Ópium
Valamikor,
az ember történetének kezdetén, amikor az ember megszerezte
és megőrizte magának a villámoktól elhódított tüzet,
majd amikor megtanulta a kovakő használatát, akkoriban
az ég felé, az ismeretlen felé szálló füstgomolyagok
a primitív embert elbűvölték, és elvetették a mítoszok
termékeny magvát…
Thaiföld
és Burma sziklás hegyvidékein volt a Szellemek Hegye,
a máktej démoni mágiájának, varázsának rejtélyes birodalma.
Időszámításunk előtt, közel háromezer évvel a mai hegyi
lakók, a karen és a meo törzsek ősei véres csatákat
vívtak tűzhelyük védelmében, hiszen nekik az égbolton,
az erdőn és az ópium játszi füstjén kívül semmi mást
nem nyújtott az élet. Valamikor, nagyon-nagyon régen,
ezen a vidéken született meg az ópium költőien szép
legendája…
"Járhatatlan
hegyek között rejtőzött Nin álomhercegnő palotája. Ide
tévedt be egyszer egy fiatal harcos. A hercegnő megajándékozta
egy öleléssel, s így ízlelte meg az igazi szerelem csodálatos
gyönyöreit. Amikor szerelmi bódulatából feleszmélt,
egyedül találta magát a vad hegyek között. Nem emlékezett
rá, hogy hogyan került a hercegnő karjai közé, csak
az ölelés csodás szépségére, valamint arra a rejtett
ösvényre, mely a palotához vezette. Szíve az ösvény
felé vonzotta, mégsem mert újra elindulni rajta. Félt,
hogy útját nem koronázza siker. Hazatért hát, s bár
egyre gyötörte magát, hogy ne gondoljon többé a hercegnőre,
gondolatai mégis mindig körülötte forogtak. Egyre szomorúbb
lett, és ekkor elhatározta, hogy feleséget keres magának.
Így is lett, megházasodott, de gondolatai változatlanul
a hercegnőhöz szálltak.
Egy
hajnalon szörnyű álmot látott, a titokzatos hegyi palota
leégett ! Ugyanakkor távoli hangot hallott: "Ne veszítsd
el a reményedet ! A romok alatt megleled a szeretett
nő szívét, egy gyönyörű áttetsző követ. Keresd meg,
és újra teljesül a csoda !" A harcos így is tett. Meglelte
az álmában látott követ, hazavitte, s valóban megtörtént
a csoda, házában minden éjszaka a kicsiny kő átváltozott
álmai hercegnőjévé, s megajándékozta őt a sokszor megálmodott
gyönyörrel. Egyszer azonban megleste a felesége, s rájött
a féltve őrzött titokra... Egy napon, amikor a harcos
távol volt, megragadta a követ, s úgy dobta ki a kunyhóból,
hogy az ezernyi apró darabra tört. Ezek az apró kis
kődarabkák azon nyomban parányi magvakká változtak,
bekerültek a földbe, s mire a harcos visszatért, a magvakból
különös virágok, a mák virágai nőttek ki….
Egyik
éjjel újból megjelent a hercegnő, de ezúttal utoljára,
s ezt a tanácsot adta: "Ha enyhíteni akarod fájdalmadat,
ha meg akarod őrizni egykori boldogságunk emlékét, akkor
gyűjtsd össze a mák virágából kicsorduló nedvet, szippantsd
fel, szívemből fakad az, s egy múló pillanatra újra
átélheted szerelmünk gyönyöreit…"
Egy
másik legenda szerint az ópium azután jelent meg a földön,
hogy Buddha - álmának elűzésére - kitépte és a földre
hullatta szempilláit. Ezekből nőttek ki a mákvirágok.
(Ezt a hivők feltétel nélkül elhiszik, noha az ópium
termesztése idősebb a buddhizmusnál.)
Hol
van hát vége a legendának, és hol kezdődik az ópium
igaz története ? Nehéz volna ezt megmondani. Egy bizonyos,
az ember megismerte az apró kis máktokot, ez évszázadokon
át adott enyhülést sok-sok földi kínra, de ugyanakkor
hallatlan szerencsétlenséget is zúdított az emberek
millióira.
Az
ősi mondák szerint a kultikus célokat szolgáló növényeket,
elkészítési módjukat az istenek fedték fel a kiválasztott
halandók (papok, varázslók) előtt. Így nyújtva ki segítő
kezüket, hogy kiemeljék az embereket a hétköznapok gondjaiból,
s az álom és az extázis világának segítségével közelebb
vigyék őket az éghez, az istenek világához…
Valamennyi
kábítószerként használatos növény, de különösen a máktej,
útjának kezdetét sok tekintetben még ma is homály fedi.
Sem a mák tejnedve, sem más gyógynövényből készített
varázsszer esetében még utalást sem találunk arra, hogy
hogyan is ismerték fel hatásukat. Azt sem tudjuk, hogyan
ismerték meg helyes, tehát hatékony formában történő
elkészítésük módját, hogyan ismerték fel veszélyeiket,
hogyan találtak rá a helyes adagolásra…
Mai
tudásunk szerint a legvalószínűbb, hogy ösztönösen,
tapasztalati úton jutottak el a különböző szerekhez,
az állatok szokásait is figyelve. Ezeknek a növényeknek
a megismerése egyáltalán nem kis dolog. Biztos, hogy
kitűnő megfigyelőképesség, jó logikai készség kellett
hozzá. Gondoljunk csak arra, hogy mai tudásunk szerint,
a Földön előforduló kb. 500 ezer féle növény közül csak
kb. 150 tartalmaz bódító, kábító anyagot ! Egy bizonyos,
kezdetben, sőt sokszor még évszázadokon keresztül is,
a babonák szertefoszlásáig és a gyógyászat első, tudományos
elemeinek a megjelenéséig, valamennyi drogot empirikusan,
sokszor tényleges hatásuk ismerete nélkül használták
a gyógyításban !!!
