklós is megerősítette,
aki Kaliforniában nagy tekintélyű ideg és elmeprofesszor.
Ő is látta (LSD-önkísérletében) ugyanezeket az
azték figurákat, mint római kartársa."
Az
előbbiekben említett Heffter német farmakológus meszkalinnal
végzett önkísérletének eredményeiről így számolt be:
"A
szer bevétele után lefeküdtem egy elsötétített szobában,
és lehunytam a szememet. Körülbelül kél órával később,
a sötétség ellenére, különös élességgel jelentek meg
előttem színes minták, képek. Ezek leginkább a keleti
szőnyegek tarka mintázatához hasonlítottak. A képek
pillanatonként változtak, mint egy tűzijáték figurái.
Majd változott a kép, a háttér elsötétült, s előtte
színes vonalak bokra villant fel. Majd újra változott
a kép, csodálatos szép vidéket láttam, a növények, az
épületek a legtündöklőbb színekben pompáztak. Bármennyire
szerettem volna is egy-egy pontra koncentrálni, nem
sikerült, mert a víziók pillanatonként változtak. A
képek megjelenését zörejek, majd zene kísérte. Amikor
a hanghallucinációk megjelentek a képen, a zene ütemére
mozgó emberek is feltűntek. A szép, színes képek helyét
sötéten ragyogó háttér foglalta el, amely előtt violaszínű
vastag, gyökérszerű vonalak vagy talán inkább (magam
sem tudom pontosan meghatározni) vérrel telt erekhez
hasonló rajzolatok jelentek meg. A képek jellege ismét
változott, hatalmas termeket láttam, amelyek falait
festmények ékesítették, csodálatos drágakövekkel díszített
kandelábereket láttam. Minden a helyén volt, kivéve
a tetőt, ez hol a kép alján, hol az oldalán helyezkedett
el. Amikor az elmozdult tetőre néztem, mindig szédülés,
hányinger fogott el. Abban a pillanatban, hogy a szememet
kinyitottam, a látomások semmivé foszlottak, de ha lehunytam,
újra megjelentek. Nagyon jellegzetesnek tartottam, hogy
időérzékemet teljesen elvesztettem, egyetlen perc egész
órának tűnt. Ez az állapot kb. négy órán át tartott."
Egy
pszichiáter így számolt be önkísérletéről: "Egészen
sajátos képviszonyok között láttam magamat teljes valómban.
Egy heverőn feküdtem. Azután jött a semmi, egy teljesen
üres tér, majd egy magányos szigeten voltam, felhőkbe
burkolva. Úgy éreztem, nem hat rám a nehézségi erő.
Majd a térben fantasztikus alakok tűntek fel a szemem
előtt. Nagyon izgatott lettem, kicsit izzadtam, fáztam,
és szinte állandóan csodálkoztam. Rettenetes feszültség
vett erőt rajtam, úgy éreztem, hogy rám nehezedik minden
dolgok lényege, a világegyetem összes gondja. Majd fantasztikus
élmények bukkantak elő a semmiből. Mór stílusú épületek,
kozmikus rendszerek és hasonló képek, amely mozogtak,
közeledtek vagy távolodtak egymástól. Ez után minden
ünnepélyesebbé vált, a kettős képek összeolvadtak, s
ebben a pillanatban hirtelen kiszakadtam a csodálatos
világból. Fogamat csikorgattam, kezem izzadt, szemem
égett, úgy éreztem, testem minden izma elvált a testemtől.
Egyre nyugtalanabb, kiegyensúlyozatlanabb lettem."
Egy
vegyész így ír önkísérletéről:
"Töltőtollam
hegye úgy tűnt számomra, mint egy keselyűnek a feje…
A betűk egészen szemtelenül bámultak rám… Láttam egy
kőoroszlán óriási lábát, éreztem talpa erejét és nyomását…"
A
szép új világ és még annyi sok más híres regér íróját,
Aldous Huxley-t a kíváncsiság hajtotta, hogy legalább
néhány órára bepillanthasson abba a belső világba, amelyről
a több mint száz évvel korábban, William Blake versei
és jövendölései, megejtő érzékletességgel adtak hírt.
