Hasis
A
hasis élvezetről, több helyen lehet olvasni, pl. Dumas:
Monte Cristo grófjában. Az indiai mondavilág szerint
az istenek azért adták az embereknek a hasist tartalmazó
kendert, hogy boldogságot, bátorságot és szexuális örömöt
merítsenek e csodálatos növényből. Számos legenda él
a nép ajkán, hogy hogyan került a földre a kender.
Az
egyik szerint két démon, Dewasz és Aszurasz, Visnu sugallatára
hozzáfogott, hogy elkészítse az örökéletet adó italt.
Egy hegy segítségével, amelyet Visnu földi alakja, egy
teknősbéka hordott a hátán, a két démon habbá verte
a Tej-óceánt. Miközben a vizet verték, a fehér habba
belehullott Visnu néhány hajszála, s a hullámok egy
csodálatos völgybe sodorták. Itt a hajszálakból különös
növény sarjadt, aki csak megízlelte, nevetésre fakadt,
még ha addig a világ legbánatosabb embere volt is.
Egy
másik monda szerint egyszer, nagyon régen, Maisur, a
dervis az erdőben egy kobrakígyóval találkozott. Nagyon
megbarátkozott az állattal, naponta kisétált hozzá,
becézgette, dédelgette. Egy alkalommal nagyon fáradt
volt, s ezt a kobra észrevette. Elhatározta, hogy viszonozza
a dervis kedvességét. Így szólt hozzá: "Vakard meg a
fejemet, s néhány szem magot találsz rajta. Vesd el
őket, s ha kinő belőlük a növény, szedd le a leveleit."
A dervis azonban tévedésből vízbe áztatta a leveleket,
s ezt itta meg. Ettől olyan részeg lett, hogy se látott,
se hallott…
A
kender és az ember közötti kapcsolat lehet vagy tízezer
éves. Kezdete egybeesik a földművelés kezdeteivel. S
körülbelül az óta vitáznak mind a mai napig, hogy a
hasis mennyire ártalmas, veszélyes szer. "A hasis feltárja
a paradicsomba vezető utat", dicséri az egyik. "Ellenkezőleg
(így a másik), hasiscserjék szegélyezik a pokolba vezető
utat."
Régészeti
és botanikai adatok alapján úgy vélik, hogy a kender
(Cannabis sativa) őshazája Afganisztán-nak a Kaspi-tengertől
délre fekvő területe volt, mások szerint a Bajkál-tó
környéke. Az biztos azonban, h az ember nagyon hamar
felfedezte sokoldalú, számára kedvező tulajdonságait.
Kínában már több mint ezer éve kultiválják. Szárából
rostot, majd abból vásznat, kötelet készítenek, magvából
olajat állítanak elő. Azt is nagyon hamar felfedezték,
hogy a növény egyes formáinak gyógyításra is felhasználható
kábító hatásuk van.
A
kender kétlaki növény. Ezt már a híres botanikus császár,
Shen-Nung leírta i. e. 2737-ben megjelent könyvében.
Ma már azt is tudjuk, hogy a kender termős példányai,
különösen az indiai kender (Cannabis, sativa var. indica)
tartalmazza azokat a különböző érettségű gyantákat (kannabinol,
tetrahidrokannabinol) amelyekből a hasis készül. Az
emberre veszélyes pszichés hatásokért elsősorban ezek
az anyagok a "felelősek". A kender hasistartalma attól
függ, hogy milyen éghajlati, időjárási és földrajzi
viszonyok között él a növény. Csak a trópusi, tehát
a forró éghajlat alatt élő növényben van hasis. A legjelentősebb
hasistartalmú az indiai és a dél-amerikai kender. Hasisgyantát
azonban még az indiai kender sem egyenletesen, egyformán
tartalmaz. Ez a magyarázata, hogy índiában, ahol talán
a legelterjedtebb a hasis élvezete, a szakértők (a hasis
gyantatartalmától függően) a növény, illetve a hasis
három fajtáját különböztetik meg.
Ez
ad magyarázatot arra is, hogy a nemzetközi kábítószer-egyezmények
hatálya alá csakis a hasisgyantát tartalmazó növényi
részek esnek. Így a kenderlevél, ha nincs gyantatartalmú
ágvégekkel keverve, Indiában, pl. ma is legálisan van
forgalomban, mint élvezeti szer, amelyet főként teaként
isznak.
Talán
nincs még egyetlen kábítószer, amelynek annyi neve és
annyiféle elkészítési módja volna, mint hasisnak. Érdekes
maga a növény is, s nem kevésbé érdekes a hasisélvezet
története. Villantsunk fel belőle néhány epizódot.
A
hasis hatásáról szóló első írásos dokumentum Hérodotosz
görög történetírótól származik az i. e. 5. századból.
Művében először igen pontosan leírja magát növényt,
majd beszámol a szkítáknál megfigyelt halotti
ünnepségről. A kender összegyűjtött magvait egy sátorban
levő izzított kőre szórták. Nemsokára a magvak füstölögni
kezdtek, majd olyan sűrű gőz képződög mint a görög gőzfürdőkben.
A szkíták azután a gőzt belélegezve örömteli kiáltozásba
törtek ki. (Talán ezét nevezték el a görögök a kendert
"kolobosznak", vagyis lármának.) De nemcsak halotti
ünnepeken használták a szkíták, hanem az istenek jóindulatának
elnyerésére is rendeztek ilyenféle éjszakai szertartásokat.
A
kínaiak számára, akikhez már az új-kőkorszakban
(i. e. 6000 évvel) elkerült, a kender az "isteni növényt"
jelentette, értékes táplálékot, ruházati és halászhól
alapanyagot, lámpaolajforrást és fontos orvosságot.
Kínában mindig csak gyógyszerként használták !!! Alkalmazását
i. e. 2737-ig csak a szájhagyomány szabályozta.
Abban az évben, amikor Shen-Nung császár említett könyvében
megjelent, már eléggé pontosan leírták adagolásának
módját és javallatait. Az i. e. 15. századból azonban
még a gyógyítás egy meglehetősen szokatlan módjáról
vannak adatok. A növény vastagabb szárából egy vagy
két, kígyóforma botot faragtak ki. Azután a beteget
kivették az ágyából, és megverték az ágyat (?!), hogy
a betegséget okozó rossz szellem elmeneküljön onnan…
Indiában
az első időkben kizárólag arra használták, hogy
megkönnyítse nehéz szövegek megtanulását. Ekkor még
nem kábulatról, hanem transzcendens állapotról beszéltek.