Az
ópium történetében az az érdekes, (de ez a meg állapítás
minden természetes és mesterséges úton előállított ópiumszármazékra
is érvényes), hogy mindegyik előbb volt gyógyszer, s
csak később lett kábítószer. Ez a megkülönböztetés természetesen
új keletű, hiszen kábítószer fogalma viszonylag fiatal…
Már
a legősibb írásos emlékek is gyógyszerként említik.
Az ópiumnak tehát két arca van, s ezért két története,
a gyógyszeré és a kábítószeré. Nézzük meg e kettős funkció
tükrében először az ópiumot, majd azokat a származékait,
amelyek (akárcsak az ópium maga) kábítószerekként is
elterjedtek.
"Mit
sem ér az orvos ópium nélkül"
Nézzük
először a gyógyszer történetét, de előbb néhány szót
kell szólnunk arról, mi volt elterjedésének az oka.
Erre egyetlen szóval felelhetünk, a fájdalom. Amióta
csak ember él a földön, azóta ismeri a fájdalmat és
megkísérel úrrá lenni rajta. A fájdalmat, amelyről Albert
Schweitzer így
írt: "A fájdalommal örök barátságban
vagyunk, hűséges kísérőnk a bölcsőtől a sírig." A fájdalom
elleni küzdelem ma is tart, pedig a ma orvosának a betegségekről
való ismeretei, tudása és nem utolsósorban gyógyszerkincse
az évezredek során óriásit fejlődött.
A
fájdalomérzést még ma sem tudjuk pontosan meghatározni.
Azt azonban ismerjük, hogyan váltódik ki, hogyan vezetődik.
Tudjuk azt is, hogy a fájdalom, döntő fontosságú inger,
amely jelzi, hogy belülről vagy a külvilág felől veszély
fenyegeti a szervezetet.
A
fájdalmat már a legrégibb időkben is megpróbálták a
primitív népek varázslói, boszorkányai, gyógyítással
is foglalkozó papjai csillapítani. Egyszerre használtak
növényi főzeteket és varázslatot, azaz betegeiket gyógyszerrel
és szuggesztióval kezelték. A gyógynövények közül általában
a beléndeket, a mandragórát, a fehér ürömöt és a borókát
használták. Ezek rendelkeztek valamiféle bódító, nyugtató,
altató hatással ugyan, de egyik sem csillapította a
fájdalmat…
A
fájdalomcsillapító gyógyszerek történetét tehát az ópium,
pontosabban a máktej fájdalomcsillapító hatásának megismerésétől
számíthatjuk. Kisázsióból került át Egyiptomba, ahol
a XII. dinasztia uralkodásának idején terjedt el. Persze
a vallási töltet itt sem maradt el, a papok szerint
Thot isten tanította meg őket a máktej kinyerésére.
Az
első valódi fájdalomcsillapítóról szóló írásos utalást,
az Ebers-féle papirusztekercset 1873-ban találták meg.
Csakhamar megállapították keletkezésének idejét (i.
e. kb. 1500-ban), és megfejtették a szövegét is. A papiruszon
több mint 700 növényi eredetű gyógyszer szerepelt, s
majd mindegyik összetevői között szerepelt az ópium
is…
A
régi görögöknél az első időkben varázsszer volt, s nem
gyógyszer, a mák gubóját a Halál isten szimbólumának
tekintették, erre utalnak az i. e. 1400 körüli időkből
származó kis szobrocskák.
Egyes
vélemények szerint azonban nem egyiptomi eredetű a mák
titkának megfejtése, hanem az asszírok ismerték fel
legelőbb gyógyító hatását. A gyógyítás istennőjét ábrázoló,
több mint 3 ezer éves szobor fejét három máktok díszítette,
jeléül annak, hogy a régiek az ópiumot mindenható gyógyszernek
tartották.
Az
ókor legnagyobb orvosa, Hippokratész még nem ismerte
az ópiumot, de a következő évszázadok görög és római
orvosai már széles körben használják, sőt felismerik
a gyógyászatban hasznosítható egyéb hatásait is.
Ekkortájt
kapja a máktej ma is ismert nevét, az ópiumot. (A szó
görög eredetű, és nedvet jelent.) A máktej és a fájdalom
közötti kapcsolatra utal perzsa elnevezése, teriak-nak,
vagyis ellenméregnek nevezték, mert a fájdalmat méregnek
tekintették. Az első orvos, aki mák nedvének előállításáról
és gyógyszerként történő alkalmazásáról írt, Theofrasztosz
görög orvos volt, Arisztotelész tanítványa, az i. e.
4. században.
Az
i. e. 1. század körül már több római természettudós
és orvos (pl. Plinius, Celsus) munkáiban olvashatunk
részletes összefoglalást a máktejre vonatkozó, szinte
valamennyi korabeli ismeretekről.
Kínába
Perzsián keresztül juttatták el az ópiumot arab orvosok.
