A
Kaméliás Hölgy
Korának
legünnepeltebb és legkapósabb kurtizánja volt. Bár Marie
Duplessis megosztotta kegyeit Párizs sok gazdag
és nemes férfiúja között, tartós hírnevét egy elszegényedett
ifjúval való viszonyának köszönheti.
A
magas, széles vállú ifjú - szokása szerint választékosabban
öltözve, mint anyagi helyzete megengedte volna - egész
napi vidéki lovaglás után színházba ment barátjával
Párizsban. A Theatre des Varietes-ben Alexandre
Dumas nem annyira a színpadot, mint a páholyokban
tartózkodó vonzó nőket figyelte színházi látcsövével.
Ezen
a szeptemberi estén az úri társaság peremvidékén élő
párizsi félvilági hölgyek jócskán jelen voltak. Bár
kegyeiket rendszerint idősebb, gazdag urak élvezték,
ezek a lányok valójában jóképű, az se baj, ha szegény
ifjak igaz szerelmére sóvárogtak. Legalábbis ez volt
az afféle ifjak szilárd meggyőződése, mint a húszéves
Dumas.
Az
egyik nő különösen megragadta a képzeletét. “Magas volt,
nagyon karcsú, fekete hajú, az arca rózsás fehér - írta
később. - Kis feje hosszúkás vágású szemével mintha
porcelánból lett volna, mint a japán nőké. Tekintete
azonban büszke és eleven természetről árulkodott...
Olyan volt, mint egy drezdai porcelánfigura." A nő,
akit ilyen elragadtatottan jellemez, Marie Duplessis,
a kor leghíresebb kurtizánja volt.
A
nő is felfigyelt Dumas-ra,
minthogy jelt adott barátnőjének, Clemence
Prat-nak, akit a fiú is ismert.
Az
előadás végeztével Madame
Prat szívélyesen meghívta az
ifjakat otthonába, amely közvetlenül szomszédos volt
Marie-éval a divatos boulevard de la Madeleine-en.
Kisvártatva Marie
az ablakon átszólt szomszédnőjének, hogy unja grófi
látogatóját és társaságra vágyik. Madame
Prat átsietett, nyomában a két
ifjúval.
A
grófot rövidesen kiutálták, Marie pedig késői
pezsgős vacsorát szolgált fel három vendégének. Az étkezés
vége felé köhögési roham vett rajta erőt, és kiment
a szobából.
Dumas
utána ment, és lerogyva találta egy kereveten. A
mellette levő ezüsttálban véres volt a víz.
-
Nagyon szenved ? kérdezte a fiú.
-
Alig. Megszoktam már. - felelte a szép hölgy.
-
Megöli magát, asszonyom - tört ki a fiú.
-
Mi ez a hirtelen rajongás ? Csak nem szeretett belém
? - kérdezte a nő.
A
fiú habozott, a nő azonban kikényszerítene belőle a
vallomást, de előre figyelmeztette a következményekre.
-
Vagy visszautasítom, és akkor Ön megharagszik rám, vagy
pedig elfogadom, és akkor nagyon szomorú kedvese lesz...
olyan nő, aki beteg, ideges, szomorú, vagy ha víg, akkor
vígsága még a bánatánál is szomorúbb.
Alexandre
Dumas és Marie Duplessis megismerkedése 1844
őszén történt. Rövid és keserédes románc követte. A
fenti párbeszéd a négy évvel később megjelent népszerű
regényből, A kaméliás hölgyből való.
Egy
kurtizán élete
Alphonsine
Plessis Dumas-val egy évben, 1824ben született egy
parasztgazda lányaként, aki a szóbeszéd szerint eladta
őt a cigányoknak. Végül Marie
Duplessis néven Párizsban tűnt
fel mint varrónő. Nem sokáig kellett varrnia, finom
szépsége hamarosan magára vonta egy vendéglős figyelmét,
aki egy lakosztályban helyezte el. Első szeretőjét nemsokára
Guiche herceg
váltotta fel, egy gazdag aranyifjú, aki otthagyta a
hadsereget a párizsi műegyetemen folytatott névleges
tanulmányai kedvéért. A herceg kedveseként Marie
Duplessis a párizsi társaság
gonosz nyelvének és számos reménybeli udvarló ostromának
célpontja lett. Mindössze tizenhat éves volt.