Hogy ezt a fogalmat és ennek tartalmát jobban megértsük,
idézzük egy híres francia orientalista, Jean Herbert
sorait, "A magas fokú ázsiai kultúrákban az önmegtartóztatásnak
(gyakorlati és rituális okokból) csak az a célja, hogy
azokat az energiákat, amelyeket a nemi aktusra fordítanának,
magasabb szellemi tevékenységre használják fel." S hogy
ez hogyan függ össze a hasissal ? Azt később, amikor
a hasis és a szexualitás kapcsolatával foglalkozunk,
látni fogjuk…
A
különböző betegségek, illetve az azok gyógyítására szolgáló
hasistartalmú gyógyszerek mellett a hasis volt a fő
alkotóeleme az "örök életet" biztosító életelixírnek
is. Ekkor azonban a hozzáértők már tudták, hogy a nagyobb
adagot bevevők szeme előtt "démonok" jelennek meg, vagyis
hallucinálnak.
A
szicíliai Diodórosz leírja, hogy Indiában, mielőtt
a szerencsétlen özvegyeket az áldozati máglyához vezették
volna, nagy adag gyorsan és biztosan ható hasissal készült
itallal kábították el. Ezt későbbi korok tudósai is
megerősítették. Még a 19. században is megtörtént Indiában,
hogy a hasismámortól vallásos önkívületi állapotba került
tomboló hivők tömegével vetették magukat a szent elefántok
lábai vagy az istenszobrokat vivő kocsik kerekei alá.
Az ily módon meghaltak számát 1806-ban húszezerre becsülték
!
Az
i. sz. 9. századból származik egy iráni kézirat.
Ebből kiderül, hogy Indiában vallási ünnepeken, elsősorban
akkor, ha emberáldozatot akartak bemutatni az isteneknek,
kultikus célokra is használták a hasist. E szokást az
irániak is átvették. Így érték el, hogy a kiemelt áldozat
vonakodás nélkül engedte magát feláldozni. Ez így "kedvesebb
volt az isteneknek". Ezért adtak az áldozatnak nagy
gonddal elkészített, hasistartalmú italt hosszú időn
keresztül. Amikor eljött a áldozás napja, különösen
erős, nagy hasisadagot kapott, hogy ne veszítse el a
bátorságát, és önkívületi állapotában önként menjen
az áldozati oltárhoz. Ott átvágták a nyakát, hogy vérét
beigya a föld. A körülálló hivők pedig a még rángatózó
testet kis darabokra szaggatták, hogy húsának egy darabját
földjükbe temetve, jó aratást biztosítsanak maguknak,
vagy elásták családi tűzhelyük alatt, hogy általa fenntartsák
egész családjuk jólétét.
Egy
afrikai útleírásban olvastuk a következőket a
hasisélvezet elterjesztéséről:
"A
háború után nagyon megnőtt Kalamba-Mukenge hatalma.
Leigázta a környező népeket, hűségre kötelezte őket,
és arra törekedett, hogy újonnan alapított birodalmát
megszilárdítsa. Megvonta a törvényes határokat az enyém
és a tiéd között, halállal büntette a gyilkosságot.
Erővel terjesztette a nép között a keletről behozott
riamba (hasis) kultuszt. Így a riambakultusz valamiféle
államvallássá fejlődött, mert a király felismerte, hogy
a vad, nomád balubákat, akik nem ismertek semmiféle
rendet, fegyelmet, ezzel a szerrel meg lehet fékezni.
A király parancsára összetörték a régi fétisek szobrait,
s helyükbe, mint egyetlen varázsszert, minden ellen
védő fétist, a riambát állították. Azokat, akik ily
módon a hasis rabjai lettek, a Hasis Fiainak, Beni Riambának
nevezték."
A
hasis, mint kábítószer akkor terjedt el az egész keleten,
amikor az iszlám. Biztos, hogy ehhez nagymértékben hozzájárult
a Korán alkoholtilalma. Az arab országokban már
az i. sz. 8. században annyira elterjedt a hasissal
való visszaélés, hogy megtiltották a használatát. Mindenkinek,
aki a tilalmat megszegte, kitépték a fogait. Hogy ennek
a tilalomnak nem volt nagy eredménye, azt misem mutatja
jobban, mint hogy 11. századi arab szerzők már ismét
a hasis nagy elterjedtségéről adnak hírt. Ugyanakkor,
s ez figyelemre méltó, egy arab botanikus, Ibn al-Bejtar
leírja, hogy a hasis krónikus szedése következtében
"az egyszerű emberek szelleme megzavarodik, és gyakran
kapnak görcsös rohamokat".
Egy
híres régi arab gyógyszerkönyvben az áll, hogy a hasis
az istenek legnagyobb ajándéka. Élénkíti a fantáziát,
elmélyíti a gondolatokat, és élesíti az ítélőképességet.
Tehát egyszerre van izgató és nyugtató hatása. De ha
nem megfelelő módon adagolják, vagy visszaélnek a használatával,
akkor gondolkodási zavarokat okozhat, széttöri az öntudatot,
gyengíti a szív munkáját.
A
kábító, bódító növényt az előbb említett arab botanikus,
Ibn al-Bejtar nevezte el "kasisat al-foquarának",
a szegények gyógyfüvének. Szegényeken a fakírokat és
a derviseket értette. A törökök és a perzsák "sararnak",
azaz titoknak keresztelték el. De még számtalan elnevezés
forog közszájon, így nevezik macubának, marsundnak,
marihuánának, kifnek, daggának, s még sok más néven.
Az
ok rendkívül egyszerű, a hasistartalmú növényt sokféle
formában használják. Szívják a magját és a levelét,
különböző módon elkészítve eszik vagy issza a gyantáját,
belekeverik édességbe vagy dohány közé stb.
Az
arab országokban például úgy készítik el, hogy a indiai
kender ághegyeit letördelik, majd vajban és kevés vízben
megfőzik. Lassú tűzön besűrítik, míg zöldes szín kenőcsforma
alakot nem vesz fel. Magának a hasisnak igen kellemetlen
a szaga, ezért egyes helyeken a hasis masszából befőttet
készítnek, ezt dawameszknek nevezik. Ebben a hasison
kívül cukor, különbőz fűszerek, és egyéb ízesítő anyagok
vannak. Szokás volt a dawameszkbe kőrisbogárport is
keverni, hogy növeljék a szexuális teljesítőképességet.