Erre utal arab eredetű kínai neve, az o-fu-yung. Az
ópiumot már az i. e. 1. században keletkezett kínai
gyógyszerkönyvek említik, s évszázadokon keresztül használják
is a kínai orvosok. Leírják euforizáló hatását is, de
érdekes módon mindaddig megmaradt gyógyszernek, míg
Kína a maga elzárkózottságában élt. A gyógyszerként
használatos ópiumot azonban sosem szívták, mindig csak
szájon át vették be. Az euforizáló hatás így lassabban
s kisebb intenzitással jelentkezik, mintha szívnák.
Ez az orvosi magyarázata annak, hogy gyógyszer maradt
évszázadokon át. Több ezer évvel ezelőtt kezdték alkalmazni
Sumérfában (a mai Irakban), innen terjedt át Egyiptomba,
Perzsiába, Indiába és Ázsia más részeibe, onnan pedig
a görögök közvetítésével Európába. I. sz. 970 körül
egy kínai orvosi tanácsadóban, a Kaj pao-pen-caóban
már kifejezetten fájdalomcsillapításra alkalmas szerként
említik, de leírják, hogy az ópium (másik kínai nevén:
ing-cu-shu) altatószerként is adható.
Indiában,
ahol a sebészet történetét az i. e. 550-es években élt
Susruta munkásságától számítják, már nagyon régen ismerték
és használták az ópiumot, más növényekkel együtt.
A
középkor legjelentősebb receptgyűjteménye a 12. században
készült Antidotarium Nicolai volt. Az ebben levő 140
recept közül több mint 40-ben fontos alkotóelem volt
az ópium. Az európai orvostudományban Paracelsus volt
az, aki a 16. században az ópium fájdalomcsillapító
hatását szinte mindenek fölött állónak tartotta.
Így
írt róla: "Van egy csodálatos hatású szerem, én Laudanumnak
(latin: dicsérendő) nevezem, mert ez mindenek felett
áll, ha enyhíteni kell a haldokló szenvedéseit."
Európában
a 17. századtól kezdve az uralkodó fájdalomcsillapító
gyógyszer az ópium lett, háttérbe szorítva az addig,
vagyis Paracelsus fellépéséig vele egyenrangúnak tartott
burgonyafélék alkaloidjait (atropint, hioszciamint,
szkopolamint stb.). Így hát Európában nemzedékről nemzedékre
terjedt az ópium használata, hogy enyhítse a szenvedők
kínjait. Sajnos az is igaz, hogy a vele visszaélőket
romlásba, pusztulásba taszította.
Találóan
írta a század első évtizedeiben egy francia gyógyszertanász:
"A Heszperidák kertjében élő sárkány elbukott, de megszámlálhatatlan
ember bukott vele együtt." (Vergilius ugyanis Aeneas
című híres eposzában úgy írja le a sárkány pusztulását
a Heszperidák kertjében, hogy a százfejű szörnyeteget
a templom papnője ölte meg, ópiumot keverve ételébe.)
Csak
nagyon kevés orvos ismerte fel a fenyegető veszélyeket.
Már a régi görög orvosok között is voltak, akik óvtak
az ópium kritika nélküli adásától. Így az i. e. 5. században
Diagórász, majd kétszáz évvel később Erisztratész figyelmeztette
orvostársait, hogy óvakodjanak az ópiumtól, s ne használják
altatónak. Sőt a római orvosok előtt is ismert volt
az ópium túladagolás veszélye.
Az
ópium olyannyira elterjedt a 17. századi Európában,
oly sokra tartották és használták, hogy a kor egyik
legnagyobb, mai mércével mérve is nagy orvos egyénisége,
Thomas Sydenham, (akit a modern belgyógyászat egyik
megalapozójának tekintenek), így írt "Mit sem ér az
orvos ópium nélkül..."
Más
világrészeken még rosszabb volt a helyzet, meg még korlátlanabbul,
mai szemmel nézve kritikátlanabbul alkalmazták. Így
pl. Perzsiában elhízás ellen, Indiában pedig a mocsárláz
gyógyítására rendelték…
Európában
John Jones angol orvos az elsők közé tartozott, aki
óvott az ópium felelőtlen adásától. Így ír 1701-ben:
"Az ópium hirtelen elhagyása hosszú időn át tartó szedés
után elviselhetetlen szorongást, lelki depressziót okoz,
és néhány nap leforgása alatt nyomorúságos halálhoz
vezet." S bár e találó megfigyelés után sem tiltotta
az ópium használatát, azt azonban nagyon határozottan
leszögezte: "Nem a narkotikumba van a hiba, hanem az
emberben." Azt persze nehéz volna megmondani, hogy ezt
a megállapítását hogyan értette ? Valóban ismerte-e,
hogy milyen nagy egyéni eltérés tapasztalható az egyes
emberek gyógyszerekkel szembeni tűrőképessége között,
vagy pedig azokra gondolt, akik betegségük elmúltával
is rabjai maradtak az ópiumnak ?
A
18. század második felében már főbb orvos leírta hogy
az ópium lassan ölő méreg. Veszélyét nem a lelki függőség
kialakulásában és annak káros következményeiben látták,
ezt még nem ismerték fel, hanem "csak" a hosszú ideig
tartó szedés szervezetet leromboló hatásában. Ezért
helytelenítették, hogy az ópiumot túlságosan gyakran
rendelik olyan esetekben is lázcsillapításra, fájdalomcsillapításra,
amikor az felesleges mert ilyenkor a beteg állapotát
ez sokkal inkább súlyosbítja, semmint javítja.
Morpheus
isten itala
Az
ópium gyógyászati alkalmazásában fordulópontot, sőt
bátran mondhatjuk, forradalmat jelentett, amikor 1806-ban,
egy kis német városkában, Padebornban, a Hofapotheke
tulajdonosa, Friedrich Wilhelm Adam Sertürner gyógyszerész
előállította a máktokból az ópium fő hatóanyagát, egy
rendkívül erős fájdalomcsillapító és bódító hatású szert.
