Robin
Hood
Neve
összeforrt az egyszerű emberek szabadságért vívott harcával
és a hatalmasok igazságtalansága elleni küzdelmével.
Bár
hírneve immár 600 éve fényesen ragyog, a tudomány máig
nem bizonyította be, hogy Robin Hood valóban
létezett.
"Robin,
a büszke bandita" - így mutatja be hősét a Robin
Hood kis krónikája című XV.
századi ballada névtelen szerzője. “Vígan dalolva lépkedett,
így mesélik az emberek."
Négy
rokon történetben találkozik az olvasó annak a vidám
erdei bandának rettenthetetlen vezérével, amely gazdagokat
fosztogat, hogy szegényeknek adja a zsákmányt.
Az
elsőben pénzét és fegyverhordozóját, Little
Johnt egy elszegényedett lovagnak
kölcsönzi, hogy az elégtételt vehessen egy kapzsi apáton.
A
másodikban megvendégeli a gyűlölt nottinghami seriffet
a saját sherwoodi erdejében orvul elejtett szarvas húsából
rendezett lakomán, ahol levéteti vele pompás öltözékét,
és a szegénylegények egyszerű zöld posztóruháját adja
rá.
A
harmadikban felismeri a törvényszegők után nyomozó,
álruhás Edward királyt, és hűségét bizonyítva, uralkodója
szolgálatába áll.
Az
1495 körül kinyomtatott ballada utolsó történetében
a zsiványéletbe visszatért, sebesült Robin a Kirklees
apátsági zárda főnökasszonyának a segítségét kéri, de
az álnokul hagyja elvérezni.
Ezek
csak az első, Robin
Hoodról szóló dokumentált mesék,
amelyek szájról szájra terjedtek a megjelenésüket megelőző
másfél évszázadban, és a későbbi századokban tovább
toldozgatták őket.
Sir
Walter Scott még 1819-ben is Robin Hood alakját
használja fel modellként Ivanhoe című regénye
egyik szereplőjének megformálásához.
Ifjúsági
könyvek, televíziós és mozifilmek hőseként Robin
Hood azóta is él.
A
mítosz mögött rejtőző ember
Robin
Hood maradandó
népszerűségét könnyű megmagyarázni. Büszke és szabad,
szembeszegül azokkal a főképp rendőri és egyházi hatalmasságokkal,
akik rangjukkal és gazdagságukkal visszaélve rászedik
és elnyomják a népet. A királyhoz viszont hű maradt,
a vallást elfogadta, a földhözragadt Tuck barátot befogadta
a bandába. Nem a fennálló társadalmi rendet akarta megdönteni,
csak aljas és fösvény képviselőinek túlkapásai ellen
harcolt.
Annyira
rokonszenves irodalmi figura, hogy a történészek a legenda
mélyén sokáig húsvér embert kerestek.
Az
1377-ben megjelent Piers Plowman című remek költeményében
William
Langland említi a “Robin
Hood rímei"-t.
Kortársa,
Geoffrey Chaucer, Troilus és Cressida című művében
a “mogyoróerdő"-ről beszél, “ahol a víg Robin működött".
Gamelyn
meséje a Canterbury mesékből egy hős haramiáról szól.
Az
irodalom detektívjei számára e nyomok azt jelentik,
hogy Robin Hood balladái már a XIII. század közepén,
első megjelenésük előtt 150 évvel közismertek voltak.
Volt is néhány történelmi személy, akik szerintük a
sherwoodi erdő haramiavezérének modelljéül szolgálhattak.
Az
1228-1230-as népszámlálás jegyzéke tartalmaz egy bizonyos
Robert Hood nevű az igazságszolgáltatás elől
bujdosó személyt, akinek gúnyneve Hobbehod
volt.
Ez
idő tájt működött a Sir
Robert Thwing vezette mozgalom,
amelynek résztvevői kolostorokat fosztogattak, s megszerezték
azok gabonakészletét, hogy szétosszák a szegények között.
A
“Robert Hood" azonban a későbbi birtokjegyzékek
tanúsága szerint meglehetősen gyakori név volt, így
e halvány nyomot általában nem fogadják el annak bizonyítására,
hogy Robin Hood valóban élt.
Tovább
tartotta magát az a nézet, hogy Robin neve mögött valójában
az 1160 körül született és 1247 táján meghalt Robert
Fitzooth, a huntingdoni grófság egyik igénylője
rejtőzik. Némelyik szakmunka az ő adatait adja meg Robin
születési és halálozási évszámaként, a szkeptikusok
azonban rámutatnak, hogy a korabeli feljegyzések nem
említenek Robert
Fitzooth nevű lázadó nemest.