Csak zárójelbe említjük meg, a kőrisbogár megszárított
teste, a cantharis, helyileg izgató anyagot tartalmaz,
mely a vizelet kiválasztáskor vesegyulladást okoz !
Perzsiában
egy rész hasislevél-port két rész vajjal addig pirítottak,
míg barnás színű nem lett, s ezt fogyasztották. Dél-Amerikában
pedig egy pohár tejjel vagy pálmalevélborral keverik
el a hasislevél-port, és fűszerekkel, cukorral ízesítik.
Iráni
dervisek a hasis elkészítésének egy különleges módját
dolgozták ki. A kender virágát ősszel, amikor a magok
érési ideje van, 14 napig árnyékos helyen megszárítják.
Azután egy finoman bolyhozott szőnyeg fölé tartott szita
felett elmorzsolják. A szita rostáján áthullott finom
ragadós port a szőnyegről összegyűjtik. Ezt a gyurmát
azután vízben megfőzik, helyesebben felfőzik, mert a
víz felületén összegyűlő anyagot fogyasztják. Az ezzel
az eljárással készített drog hatása sokkal erősebb,
mint a hagyományos módon elkészítetteké. Ebből már 0,2
gramm mennyiség elszívása igen erős bódulatot okoz.
Amikor
az 1200-as évek végén a Curzola-sziget mellett vívott
csatában a genovai flotta vereséget mért a nagy rivális,
Velence hadiflottájára, volt a velencei foglyok között
egy idősebb előkelő nemes: Marco Polónak hívták.
Három évet töltött fogságban. Számára ez nagy megpróbáltatás
volt, de az emberiségnek szerencse. Ezek alatt az évek
alatt mondta tollba ugyanis nagy, több mint 17 évig
tartó keleti utazásainak történetét. Ebből értesült
először a világ az asszaszinok titkáról is. Hogy kik
voltak az asszaszinok, azt különösen a Szentföldön harcoló
keresztes vitézek tudták. Ők nevezték el az asszaszinokat,
a kender gyantaélvezőit hasisineknek (hasisembereknek),
amely arabul orgyilkost jelent. Ez az elnevezés azért
ragadt a hasisélvezőkre és később magára a hasisra,
mert a mohamedán harcosokkal a hadvezérek kendergyanta-gőzt
lélegeztettek be, hogy múljon halálfélelmük és felfokozódjék
harckészségük, vérszomjuk…
Az
asszaszinok tehát mohamedán fanatikusok voltak, akik
önmagukat fidávinak (önmagát feláldozni késznek) nevezték.
E szekta alapítója a 11. században perzsa származású
Haszán ibn Szabát volt. Korának összes hatalmi
tényezőit rettegésben tartotta különféle avatási fokokra
oszló hivőinek orgyilkos tőre. Hívői képzeletét kábító
italokkal felcsigázva a Hegy Vénének (Sejk al dzsebel)
nevezett nagymesterüknek, feltétlen engedelmességet
esküdtek. Parancsára a legnagyobb veszélyek közt a legvakmerőbb
gyilkosságokat követ el, még akkor és olyan körülmények
között is, ha tudták, hogy vakmerőségükért az életükkel
fizetnek… Hogy bátorságukat valóban nemcsak a vallási
fanatizmusuk kölcsönözte, arról Marco Polo elbeszéléseiből
értesült először a világ. Íme:
"Azt
mesélik, hogy egyszer a Kaspi-tenger és a Földközi-tenger
közötti hatalmas területen az öreg Hasszán ibn Szabah
sejk uralkodott. Kegyetlen zsarnok volt, alattvalói
mégsem hagyták el soha, odaadással szolgálták. Sikerült
még Alamut bevehetetlen várát is meghódítania. Sokat
kutatták titkát, hogyan tartja hatalmában az embereket,
hiszen aki egyszer a szekta tagja lett, az mindhalálig
hű maradt hozzá… Egy nap, így mesélik, megjelent udvarában
egy erejéről és bátorságáról messze földön híres ifjú,
s a sejk szolgálatába akart állni. Mielőtt új ura elé
vezették volna, megvendégelték a palota kertjében, s
ott hagyták, pihenje ki az út fáradalmait. Az ifjú mély,
édes álomba merült. Érezte a paradicsom csodás illatait,
megízlelte az isteni gyönyört…
Határtalan
boldogságából valami keserű érzés ébresztette fel. A
paradicsom mintegy varázsütésre eltűnt, s az ifjú sóhajtozva
epekedett utána. Egy hang szólalt meg a közelében, "
Látod, fiatal barátom, az én kezemben van ennek az álombirodalomnak
a kulcsa, melyből most hoztalak vissza… Ha máskor is
el akarsz jutni ide, légy engedelmes, és kövess ! Teljesítsd
parancsaimat ellenkezés nélkül !"
A
Hegy Véne tudta, hogy újabb "hű katonát nyert." Marco
Polo kileste a sejk titkát. Azzal bírta feltétlen engedelmességre
alattvalóit, hogy erős hasisos italt itatott velük egy
gyönyörű kertben, amely paradicsomi díszletként szolgált
a kéjes álmokhoz. Senki sem tudta többé elfelejteni
ezt az álomvilágot, s mindenki azt remélte, hogy hűségének
jutalmául megismételheti ezt a csodálatos utazást. Polo
azt is megírta, hogy a Hegy Vénének az uralmát a tatárok
döntötték meg, hároméves harc után, 1242-ben (a hiteles
történelmi adatok szerint azonban csak 1256-ban).
Sokáig
azt hitték, hogy ebben a történetben több van Polo fantáziájából,
mint a valóságból. A későbbi idők történelemkutatásai
azonban fényesen igazolták, hogy Polo ebben is a valóságot
írta meg… Ebben a leírásban a történelmi tények mellett
egy nagy és minden kábítószerre érvényes igazság is
rejlik, a kábítószer-szenvedély irgalmatlanul bilincsbe
veri azt, akit egyszer álomba ringatott.
Európába
az 1800-as évek elején jutott el, Napóleon
Egyiptomot megjárt seregei hozták be. Az első időkben
Európában is sok mindenre használatos gyógyszer volt,
így köhögés és fájdalomcsillapító, gyógyították vele
a asztmát, a reumát, a migrént, de itt csak fokozatosa
lett belőle kábítószer. 1840-ben O' Shangnesy angol
orvos nyomán kezdett járványszerűen elterjedni, elsősorban
írók, költők, művészek körében.