Ez volt az első alkaloid ! Mivel az altató hatást tartotta
elsődlegesnek, ezért az anyagot 1811-ben, a jó álmok
istene, Morpheus után morfiumnak nevezte el. (A morfiumot
ma már - természetes úton - a száraz máktokból közvetlenül
vonják ki. Az eljárás kidolgozása egy magyar gyógyszerész,
Kabay János nevéhez fűződik, ő alapította a Tiszavasvári
Alkaloida gyógyszergyárat is.)
1817-ben
már részletesen megismerik a morfium különböző tulajdonságait
állatkísérletekben, majd mind nagyobb és nagyobb teret
kap a gyógyításban is.
Ebben
az is nagy szerepet játszik, hogy előállítják a szöveteket
helyileg nem izgató, vízben oldódó morfiumsókat, Gabriel
Pravaz francia orvos pedig elkészíti a róla elnevezett
fecskendőt, s egy angol orvos már nemcsak szájon át,
hanem a bőr alá fecskendez gyógyszereket.
Az
évszázad nagy háborúi (a porosz-francia és a krími háború),
a sebesültek ezrei önként sugallják az ötletet, hogy
a szenvedések enyhítésére alkalmazzák a morfiuminjekciót.
E célra valóban sokkal hatásosabb volt, mint a szájon
át beadott gyógyszer. Ez nemcsak a hatás erősségére
vonatkozott, hanem időben is sokkal előbb jelentkezett
az injekció hatása. Hamarosan kiderült azonban az is,
hogy a hozzászokás veszélye is nagyobb. Tetézte a bajokat,
hogy egyes orvosok, nem ismerve még a morfium hatását,
azt hitték, hogy őket nem kerítheti hatalmába a kábítószer.
A szerencsétlenségben csak az volt a szerencse, hogy
a morfinista értelmi képessége (az egyre romló testi
állapot ellenére) évekig változatlanul megmarad. Így
a sokszor akaratlanul morfinistákká lett emberek akaratvilága
is csak lassan szűkült be. Ezért ha idejében kerültek
elvonókúrára, az legtöbbször sikeres volt.
Az
orvosok régen tudták, hogy az ópium hatása összetett,
csillapítja a fájdalmat, oldja a simaizmok görcsét,
van altató hatása, sőt bizonyos esetekben és bizonyos
értelemben izgató hatása is. Sertürner csak az első
lépést tette meg az úton. Ahogy a gyógyszerészet, a
kémia fejlődött, úgy gyarapodtak az ismeretek is. Hamarosan
kiderült, hogy az ópiumnak 25 alkaloidja van, Ezek hatása
(gyógyszertani szempontból) nagyon is eltérő. Az ópiumszármazékok
között a legerősebb fájdalomcsillapító és altató hatása
a morfiumnak van. Érdekes, hogy a hasmenést gátló hatás
az egész ópiumé, de ez akkor is megmarad, ha az ópiumtinktúrából
kivonják a morfiumot. Az ópium hasmenést csillapító-szüntető
hatása természetesen nem a hasmenés okát szünteti meg
(ezért ma már erre a célra is csak ritkábban használják),
hanem lelassítja a kórosan meggyorsult, s így a hasmenést
okozó bélmozgást…
A
morfium már kis adagban csökkenti a nagyagy fájdalomingerekkel
szembeni érzékenységét anélkül, hogy befolyásolná a
perifériás idegek vezetési képességét, sebességét vagy
az idegvégződések (a receptorok) érzékenységét, észlelő
képességét (ezért nem használták műtéti érzéstelenítésre).
A heveny fájdalom csillapítására adott egy-két morfiuminjekció
után, az erős fájdalmak elmúltával, a beteg nem igényli
tovább a morfiumot.
Más
a helyzet akkor, ha valamilyen oknál fogva hosszabb
időn át adják, akkor gyorsan kifejlődhet a szenvedély,
a függőség. Ezért amióta a gyógyszerkémia fejlettsége
lehetővé tette új vegyületek előállítását, ismert régi
anyagok kémiai szerkezetének megváltoztatását, a kutatók
arra törekedtek, hogy olyan ópiumszármazékokat állítsanak
elő, melyek fájdalomcsillapító hatása eléri vagy esetleg
meg is haladja a morfiumét, de a megszokást, testi-lelki
függőséget kialakító hatása gyengébb. Sajnálatos módon
az egyik első vegyület, a mind a mai napig az egyik
legveszélyesebb kábítószerré vált heroin volt.
Amikor
1898-ban felfedezték, nagy reményeket fűztek hozzá.
Nem is annyira fájdalomcsillapítónak szánták, hanem
- mivel kitűnő köhögéscsillapítónak bizonyult, az asztma,
az idült hörghurut és a tuberkulózis gyógyításában kezdték
kiterjedten alkalmazni, nyugtató hatása miatt pedig
a kedélybetegségek kezelésére. Az új szer iránti lelkesedést
még fokozta, amikor kiderült, hogy alkalmas a morfiumelvonó
kúra szereként is. De már a századforduló első éveiben
rájöttek arra, hogy éppen a heroin az, amelyhez a szervezet
a leggyorsabban hozzászokik, és a heroinistákat még
a morfinistáknál is nehezebb kezelni…
Néhány
év múlva azután minden országban betiltották, és gyártását
szigorúan ellenőrzött körülmények között, kis mennyiségben,
kizárólag kísérleti célra engedélyezik alkalmazását.
