Nõi
pápa ?
A
római katolikus egyház élén álló középkori pápák többnyire
igencsak távol álltak a szent ember eszményétől. A hiszékeny
emberek pedig bármilyen botrányos mesét hajlandók voltak
elhinni róluk.
A
történet
Heves
földrengések rázzák meg egész Dél-Itáliát, azt beszélik,
hogy Franciaországban véreső esett, a Róma fölött rajzó
sáskák tengerbe hulló tetemeinek bűze úgy megmérgezte
az Örök Város levegőjét, hogy ember s állat egyaránt
összeesik tőle. A tömegeket pánik keríti hatalmába.
Vajon az alig fél évszázaddal ezelőtt császárrá koronázott
Nagy
Károly uralkodása váltotta ki
a világvégét ? Vagy talán Mohamed
a rettegett Antikrisztus előfutára lett volna, és fanatikus
követőinek szemmel láthatóan feltartóztathatatlan Nyugatra
irányuló terjeszkedése a keresztény világ végét jelenti
?
857-hen
vagyunk. Róma népe VIII. Jánostól, a pápától
vár biztatást, akit nagyon megszerettek kétéves pásztorkodása
alatt. Tömegek vonulnak az utcára hogy megéljenezzék,
amint a Szent Péter-bazilikából a lateráni palotában
levő rezidenciája felé tart egy menet élén, a Tiberis
túlsó partján. Amint azonban a menet bekanyarodik a
Colosseum és a Szent Kelemen-templom között húzódó keskeny
sikátorba, a Szentatya megbotlik és összeesik. A döbbent
bámészkodók szeme elé tárul, hogy János pápa vajúdó
asszony. A pápa perceken belül megszüli csecsemőjét,
az ájtatos tömeg pedig bőszült csőcselékké változik.
A dühöngő nézők megragadják a szerencsétlen nőt és újszülött
gyermekét, a város kapuin túlra vonszolják őket, és
halálra kövezik mindkettőjüket.
Így
hangzik az Európa-szerte már az 1200-as évek vége óta
számtalanszor elbeszélt történet, amit széles körben
elhittek századokon át.
Mindent
a szerelem kedvéért
A
Rajna melletti Mainzban élő angol hittérítőnek
a IX. század elején, 818 körül kislánya született, aki
a Johanna nevet kapta - így szól a mese. Szépségével
és értelmével már gyermekként kitűnt. 12 éves korában
beleszeretett egy szerzetesbe, elhagyta a szülői házat,
fiú külsőt öltött, és belépett novíciusnak a kolostorba,
csak hogy kedvesével lehessen. Angliai János
(így nevezte magát) napjai imával és a könyvtárban tanulással
teltek; éjszakáit pedig a szerelemnek szentelte.
Nem
sok idő múltán fény derült a csalásra, és a párnak szöknie
kellett. Dél-Európa felé menekültek az egyházi büntetés
elől, a Szentföldre tartó zarándoknak adták ki magukat.
Athénban Johanna társa eltűnt, de ő továbbment Rómába.
Továbbra is férfinak maszkírozva jegyzőként, egy másik
változat szerint tanárként dolgozni kezdett. Bármi is
volt a foglalkozása, hamarosan híres ember lett belőle.
Diákok
csodálták ékesszólását, filozófusok tisztelték bölcsességét,
bíborosok figyeltek föl teológiai jártasságára és pápai
udvaroncok szerették meg nagyvonalúsága miatt. Amikor
855-ben meghalt IV. Leó pápa, Johannát egyhangú
szavazással választották meg utódjává, és VIII. János
néven a pápai trónra lépett.
Johanna/János
egy híján mindenki előtt megőrizte nemének titkát, és
az az egy okozta vesztét.