A
hasis elterjedését azonban Európában egy szerencsés
körülmény akadályozta. Nevezetesen az, hogy az európai
éghajlati viszonyok alatt fejlődő kenderben nem képződik
hasis… Hogy a kender hasistartalmát mennyire befolyásolják
a földrajzi és a klimatikus viszonyok (mint ezt már
írtuk), azt misem mutatja jobban, minthogy a Mexikóval
közvetlen szomszédos Texasban élő kenderfajtákban lényegesen
kevesebb hasis, mint a mexikóiakéban…
Dél-Amerikában
már 1545-ben termeltek kendert, hamar felismerték
kábító tulajdonságát. Különösen szegények körében volt
népszerű, ezért "opío do popré-nak", a szegények ópiumának
nevezték. Aggasztó méreteket azonban csak a 19. században
öltött, amikor is a néger rabszolgák kőzött terjedt
el viharos gyorsasággal.
Mexikóban
is már az 1540-es években rituális összejöveteleken,
a kis kunyhókban szájról szájra járt az óriási, hasissal
készített szivar. A közösen szívott bódító füsttől hallucináló
gyülekezet az istenekhez fohászkodott, miközben a szent
állatot, a leguánt vagy iguánát (egy kb. 1,5 méteres
gyíkféle állatot) figyelte. Ami kor a füsttől kábult
állat reszketve elnyúlt a földön, a emberek örömujjongásba
törtek ki, az istenek meghallgatták az imáikat. De ez
egyúttal azt is jelentette, abba kell hagyni a szertartást,
vagyis a szívást is… A hasisélvezet olyan nagy mértékű
volt, hogy 1550-ben Antonió Mendoza, az akkori mexikói
alkirály rendelettel korlátozta a kender termesztését.
Mexikóból
indult el a hasis élvezetének egy új formája, a hasist
(mai mexikói nevén, marihuánát) tartalmazó cigaretta.
A marihuána elnevezés feltehetően onnan származik, hogy
a kendert Mexikóban Maria Juanának (ejtsd, Maria Huana)
nevezték. Vannak azonban, akik azt állítják, hogy a
marihuána szó a portugál mariguangóból ered. Ha ez valóban
így van, akkor sokkal inkább illik a marihuána eredetének,
mint a szinte költői hangzású, Maria Juana. A mariguango
szó ugyanis magyarul mérget jelent…
A
marihuánás cigaretta különösen az Egyesült Államokban,
majd az európai jóléti országokban terjedt el leginkább.
(A marihuánás cigaretta USA-beli hippi beceneve egyébként
"Lady Hamp" lett.) Az Egyesült Államokban már 1910 körül
elterjedt, ahol az első világháború végéig még szesztilalom
volt. A marihuánás cigaretta szívása nemcsak a felnőtteknek,
hanem még a gyerekeknek is káros szenvedélye volt. A
hasisizmus nyomában viszont járványszerűen elharapódzott
a bűnözés.
Kezdetben
nem is nagyon figyeltek fel a szakértők a marihuánás
cigarettára. A szívását korántsem tekintették olyan
veszedelmesnek, mint a valódi kendergyanta fogyasztását.
Ebből az ártalmatlannak tekintett marihuánás cigarettahullámból
azután később súlyos problémák adódtak. A marihuána
ugyanis nem minőségellenőrző laboratóriumokon át jutott
el a fogyasztóhoz, hanem feketepiaci áru volt. Az áru
egyharmada nem tartalmazott hatóanyagot (tetrahidrokannabinolt),
a többi kétharmadé pedig igen változó volt: 0,01 és
2,5 % között mozgott attól függően, hogy a feldolgozás
során milyen arányban használtak kisebb-nagyobb hasisgyanta-tartalmú
növényi részeket.
A
tetrahidrokannabinollal végzett gyógyszertani és pszichiátriai
kísérletekből azonban egyértelműen kiderült, hogy ez
a vegyület rendkívül erősen pszichoaktív, hatásában
igen közel áll az LSD-hez. Ezért a marihuánás cigaretta
első szívásai után igencsak eltérők voltak az "eredmények",
s ez sajnos számos fiatalt megtévesztett. Azt hitték,
a felnőttek csak becsapják őket, amikor a marihuána
veszélyeiről beszélnek. Ezért azután azt sem hitték
el, amit a heroinról mondtak nekik, hiszen ők már kipróbálták
a marihuánát, minden következmény nélkül. Így biztos,
hogy az is csak mese, amit a heroinról mondanak. S hogy
nem volt mese, azt már a heroinnál olvashattuk. S hogy
az sem mese, amit a marihuánáról mondtak, azt majd a
későbbiekben fogjuk látni.
A
marihuánán keresztül az út ugyanis elvezet a hasishoz,
s ez már egy 5-15 %-ban tetrahidrokannabinolt tartalmazó
méreg, amelynek fogyasztása sokakat juttatott már elmegyógyintézetbe…
A
hasisélvezet történetéhez és elterjedéséhez szorosan
kapcsolódik a vízipipa. Perzsiában már 1606-ban tökéletes
vízipipákat készítettek. A hasisszívó mindig arra törekszik,
hogy a bódulat állapotát a lehető legkényelmesebb körülmények
között töltse el. Ellentétben az ópiumszívóval, már
a szívóeszköz elkészítését is nagy gonddal és szeretettel
végzik. Öreg, gyakorlott hasisszívók különleges módszerrel
készítik elő a vízipipát, különösen a pipafejet, a lulát.
Komoly feladat, szinte ceremónia a nehéz perzsa vízipipába
való dohányfajtának, a tumpekinek és a hasisnak az összekeverése,
a tartóba való elhelyezése, s még számos egyéb apróság.
Aki különösen kitűnik a lula elkészítésében, azt az
egész társaság tisztelete övezi, s mindenki arra törekszik,
hogy az ő pipájából szívhasson.
A
hasis szerelmesei általában nem szeretnek egyedül szívni,
hanem kis, két-öt emberből álló csoportokat képeznek.
Ha elkészült a vízipipa vagy megsodorták a nagy hasiscigarettát,
akkor meggyújtják, és a pipa vagy a cigaretta körbejár.
Mindenki egy mélyet szív belőle, és a füstöt oly sokáig
tartja vissza tüdejében, míg csak a könnye ki nem csordul,
vagy köhögési roham nem vesz erőt rajta.