Ma már gyógyszerként a világon sehol nem használják.
Sajnos kábítószerként annál gyakrabban. De ez már az
ópium kettős arculatának másik története, a kábítószerek
világa.
Az
ópium, mint kábítószer
Valószínűleg
Törökországban használták először kábítószerként, ha
nem is teljesen a mai értelemben véve. Ennek oka az
volt, hogy Mohamed próféta az igazhivőknek megtiltotta
a bor fogyasztását, s a mámorkeresők az ópiummal kárpótolták
magukat. Így terjedt el az ópiumevés. Egy francia utazó,
Belon, már 1546-ban megírta: "A törökök békében-háborúban
egyaránt rendszeresen esznek ópiumot, hogy a veszélyeket,
nehéz helyzeteket könnyebben elviseljék, átvészeljék."
Egy másik utazó, az egykori kurucból, Bercsényi Miklós
kapitányából francia tábornokká és diplomatává lett
Tott báró is rikító színekkel ecsetelte a konstantinápolyi
piactéren látottakat: "Az ópiumadagjukra várakozók szófájukon
feküsznek, s összekuporodva várják szükségleteik kielégítését."
Samuel
Crumpe angol orvos így írt az iszlámvallás és az ópiumszívás
közötti oki összefüggésről: "Az az igazság, hogy a világon
mindenütt a mohamedán vallású népek szoktak rá az ópiumra...
Ennek oka abban rejlik, hogy a muzulmán vallás előírásai
tiltják a bor és más részegítő italok fogyasztását."
Jean
Chardin, a 17. század híres utazóinak egyike pedig ezeket
írta: "Azok a perzsák, akik hozzászoktak ennek a gyógyszernek
a rendszeres fogyasztásához (az ópium a 16-17. században
vált gyógyszerből kábítószerré), egy idő után már nem
tudnak élni nélküle. Az ópium iránti vágy lelki depressziót
idéz elő náluk. Kegyetlen sóvárgás és szellemi gyengeség
tükröződik az arcukon. A törökök például nyíltan hangoztatják,
hogy ők bizony már nem tudnának meglenni ópium nélkül,
hacsak borral nem helyettesíthetnék. Ám ha ezt mégis
megkísérlik, csalódottan tapasztalják, hogy a szeszes
ital koránt sincs akkora hatással rájuk, mint az ópium."
Az
1800-as évek végén egy híres perzsa költő-filozófus,
Abu I-Quasem Yazdi így írt: "A keleti hagyományokon
nevelkedett művelt ember számára a maga belső világa
a fontos egyedül, a külső realitás elhanyagolható látszat."
Ezért az európai utazók többnyire úgy képzelték, hogy
végeredményben az ópiumevés sem egyéb, mint a keleti
ember egyik szokása, tehát egyfajta egzotikum. Hozzátartozik
a kelethez, mint a felkelő nap, a barna vagy a sárga
arcbőr, a szemlélődő életmód, a Buddha-ülés és a fehér
emberétől elütő más szokások.
Királyi
szokás
Az
1526-os év India történelmében is tragikus fordulatot
hozott. Ebben az évben bukott el a panipati csatában
az utolsó delhi szultán. A győztes Baber megalapította
a nagy mongol birodalmat, de mivel maga is, családja
is az ópium rabja volt, a királyi szokás elterjesztette
az addig csak gyógyszerként alkalmazott, de könnyen
hozzáférhető olcsó anyagot, előbb a nemesek azután a
nép kőzött is. A leghatalmasabb mogul, a Nagy Akbar
azután állami monopóliummá tette az ópium termesztését
és eladását. Az is maradt évszázadokon át egészen a
mogul birodalom bukásáig, nem csekély jövedelemmel gyarapítva
az államkincstárt. Ebben az időben vált szokássá a lakosság
körében, hogy napjában egyszer-kétszer ópiumos vizet
igyanak vagy lenyeljenek egy-két ópiumpilulát. Igaz,
nem a mongol uralkodók honosították meg a máktermesztést,
illetve nem ők ismertették meg India lakosaival az ópiumot.
Feltételezhetően a macedóniai világhódítónak, Nagy Sándornak
a seregei hozták be, de az biztos, hogy amikor a ghaznai
arab szultánok elfoglalták Indiát s meg alapították
ott a Delhi Szultanátust, meghonosítottál a mák termesztését
is.
Az
angolok elég korán felismerték, hogy a túlzott ópiumfogyasztásnak
vannak bizonyos veszélyei, ezért Indiában, tehát a saját
területükön hamarabb korlátozták az ópiumfogyasztást,
mint ahogy később (inkább kényszerből, semmint meggyőződésből)
csökkentették az exportot. India első főkormányzója,
Warren Hastings már 1735-ben kifejtette, hogy az ópium
nem létszükséglet, hanem ártalmas luxuscikk.
Az
ópiumtermesztés és kereskedelem előbb patnai kereskedők
kezére került, s tőlük vette át azt a jól jövedelmező
üzletágat a Keletindiai Társaság, majd pedig a Brit-Indiai
Kormány. Az ópiumkereskedelem tehát virágzott. De lassan
felébredt Anglia és a világ lelkiismerete is. Komolyabb
intézkedéseket azonban (a közvélemény nyomására) csak
a század végén hoztak. Bár sokan igen határozottan követelték,
hogy a kormány tiltsa meg az ópiummák termesztését (ópiummáknak
nevezik a keleten honos, az európaiénál nagyobb ópiumtartalmú
mákfajtákat), erre mégsem voltak hajlandók, csak arra,
hogy egy Királyi Vizsgáló Bizottságot küldjenek ki a
kérdés tanulmányozására. Végleges állásfoglalásukat
a bizottság jelentésétől tették függővé.