A
szenvedélyes, de magányos asszony szeretőjévé fogadta
az inasát, és hamarosan teherbe is esett tőle. Nyilvános
szülése és a csőcselék azonnali bosszúja után sebtiben
beiktatták az új pápát,
III. Benedeket. Az egyház történészei
később 855-re tették vissza uralkodása kezdetét, hogy
Johanna pápaságának még a nyomát is eltüntessék. Amikor
a következő János nevű pápa 15 évvel később, 872-ben
trónra lépett, nem IX., hanem VIII.
János néven iktatták be méltóságába.
Bizonyíték
a kételkedők számára
Johanna,
a nőpápa története valószínűleg a X. században keletkezett,
melynek során nem kevesebb, mint 23 pápa uralkodott,
némelyik csak hónapokig. Uralkodásuk végének okait ijesztő
felsorolásban lehet összefoglalni, bebörtönözték, meggyilkolták,
letaszították a trónról, halálra éheztették, megvakították...
E tehetetlen és kérészéletű pápák mögött gyakran a római
nemesi családok asszonyai álltak. Ha nők bírhatnak ekkora
hatalommal, kérdezte az egyszerű nép, miért ne lehetne
nő a pápa ?
A
történészek a nőpápára való első utalást egy XIII. századi
francia dominikánus szerzetes, Etienne
de Bourbon A Szentlélek hét
ajándéka
című művében találják. Az általa leírt történetet egy
másik, XIII. századi dominikánus, a lengyel Troppaui
Márton is beépítette Pápák és
császárok krónikája című, széles körben olvasott művébe.
A
nőpápa Johanna történetének hívői bizonyítékként említik
a pápai menet drámai megtorpanásának helyén, a Colosseum
és a Szent Kelemen-templom közti sikátorban található
anya-gyermek szobrot.
A
későbbi körmenetek elkerülték ezt a helyet, éppen a
szégyen miatt, amit Johanna hozott a pápaság intézményére.
A sienai katedrálisban, a pápai mellszobrok között több
mint kétszáz évig látható volt egy szobor ezzel a felirattal:
“VIII. János pápa, egy nő Angliából"; a XVI. századi
VIII.
Kelemen pápa rendeletére a szobrot
“Zakariás pápa" névre keresztelték át.
A
história talán legbizarrabb bizonyítéka azonban a lateráni
Szent János-bazilikában látható Sella stercoraria,
egy lyukas ülőkéjű furcsa márvány karosszék.
A
XI. század végétől a XVI. századig állítólag ezt a trónt
használták a pápai beiktatási szertartásokon. Hivatalba
lépése előtt minden újdonsült pápát megkértek, hogy
úgy üljön a székre, hogy egy orvosi vizsgálatnak módja
legyen a jelölt nemét meghatározni.
Tudományos
cáfolat
A
női pápa történetét annyira komolyan vették, hogy az
1415-ös konstanzi zsinaton is hivatkoztak rá a pápai
hatalomról folytatott vitában. A későbbi II.
Pius, a leendő tudós pápa megpróbálta
megdönteni a legendát - láthatóan kevés sikerrel.
A
XVI. - XVII. század protestáns írói a pápaság elleni
támadásaikhoz használták fel. Sajátos, hogy mégis egy
kálvinista író, David Blondel intézte az első
komoly támadást a meggyökeresedett, de valótlan mese
ellen.
Az
1647-ben megjelent értekezésének hosszadalmas címe:
Kötetlen elmélkedés arról a kérdésről: igaz-e, hogy
egy nő ült a római pápai trónon.
A
mai tudósok elvetik a nőpápa történetét. Álláspontjuk
szerint nem megtörtént esemény, hanem a középkori pápaság
öröksége - azé a zűrzavaros koré, melynek pápáiról sok
minden elmondható, csak az nem, hogy szent életűek voltak,
és nincs az a gonoszság, amit el ne hihetnénk róluk.
Ami pedig a lyukas trónszéket illeti, valószínűleg ókori
római emlék, a város valamelyik közfürdőjében állhatott.