Egy
vízipipa elszívása körülbelül 2-4 óráig tart. A bódulat
már rendszerint az első szívás után kialakul. A bódult
emberek társalognak, néha énekelnek, néha hangszeren
játszanak, esetleg egyik-másik felkerekedik, és a kör
közepén táncolni kezd. A táncot a többiek ritmusos tapssal
kísérik. Az ilyen társaságban szigorú fegyelem uralkodik.
A társaság legidősebb, vagy legerősebb tagja gondoskodik
arról, hogy a hasis elosztása egyenlő arányban, és rendben
történjen. Ha egy ilyen társaságba idegen kerül, mindent
megtesznek, hogy őt is rászoktassák a hasis élvezetére.
Ingyen adnak neki egy könnyű hasis cigarettát, bátorítják,
hogy próbálja meg a szívást. Azért veszik rá az újonnan
érkezettet a hasisszívásra, mert ily módon biztosak
lehetnek abban, hogy az illető nem árulja be őket.
Az
alábbi történet jól jellemzi az elmondottakat, de példája
annak is, hogy hogyan terjed a hasis élvezet.
A
görög haditengerészet egyik kikötőjében, 1930-ban történt
eset, hadbírósági tárgyalási anyagából idézünk részleteket.
Egy tanú beszámolt arról, hogy haditengerészet fogházában,
cellatársa, egy matróz arra kényszeríttette, hogy szívjon
vele hasist. "Én eleget tettem a kérésnek, mert nem
akartam, hogy a fogolytársam spiclinek gondoljon." Maga
a matróz a bíróság előtt tagadta, hogy másokat is rá
akart bírni a hasis szívására, azt azonban nem tagadta,
hogy maga is hasis élvező. Erről így vallott, "Amikor
öt nappal előtte a kikötőbe jöttem, megfigyeltem, hogy
egyesek felmásznak a hegyre, s ott maradnak egy órát.
Azután visszajönnek. Ez így ment napokon keresztül.
Néhány nap múlva megismerkedtem eggyel közülük, aki
bemutatott a többieknek. Egy nap én is felmentem utánuk
a hegyre, és láttam, hogy egy és ugyanazon cigarettát
szívják felváltva valamennyien. Amikor megláttak, elrejtették
a cigarettát. Egy idő elteltével ismét elővették az
óriási hasiscigarettát, és odaadták nekem is, próbáljam
meg szívni. Kíváncsiságból megpróbáltam." A bíró kérdésére,
hogy gyakran szívtak-e hasist, így felelt: "Valahányszor
hasishoz jutottunk, szívtuk, de mást sosem."
A
heveny hasishatásnak a jellemzői azonosak ugyan, de
az egyes esetek között vannak bizonyos különbségek.
Például a szájon át bevett hasis hatása több mint egy
óra után jelentkezik, míg a szívás során igen gyorsan,
majdnem az első lélegzet után kialakul. A másik különbség,
hogy a hasis okozta bódulat élményvilága felületesebb,
futóbb, ha a hasist eszik. A szívásnál is vannak finomabb
különbségek, amelyeket olyan körülmények határoznak
meg, mint pl. a készítmény minősége vagy a szívás módja.
Ugyanúgy szerepet játszik az adag mennyisége, de még
inkább a hasist élvező személyiségszerkezete. Theophile
Gautier, a híres francia író hasismámorának élményszerű
leírása így hangzik:
"Körös-körül
óriási sziklák voltak, amelyekből hatalmas darabok zuhantak
le, s amelyek színüket állandóan változtatták. Úgy tűnt,
mintha egy kaleidoszkópot néznék. A másik pillanatban
barátaimat láttam, megváltozott, félig ember, félig
növény alakban… Máskor ezek a víziók sokkal bonyolultabbak,
sokkal szokatlanabbak voltak. Milliárdnyi pillangó,
suhogó, legyezőszerű szárnyakkal, egyenletes állandó
zümmögéssel repült egy különös fényforrás körül."
Baudelaire,
a költő így írt:
"Ujjhegyeimben
könnyű hideg érzés jelentkezett, amely csakhamar annyira
fokozódott, hogy úgy éreztem, mintha ujjaimat jéghideg
vízzel telt edénybe merítettem volna... A hideg szinte
kézzel fogható vált… egész valómat átjárta, olyannyira,
hogy éreztem, szinte megfagynak a gondolataim is. Vagy
talán sokkal inkább egy gondolkodó jégdarabnak hittem
magamat, hiszen hatalmas jégdarabból faragott szobornak
tűntem."
Egy
gyógyszerészhallgató így számolt be, "Szomszédaimnak
feltűnt, hogy remegek a hidegtől… Majd hirtelen azt
éreztem, hogy a fejembe nagy mennyiségű vér áramlik,
a szívem hangosabban vert, koponyámban, fülemben erős
zúgást hallottam. Fejemet hőhullám öntötte el, amit
szinte láttam… Hirtelen rettenetes meleget éreztem,
innom kellett, hogy ezt a hőséget oltsam."
Lássunk
néhány más önvallomást is. Egyikük így írja le, mit
érzett:
"Körülöttem
minden idegen lett, és az emberek megváltoztak. A karmester,
a pincér, a táncoló párok úgy tűntek előttem, mint egy
tükörkabinet alakjai. Bennem valamennyi izomrostom nevetett,
a testem kinevetett engem. Ez az állapot
szörnyű volt, fájdalmas…
A
másik így írja le élményeit:
"Ágyban
feküdtem, s nem tudom, hogy mennyire voltam ébren, mennyire
aludtam, s ha aludtam, akkor mennyi ideig. Hirtelen
elkezdtem nevetni. Először úgy nevettem, mint mindenki,
aki álmában sír vagy nevet, hang nélkül. Ez a
nevetés azonban mind erősebb, hangosabb lett. Végül
oly hangosan kellett felnevetnem, hogy felébredtem teljesen.
Állapotomat nagyon kellemetlennek találtam, és saját
magamat nevetségesnek. Szörnyű gondolat ötlött az eszembe,
talán a hasis gyógyíthatatlan lelki-betegséget okozott
? Ez a gondolat erősen nyugtalanított, de ennek ellenére
csillapíthatatlanul tovább nevettem, egyszerűen lehetetlen
volt a nevetést elnyomnom."