S
mindenki legnagyobb meglepetésére a bizottság nem jutott
egyértelműen arra a következtetésre, hogy az ópium termesztését
meg kellene tiltani. Ez a határozatlanság ma, majdnem
hihetetlenül hangzik, de mégsem vádolhatjuk a bizottság
tagjait lelkiismeretlenséggel. Egyrészt akkoriban még
nem álltak a bizottság rendelkezésére olyan egyértelmű,
meggyőző adatok az idült ópiumfogyasztás következményeit
illetően, mint akár csak 50-60 évvel később. Másrészt,
s talán inkább ez okozott zavart, Indiában az ópiumnak,
mint gyógyszernek komoly, mélyen gyökerező hagyományai
voltak. Ezeknek a hagyományoknak egyenes következményeként,
továbbá a szociális elmaradottság, tudatlanság miatt
is, még a 19. századi Indiában sem lehetett éles határvonalat
húzni az ópium terápiás és nem terápiás alkalmazása
között.
Így
mindenki legnagyobb meglepetésére kiderült, hogy a fogyasztók
legnagyobb létszámú csoportját a csecsemők és a négy
éven aluli gyerekek alkotják. A magyarázat nagyon egyszerű,
a lakosság zöme szegény volt, egészségtelen körülmények
között élt, s egészségtelenül táplálkozott. Ennek egyenes
következménye volt, különösen trópusi viszonyok között,
a gyakori hasmenéses megbetegedés. Orvos nemigen volt,
s ha volt is, a szegények úgysem tudták volna megfizetni.
Így a síró, hasmenéses vagy fájdalomról panaszkodó,
aludni sem tudó kisgyerekek egyetlen hatásos gyógyszere
az ópium volt…
A
másik nagy csoportba a "korosabb" férfiak tartoztak.
(A korosabb jelző ne tévesszen meg bennünket, mert abban
az időben (a nagy tekintélyű Királyi Bizottság jelentése
az 1885. évben kelt) a 40 évesek már korosnak számítottak.)
Ezek a férfiak úgy szedték az ópiumot, mint ahogyan
ma szedik az idős emberek a vitaminokat, ásványi sókat
és erősítőket tartalmazó gyógyszereket, az ún. geriátriumokat.
S bár kis adagban, de rendszeresen szedték az ópiumot
(nem szívták !). Így az ópium mértékletes használata
elfedte, vagy inkább elmosta a használat és a visszaélés
közötti határt.
A
bizottság jelentése tehát a kormány ópiumpolitikáját
támasztotta alá, s nem az Ópiumellenes Liga vagy a közvélemény
követelését. A kormány mégis úgy döntött, hogy a sajátjuknak
tekintett Indiában óvatosan de csökkenti az ópiumfogyasztást.
Ehhez szerencsés kézzel nyúlt hozzá, mert felismerte,
hogy Indiában, ahol azért az ópiumfogyasztás mértéke
kezdett hasonlítani az európai szeszesital-fogyasztás
elterjedtségéhez tiltó intézkedésekkel nem érhetnek
célt. A fokozatos csökkentés módszere mellett döntöttek
tehát. Sikerüli is ily módon jelentősen visszaszorítani
az ópiumfogyasztást, de a végső harcot a függetlenség
elnyerése után az indiai kormány vívta meg, az egyes
tagállamok 1956 után sorra elrendelték az ópiumot fogyasztók
nyilvántartását, orvosi bizottságokat hoznak létre,
s ezekre bízzák a havi ópiumadag megállapítását, irányelveket
adnak az orvosoknak, hogyan és milyen mértékben csökkentsék
az ópiumadagokat.
Az
eredmények, amint azt az indiai kormány egyik régebbi
statisztikai kimutatása is igazolja, valóban látványosak
voltak. És még egy adat, ötven év alatt a felhasznált
ópium mennyisége évi 500 tonnáról 5 tonnára csökkent
!
A
nagy robbanás
Egészen
másként alakultak a dolgok Kínában. Ott a 19. század
végén az ország felnőtt lakosságának 30-40 százaléka
az ópium rabja volt. Hogyan jutottak el idáig ? Erre
ma, amikor tudjuk, hogy a toxikománia elsősorban társadalmi
probléma, könnyű magyarázatot adni.
Kína
népe a 19. században próbált véglegesen megszabadulni
a gyűlölt mandzsu uralkodóktól és nemesektől. A lázadások,
felkelések sorra elbuktak, s a baj tetézéseként megjelentek
az európaiak is, akiket a nép hamarosan még jobban meggyűlölt,
mint a mandzsukat. Jött az ópiumháború, majd a boxerlázadás,
amelyet szintén levertek ugyan, de közben a központi
hatalom felbomlott, helyébe különböző titkos társaságok
vagy egyszerűen a nagy rablóbandák vezérei léptek. Az
eredmény nem volt kétséges, az ország amúgy is rossz
gazdasági helyzete tovább romlott, a nép éhínséggel
küszködön. Egyetlen vigasza maradt, az ópium…
Bár
a kínaiak nagy szerepet játszottak az ópium szívás elterjesztésében,
nem ők találták fel. Az "érdem" a hollandoké. A hollandok
Jáva szigetének elfoglalás után, 1600 körül nemcsak
a dohánnyal és a pipázással ismerkedtek meg, hanem véletlenül
arra is rájöttek, hogyha a pipadohányhoz ópiumot kevernek,
az fokozza a dohányzás élvezetét. Ehhez járult még egy
tévhit is, azt gondolták, hogy az ópium véd a maláriától…
Az
ópiumszívás lassan, veszélyesnek még egyáltalán nem
mondható mértékben terjedt. Mindaddig, míg az ópium
élvezete nem vált tilossá, lényegében abból ált az ópiumfogyasztás,
hogy igen sokan (s ezek sokkal inkább a tehetősebbek,
mint a nincstelenek soraiból kerültek ki) esténként
elszívtak egy-egy pipányi ópiumot. Bizonyos, hogy ezekben
az emberekben is kifejlődött a hozzászokás, de még nem
olyan mértékben hogy munkájukban, családi életükben
zavart okozott volna.
