Édenkert
Egy
földi paradicsom létezésében, ahol minden tökéletes,
a kezdetektől fogva hitt az emberiség. Bár pontos helyét
valószínűleg soha nem ismerjük meg, az Édenkert számtalan
művészi alkotást ihletett (pl. Jan Bruegel, H. Bosch,
stb.)
ATeremtés
könyvének az a része, amely elbeszéli Ádám és Éva teremtését,
bűnbeesését és kiűzetését a földi paradicsomból, a zsidó
és keresztény hitvilágban is központi szerepet játszik.
Az Édenkert legendája évszázadok óta seregnyi művész
és író képzeletét ejtette rabul.
A
világ leghíresebb kertje idilli volt, jól öntözött,
és bővelkedett élelemben. Ádámnak és Évának "mindenféle
mezei vadak és mindenféle égi madarak" nyújtottak társaságot.
A fák hűs árnyat adtak. Pezsgő vizű folyó kígyózott
át a kerten, és amint kiért, négy ágra, a Pisonra, a
Gilonra, a Tigrisre és az Eufráteszre, szakadt. Ennyi
szerepel az Írásban. Minden más, a kert alakja, mérete
és helye, feltételezések tárgya maradt. Az egyetlen
fa, amelynek jelenlétére némi bizonyossággal következtetni
lehet, a fügefa volt, bár később a datolyapálmát azonosították
az élet, és a banánt a jó és a rossz tudásának fájával.
A
kertet általában zártnak képzelték, bár lehet, hogy
ez a paradiszosz szónak, az Édenkert görög fordításának
köszönhető, amely "körbezárt földdarab"-ot jelent. Ezekből
a hiányos "adatokból" állították össze a költők és festők,
történetírók és hittudósok az Éden képét, gyakran a
földi paradicsomról szóló más regékből is merítve.
Az
ilyen, paradicsomról szóló legrégebbi elbeszélés alighanem
az i. e. II. évezredből származik. A sumer Dilmun, amely
ott feküdt, ahol a nap kel fel, az istenek lakhelye
volt, olyan hely, ahol nem ismerték a bánatot, a betegséget
és az öregséget, és ahol "nem hallatszott hollókárogás".
Még pontosabb utalás található egy varázslatos kertre
(noha ez jobban hasonlít az Ezékiel könyvében leírt
"Isten kertjére", mint a Teremtés könyvének Édenjére)
a sumer Gilgames-eposzban, amelynek hőse, Gilgames
utazást tett a hegytetőn levő "istenek kertjébe", ahol
a bokrok drágakövektől csillogtak, kalcedon-gyümölcsöt
hoztak és lazurit-levelet hajtottak.
A
paradicsom nem bibliai leírásai, amelyek leginkább befolyásolták
a későbbi keresztény ábrándképeket, a klasszikus költőktől
származtak. Az i. e. VIII. században Homérosz, a görög
epikus költő írt egy világ végén található helyről,
amelyet Elíziumnak nevezett, ahol nincs hó, nem süvítenek
viharos szelek, csak lágy, frissítő szellő fújdogál.
Homérosz kortársa, Hésziodosz ezzel szemben nem magára
a helyre, hanem az idilli létre helyezte a hangsúlyt,
felidézve egy letűnt aranykort, amikor az emberek békében
éltek, és - akárcsak Ádám és Éva a bűnbeesés előtt -
soha nem öregedtek meg, csak éltek gond nélkül a föld
gyümölcseinek bőkezű adományain…
Homérosz
és Hésziodosz, akárcsak később a két római költő, Vergilius
és Ovidius, a korai kereszténység időszakától egészen
a reneszánszig, sőt azon túl is hatással voltak a kertről
alkotott látomásokra. John Milton (1608-1674), az angol
költő például Elveszett Paradicsom című drámakölteményében
eleven részletességgel írja le az Édenkertet. Az ő paradicsoma
meredek falú fennsík egy sziklás, erdős hegyen, amelyet
kanyargós ösvényen felkapaszkodva lehet megközelíteni.
Jó szagú növények, mint mirtusz és mézfű illatosították
a levegőt, amely tele volt madárdallal. Fák nyújtottak
árnyat, folyók és források kínáltak bőségesen vizet.
Milton géniusza zseniálisan egyesítette a bibliai és
nem bibliai forrásokból egyaránt átvett elemeket.
A
kert, mint érzékszerveket gyönyörködtető táj, az iszlám
Paradicsom jellegzetessége is, amely az Édenkerttel
szemben inkább a mennyben, mint a földön létezik. A
Korán szerint az állhatatos muszlimok jutalmul olyan
kertekben élhetnek a túlvilágon, amelyekben szökőkutak
csobognak, víz-, tej-, bor- és mézpatakok folydogálnak,
pálmák és gránátalmafák nyújtanak pihenőt, és a zöld
selyem köntösbe öltözött boldogoknak örökösen ingerlő,
szép paradicsomi szüzek szolgáltatnak érzéki élvezeteket,
akiknek "szépsége felér a rubinkövekével és korallokéval",
és akik ezüsttálon szolgálják fel nekik az ételt.
Míg
az iszlám hívei - építészek és tudósok - inkább azzal
foglalkoztak, hogy idilli kertek alkotásával újrateremtsék
a Paradicsomot a Földön, keresztény társaik megszállottan
keresték az Édenkertet egészen a középkorig. Néhányan
úgy gondolták, elpusztult az özönvíz során, mások úgy,
hogy hegyen feküdt, és így fennmaradt. Népszerű nézet
volt, hogy az Éden keleten, egy szigeten terül el, és
Ceylon (a mai Sri Lanka) lett a közkedvelt jelölt. Amikor
Kolumbusz Kristóf arra jutott, hogy a Föld nem lapos,
hanem körte alakú, "magától adódott" a következtetés,
hogy a kert a körte "szárán" helyezkedik el.
Ahogy
a világ egyre nagyobb részét térképezték fel, de nyomát
sem találták a kertnek, a tudósok a Teremtés könyvéhez
visszatérve keresték a kulcsot az Éden hollétéhez. Mezopotámia
(Irak ősi neve) tűnt a nyilvánvaló kiindulási helynek,
mivel a Bibliában megnevezett Tigris és Eufrátesz e
területen folyik keresztül. De Mezopotámia hatalmas,
és a Pison és a Gilon helyét sem sikerült megállapítani,
így a másik két folyó nem nyújtott segítséget a kert
pontos fekvésének meghatározásához. Jeruzsálemet és
a Golgotát, ahol Jézust keresztre feszítették, szintén
összefüggésbe hozták a kerttel. Mivel Jézust gyakran
jellemezték Ádámként is, megalapozottnak tűnt halála
helyét Ádám kiűzetésének helyszínével összekapcsolni.
Sokan
úgy vélik, az Éden hiábavaló keresése sarkallta a keresztényeket
arra, hogy az iszlám példát követve megpróbálják újrateremteni
a kertet a Földön. Bár inkább a Bibliából és a klasszicizmusból,
mint a Koránból merítettek, a XVI. és XVII. században
a Padovában, Párizsban, Oxfordban és másutt ültetett
botanikus kertekben sikerült földi paradicsomot létesíteniük.
A világ minden tájáról származó virágokkal, bokrokkal,
füvekkel, fákkal ültették be, általában négy, negyedes
elrendezésben, ami az élet négy folyóját, és a négy
világrészt (Európa, Afrika, Ázsia, Amerika) jelképezi...