Kissé
más az első hasisélvezet, körülményei titokzatosak,
rejtelmesek. Ezek a körülmények és a jelen levő tapasztaltak
viselkedése, nagymértékben befolyásolja az újonc viselkedését
is. A drog hatása az esetek nagy részében különös benyomásokat
idéz elő, és a hasisélvező furcsa élményeken megy keresztül.
Ezekben a komplex élményekben elmosódnak az ÉN és a
külvilág közötti határok is. Az ÉN azonosítja magát
a tárgyakkal, egy fával, saját pipájával, a pipa füstjével.
Úgy érzi, hogy nincs lelke, személyiségét elrabolták.
A tárgyak életre kelnek vagy elvesztve szokott formájukat
bizarr, színes alakot öltenek.
A
hasisbódulatban levő ember úgy érzi, mintha semmihez
nem volna köze, saját magát és a látványt nevetségesnek,
komikusnak találja. Csöndes, belső nevetés jelentkezik.
Ez azonban egyre erősebbé válik, és hirtelen megmagyarázhatatlan
okból nevetési rohamba tör ki. Ez a roham nem mindig
kelt eufóriás hangulatot, gyakran éppen ellenkezőleg,
diszfóriás hangulatnak, rossz testi-lelki állapotnak
a kísérője. Egyetlen bizonyos, a nevetés jellemző a
hasisélvezetre.
Különösen
érzékennyé válik a bódulatban levő ember a hangok és
a zörejek iránt. Hallása élesebb és kifinomultabb lesz.
Ezért leli örömét a zenehallgatásban és a táncban az
a hasisélvező, akinek a bódulatban eufóriás érzése is
támad.
Az
első hasisélvezést többnyire szédülés, a fejben nyomásérzés,
elesésre való hajlam, álmosság kíséri. Ez utóbbi nemegyszer
mély álomba megy át. A nyálkahártyák szárazak, a torokban
égő érzés, köhögési inger, majd köhögés jelentkezik,
szomjúságérzés, hányinger, hányás, erős szívdobogás
támad. A kábult ember szeretne szabadulni ebből az állapotból.
Ezek a kellemetlen tünetek akkor jelentkeznek erősen,
sokszor hatványozottan, ha egyidejűleg szeszes italt
is fogyasztott hozzá az újonc. Akkor még az a veszély
is fenyeget, hogy a súlyos mérgezési tünetek mellett
vagy akár azok hiányiban is olyan túladagolásból származó
állapot alakul ki, amelyik akár halállal is végződhet.
Ha
az újonc első találkozása a hasissal nagyon kellemetlen
körülmények között zajlott le, s számára nagy csalódást
okozott, akkor szerencsésnek mondható, mert feltehetően
egy életre hátat fordít a kábítószereknek.
Egy
35 éves tanító egyszer megpróbálta a hasist. Szerencséje
volt, nagyon rossz élményei maradtak vissza. Ezeket
így írta le:
"Az
égő hasis szaga ellenérzést váltott ki belőlem, és hányinger
gyötört. Kísérőm rábeszélésére mégsem hagytam abba a
szívást, és csakhamar úgy éreztem, hogy szájam erősen
kiszárad, és zúgás támadt a fülemben. Ekkor úgy tűnt,
hogy a fejemben légüres tér keletkezett, a szomszédok
hangját úgy érzékeltem, mint egy hangos kiabálást. Különböző
színű, ragyogásokat láttam, nem tudtam felfogni a körülöttem
zajló beszéd értelmét, és nem tudtam követni saját gondolataimat.
Úgy éreztem, én két ÉN vagyok, akik közül az egyik áll,
a másik fekszik… Egyidejűleg hirtelen nagy étvágyam
lett, és szexuális vágyat éreztem, de mindezeket nagyon
rövid ideig. A bódulat végén tagjaim elnehezültek, mintegy
elhaltak, szempillámat is ólomsúly húzta le. Erősen
elálmosodtam, és másnap reggelig egyfolytában aludtam.
Amikor felébredtem, fejem nehéz volt, szájam száraz.
Egyáltalán úgy éreztem magam, mintha mély részegség
után ébredtem volna."
Egy
21 éves férfi egymás után négy, marihuánás cigarettát
szívott el. Megzavarodott, elvesztette tájékozódását
térben és időben, pánikba esett. Nem tudott parancsolni
kezének, lábának, s nem tudott megszólalni sem. A drog
hatása alatt színes mintákat, foltokat látott a fehér
falon. Három hétig nem mert marihuánát szívni. Akkor
azonban olyan állapotba került, mint amikor a négy cigarettát
elszívta. Ezek a panaszok főleg akkor jelentkeztek,
amikor eljött az esti elalvás ideje. A félelmi krízisek
mind gyakrabban gyötörték, eluralkodtak rajta, s mivel
félt bevallani, hogy marihuánát szívott, szkizofrénia
gyanúval utalták be egy klinikára. Ott az után hamar
kiderült, hogy szó sincs valóságos elmebajról, és néhány
heti kezelés után tünetmentesen távozott.
Kevésbé
szerencsések azok, akiknél az első találkozás kellemes
körülmények között zajlik le. A testi kellemetlenségek
nem hiányoznak ugyan itt sem, de enyhék, ugyanakkor
a lelki élmények kifejezettebbek, teljességgel eltöltik
az egyént. Itt nincs másról szó, mint egyszerű, tartalom
nélküli eufóriás érzésről, amelyet vagy nevetésre való
hajlam, nevetési roham kísér, vagy kellemes érzések,
nyugalmas fél-alvó állapot, amelyben különös, kellemes
álmok jelennek meg. Ez a bódulatot kísérő eufóriás állapot
általában csak a megszokás kialakulása után jelentkezik,
s vidámság, nevetési kényszer jellemzi. Egyesek örömet
lelnek a táncban, mozgásban, akár sétálásban is. Mások
viszont teljesen visszahúzódva töltik a hasisbódulat
idejét.
Ami
pedig a hasis hatását illeti a szexuális életre, itt
sincs szó arról, hogy a valóságos szexuális képesség
bármi módon is fokozódna. Az első néhány hasisélvezésnél
még előfordulhat férfiaknál a nemi képesség valamelyes
növekedése. Ebben is azonban inkább az játszik szerepet,
hogy a drog hatására oldódik a feszültség, csökkennek
a gátlások. Később azonban a hasis esetében is, akárcsak
a kokainizmusban, a nemi vágy, a libidó emelkedik, de
a közösülési képesség tüneményes gyorsasággal elvész.