A
nagy robbanás időszaka a Ming dinasztia uralkodásának
végére, a 17. századra esett. A Ming császárok a dohányzás
elterjedését akarták megakadályozni tűzzel-vassal, akárcsak
számos európai államban is, s nem nagyon törődtek a
veszélytelennek tartott ópiummal. Az ópiumszívás ellen
először Jüen Cseng császár lépet fel szigorúan, száz
bambuszbot-ütésre és száműzetést ítélte azokat, akik
ópiumot szívtak vagy akiknél ópium pipát találtak. Azokat
pedig, akik "tiszteletre méltó családok fiait ópiumszívásra
csábították", megfojtatta.
Ekkorra
azonban már annyira romlott az ország helyzete, oly
mostohává váltak az életkörülmények, hogy az ópiumszívás
rohamosan terjedt, de most már a legnyomorúságosabb
körülmények között élők körében. Arra persze nem gondoltak
a szerencsétlenek, hogy az ópiumra költött pénz még
tovább fokozza nincstelenségüket, nyomorukat. (Csak
1906-ban sikerült szigorú intézkedésekkel felszámolni
az addig szabadon, majdhogynem állami jóváhagyással
történő ópiumtermesztést és kereskedelmet, eltekintve
az ópiumháborút kiváltó, tiszavirág életű tilalmi időszakokról.)
Kínában
a 19. század közepén az ópiumszívók számát már 10-12
millióra becsülték. Ez a szám nemhogy csökkent volna,
de inkább növekedett a század végére, a 20. század elejére.
Bizonyos célzatosan megírt, sokszor szenzációhajhász
útirajzoknak, útikönyveknek köszönhetően a Kínáról alkotott
hagyományos képhez szinte elválaszthatatlanul hozzátartozott
az ópiumbarlang képe, ahol csonttá-bőrré soványodott
emberek fekszenek kábultan a piszkos priccseken, s elerőtlenedett
kezükből kihull az ópiumpipa.
A
század elején azután más magyarázatok is születtek.
A legnépszerűbb szerint az európai és a kínai életfilozófia
közötti eltérésben rejtik az ópiumélvezet elterjedésének
oka. Ez látszólag meg is magyarázott mindent. A híres
francia író, André Gide pl. ezt írja: "Meg kérdeztem
egy kínait, hogy mi tette rá a legnagyobb benyomást,
európai utazása során ? Ezt válaszolta: "Európában főként
a fáradtság, a bánat és a gond kifejezés láttam minden
arcon". S még hozzáfűzte: "Önök jártasak valamennyi
művészetben, kivéve a legegyszerűbben, abban, hogy hogyan
kell boldognak lenni…"
Felvetődik
a kérdés, hogy miért terjedtek el Európában a kábítószerek
? Ennek okaira már részben utaltunk. Annyit azonban
még szeretnénk hozzáfűzni elsősorban a kábító, euforizáló
szerek vonatkozásában (Európában ezek terjedtek el elsőként),
hogy amióta ember él a földön, mindig voltak és mindig
lesznek szenvedésnek összetettebb, bonyolultabb formái.
Hiszen a testi szenvedésekhez, a fizikai fájdalmakhoz
gyakran társulnak lelki problémák is (pl. egy hosszan
tartó kellemetlen élethelyzet, családi vagy munkahelyi
problémák). Ezek akár együttesen, akár külön-külön is
szorongást, feszültséget idézhetnek elő. A belső feszültséget
azután gyakran kíséri testi-lelki fáradtság, kimerültség,
amit még fokoz a rohanás, az embernek önmaga erejével
történő, sokszor értelmetlen visszaélése. Ha most ilyen
körülmények között egy gyengébb lelkierejű ember valami
oknál fogva kábító, fájdalomcsillapító gyógyszert kap,
amivel az nemcsak fájdalmait enyhíti, hanem fájdalomcsillapító
hatásánál fogva lelki panaszait is, akkor (ha orvosa,
környezete nem vigyáz eléggé) könnyen válhat a kábítószer
rabjává.
Csandu
Ahhoz,
hogy az ópiumszívás széles körben elterjedhessen, már
szükség volt bizonyos kémiai ismeretekre is. A nyers
ópium ugyanis nem nagyon alkalmas szívásra. Megszületett
hát a csandu, az ópiumszívásra alkalmas, aromás, jól
formázható, gyúrható alakja. Ez elég bonyolult módon
és hosszú ideig készül. Így válik az alig gyúrható,
füstölésre alkalmatlan, semmiféle aromával nem rendelkező
nyers ópiumból csandu. És még valami, a hosszas eljárás
során néhány ópium-alkaloid szétesik, de a massza morfiumtartalma
az eredeti közel kétszeresére nő. Ezért is veszélyesebb
az ópiumszívás, mint az ópiumevés.
