Bábel
"Mind
az egész földnek pedig egy nyelve és egyféle beszéde
vala. És lőn mikor keletről elindultak vala Sineár
földjén egy síkságot találának, és ott letelepedének...
És mondák, Jertek, építsünk magunknak várost és
tornyot, melynek teteje az eget érje..." Így indul
a Teremtés könyvében Bábel tornyának története, melyet
Noé leszármazottai építettek… A róla szóló történet
számos művészt megihletett. A legérdekesebbnek talán
id. Pieter Brueghel flamand festő 16. századi festménye,
a Bábel tornyának építése című tekinthető.

"Az
Úr pedig alászálla, hogy lássa a várost és a tornyot...",
és felmérve, hogy míg az emberek egy nyelven beszélnek,
nem adják fel, amit elgondoltak, a nyelvek összezavarásával
sújtott le rájuk, hogy ne érthessék meg egymást, és
"elszéleszté őket az egész földnek színére"…
Ez
a különös történet két teljesen különálló mítoszt ötvöz.
Az egyik arról számol be, hogyan épített az ember égig
érő tornyot, hogy az istenek lakóhelyét ostromolja,
és miként bűnhődött elbizakodottságáért. A másik legenda
a nyelvek sokféleségére ad magyarázatot. Hogy e két
hagyomány összekapcsolódhatott, annak a Bábel név lehet
az oka, amely a babiloni Báb-ili, azaz Isten
kapuja kifejezésből ered. Ám héberül halai
összezavarodást jelent. És hogy
miért éppen
a babiloni zikkurát lett a kiválasztott a Mezopotámiában
(Sineár földjén) találhatók közül, arra a magyarázatot
a Teremtés könyvében találjuk meg. A zsidók a Kr. e.
597-ben kezdődő babiloni fogságban írták le a történetet.
Babilon
felvirágzása
Bagdadtól
délre, a mai Hilla szomszédságában, az Eufrátesz folyó
középső szakaszán elterülő Babilon városa már azelőtt
nagy múltra tekintett vissza, még mielőtt a zsidók Sionra
emlékezve vizeinél letelepedtek. A legelső utalás a
városra a Kr. e. 3. évezredből származik. Később Babilont
a nyugatról érkező sémi törzsek tették naggyá, s fővárosukká
nyilvánították.
Ezen
új sémi dinasztia hatodik királya, Hammurápi (Kr. e.
1792-1750) építtette az első zikkurátot. Hammurápi egész
Mezopotámiát ellenőrzése alá vonta, s uralkodása alatt
Babilon óriási kulturális fejlődésnek indult. Felvirágzott
az irodalom, a matematika, a csillagászat és az asztrológia,
akárcsak a jogtudomány. Szúzóban találtak egy fekete
dioritsztélét, amelyet Kr. e. 1600-ban hoztak magukkal
Babilonból a hódító elámiak. Ez az oszlop ma Párizsban,
a Louvre-ban található. Hammurápi uralkodása kezdetén
ezen az oszlopon tette közzé törvényeit. Ez ihlette
a zsidók megtorlásra vonatkozó híres elvét, szemet szemért,
fogat fogért.
A
Robert Koldewey építész vezette német expedíció 1899
és 1917 között végzett ásatásokat Babilonban. Hogy eligazodhassanak
a maradványokat elfedő földhalmok között, számos ókori
beszámolót használtak fel útmutatóul.