Másként kifejezve, a krónikus hasisélvezőnél az aktív
szexuális tevékenységet a fantázia, az erotikus hallucinációk
váltják fel, s ezzel együtt elvész a normális potencia.
Általában
hasismámorban a víziók nemritkán szexuális színezetűek.
Ez is közrejátszik abban, hogy a hasisról az a hit terjedt
el, hogy élvezőinek különleges szexuális élményt ad.
A rendszeres hasisszívónak csak a képzeletében fokozódik
a szexuálisképessége, tevékenysége, de a valóságban
szexuális élményei a fantázia világára korlátozódnak.
Ezek a fantáziaélmények is, akárcsak a jellembeli változások,
nemcsak a bódulat idején jelentkeznek, hanem nappal
is álmodnak róla, pontosabban, nappal is álmodják azt,
amit a valóságban szeretnének. Ezt úgy próbálják realizálni,
hogy álmaikat, fantáziaképeiket durva kifejezésekkel,
rendkívül színesen, részletesen elmesélik egymásnak.
Kivonat
néhány elvonókúrán levő beteg kórlapjából: "Ez az egész
egyszerűen komikus. Bármit lát is az ember, az egészen
sajátságosan jelenik meg előtte, és nevetésre készteti.
Így ha én a világot, ezt a világot nézem, ott minden
mulatságosnak tűnik előttem, s elkezdek nevetni, nevetek
és nevetek és nevetek."
"Hasiskábulatban
jó, ha az ember a szavait meggondolja, kimérten mondja
ki. Sokáig gondolkozol, míg valamit kimondsz, nehogy
elveszítsd a gondolataidat. Ha én hasiskábulatban vagyok,
komoly vagyok. Lelkem tele van szépségekkel. Szívesen
megyek a környékre sétálni, és álomvilágban ringatózom.
Majd vidám hangulatom támad, megtelek örömmel, vidámsággal,
sokat nevetek. Minden tárgy szépnek tűnik előttem. Jólesik
énekelni, szórakozóhelyre vagy színházba menni."
"A
hasis komollyá tesz, a bódulatban nyugalmat akarok,
ne beszéljenek hozzám, még csak körülöttem sem… de gondolatokat,
sok gondolatot nem hoz nekem."
Így
emlékeznek vissza a betegek.
Egyes
hasisélvezők a kábulatban apatikusak, egykedvűek, aluszékonyak,
esetleg depressziósak lesznek. Mások emlékeikkel foglalkoznak,
elemzik önmagukat és viszonyukat a családjukhoz, életüket
elhibázottnak látják, mélységesen sajnálják magukat.
Megpróbálnak terveket készíteni, hogy hogyan is tudnának
kijutni ebből a szomorú helyzetből. Nyugalomra vágynak,
kerülnek minden mozgást, sokszor még nézni sem hajlandók,
nem akarnak zenét hallgatni, csak szomorú gondolataikkal
foglalkoznak.
Feltűnő
jelenség a gyors, váratlan változás a kábulatban levő
ember kedélyében, a dolgok felfogásában vagy akár a
magatartásában. Például egy hasismámorban levő ember,
akár az egész idő alatt, látszólag boldog, vidám hangulatban
van. Elengedi magát, énekel, táncol. Ebben az állapotban
barátságosan, vidáman odaszól valakinek, de az nem reagál
rá... Vagy cigarettával kínálja, amit az elhárít… Ez
a tény, hogy a másik az ő tréfájával szemben közömbös
maradt vagy a kínálását nem fogadta el, egyetlen pillanat
alatt megváltoztatja vidám hangulatát, elkomorul, egyre
inkább neheztel a másikra, és a reakció, ami erre jelentkezik,
a legváratlanabb lehet.
A
kábulatban majdnem szabályszerűen támadhatnak téveszmék.
"Ha egy ember elmegy melletted, azt már gyanúval, félelemmel
veszed tudomásul. Ha két ember beszélget melletted a
kocsmában, azt hiszed, rólad van szó." Ez a gyanúval
vegyes félelem gyakran pánikszerű félelembe, dühbe vagy
akár senkire és semmire sem tekintő agresszivitásba
csaphat át.
Kivonat
egy kórlapból:
"Ha
valaki kis távolságban ment el mellettem, felugrottam,
mert azt hittem, hogy bántani akar. Ha állva maradt
valaki mellettem, azt kérdeztem magamban, hogy miért
nem megy tovább ez a gazember ? Pontosan az én közelemben
kell megállnia és ijesztgetnie engem ? Az után rájöttem,
hogy ez az én bódulatomtól van, és tovább nem zavart,
nem akartam tőle semmit. Hasisbódulatban félős vagyok,
nem akarok harcolni, mert azt hiszem, hogy nem vagyok
erre képes, gyáva leszek, elvesztem bátorságomat."
Egy
másik beteg elmondta, hogy amikor egy napon hasismámorban
hazafelé tartott, lépteket hallott a háta mögött. Azonnal
azt gondolta, hogy követik, és elkezdett rohanni, ahogyan
csak bírt. Egyetlen gondolat uralkodott el benne, s
ez a menekülés, a futás kényszere volt.
Egy
harmadik ezeket mondta:
"A
bódulatban én azonnal és mindig verekedni akarok. Olyankor
mindent és mindenkit félreértek. Ha valaki elmegy a
közelemben, és rám pillant, vagy éppen nevet, még akkor
is, ha tisztán látom, hogy nem hozzám szól, nem engem
nevet ki, olyan dühroham jön rám, hogy nem tudok magamon
uralkodni. Elkezdem szidni, becsmérelni, és jószerével
meg tudnám ölni. A hasis vaddá tesz."
Mások
elmondják, hogy hasisbódulatban védtelennek érzik magukat,
és félnek a nevetségességtől: "Szégyellem magam, ha
rólam beszélnek, mert azt hiszem, mindenki tudja, hogy
hasisélvező vagyok. Hasisbódulatban, ha lemegyek az
utcára, azt hiszem, az egész utca, minden ember engem
néz, jóllehet ez nem így van. Nem dühös leszek, hanem
szégyellem magam. Ha társaságban valaki leül mellém,
nevet, hangosan beszél, azt hiszem rólam beszél, engem
nevet ki."