Nappal
kikocsizik a fogatán, esténként színházba vagy operába,
utána csillogó összejövetelekre jár, vagy romantikus
randevúkra olyan urakkal, akik szeretnének hozzájárulni
létfenntartása költségeihez - ilyen egy kurtizán élete.
Marie szolgálatait hamarosan úgy megfizették,
hogy állítólag százezer aranyfrankot költött
évente fényűző életmódjára.
Gyönyörű
ruhákban járt és virágokkal vette körül magát. A rózsa
illatától azonban szédült, így inkább szagtalan kaméliákat
viselt, és a házát is e kényes virágokkal töltötte meg,
mígnem egy bírálója szavaival “kaméliából levő erődítmény
zárta körül".
Marie,
aki intelligens és művelt volt, elolvasta, kész is volt
megvitatni tekintélyes könyvtárának minden kötetét,
és kitűnően zongorázott. Egyetlen hibája, vallotta be,
az állandó hazudozás volt. De ezt meg vígan elintézte
azzal a szemtelen megjegyzéssel, hogy “a hazugság fehéríti
a fogakat".
Amikor
Dumas-val megismerkedett, az öregedő de
Stackelberg gróf tartotta ki,
mert - Marie
ezt hazudta új szeretőjének - a grófot meghalt lányára
emlékeztette.
A
Dumas-nak szentelt estékről azt lódította a grófnak,
hogy Zélia
barátnőjével tölti. Kétségkívül volt egy harmadik szeretője
is, Perregaux gróf
személyében, akiről egyiküknek sem beszélt. Rajongói
azonban abban egyetértettek, hogy Marie-nak
arany szíve
van. Mégis mintha valami űzte volna egyik férfitól a
másikig, “megszállottan vágyott a békére, nyugalomra
és a szerelemre", mondta róla egy kortársa. Marie
divatosan sovány volt és sápadt, maga az időtlen szépség.
De ugyanakkor beteg is, aki rettegett attól,
hogy fiatalon fog meghalni.
Néhány
hónapi boldog szerelem után Dumas kezdett eltávolodni
Marie-tól - bár a lány felajánlotta neki őszinte
barátságát, ha már szeretőnek nem kell.
1845.
augusztus 30-án írta meg a lánynak szakító levelét:
“Nem vagyok elég gazdag, hogy úgy szerethessem, ahogy
szeretném, sem elég szegény, hogy úgy szerethessen,
ahogy Ön szeretné... Ön túl jószívű ahhoz, hogy ne értené
meg, mi késztetett e levél megírására és túl intelligens
ahhoz, hogy ne bocsátana meg nekem."
A
büntetés
Amikor
magához tért, miután Dumas elhagyta, Marie
Duplessis először Liszt
Ferencnél, a zeneszerzőnél vigasztalódott.
Aztán 1846 elején elfogadta Perregaux
gróf meglepő házassági ajánlatát.
Londonban házasodtak össze, február 21-én.
Volt,
aki úgy vélte, hogy a gróf egyszerűen megszánta Marie-t,
amiért oly gyorsan esik áldozatául a tüdőbajnak.
Párizsba
való visszatérésük után hamarosan külön költöztek, és
Marie rövidesen magára maradt - nem lévén már
elég ereje a társasági élet forgatagához, el kellett
adogatnia mindenét, hogy a hitelezőit lecsillapítsa.
Hálószobájába egy kis térdeplőzsámolyt állított magányos
áhítatához, végül papot hívatott, hogy a római katolikus
egyház szertartása szerint felvegye az utolsó kenetet.
A huszonhárom éves kurtizán 1847. február 3-án halt
meg, miközben odakint a karneváli dáridó résztvevőinek
harsány nevetése és dalolása verte fel a boulevard
de la Madeleine csendjét.