Mindenekelőtt
a Kr. e. 460 körül Babilonban járt Hérodotosz görög
történetíró, valamint Ktésziasz, II. Artaxerxész perzsa
király orvosának feljegyzéseit.
"Az
ismert világ minden más városánál fényesebb" mondotta
Hérodotosz. A Biblia lejegyzői számára fényűzése
és dekadenciája miatt neve egyet jelentett a bűnnel.
Ám a Hérodotosz által leírt Babilon, melynek romjait
ma is láthatjuk, nem Hammurápi városa volt. A király
Kr. e. 1750-ben bekövetkezett halála után ugyanis Babilon
hanyatlásnak indult, és még ezer éven át sorvadozott
hol egyik, hol másik hatalom, nevezetesen a hettiták
és az asszírok elnyomása alatt. Később, Kr. e. 604-ben
új babiloni birodalom jött létre. E birodalom második
királya, Nabú-kudurri-uszur (Nabukodonozor) tette Babilont
az ókori világ legpompázatosabb városává.
Az
Ég és Föld találkozásának háza
Az
ókori méreteket tekintve Nabukodonozor városa hihetetlenül
nagy volt, 2,6 km2-nyi alapterületét az Eufrátesz szelte
ketté. Legfőbb csodájának Hérodotosz a városfalakat
tartotta, melyek olyan szélesek voltak, hogy két négylovas
szekér fért el egymás mellett. A Koldewey által feltárt
falakra illett ez a leírás. Az ásatások során felszínre
került egy fehér mészkő, valamint vörös breccsa-lapokkal
burkolt, 19 m széles sugárút is, melyet Körmeneti útnak
neveztek. Az út mindkét oldalán húzódó, kék kerámiával
borított falat 60 relief díszíti, mindegyik az oroszlánt,
Istár istennő jelképét ábrázolja.
A
Körmeneti út az Istár kapun keresztül a babiloni főisten,
Marduk templomához vezetett.

A
Nabukodonozor által újjáépített templom egyik hatalmas
csarnokának falát teljes egészében arany borította.
A templom mellett emelkedett a nyolc-kilenc emeletesre
épített, hozzávetőlegesen 100 m magas, monumentális
zikkurát. A második szintre három lépcsősor vezetett,
a további szintekre pedig feljárókon lehetett feljutni,
Hérodotosz beszámolója szerint a tetején egy szentély
állt, amelyben csupán egy széles kanapé s mellette egy
aranyasztalka volt. "A káldeusok szerint - bár én nem
hiszek nekik - maga az isten szokott ellátogatni a szentélybe,
hogy a kanapén megpihenjen..."
Hérodotosz
talán arra utalt, hogy ezen a helyen zajlott a város
istene és istennője által kötött szent házasság éves
nászi rituáléja, melyet feltehetőleg a király és egy
papnő jelenített meg az újévi ünnepségek idején. A szertartásra
azonban valószínűleg valamelyik templomban került sor.
Ma
már csupán rommező a leghatalmasabb zikkurát, amelyet
a babiloniak az Étemenanki, az Ég és Föld találkozásának
háza névvel illettek, a Nabukodonozor fogságába kényszerült
zsidók pedig Bábel tornyának neveztek el.
Babilon
pusztulása
Nabukodonozor
halálát követően Babilon hatalma gyorsan hanyatlott.
Utolsó királya, Nabú-naid (Kr. e. 556-539) a sivatagban
élt, miközben régensként fia, Bélsaccar uralkodott.
Egyszer, a Babilon egyik pompás palotájában rendezett
lakomán Bélsaccar vette magának a bátorságot, hogy a
jeruzsálemi templomból elrabolt arany és ezüstedényeket
használja. Ekkor megjelent egy kéz, s a falra titokzatos
szavakat írt, melyeket egyetlen jövendőmondó sem tudott
megfejteni. Elküldtek hát Dániel prófétáért. Az ő olvasatában
így szólt az írás: mené,
mené, tekei, úfarszin, azaz
"megszámláltatott, megszámláltatott, megmérettetett
és könnyűnek találtatott" - figyelmeztetés volt, mely
szerint Bélsaccar hamarosan elveszíti királyságát. A
falon megjelenő szavak
valóban a babiloniakhoz szóltak. Kr. e. 539-ben Nagy
Kürosz elfoglalta a várost, és Babilon az óperzsa birodalom
részévé vált.
Kürosz
és közvelen utódai továbbra is gondoskodtak Babilon
vallási épületeiről, a későbbi királyok azonban ezt
nem tartották feladatuknak. Kr. e. 482-ben Xerxész megtorlásul
lerombolta a város egyes részeit, ám Babilont még ennél
is súlyosabban érintették az elhanyagolás évtizedei.
Az épületek fokozatosan málladoztak, majd beomlottak.
Nagy Sándor Kr. e. 323-ban birodalma fővárosává kívánta
tenni, de ekkor már az ő vasakaratával sem lehetett
az óriási zikkurátot újjáépíteni. Az idelátogató Septimus
Severus római császárt (193-211) már csak az egykori
mesés város lepusztult romjai fogadták...