"A
hasis megbénítja az agyamat. Órák hosszat nem vagyok
képes gondolkodni. Nem értem, amit nekem mondanak. Ha
valamit kérdeznek tőlem, bizonyos idő után én kérdezem
őket, hogy vajon szóltak-e hozzám. Abban a pillanatban,
amikor úgy érzem, hogy agyam megbénult, hirtelen magamba
roskadok. Elfelejtem, hogy az agyam dolgozott. Valamit
akarok mondani, de elfelejtem, hogy mit, hirtelen témát
változtatok, azután váratlanul elhallgatok. Akihez szólok,
egyszerűen képtelen megérteni a beszédemet."
Hasismámorban
a tárgyak tudomásulvétele erősen megváltozik, erősen
zavart lesz. Így pl. kísérletek során derült ki, hogy
a tárgyak nagysága is állandóan változik. Egy rendszeres
hasisélvező elmondta, hogy előtte nemegyszer az utcán
a vízcseppek oly nagynak tűntek hogy átugrotta őket,
mert azt hitte, nagy tócsák. Vagy előfordult, hogy hosszabb
ideig tartott a csap alá egy edényt, de elfelejtette
kinyitni a csapot, s közben várta hogy az edény megteljen
vízzel.
Idézzünk
még a kórlapokból:
"Ha
hasist veszek be, úgy tűnik, nem a földön járok, hanem
úszom a levegőben. Oly könnyűnek és rugalmasnak érzem
magam, mintha gumiból volnék. Vagy elindulok valahova,
s elhatározom, hogy egy bizonyos pontig megyek. De egyszer
csak rájövök, hogy messze elhagytam azt a helyet, ahova
készültem. Egyszer pedig azt vettem észre, hogy bódulatomban
a saját árnyékomat figyelem, ugyanakkor az volt az érzésem,
hogy ide-oda hajladozok, süllyedek. Ez igen különös
érzés volt."
Annak
az időszaknak a végén, amikor hozzászokás kezd kialakulni,
már szubjektíve és objektíve is tapasztalhatók gondolkodási
zavarok. Ekkor még a hasisélvező tisztában van azzal,
hogy a kábulat időtartama alatt gondolkodási nehézségei
vannak, de egyszerűen tudomásul veszi, hogy ebben az
(általa) "elbutulásnak" nevezett szakaszban, a bódulat
idején egyszerű feladatokat sem tud megoldani, gondolatai
elkalandoznak, elveszti a beszéd fonalát, vagy egyszerűen
nem tudja befejezni a mondatot.
A
krónikus hasismérgezésben, amikor már kialakul a hasistól
való lelki függőség, a képet jellembeli változások uralják.
Ezek nemcsak bódulatban észlelhetők, hanem az absztinencia
egyre rövidülő időszakaiban is. A kép kezdetben igen
változatos, gyerekesek lesznek, érzékenyek, ingerlékenyek,
kötözködők, félelemmel telnek el, és sokan lesznek közülük
emberkerülők.
Hosszabb
ideig, nagyobb hasisadaggal történő visszaélés után
nemritkán olyan jellegzetes állapotok alakulnak ki,
amelyek megfelelnek a heveny szellemi zavar képének,
a beteg hirtelen elveszti a beszéd fonalát, nem tudja,
miről kezdett beszélni, a percekkel előbb történtekre
nem emlékszik, s nemritkán térben és időben is tájékozatlanná
válik. Ez az állapot különbőzik a bódulattól, és független
a szervezetben levő hasis mennyiségétől. Egyaránt jelentkezhet
nagy mennyiségű hasis élvezése után, de kisebb mennyiségek
fogyasztása esetén is, vagy akár az absztinenciás időszakokban.
A roham egészen hirtelen kezdődik, pl. egy beszélgetés
során vagy séta közben. A roham a beteget meglepetésszerűen,
villámcsapásként éri.
Az
éveken át tartó rendszeres hasisfogyasztás a szellemi
tevékenységet nagymértékben rontja. Ez hasonlít az alkoholos
demenciához (elbutuláshoz). Itt is arról van szó, hogy
az agyi funkciók visszavonhatatlanul károsodnak, jellemző
az érdeklődési terület fokozott beszűkülése, elbutulás,
lustaság, egykedvűség, az ítélőképesség teljes elvesztése.
A hasis esetében mégsem annyira a demencía uralja a
képet, mint inkább a krónikus hasismérgezés már korábban
leírt tünetei, elsősorban a jellembeli változások.
Végül
vessünk itt is egy pillantást a kérdés üzleti oldalára.
A marihuánás cigarettát szívók, a hasist bármilyen formában
élvezők ennél a kábítószernél is a több ezerszeres árát
fizetik annak, amibe eredetileg került. Ezt a csempészárut
is szinte minden lehetséges módon szállítják, tevén,
teher és személyautón, hajón, repülőgépen, természetesen
a legnagyobb titokban. Kifogyhatatlanok az ötletek,
amelyek segítségével a csempészek célba akarják juttatni
az árujukat. Például a hajók után kötik úgy, hogy a
hajó a víz színe alatt vontatja be a megfelelően elkészített
csomagot a kikötőbe, majd onnan búvárok hozzák felszínre.
Máskor a nyílt tengeren, még az érintett ország felségvizein
kívül gyorsnaszádokra rakodnak át, amelyek gyorsasága
reményt nyújt arra, hogy kikerülik a parti őrség figyelmét.
Ma már az sem tartozik a ritkaságok közé, hogy mivel
nem sérülékeny, repülőgépről ejtőernyővel dobják le
a küldeményt.
Talán
kissé nagyobb hangsúlyt kaptak a hasissal foglalkozó
fejezetben a kórtörténeti kivonatok, a betegekkel kapcsolatos
leírások. Ez nem volt véletlen. Azért tettük ezt, mert
az Egyesült Államokban egyes pszichiáterek úgy vélik,
hogyha a marihuánás cigarettát legálissá tennék, akkor
ez mintegy kifogná a szelet a vitorlából, csökkentené
az egyéb, általuk veszélyesebbnek tartott kábítószerek,
elsősorban a heroin és az LSD használatát.
Nos
ez nem így van. Egyrészt láthattuk, hogy a hasis sem
veszélytelenebb a többi kábítószereknél, legfeljebb
lassabban jut el élvezője a végállomáshoz, mint pl.
a heroin vagy az LSD rabja. Másrészt (és szerencsére)
ezt vallja a pszichiáterek túlnyomó többsége is, az
"ártatlan" marihuánás cigaretta a legveszélyesebb "beszálló"
drog, mert megnyithatja az utat a "kemény" drogok felé.