De azért is (mint írta), mert mindig szegényesnek tartotta
saját képzelőerejét. A szavak, még a legkifejezőbb költői
szavak sem tudtak soha képeket felidézni a fejében.
"Ha nagyon erőlködöm is csak valami halovány képet sikerül
felidéznem a tegnap délután történtekből" - írja önmagáról.
De mint a rajta végzett kísérletekről szóló tanulmányában
kifejtette, az is érdekelte, hogy "noha már 70 éve foglalkoznak
az orvosok a meszkalinnal, a rendelkezésre álló pszichológiai
megfigyelések anyaga mégis meglehetősen ellentmondó".
Majd így folytatja: "Kéznél voltam, meg kíváncsi is,
így azután én lettem a tengerimalac. Az egyik napfényes
reggelen lenyeltem néhány tized gramm meszkalint."
A
kábítószer nem tárt fel előtte új világot: "A drog hatására
végbement változás egyáltalán nem volt forradalminak
nevezhető… Aranyló fények lassú táncára lettem figyelmes…,
később szürke alakzatok tömege tárult elém, közepükbe
sápadt, kékes színű gömbök nyomultak fel és merültek
el valami szilárd közegben… Egyetlen emberi arcot vagy
alakot sem láttam, de állatét sem. Nem láttam tájakat,
mérhetetlen tereket, sem épületek varázsos megnövekedését
és átváltozását, semmi olyasmit, amit drámainak vagy
példátlannak lehetett volna mondani."
A
kísérlet alatti beszélgetéseket hangszalagra vették,
innen tudjuk, hogy az író mit felelt az orvosnak kérdéseire.
Így pl. arra a kérdésre, hogy kellemesnek érzi-e, amit
észlel, így felelt: "Se nem kellemes, se nem kellemetlen.
Mindent olyannak látok, amilyen, legfeljebb a polcokon
levő könyvek színe ragyog feltűnő élénkséggel." Térérzése
nem volt számára tudatos. Ez volt a helyzet időérzékével
is. "Mintha bőven volna belőle" válaszolta az orvos
kérdésére. A pillanatról az volt a benyomása, hogy végtelenül
hosszú ideig tart, s az "örök jelen egy állandóan változó
apokalipszisből épül fel".
Huxley
elmondotta még, hogy a meszkalin hatása alatt megromlott
a tér és távolságérzékelése is. A tárgyakat két dimenzióban
látta, tehát csak síkban. Perspektívaérzése olyanformán
változott, mintha egy tájképet látott volna, ahol a
festő a párhuzamos vonalak összetérítésével érzékelteti
a térszerűséget. Így kelt a kép valóban térszerű, plasztikus
hatást. A kábítószer hatása alatt a valóságnak csupán
egyoldalú, eltorzult képét látta. Valamiféle kubista
képet érzékelt a világból. Megváltozott a zenéhez fűződő
élménye is. "És valaki bekapcsolta a lemezjátszót. Szívesen
hallgattam… De az instrumentális zene most (szokatlan
módon) hidegen hagyott. Ezért levették a zenekari muzsikát
megszólaltató lemezt, és helyette egy madrigált tettek
fel. A vokális zene, az emberi hangok hidat képeztek
visszafelé, az emberek világába."
Az
elmondottakból is kitűnik, hogy legyen egy hallucináció
bármilyen tündökletes, szemet-fület elkápráztató, sohasem
ér fel a művészet nyújtotta élménnyel, még kevésbé adhatja
meg a játék és a valóság dinamikus egységét.
Nézzük
meg hát ezeket a halucinogéneket közelebbről.
Az eddig elmondottakból önként adódik, hogy először
a természetes és a kémiai úton előállított növényi anyagokat
tárgyaljuk, s azután a tisztán kémiai úton előállított
hallucinogéneket, az LSD-t és társait.
Az
általam idézett forrásban, mindössze
ennyi szerepelt Huxley beszámolójából
Lényegesen többet olvashatsz errõl
a Kábítószerek fõfejezet
tetején látható link megnyitásakor
(http:// www.daath.hu) a Könynek
részben (Aldous Huxley: Az észlelés
kapui)