Ki
volt Robin Hood királya ?
Az
is megnehezíti a Robin Hood-mítosz eredetének
időbeli elhelyezését, hogy a történetek különböző változatai
más-más királyokról beszélnek.
Walter
Bower, a kérdés egyik korai kutatója magabiztosan
datálta a király sógora, Simon de Montfort által
vezetett, III. Henrik elleni, 1265-ös felkelés
idejére Robin Hood életét.
Montfort
eveshami veresége után számos felkelő maradt fegyverben
és élt a balladai
Robin Hoodéhoz hasonló életet.
“Ez idő tájt - írja Bower
- emelkedett ki Robin Hood, a hírneves rabló
azok közül az emberek közül,
akiket a lázadásban való részvételük miatt kisemmiztek
örökségükből és száműztek. Ezek az emberek ... szeretik
románcokban, bohózatokban és rövid dalokban megénekelni
tetteiket."
Bower
elméletével kapcsolatban a fő problémát a hosszú íj
okozza, ami oly jellegzetesen kapcsolódik a balladák
Robin Hoodjának alakjához. De Simon de Montfort
felkelésének idejéig ezt még nem találták fel.
Egy
1322-ben keletkezett dokumentum “Robin Hood kövé"-t
említi Yorkshire-ben, ami feltételezni engedi, hogy
a balladákat (vagy tán az élő embert) jól ismerték akkoriban.
Akik
szerint ekkor élt a híres haramia, Robert Hood wakefieldi
földbérlővel azonosítják, aki belekeveredett Lancaster
grófjának ugyanazon évi felkelésébe. E nézet híveit
igazolja, hogy
II. Edward király a
következő évben Nottinghambe látogatott, és udvari szolgálatra
felfogadott egy Robert
Hood nevű ember, aki tizenkét
hónapon át fizetést is kapott, míg vissza nem vonult,
“mert nem tudott tovább dolgozni".
Ez
a bizonyíték jól összevág a Robin Hood kis krónikája
harmadik történetével.
A
II. Edwardra való utalás a XIV. század első negyedébe
helyezi a törvényen kívüli hős életét.
Más
verziók szerint viszont Robin Hood a XII. század
utolsó évtizedében uralkodott. I. (Oroszlánszívű) Richárdnak
híve, Richárd bátyjának és utódjának, Földnélküli Jánosnak
pedig ellensége volt. (Ez utóbbi a Franciaországban
általa elvesztett területek miatt kapta ragadványnevét.)
A
mesék cifrázása
Annyi
bizonyos, Robin Hood története egyre bonyolódik.
A
korai balladákban szó sincs Marianáról, Robin szíve
hölgyéről. Az ő alakja csak a késő XV. századi változatokban
tűnik fel, amikor a népi színjátszás és a morris dances
szokása elterjedt a majálisokon.
Az
óriás Little John már az első balladák szerint
is Robin bandájába tartozik, Tuck
barát viszont csak az egyik
későbbi mesében tűnik fel, ahol patakba buktatja a rablóvezért.
Az eredeti Robin egyszerű szabad kisbirtokos, később
földönfutóvá lett nemessé léptetik elő.
Robin
Hood legendája annyi egymásnak ellentmondó mozzanattal
bővült, hogy az eredeti hős azonosítása aligha sikerülhet.
A
legtöbb tudós egyetért abban, hogy egy típust (a törvényen
kívüli hőst) testesíti meg, amelyet nemzedékről nemzedékre
öröklődő balladákban dicsőítettek már nagyjából az 1300-as
évek eleje óta.
Ahogy
a mesemondók az idők folyamán történeteiket alakították,
szabadon iktatták be a korukbeli eseményeket és a valóban
létező emberek tetteit egy valószínűleg sohasem élt
hős legendájába.
Egy
professzor így ír róla: “Robin Hoodot teljesen
a ballada múzsája teremtette", névtelen regélők teremtménye
ő, akinek személyében a hatalmasok elnyomása ellen,
az igazságért harcoló egyszerű embert dicsőíthették.
A régi regös áldó szövege sűríti mindazt, ami tartós
és mély vonzerejét magyarázza:
Krisztus,
könyörülj a lelkén,
Ki
itt meghalt az út mentén.
Üldözte
őt bár a törvény,
Segített
a pór keservén.