Ez
idő alatt Dumas
apjával, az idősebb Alexandre
Dumas-val - a Három
testőr és a Monte Christo
grófja ünnepelt írójával - Spanyolországban és Algériában
utazgatott. Dumas útban hazafelé értesült Marie
haláláról.
Elsétált
ahhoz a házhoz, ahol annak idején megismerkedtek, és
amely annyi romantikus találkájuk színhelye volt, és
meglátott egy közleményt, amely a lakásban maradt ingóságok
árverését hirdette. Értékesebb tárgyat nem engedhetett
meg magának, így Dumas beérte azzal, hogy megvett
egy aranyláncot, amit Marie hajdan a nyakán viselt.
Az árverés amúgy nemcsak hogy fedezte Marie tartozásait,
hanem még egy kisebb örökségre is futotta belőle kedvenc
normandiai unokahúga számára. A végrendelet egyetlen
kikötése az volt, hogy az örökös soha nem jöhet Párizsba,
amelynek kísértései oly végzetesnek bizonyultak nagynénje
számára.
A
bánat ihlette remekmű
Alexandre
Dumas májusban kivett egy szállodai szobát, újraolvasta
Marie hozzá írott leveleit, és nekilátott, hogy
megírja regényét, amely világhírűvé tette.
A
kaméliás hölgyben egy Marguerite Gautier
nevű kurtizán feladja csillogó párizsi életét, és fiatal
szerelmével, Armand
Duvallal vidékre költözik. Idilljüket
Armand apja szakítja meg, aki kétségbe vonja
Marguerite
fia iránti érzelmeinek őszinteségét.
Minthogy
lepénzelni nem tudja, könyörögni kezd a lánynak, hogy
a család jó híre érdekében szakítson a fiával: nem találhat
megfelelő partit a lánya számára, amíg a fia egy ilyen
rossz hírű nőszeméllyel él együtt. A lány szomorúan
hagyja el Armand-t,
azt mondva neki, hogy egy fiatal nemest szeret a városban.
A kurtizánok viharos életéhez való visszatérés azonban
gyorsan felemészti
a tüdőbeteg erejét.
A
tragikus sorsú Marguerite már a halálán van.
A kétségbeesett Armand túl későn szerez tudomást
apja ármányáról, bár ahhoz még időben érkezik, hogy
Marguerite
az ő karjai között zuhanjon a végső öntudatlanságba.
1848-ban
megjelent A kaméliás hölgy és óriási sikert aratott,
az ifjabb Dumas-t valósággal ostrom alá vették
a hivatásos drámaírók, hogy művét hadd írják át színpadra.
Ehelyett ő visszavonult egy vidéki házba, és lázas gyorsasággal
maga írt belőle színdarabot.
Apját
kérte meg, hogy állítsa színpadra abban a színházban,
amelynek állandó szerzője és igazgatója volt, az idősebb
Dumas
azonban hevesen tiltakozott. A darab tárgya nem alkalmas
színpadra, ne is álmodjon az előadásáról - mondta a
fiának. A fiú rávette, hogy legalább olvassa
el a kéziratot.
-
Nagyon jó - mondta az öregúr, miután elolvasta az első
felvonást. A fiút elszólította valami kötelesség, és
apját magára hagyta a kézirattal. Mikor visszatért,
könnyek között találta az öreget. “Édes fiam - kiáltott
fel. - Mekkorát tévedtem ! Ennek a darabnak színpadon
a helye..."
A
darab premierje 1852-hen volt, sikere még a regényét
is túlszárnyalta.
Marie
Duplessis-t azonban Guiseppe Verdi tette
igazán halhatatlanná, aki e darabra komponálta a
La Traviata című, talán legnépszerűbb operáját.
Marie emlékezete átnyúlik a XX. századra is,
öt film is készült Dumas megható történetéből,
amelyek közül a Greta
Garbóval, 1936-ban forgatott
Camille lett a leghíresebb.