A
csandut kis golyócskává gyúrva helyezik az ópiumpipa
fejébe, majd meggyújtják. Az ópiumszívó, megfelelő mennyiségű
füst leszívása után gyorsan elalszik, és eljut az áhított
álmok színes birodalmába. Az ébredés már kevésbé kellemes,
legtöbbször depressziós állapot jelentkezik, de nem
ez a legnagyobb ár, amit az álmok világába tett gyakori
utazásért fizetni kell.
Mindent
gyógyít, saját magán kívül…
Készítsünk
számvetést, mi hát az ár, amelyet az ópium és a morfium,
heroin adta múló boldogságért, álomért fizetni kell
?
Az
átlagos ópiumszívó naponta 10 grammnyi csandut szív
el, de kivételesen akár 30-40 grammot is. A heveny mérgezéstől
az éveken át tartó, rendszeres ópiumszívás megvédi.
A keleti emberek nem tudni miért, de lassabban jutnak
el a "végállomáshoz", mint a európaiak, akiknél már
néhány évi rendszeres ópiumszívás is teljes testi-lelki
leromláshoz vezet…
Amikor
kellő felkészültséggel kezdték elemezni a csandu hatását,
hamar megdőlt az a korábbi feltételezés, hogy a "csodás"
hatásokat a csanduban levő, abból az izzítás hatására
felszabaduló morfium okozná. Kiderült ugyanis, hogy
egy ópiumpipányi csanduban viszonylag kevés morfium
van ( a legjobb minőségű ópium morfiumtartalma 10 százalék
körül mozog). A bódító hatásban tehát még más alkaloidok
is szerepet játszanak.
Vannak
országok (pl. Törökország, Irán), ahol sohasem szívták,
hanem ették az ópiumot. A kezdeti adag az ópiumevőknél
viszonylag csekély, napi 0,03-0,12 gramm, de ez az adag
az idők folyamán elérheti a napi több grammot is ! Az
európai országokban és az USA-ban is sokkal inkább az
evés, mint a szívás terjedt el.
Az
ópium elfogyasztása után (mindaddig, amíg a narkomániás
ember csak kis mennyiségeknél tart) egy rövid ideig
tartó, jó érzésekkel teli, gond nélküli bódulat alakul
ki. Ebben az állapotban gyorsan váltják egymást a kellemes,
színes gondolatok, s a bódult ember lelki szeme előtt
az egész világ bearanyozódik. Ha azonban a megevett
mennyiség nagyobb, akkor az ópiumevő éppúgy elalszik,
mint az ópiumszívó.
Az
ópiumélvezőt hajtja a vágy, hogy ilyen módon meneküljön
a valóságtól, ne kelljen szembenéznie vele, ne kelljen
azzal fáradnia, hogy a sokszor valóban nehéz problémákat
a maga erejéből vagy mások segítségével megoldja. Sokszor
éppen a környezet közömbössége, segítőkészségének hiánya
miatt nyúl a droghoz, hogy segítségével mintegy kilépjen
a jelenből. Megpróbál, noha sokszor maga is tudja, hogy
csak ideig-óráig sikerül, az ópiumbódulatban mindent
elfelejteni, s közben egyre lejjebb sodorja a vak szenvedély
a lejtőn.
Eleinte
csak nem akarja, később már valóban nem tudja, nem képes
észrevenni, hogy nemcsak magával nem törődik, de teljesen
elvész, közömbös lesz számára a társadalom, majd nagyon
hamar a családja is.
Ebből
az állapotból azonban még van menekvés, gyógyulás, az
elvonókúra. Ide kívánkozik az a tévhit (s ez mint látni
fogjuk néhány más kábítószernél is vissza-visszatér),
hogy az ópium fokozza, segíti a nemi potenciát, a nemi
teljesítményeket. Ez egyszerűen nem igaz. Mi hát a valóság,
hogyan született, honnan táplálkozik ez a hiedelem ?
Az
való igaz, hogy az első időben az ópium használatával
meg lehet hosszabbítani a közösülés időtartamát, azaz
késleltetni az orgazmust is, az ejakulációt is. De amilyen
arányban növekszik a rendszeresen fogyasztott ópiummennyiség,
olyan mértékben húzódik el egyre inkább a beteljesülés
pillanata. S ez már sokkal inkább kínos, semmint kellemes.
Végül egyszerűen el marad egészen… Kialakul egy teljesen
aszexuális állapot az ópium rabja az ópium segítségével
kasztrálta önmagát. S mindezt úgy tette, hogy maga sem
veszi észre mi is történt vele. Míg a valóságban az
ópium teljesen kiölte a szexuális élményekre való törekvést,
addig - írja a perzsa költő-filozófus Yazdi - a nemi
aktust, az ópiummámorban megálmodott paradicsombeli
lányoktól kapott csókok helyettesítik.
A
végállomás az esetek többségében a teljes testi leromlás.
Ez olyan mértékű, hogy valósággal csont és bőr lesz
az egykor jó megjelenésű, jó erőben levő emberből. Ilyen
állapotban szervezete semmiféle fertőzésnek nem tud
ellenállni, s egy olyan közönséges, jelentéktelen fertőzés
okozta betegség is, amellyel egy nem narkomániás ember
szervezete könnyedén megbirkózik, számára halálos kimenetelű.
De az sem ritka kivétel, hogy egy zavart pillanatában
öngyilkosságot követ el, s ez tesz pontot az ópium rabjának
életére.
Joggal
írják róla a régi arab orvosok, hogy az ópium mindent
gyógyít, saját magán kívül…!